Wario Ware Review | 14 juli 2003 19:24 | Auteur: Randy

Zo dat lucht op!

Fido loopt met zijn baasje door het park en moet kakken. Fido gaat zitten en doet zijn behoefte midden op het wandelpad, zo dat lucht op!

Fikkie loopt met haar baasje door het park en ruikt het spoor wat Fido heeft neergelegd. ''Oh mooi niet'', denkt Fikkie, en Fikkie kakt eroverheen en eist op die manier Fido's terratorium op als haar eigen stekkie.

Image_a61ad1f5-0486-45cf-b790-d155d1c76ff4
Tingle mag dan op een dikke kabouter lijken, hij heeft wel een six pack!

Wat hebben deze twee honden met elkaar gemeen? Waarom heb ik het over hondenkak in een Review?

Het antwoord is heel simpel. Games worden net zo snel uitgekakt als hondenschijt en de kwaliteit loopt steeds verder achteruit. Met elke schijtbeurt stinkt het paadje meer en meer en meer tot het moment komt dat de gemeentereinigingsdienst zegt ''ho ho ho es effetjes, we spoelen die straat schoon want dit kan echt niet meer''.

Wario Ware is een van de weinige games die es een keer niet uitgekakt is op hetzelfde stinkende, veel gebruikte en kwaliteit-loze paadje, maar niet iedereen zal daar zo over denken...

Zwetend Gamen

Wario kijkt op een dag TV en ziet een reclame van een videogame die in een rap tempo uitverkocht is. Nu is Wario niet hoog geschoold, maar slim is 'ie zeker wel. Hij wandelt naar zijn knutsel zoldertje, slaat proviant in en begint de ontwikkeling van zijn eigen game. Het eindresultaat? Wario Ware Inc: Minigame Mania, een compilatie van 200+ verschillende minigames.

Image_26eac3f1-a314-464c-bd3d-869cf61d4d73
Oke voor het album: die prinses daar boven is niet Peach maar Pauline, Mario's voormalige SM-meesteres, voordat ze verslonde werd door een harige aap

Hoe dit werkt is amper uit te leggen, maar ik zal het proberen. Je hebt een bepaalde character die je ''uitdaagt'' om zijn game te spelen. Een Saturday Night Fever-gast die constant danst toont je een mobiele telefoon en om de paar secondes start er in het beeldscherm van de telefoon een minigame.

Deze minigame kan echt van alles zijn. De ene keer moet je iets vangen, de andere keer moet je iets ontwijken en weer een andere keer moet je als Mario 2 gomba's doodjumpen. De minigames hebben allemaal wel een aantal dingen gemeen, ten eerste duren ze allemaal 5 secondes, ten tweede moet je er een enorm reactievermogen voor hebben en ten derde krijg je nooit echt een uitleg over WAT je moet doen in zo'n minigame, behalve 1 opvallend woordje.

Image_8c1d309f-b000-430f-a4d1-d66b462cf6bc
Een tikkende tijdbom en een saaie werkomgeving...en het AD vraagt zich nog af waarom ze geen bezorgers kunnen vinden...

Zo komt er ineens een stokje bovenin beeld, een hand onderin beeld en verschijnt het woord ''Catch!'' middenin beeld. Rond de derde seconde van de vijf secondes die je per minigame krijgt valt het stokje naar beneden en moet jij deze opvangen met de hand, door simpelweg op A te drukken. Klinkt simpel, maar je zult je verbazen hoeveel je in de praktijk je zult falen.

Hulde aan een Quote

Normaal gesproken ben ik extreem tegen het quoten van andere magazines of sites (qua Gamegebied). Ik kan zelf wel wat origineels bedenken denk ik altijd maar, maar Jurjen Tiersma (PU, Gamekings) weet Wario Ware perfect te omschrijven, iets wat ik niet kan overtreffen.

Wat sommigen mensen die me niet kennen namelijk niet weten is dat ik een ADHD-patient ben. Bij ADHD-patienten komt o.a. hyperactiviteit en onrustigheid voor en dus zul je vaak zien dat een ADHD-patient zit te tikken met zijn voet, met zijn handen ''speelt'' of zoiets dergelijks. Als je vervolgens vraagt of ze hiermee willen kappen omdat het je irriteerd of zoiets, dan zeggen ze wel ja, maar gaan automatisch verder na een minuutje. Dit komt omdat ze hier zelf geen grip op hebben.

Wario Ware is een actief spel waarin je constant wel beweegt met je vingers. Dat Jurjen Wario Ware omschrijft als een ''game voor ADHD-patienten en drugsverslaafden met afkickverschijnselen'' is dus begrijpelijk, want dit zijn juist de personen die vaak geen seconde stil kunnen zitten.

De moeite van een cijfer

Hoe geef je dan in hemelsnaam een cijfer aan Wario Ware? Ik vind de game echt superleuk. Graphics zijn soms speciaal en soms niks, want de game zelf is enorm gedetaileerd, maar de minigames bestaan vaak uit niets meer dan een wit streepje en een zwarte achtergrond. De muziek toont wederom aan dat de game bedoelt is voor actieve mensen, want het is echt ophitsende, snelle muziek die precies past bij de snelheid van Wario Ware's gameplay.

Image_07670d83-db46-418d-9b2a-d5e497864076
Dit onderschrift is gericht aan CubeWorld, mail mij voor de betekenis: Zo hee, die Wario mag ook wel een Karel-Kubus vouwhoofd gebruiken, hahahaha!

Qua originaliteit is de game onovertroffen, qua gameplay en levensduur...ligt het eraan wat voor soort mens je bent. Daarom ga ik het deze keer eens op deze manier aanpakken...
8,2
N1-score
Next articleBilly Hatcher and the Giant Screens Previous articleRogue Squadron III datum

Reacties van gebruikers

Avatar
thieskek | 18 augustus 2004 17:12 | #46789
ik vind het echt een top game al ben ik dan geen ADHD patient Smile
jammer dat de plaatjes het niet doen

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Wario Ware, Inc: Mega Microgame$

Platform: Game Boy Advance
Genre: Overige
Ontwikkelaar: Nintendo
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 23 mei 2003