Viewtiful Joe DS Preview | 20 juni 2005 22:30 | Auteur: Lennart

Vreemd, superhelden zijn zo ongelofelijk populair, maar laten zich buiten de films om nooit zien. Het World Trade Centre? Geen Superman die ervoor sprong. Het trouwen van Rafael van der Vaart en Sylvie Meis? Nee hoor, Batman kon het niet voorkomen dat die Ajacied (want dat is ‘ie!) mijn Sylvie voor m’n neus wegkaapte. Maar Joe, Joe is anders…

Normaal maar toch anders
Joe is niet als een ‘normale’ superheld. Normaliter onderscheiden de krachtige superhelden zich van het volk, maar Joe doet dit niet. En dat terwijl hij wél heel anders is dan alle andere superhelden.
Ten eerste is Joe in zijn Viewtiful-staat een stuk hipper dan welke superheld dan ook. Rood pakje, stoere helm (waarvan het klepje dichtklapt bij de meest gevaarlijke gevechten!), puntig sikje en daarnaast is Viewtiful Joe om niet te vergeten ook gezegend met de roze cape.
De sik houdt ‘ie, maar wanneer Joe zich niet opoffert voor het redden van onze vertrouwde aardbol, kan hij zich als geen ander mengen tussen ons (krachtloze slaven van de overheid). Het enige wat tussen Viewtiful Joe en Regular Joe (zo heet deze ‘normale’ Amerikaan) staat, is de V-watch. Viewtiful Joe heeft geen allerverpletterende super-move, is van origine niet zo snel als de bliksem en kan daarnaast ook niet verdwijnen, webslingeren of laser uit zijn ooglid laten schieten. De V-watch heeft wél wat leuke trucjes in petto voor ons, want deze geeft Joe de mogelijkheid om de ‘film’ (want daar zit Joe in gevangen) te manipuleren. Fast-forward, Slow Motion en Zoom in combinatie met aardige Kung-Fu; is dit wel genoeg om de wereld keer op keer te redden van de ondergang? Voor zijn avontuur op de DS niet!

viewerscreen


Schop, sla, snij, sleep!
Wat is nou het geval? Voor zover wij weten is Joe al zijn oude VFX-krachten (zo heten de hierboven beschreven krachten in het VJ-universum) kwijt, maar wordt het assortiment tegelijkertijd verblijdt met mogelijkheden voor het verslaan van je vijand!
We zullen moeten scratchen willen we dit verhaal tot een goed eind breien, maar denk maar niet dat DJ Tiësto hierin een voordeel heeft. Nee, met scratchen wordt iets héél anders bedoeld! Het is de bedoeling eerst op het onderste Touch Screen een dikke streep door het beeld te tekenen. Hierdoor verdeel je het scherm in twee stukken en krijg je de mogelijkheid met deze te gaan slepen. Dit resulteert erin dat de werelden op een andere manier op elkaar zullen gaan aansluiten en Joe wordt met deze kracht in de mogelijkheid gesteld vijanden op een aparte manier te verslaan en puzzels op te lossen zoals je dit nooit eerder gezien hebt.
Stel je voor: de klassieke bom-puzzel uit eerdere delen van Viewtiful Joe. In deze puzzel is het de bedoeling een bom bij een deur te laten ontploffen, maar dat gaat niet zomaar. Ten eerste omdat de weg naar de deur vaak vol met obstakels zit maar de bom niet als een Vuurwerk-fabriek spontaan uit elkaar klapt. In het DS-avontuur van Joe wordt hij geconfronteerd met een plek waar je de bom ergens omhoog moet schoppen, maar er zit een object in de weg. Na wat snij- en plakwerk, plaats je Joe’s voet met een heftige beweging onder de bom, iets wat ook wel ‘trappen’ of ‘schoppen’ genoemd wordt. Het klinkt misschien niet erg spectaculair, maar heb je het je buurman ooit zien doen? Daarom is Joe natuurlijk ook een SUPERheld.

viewerscreen


Was dit het dan? Maar natuurlijk…niet! In de E3-demo van Viewtiful Joe DS kon je namelijk ook nog eens vijanden uitschakelen door met de stylus op ze te tikken, maar dit zal niet altijd mogelijk zijn. Een groot deel van de close-up actie speelt zich namelijk af op het bovenste scherm, maar Joe laat het hier niet bij zitten. Zo zul je het bovenste scherm naar onder kunnen slepen, waardoor het uit het veld tikken van wat vijanden in een styluszwaai een piece of cake wordt. Maar het ziet er wel naar uit dat dit je VFX-power gaat kosten en je het dus niet oneindig kunt gebruiken.

viewerscreen


Het zou uit kunnen gaan lopen tot een flinke chaos, want je zult én de stylus én de actionbuttons met de zelfde hand moeten controleren. Maar, Clover Studios kennende zal Joe de winkel niet in liggen voordat hij speelt als een trein, wat naar verwachting eind dit jaar zal zijn.
Daarnaast heeft Viewtiful Joe DS nu al vele prijzen in de wacht gesleept. Zo won 'ie alleen op IGN al vier E3 awards, in de catogorie DS voor beste graphics, meest innovatieve design, beste action game en als klap op de vuurpijl ook nog eens voor beste DS game! Ik had het mezelf stiekem een beetje verboden, omdat het eigenlijk in íedere review of preview over deze serie terugkomt, maar voor deze ene keer kan ik Joe’s kreet niet laten: Henshin-a-go-go baby!
Next articleKonami opent website Castlevania: Dawn of Sorrow Previous articlePublisher gezocht voor 'Happy Tree Friends' game

Reacties van gebruikers

Avatar
Theun | 21 juni 2005 09:46 | #84244
Deze lijkt me wel leuk Smile
Avatar
Shadowfax | 21 juni 2005 15:04 | #84260
Idd
Avatar
Joost | 21 juni 2005 15:06 | #84261
Hele mooie preview. Smile
Lijkt me ook een best vettig spelletje.
Avatar
Gebruiker 4486 | 21 juni 2005 19:33 | #84295
ik heb nog nooit een joe spel gespeeld, maar het klinkt allemaal vaag en choatisch Razz maar iedereen is er enthousiast over dus moet ook maar eens kijken Smile
Avatar
muisolly | 21 juni 2005 19:57 | #84302
leuk he maar ben jij meer fan van de psp voeg me dan toe noodles_jeroen@hotmail

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Viewtiful Joe: Double Trouble

Platform: Nintendo DS
Genre: Action
Ontwikkelaar: Capcom
Uitgever: Capcom
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: Onbekend

Screenshots