Another Code: Two Memories Review | 18 juli 2005 13:57 | Auteur: Joost

Another Code is de eerste adventure game die zijn opwachting maakt op de Dual Screen. Is het gelijk raak, of blijkt deze primeur de hooggespannen verwachtingen niet geheel waar te maken? Je leest het in M-Gaming’s review!

ac2222Naïef teefje
In Another Code: Two Memories controleer jij Ashley, een wulpse meid die op het punt staat 14 jaren oud te worden. Deze dame, wiens diepzwarte ogen je indringend aanstaren en op je overkomt als een naïeve Bambi, is door haar vader uitgenodigd om naar een verlaten eiland te komen. Niks mals aan, op zich, zij het niet dat Ashley 11 jaar lang heeft verondersteld dat haar ouweheer dood was. Maar nu is het verlegen meisje dan eindelijk op reis met als eindbestemming haar vader. Samen met een kinderlievend ogende kapitein en haar roodharige tante, wie voor 11 jaar lang Ashley als haar eigen kind heeft opgevoed, vaart ze haar lotbestemming tegemoet. Jammer voor Ashley dat de hele boel gelijk al in het water valt: haar vader blijkt niet op de kade op haar te wachten en haar tante raakt vermist als een loopse teef opzoek naar een reu. Jammer voor Ashley, leuk voor ons, hebben we gelijk een goede reden om aan een zinderende adventure te beginnen…

Vondstig
Another Code is inderdaad een adventure ja, een point & click adventure wel te verstaan. Een genre dat, als we om ons heen kijken in een willekeurige gameshop, op sterven na dood is – hoeveel recente point & click games ken jij? De Dual Screen lijkt in ieder geval het perfecte platform om het genre nieuw leven in te blazen. Wijzen en klikken gaat met de styluspen gemakkelijker dan ooit te voren en het touchscreen en de microfoon bieden genoeg mogelijkheden voor de meest hippe puzzels – iets waar de makers dankbaar gebruik van hebben gemaakt.

viewerscreen


In de wereld van Another Code wisselen dialogen, puzzels en door de spelwereld lopen elkaar in rap tempo af. Je bekijkt de zaak van boven. Lopen doe je door met je stylus over het scherm te slepen, maar de gouwe ouwe D-Pad doet naar mijn mening beter zijn ding. Tijdens je zoektocht zul je flinke afstanden moeten afleggen, zoekend naar van alles en nog wat. Onderweg zul je genoeg struikelblokken tegen komen, punten waarbij je niet verder kunt. Denk hierbij aan een gesloten deur, of een schijnbaar niet te passeren muur. Als je verder wilt komen, zul je veel moeten praten en nog meer moeten puzzelen. Om met die laatste te beginnen, vrijwel elke puzzel is opgebouwd volgens een principe wat ik met het volgende voorbeeld zal toelichten. Je ziet de hulpeloze Ashley voor een deur staan. Op het moment dat je op de deur inzoomt, verraad de beteuterde blik van het witharige meisje dat het niet goed zit: de deur is afgebonden met touw! Uiteraard ben jij als speler niet voor één gat te vangen, en ga je snel op zoek naar een voorwerp om deze hindernis te verwijderen. In een stoffige oven vind je vervolgens een roestig mes, waarna je terug loopt naar de deur om door met je stylus over het touw te ‘snijden’. Het touw zal op een gegeven moment bezwijken et voila, je kunt weer verder. Nu is het zo dat er ook genoeg puzzels zijn die meer van het menselijke intellect vragen. Zo vond ik eenmaal een met glasbedekte fotolijst, zo een die je dicht kunt klappen. Deze fotolijst herbergt een geheim, een dat alleen kan worden ontdekt door je DS in een bepaalde hoek te kantelen en de twee schermen op elkaar te laten spiegelen. Zeer vondstig!

ACreview3 ACreview4


Verhaal & Dialogen
Dat Another Code een adventure is, houdt in dat je meer moet praten dan je lief is. Naast het loze gebabbel over bloemetjes en bijtjes, koetjes en kalfjes en natuurlijk Ashley’s heftige emoties die enorm beïnvloed lijken te zijn door een zojuist ontplofte hormoonbom, wordt ook langzaamaan het verhaal ontrafeld. Op zich zit de verhaallijn niet slecht in elkaar, maar naarmate de puzzelstukjes steeds meer op hun plaats vallen wordt het allemaal wel héél erg voorspelbaar. De dialogen zijn bij tijd en wijlen ook vreselijk vervelend. Ashley’s constante stroom aan melodramatisch geneuzel kwam me op een gegeven moment echt m’n strot uit, en de gesprekken zijn vaak nogal overdreven lang. Toch dragen de gesprekken bij aan de sfeer, jammer dat er niet wat betere tekstschrijvers aangenomen waren.

Beeld & Geluid
Zoals de screenshots verraden, bestaat Another Code uit top-down in-game beelden, en de statische tekeningen die je voorgeschoteld krijgt in de filmpjes, gesprekken en de puzzels. Op beiden is niet veel aan te merken. De statische beelden in de puzzels zijn mooi en gedetailleerd, de stilstaande mangabeelden uit de tussenfilmjes en gesprekken druipen van de sfeer, en de in-game graphics zijn meer dan degelijk.

Het geluid daarentegen is niet veel soeps. Aldoor word je ‘verwend’ met hetzelfde eentonige achtergrondgeluid, in plaats van een stijlvolle voice-over komt er bij het spreken van een character een raar gebliep uit je boxen en de geluidseffecten stellen eveneens weinig voor. Zo klinkt bijvoorbeeld het teruggaan uit een scherm als een verlegen scheetje en is de variatie ver te zoeken.

ACreview1 ACreview3


Een zeer beknopt avontuur
Concluderend kan ik stellen dat Another Code: Two Memories een bovengemiddelde game is, maar niet veel meer dan dat. Iets waar een point & click adventure het voor een groot deel van moet hebben, de puzzels, zijn over het algemeen goed, niet verschrikkelijk speciaal trouwens, maar wel degelijk. Het verhaal en vooral de dialogen zijn daarentegen een beetje matig. Wat daarnaast ook niet ontzettend veel meehelpt, is dat het spel al binnen een luttele 5 tot 7 uur uit te spelen is! Iets wat voornamelijk wordt bepaald door de over het algemeen lage moeilijkheidsgraad van de puzzels en ook het gebrek eraan. Maar wat AC mij wel laat zien, naast goede graphics, is het gene waar de DS tot in staat is op het gebied van adventures. Sterker nog, Another Code bewijst dat de DS meer mogelijkheden biedt tot het brouwen van een sterke adventure game dan de PC. Eén zwaluw betekent nog geen zomer, maar Another Code luidt wat betreft mij wel het begin in van een glorieuze toekomst voor draagbare avonturen. En mocht je al iets willen proeven van het moois wat ongetwijfeld komen gaat, haal dit spel dan snel! Of doe natuurlijk mee met M-Gaming’s prijsvraag: point & click!
7
N1-score
Next articleUK software sales week 28 Previous articleWin Another Code: Two Memories

Reacties van gebruikers

Avatar
Timo | 18 juli 2005 14:17 | #86686
Goede review, alleen mocht de replay ietsje hoger (nde uiteindelijke score is wel goed zo) maar ik heb zelf de game toch 2 keer uit willen spelen...
en de muziek in de game vond ik toch ook wel magisch, het had zo'n surround gevoel wat ik toch redelijk indrukwekkend vond voor een handheld... vooral dan met oortjes.

Ik hoop ook dat er meer van dit soort games uitkomen, wan het is toch stiekem nog steeds mn favoriete soort.
Avatar
Robin | 18 juli 2005 14:20 | #86687
Ik vond het een supervette game, alleen hij is gewoon te duur voor wat je krijgt. Persoonlijk hadden de graphics wat mij betreft een paar tiendes lager mogen hebben en de gameplay een paar tiendes hoger, maar ik ben het uiteindelijk wel met het eindcijfer eens.

Het is de perfecte game om te kopen terwijl je eigenlijk een ander spel wil hebben, hem een dagje te spelen en hem dan meteen weer om te ruilen voor het spel wat je in de eerste instantie wilde Smile
Avatar
Arno | 18 juli 2005 14:38 | #86688
Ik vond het een leuk spel maar erg aan de korte kant. Ik speelde hem uit in 3 uur en 45 minuten!
Avatar
Mick | 18 juli 2005 14:42 | #86689
Mooie review. Dit soort games spreken mij erg aan, maar als ik hoor dat dit spel binnen de 4 uur is uit te spelen, en daarna in de kast komt te liggen, wacht ik wel op de volgende game in de genre Smile
Avatar
Michiel | 18 juli 2005 14:56 | #86690
Ik denk dat Nintendo haast had en deze game vlak voor de zomervakantie in de winkels wou hebben. Begrijpelijk, maar dat gaat wel ten koste van de lengte. Jammer.

*Edit: Goede review overigens. Smile
Avatar
Mike7 | 18 juli 2005 15:15 | #86692
Leuk spel is het wel, maar niet mijn ding Weird
Avatar
Gebruiker 3137 | 18 juli 2005 15:46 | #86696
uhhhh... another code: THO memories?? lijkt me toch two he
Avatar
Hans | 18 juli 2005 15:47 | #86697
Ja, was een typo. Op Joost z'n toetsenbord zitten de W en de H naast elkaar, vandaar.
Avatar
Tware | 18 juli 2005 19:22 | #86718
Jammer van die fikse spoiler van die puzzel...
Avatar
Timo | 18 juli 2005 20:34 | #86723
jah, toen ik dat las d8 ik ook 'WTF, spoil je net ff de zowat moeilijkste puzzel uit het hele spel' Weird
Avatar
Joost | 18 juli 2005 22:04 | #86726
Sorry. Weird

@Robin
Ik vond de puzzels op een gegeven moment een beetje te herhalend worden. En de 80 voor de graphics is voornamelijk vanwege de mooie stilstaande beelden. Smile
Avatar
Gebruiker 5343 | 20 juli 2005 15:09 | #86882
Ja, de puzzels waren goed Smile
Gelukkig heb ik dit pas nadat ik het spel heb uitgespeeld gelezen. Razz
Avatar
Gebruiker 4486 | 20 juli 2005 15:51 | #86890
gelukkig heb ik de reacties eerst gelezen voor de review Razz
Avatar
retrolution | 31 juli 2005 16:06 | #87933
Goed spel waar bijna alles meer dan behoorlijk is. Alleen de zeer kort duur laat hem achteraf wel tegenvallen vind ik. Is alleen aan te raden om eens te huren denk ik.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Another Code: Two Memories

Platform: Nintendo DS
Genre: Adventure
Ontwikkelaar: Cing
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 2003

Screenshots