Advance Wars: Dual Strike Review | 10 september 2005 20:45 | Auteur: Michiel

Dual Strike
De Advance Wars-games zijn volgens velen de beste games voor de Game Boy Advance. De aankondiging van Dual Strike was voor mij zelfs de belangrijkste reden om een DS aan te schaffen. De vraag is nu of deze game de hoge verwachtingen waar kan maken. In deze review vind je het antwoord!

AW2Logo


Advance Wars Dual Strike is alweer het derde deel van de succesvolle turn-based strategie-serie. Na twee zeer succesvolle delen op de GBA maakt de serie zijn debuut op de DS. In Nederland ligt het spel vanaf 30 september in de winkels, maar ik heb het geluk dat ik de Amerikaanse versie nu al in mijn bezit heb. Omdat Michiel mij vriendelijk vroeg of ik een review wilde schrijven onderbreek ik met moeite mijn gamesessie om jullie over dit spel te informeren.

What’s new?
Elke gamer kent Advance Wars wel. En voor de paar cultuurbarbaren die het niet kennen verwijs ik naar de reviews van de GBA-versies. In deze review zal ik vooral de vernieuwingen van de game behandelen. De grootste veranderingen hebben natuurlijk betrekking tot de eigenschappen van de DS: Je kunt het spel via de touchscreen besturen en er wordt handig gebruik gemaakt van het dubbele scherm. Vooral de eerste mogelijkheid is erg leuk, het is geweldig om je troepen met de stylus over het slagveld te sturen. Voor de conservatieven onder ons is het ook mogelijk om ouderwets de knoppen te gebruiken, de besturing is hierbij praktisch hetzelfde als bij de GBA-versies. Het dubbele scherm wordt op meerdere manieren benut. Zo zijn er missies waarin je op twee fronten moet vechten. Het hoofdgevecht vind dan plaats op de touchscreen en het tweede front kun je op het bovenste scherm bekijken. Er is hierbij wel interactie tussen de schermen doordat je troepen naar het tweede scherm kunt sturen. Hier moet je echter wel voorzichtig mee zijn want het is niet mogelijk om je troepen weer terug te halen. Als je geen tweede front tot je beschikking hebt kan het bovenste scherm gebruikt worden om informatie over je troepen weer te geven.

1406AWDSArt01


Een andere groot verschil ten opzichte van de eerdere delen is de ontwikkeling die de CO’s hebben ondergaan. Natuurlijk zijn er een paar nieuwe karakters met nieuwe mogelijkheden (9 stuks maar liefst), maar in deze game is er ook de mogelijkheid om de krachten van de CO’s te combineren. Zo kun je per gevecht twee personen aanwijzen en kun je deze tijdens het gevecht wisselen om optimaal te profiteren van de voordelen die een CO heeft. Als je genoeg schade hebt geleden kun je een gecombineerde super power uitvoeren waarmee je je vijand van het veld veegt. Hiernaast krijgen de CO’s ook nog experience-points na elke gewonnen battle waarmee de CO sterker kan worden en meer special powers kan uitvoeren.

Ook zijn er een paar nieuwe modi toegevoegd aan Dual Strike. De meest opvallende van deze mogelijkheden is wel de Combat-mode. Met deze optie kun je real time gevechten aangaan met je tegenstanders. Voor een typische turn based strategie game als Advance Wars is dit natuurlijk zeer bijzonder. Helaas stelt het eigenlijk niet zo veel voor, je verplaatst je met de door jouw uitgekozen troepen over het veld en schiet naar tegenstanders. Dit is wel aardig, maar lang niet zo leuk als de andere mogelijkheden. Zo is de Survival-mode veel leuker, hierbij moet je een missie voltooien met beperkte middelen. Als je de missie hebt voltooid binnen een bepaalde limiet (aantal beurten, beperkt geldbudget of binnen een bepaalde tijd) heb je de opdracht voltooid. Naast deze opties zijn er natuurlijk ook de oude opties als Campaign (verhaalmode), War Room (losse missies ), Versus (draadloze multiplayer) en Design Room (zelf maps ontwerpen welke je draadloos kunt uitwisselen).

1805AWDSScreen17 1805AWDSScreen16 1805AWDSScreen15
Klik voor vergroting


Naast deze toevoegingen zijn er ook vernieuwingen die je mag verwachten van een nieuw deel. Zo zijn er een hoop nieuwe units die je in kunt zetten tegen je vijand. De belangrijkste hiervan zijn de Stealth Bomber, een HP-reparerende boot en een zeer sterke nieuwe tank. Verder zijn er toevoegingen zoals bommen en raketten. Deze ontwikkeling is te vergelijken met de ontwikkeling die AW2 heeft gemaakt ten opzichte van het eerste deel. Het is dus allemaal weer wat uitgebreider en dit alles maakt van Dual Strike een zeer complete game.

Gameplay
Echte gamefreaks weten dat gameplay het belangrijkste is bij games, en dit is extra het geval bij de Advance Wars-serie. Bij Dual Strike is de gameplay ouderwets goed, het basisprincipe is gelukkig hetzelfde en strategisch zit het dus weer zeer goed in elkaar. Het spel is gewoon alles wat je ervan verwacht, het is simpel van opzet maar is tactisch toch zeer diepzinnig. Deze eigenschappen maakte de eerdere delen zo populair en er is op dit vlak gelukkig niks veranderd.

Een onderdeel wat nog extra aandacht verdient is de erg sterke multiplayer. Met een goeie tegenstander kun je je uren met deze game vermaken. Je kunt tot 8 spelers draadloos tegen elkaar spelen en voor de meeste modi heb je maar één cardridge nodig. En als je met z’n tweeën bent heb je eigenlijk maar één DS nodig aangezien het turn based is en je de handheld simpelweg kunt wisselen.
Next articleWillem Bonnes verlaat crew Previous articleNieuwe Advance Wars Dual Strike Screens

Reacties van de crew

Avatar
Tom | 10 september 2005 22:39 | #191893
Voor de duidelijkheid, deze review is geschreven door onze forum admin Pieter. Onze dank hiervoor!
Avatar
Michiel | 11 september 2005 05:36 | #191894
Damn, vergeten hier nog te melden. Naja, het stond er al onder, maar nogmaals, alle credits gaan naar Pieter. Worship

Reacties van gebruikers

Avatar
dildi | 10 september 2005 21:46 | #92035
mooie score, leuke review Wink Is dit een spel om aan te raden als je nog nooit AW gespeeld hebt?
Avatar
Mick | 10 september 2005 21:47 | #92036
Heerlijke review Giela! Spel lijkt me ook erg gaaf, zodra deze in Europa uitkomt sta ik bij de lokale gamesboer Very Happy
Avatar
Stokkie | 10 september 2005 21:59 | #92038
Tja het heeft dan wel geen prachtige psp graphics, maar het is toch een aardig spelletje Wink
Avatar
Timo | 10 september 2005 22:33 | #92040
Ik hou écht niet van strategische spelen Weird maarja, ieder zn ding zeg ik altijd Wink
Avatar
Wokkel | 10 september 2005 22:39 | #92041
Goede review van een goede game. Leest lekker weg!!
Wat ik zelf anders zou doen, is bij de tussenkopjes, in plaats van ''graphics, geluid en gameplay'' een iets pakkendere titel nemen! Maarja dat is mijn visie...
Verder is je review toppie! Smile
Avatar
Tom | 10 september 2005 22:43 | #92044
Wokkel, wij kiezen ervoor om bij de meer algemene stukken creatievere titels te gebruiken. Graphics, geluid en gameplay zijn echter vaste punten in elke review, dus geven we die met een vaste aanduiding aan.
Avatar
Theun | 10 september 2005 23:53 | #92049
Leuk idee om Pieter te laten reviewen, goede review! Smile
En de 2nd opinion maakt de review gewoon af Very Happy
Avatar
dsdude | 11 september 2005 09:16 | #92051
ga de game zkr hale Very Happy
Avatar
Joost | 11 september 2005 09:20 | #92052
Lijkt me zeker een gave game, maar ik denk dat ik 'm oversla. Smile
Avatar
Lennart | 11 september 2005 10:44 | #92058
Enige reden die mij tegenhield om niet gelijk naar de VS over te vliegen en persoonlijk de game in mijn bezit te krijgen, was het niet kunnen multiplayeren met 'Europese' vrienden. Dit is dé game waar ik naar uit kijk en kan ook bijna niet meer wachten. Prima review Pieter, ook Johan's mening wordt prima verwoord in die paar zinnen! Biertje?
Avatar
Ntrance | 11 september 2005 11:10 | #92065
Ik wil dit spel liever dan de Revolution. En de review heeft eens te meer overtuigd dat dit spel gewoon nagenoeg perfectie is. Advance Wars!
Avatar
Joost | 11 september 2005 13:54 | #92081
Hoe zit het trouwens met het zelf levels maken? Is deze functie nog uitgebreid?
(voor als ik 'm misschien toch ooit ga halen Blush )
Avatar
Pieter | 11 september 2005 20:39 | #92087
Thanx voor de reacties. Het was leuk om weer eens een review te doen! Smile

@dildi: Ja er zit een uitgebreide tutorial bij en je hoeft geen kennis te hebben van voorgaande delen. Als je begint met AW is dit waarschijnlijk het beste deel...

@Joost: Ja deze functie zit er gelukkig nog steeds op. Ook leuk is dat je deze zelfgemaakte mappen draadloos kunt uitwisselen. Smoking )
Avatar
Joost | 11 september 2005 16:01 | #92100
Oké, nice. Smile
Avatar
giel4000 | 11 september 2005 17:18 | #92117
En toch blijf ik erbij dat de game zonder stylus beter bestuurd Smile
Avatar
Tom | 11 september 2005 19:30 | #92147
Ik heb em dan ook maar gekocht. : Mad (
Avatar
dildi | 11 september 2005 20:53 | #92160
Dan ga ik hem kopen Pieter Wink
Avatar
Joost | 11 september 2005 20:56 | #92161
Oké dan. Smile
Avatar
Pieter | 11 september 2005 21:36 | #92169
Mooi zo dildi en Tom, je krijgt er geen spijt van! Nu Joost nog over halen... Yummy
Avatar
Wings_of_Gold | 12 september 2005 14:58 | #92195
mooie review Pieter, kga em zekerste weten halen Smoking
Avatar
Joost | 12 september 2005 16:57 | #92217
Mja, Pieter, Advance Wars vind ik zondermeer gaaf, maar ik als doorgewinterde PC RTS'er vind de mogelijkheden ietwat te beperkt, waardoor het me relatief snel gaat vervelen. Dus misschien dat ik deze game pas haal op het moment dat hij in de rijkelijk gevulde budgetbakken ligt... Smoking
Avatar
Gronihoven | 12 september 2005 19:49 | #92266
Ik ben overtuigd, ik ga 'm ook kopen! Smile
Avatar
Pieter | 29 september 2005 20:52 | #92332
Ik vind AW juist zo cool omdat het eenvoudig is. En het nieuwe CO-systeem en de Challenge -mode rechtvaardigen zeker een nieuwe aankoop! Yummy

En Gronihoven, wè doede gij hier?? Worship Biertje?
Avatar
Xtra | 30 september 2005 11:00 | #94939
Yeah snel halen ^^

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Advance Wars: Dual Strike

Platform: Nintendo DS
Genre: Strategy
Ontwikkelaar: Nintendo
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 16
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 30 september 2005

Screenshots