Odama Preview | 01 september 2005 08:45 | Auteur: Joost

Knallen met ballen op een Japans slagveld – wie lijkt dat nou niet helemaal het einde? Onder Nintendo’s vlag wordt een min of meer realistisch oorlogsspel/pinballgame ontwikkeld die wij onder de loep nemen in deze preview. Check ’t uit!

Zompig mos
Hoewel columns met als onderwerp dat spellenmakers vandaag de dag niks meer durven de grond uitschieten als paddestoelen uit zompig mos, leert een snelle blik op elke willekeurige Nintendo, en vaak ook Playstation site me dat het tegendeel waar is. Developers lijken in mijn optiek juist met originelere spellen uit te komen dan ooit te voren, getuigende games als Killer 7, Viewtiful Joe en Trauma Center. Elk van deze games biedt ons een uiterst originele en decadente speelervarig, om van te smullen zo fris. Als er mensen zijn die klagen dat tegenwoordig álle games er hetzelfde uitzien, ruiken en voelen, dan hebben ze hoogstwaarschijnlijk voor de verkeerde console(s) gekozen. Of ze zijn simpelweg stekeblind. En voor die mensen, doe je oogkleppen af, wrijf de slaap uit je ogen en kijk eens wat Yoot Saito (bekend van Seaman) voor je in petto heeft met zijn nieuwste project Odama....

odamahippeart2


Allereerst is dat een spannend verhaal vol passie en verraad. De vader van generaal Amanouchi Kagetora is vermoord door Kandare, een andere generaal, wie met deze laffe daad een muur van haat en verachting tussen Kagetora en hem optrekt. Kagetora, bedenker van de Way of Ninten - een filosofie die het grotere goed verheeft boven persoonlijke behoeftes – verklaart de oorlog aan zijn nemesis in de wetenschap dat zijn soldaten élk leger kunnen verslaan, ongeacht de grootte. Gelukkig beschik jij, als Kagetora, over een reusachtige bal als hulpstuk…

Odama in a nutshell
Inderdaad, een reusachtige bal, al is ‘odama’ een betere benaming. In de essentie komt Odama op het volgende neer: je speelt een ‘normaal’ potje pinball - zelfs gebruik makend van flippers - op een Japans, middeleeuws slagveld. Maar nu is het zo dat kleine soldaatjes in grote getale aanwezig zijn, zowel troepen die bij jou horen, als vijandige. Je doel is om de weg vrij te maken voor een stel van jouw soldaten - die een bel bij zich dragen – zodat deze de overkant van het veld kunnen bereiken. Onderwijl mik jij de odama op de vijand, zodat jouw beldragers veilig door kunnen lopen, terwijl tegelijkertijd andere soldaten die aan jouw zijde staan zich bezighouden met het bevechten van de vijand. Je hebt exact 7 minuten de tijd om elke stage te ‘clearen’. Elke stage beschikt weer over zijn unieke obstakels.

920813_20050516_screen001 920813_20050516_screen002


Hamburger
Nu klinkt dit niet vreselijk complex, maar als speler dien je je met veel meer zaken bezig te houden dan slechts de odama in het speelveld rond te schieten. Je zult namelijk ook de beldragers en de rest van je troepen moeten begeleiden met een bijgeleverde microfoon! Kreten als ‘form up’ laten je vechters een beschermend omhulsel rondom je beldragers vormen, terwijl commando’s als ‘left’, ‘right’, ‘halt’ je beldragers aansturen. Hiernaast is het de bedoeling dat je de legers van de tegenstander van de flippers weghoudt. Als een stel mieren die een bidsprinkhaan willen overmeesteren zullen ze zich vastklampen aan de twee doorslaggevende elementen in de oorlog en als de zwaartekracht grip krijgt op de odama, dan zal deze reddeloos naar beneden storten. Gelukkig kun je op een dergelijk moment een gigantische hamburger inzetten, welke op magnetische wijze de vijand zal aantrekken zodat ze voor een bepaalde tijd als sitting duck voor je odama zullen fungeren. Handig en creatief!

920813_20050516_screen008 920813_20050516_screen006


Maar net zoals elke andere flipper game, beschikt ook in Odama elk veld over ‘natuurlijke’ obstakels, zij het dat ze uiteraard zijn ontworpen in de tijdsgeest van de game. En dus zul je, zo goed en kwaad als het kan, of het nou met een u-bocht of een slinkse stuitermanoeuvre is, moeten proberen dammen, grote rotsblokken en hekken te vermijden. Tenzij het natuurlijk mogelijk is om deze landschapsiersels in jouw voordeel te gebruiken; als sommige dammen doorbroken worden kan de vijand door het kolkende water verzwolgen worden.

Japanse klasse
Dat Nintendo tussen alle Mario Parties, Mario Baseballs en Mario Super Strikers door een game als deze durft te releasen vind ik geweldig. Niet alleen vanwege het zonderlinge karakter van de game, wat sowieso al 95% van de Westerlingen afschrikt, maar ook omdat het erop lijkt dat Odama een bijzonder fris, grappig en vermakelijk spelletje gaat worden. Platgetrapte wegen worden door deze enorme bal vermeden, ondanks het feit dat die juist misschien wat soepeler rollen.

odamahippeart
Next articleBattalion Wars trailer blow-out! Previous articleNamco kondigt nieuwe Nintendo DS game aan

Reacties van gebruikers

Avatar
Naruto-fan | 01 september 2005 09:14 | #90995
Een aparte game... Weet er eigenlijk nog niets over te zeggen...
Avatar
LoneWolf | 01 september 2005 09:38 | #90996
ik ga hem iig niet halen
Avatar
Michiel | 01 september 2005 09:46 | #90997
Deze game is ook al héél lang in ontwikkeling... Ik heb 'm anderhalf jaar geleden al gespeeld en is nog steeds niet af... wel opmerkelijk voor een flippergame. Overigens vond ik er toen weinig aan.
Avatar
Gebruiker 4219 | 01 september 2005 09:53 | #90998
eh...wat moet ik ervan zeggen? Niet bepaald een hack'n slash game en zelfs ook geen RPG...maar gewoon een balletje gebruiken om het leger omver te werpen. Ik weet het gewoon niet...klinkt wel leuk, maar ik zit liever te slashen op het slagveld zoals Gladiatior.
Avatar
Rogier_br | 01 september 2005 10:07 | #91000
Dit spel lijkt me kut met peren
Avatar
Pieter | 01 september 2005 10:50 | #91005
Het concept spreekt me wel aan, ben heel erg benieuwd... Sowieso mooi dat er weer iets nieuws wordt geprobeerd een dat moet je niet vooraf al afkraken!
Avatar
Ghanixx | 01 september 2005 18:08 | #91008
A-ha
Avatar
smash master | 01 september 2005 14:11 | #91012
Nou pieter, er worden lekker nieuwe dingen gedaan zeg Weird
Gewoon een upgradd flipperspel....
Avatar
Pieter | 01 september 2005 14:43 | #91014
Ik denk niet dat het zomaar een 'flipperspel met iets extra's' is. Ik denk dat de combenatie flipper+strategie heel bijzonder kan worden... Natuurlijk kan er ook veel misgaan, maar ik sta er wel voor open.
Avatar
Rogier_br | 01 september 2005 14:53 | #91015
Tis meer een spel voor op je DSje te spelen maar dit ga je toch niet serieus op een console spelen
Avatar
Maniack | 01 september 2005 15:15 | #91017
Geen screen van de hamburger? Weird
Avatar
Joost | 01 september 2005 19:05 | #91076
Ik denk anders dat 'ie wel gaaf wordt. Malle ik. Weird
Avatar
Tom | 01 september 2005 21:57 | #91114
Ik ben het altijd me Joost eens.
Avatar
Jetstar | 02 september 2005 15:55 | #91206
als je deze game kan masteren zal je vast heel goed zijn, strategie snel denken en flipperen snelle reactie...word best vaag... we zullen zien...
Avatar
ChaoZ-dRoNe | 03 september 2005 09:01 | #91254
omg, concept spreekt me echt enorm aan Very Happy
Avatar
Von Rutch | 09 september 2005 12:07 | #91858
de naam doet me denken aan osama, en de spel lijkt op lotr

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Odama

Platform: Nintendo GameCube
Genre: Action
Ontwikkelaar: Nintendo
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: Onbekend

Screenshots