XIII Preview | 13 juli 2003 18:50 | Auteur: Onbekend

Sinds Golden Eye voor de N64, heeft Nintendo geen echt goede First Person Shooter meer gehad. TimeSplitters 2 was goed, heel goed zelfs, maar niet top. Het ziet er nu echter naar uit dat we weer een shooter op de Cube krijgen die de naam “shooter” waardig is. XIII is de naam en het wordt uitgesproken als “thirteen” ofwel “dertien” in het Nederlands. De game wordt ontwikkeld en uitgegeven door Ubi Soft en zal dus op alle consoles uitkomen. Het spel bevat unieke graphics, hoewel, uniek kunnen we het al niet meer noemen. Eerder kwam ook al Zelda met deze stijl en intussen zijn er nog wat games in ontwikkeling met, jawel, de Cell-Shaded graphics. Waarom in Gods naam Cell-Shaded graphics gebruiken voor een FPS? Simpel, de game is namelijk gebaseerd op een strip en meer bepaald een strip van Belgische bodem (joepie). Jean van Hamme tekende deze strips al lang en ze werden ook goed verkocht in België, Frankrijk en nog wat landen. Vandaar de manga-achtige look van de game dus. Deed Ubi Soft er goed aan om deze stijl te gebruiken, deed Ubi Soft er goed aan om een strip om te zetten in een spel? Dat lees je natuurlijk in deze preview van de First Person Shooter XIII…

XIII1
Er is niets mooiers dan naar een zonsondergang te kijken…behalve dan naar een zonsondergang kijken terwijl je op je Cube aan het spelen bent…

We beginnen natuurlijk met het verhaal en dat is erg goed. Op een dag wordt je wakker op een strand, je ziet dan plotseling een teken op je schouder staan: XIII. Je weet niet meer wat er is gebeurd en je lijdt blijkbaar aan geheugenverlies. Je komt erachter dat de president van het land vermoord is en jij wordt ervan beschuldigd de moordenaar te zijn. De regering zit achter je aan en je bent dus een voortvluchtige. Natuurlijk heb je de president helemaal niet vermoord (hopelijk toch niet) en je wil de echte dader dan ook opsporen. Op je reis ga je ook stukje bij beetje weer herinneren wie je bent en wat er precies is gebeurd. Dit gebeurt door middel van flashbacks, deze komen in heel de game voor en ze zijn ook speelbaar, erg leuk denk ik. Je mag natuurlijk niet vergeten dat je door de regering wordt gezocht en je mag dan ook niet gevat worden, anders is het spel gedaan en kan je de echte dader niet vinden. Hoe moet je je verdedigen, wel, daar duikt weer een eigenaardigheid op. Je kan namelijk enorm goed vechten en je hebt een immense kennis van wapens en dergelijke. Dit is dus ook iets waar je wil achterkomen. Het wapenarsenaal is rijkelijk gevuld met snipers, gewone handguns, machinegeweren en nog andere kogelschietende mechanismen. Dit is echter niet alles, je hebt ook nog eens dolken om naar je vijand te gooien en zo zijn er nog wel een paar “ongewonere” wapens. Het verhaal is dus tiptop en dat zijn de wapens ook…

XIII2
Tja … mooie dolk …

We hebben nu al het verhaal gehad en de wapens, we hebben al wat over de graphics gezegd … en daar ga ik nu nog wat verder op in. De graphics zijn dus Cell-Shaded, wat houd dit in? Een cartoon-achtige stijl met geen prachtig mooi afgewerkte personages, maar wel personages met dikke randen eromheen. Dit kan echter ook mooi zijn en dat is het ook, tot nu toe is er nog geen enkele game geweest die gebruik maakte van deze graphics en de titel “game met slechte graphics” meekreeg. Wanneer we naar de omgevingen gaan kijken, zien we dat deze op de één of andere manier minder Cell-Shaded zijn dan de characters in de game. Ze zijn realistischer, waardoor je als het ware een mix krijgt tussen Cell-Shaded graphics en realistische graphics. In de omgevingen zal je de Cell-Shaded stijl echter wel herkennen, maar ze zal wel minder aanwezig zijn. Als je naar de eerste screen in deze preview kijkt, dan komt er toch niet onmiddellijk de gedachte “Cell-Shaded” in je op hé, dus … met de graphics zit alles goed.

XIII3
Met de graphics zit het goed en dat bewijst deze screen: een mooi sneeuwgebied waar je in de verte mooie sparren ziet …

Dan gaan we nog even naar de gameplay kijken. Je doel is dus de echte moordenaar van de president vinden en dan ben je ook nog op zoek naar het antwoord op de vraag “Wie ben ik?”. Je krijgt regelmatig in de game flashbacks, die speelbaar zijn en zo ga je je stukje bij beetje meer herinneren wat er echt is gebeurd. De gameplay is veel meer dan gewoon een level doorlopen en gewoon iedereen afknallen, je zal ook regelmatig moeten sluipen om voorbij een groep bewakers te komen. Je zal ook mensen langs achteren kunnen vastgrijpen en ze zo uitschakelen of als menselijk schild gebruiken. Dit alles doet dus aan, jawel, Metal Gear Solid denken en natuurlijk ook aan Splinter Cell. Zoals ik al eerder zei, is deze game gebaseerd op een strip en vandaar de speciale graphics. In de game zullen echter nog andere stripelementen zitten. Wanneer je naar de screenshots kijkt, zie je vaak dingetjes als “Tap tap tap tap …” en “Aaaaaarrgggghhhh” op het scherm staan. Rarara, dat kom je ook tegen in de strips. Ons hoofdpersonage heeft, in de game, een extra zintuig waarmee hij gevaar kan aanvoelen. Hij weet dus wanneer er een bewaker in de buurt is en dat wordt in de game aangegeven door die zinnetjes.
De game zal ook een multiplayer bevatten, maar hier is nog weinig over bekend. Het is dus nog niet bekend welke modes je zal kunnen spelen en evenmin met hoeveel je ze zal kunnen spelen. Waarschijnlijk heb je de gewone deathmatch en dan heb je heel waarschijnlijk ook een “cover me” mode, hierin is het de bedoeling dat je met je team, dat uit 2 personen bestaat, tot bij een vlag geraakt. De eerste persoon loopt en de tweede moet de eerst covering fire geven. Hij moet hem dus dekking geven door middel van een sniper. Over een online-functie is ook nog niets bekend en dat lijkt onwaarschijnlijk. Het zou wel prachtig zijn moest deze game dat hebben, maar de GameCube is gewoon nog niet klaar om online te gaan …

XIII4
Oeps, teveel bonen gegeten en ja … als je moet, dan moet je …

Dit wordt ongetwijfeld een goede shooter, maar of het zo verstandig was om de Cell-Shaded graphics te gebruiken, weet ik niet. Langs de ene kant is het vernieuwend en origineel, maar langs de andere kant heb je zoiets van “weer Cell-Shaded” en bovendien kan je deze stijl wel eens snel beu worden. Verder is het misschien niet zo’n goed idee om een echte shooter, want dat is het ook, er zal genoeg bloed vloeien en zo van die dingen, dit soort van graphics te geven. Er wordt nu al gezegd dat er teveel geweld in de games zit en het zou mij niet verbazen moest deze game in enkele landen verbannen worden. Cell-Shaded is dus wel leuk, maar misschien niet zo verstandig. De game kent geen echte minpunten, een goed verhaal en een uitgebreid wapenarsenaal zijn zeker positief. De gameplay is op zich ook wel vernieuwend voor een shooter, maar zo vernieuwend nu ook weer niet. De graphics kunnen positief en negatief beschouwd worden. De technische kant van het uiterlijk van deze game is perfect, maar de gedachte achter de graphics niet. De muliplayer is nog wat vaag, maar dat komt nog wel in orde. Dit word een goede shooter en misschien nog wel een hele goede, ik raad jullie echter aan om zeker ergens een review van deze game te lezen voordat je hem koopt, want er zijn nog wat dingen die deze game kunnen verneuken…

XIII5
XIII6

Verwachtingen: GOED
Next articlePhantasy site online Previous articleThe Sims Bustin' Out screens

Reacties van gebruikers

Avatar
gretal-mk-II | 03 november 2003 23:20 | #7194
ik zojuist XIII demo gedaan. het is celshaded en als er iemand bijvoorbeeld aan komt lopen zie je daar staan tap tap tap en tatatatatatata bij schieten het is wel mooi .
en een goede review : Smile )

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

XIII

Platform: Nintendo GameCube
Genre: FPS
Ontwikkelaar: Ubisoft
Uitgever: Ubisoft
Aantal spelers lokaal: 4
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 14 november 2003

Screenshots