Seiken Densetsu DS: Children of Mana Preview | 23 oktober 2005 18:50 | Auteur: Joost

Als je waardering kunt opbrengen voor RPG’s, dan zit je er als DS bezitter warmpjes bij de komende tijd. Mario & Luigi, Final Fantasy III, Baten Kaitos DS, het zijn zo maar even drie titels die in me opkomen en er schittert nog veel meer moois aan de horizon. Seiken Densetsu DS: Children of Mana bijvoorbeeld, een game die in deze preview aan de orde komt.

ChildrenofManaart002Terug naar de Wereld van Mana
Het woord Mana staat voor veel mensen in verbinding met kwaliteit en heeft een rijke historie. Zo schitterden er Mana games op Nintendo consoles uit vervlogen tijden, werd de GBA vereerd met een Mana game, en konden ook PSX bezitters zich vergapen aan de pracht en praal van deze franchise. Nu mogen DS bezitters over een tijdje gaan stoeien met Seiken Densetsu DS: Children of Mana, welke in de winter van 2006 in Japan en ‘ergens in 2007’ in het Westen zal verschijnen. Het is nog ver weg, het duurt nog lang, maar desalniettemin laten we je nu al kennis maken met de kindertjes van Mana.

Het Centrum van de Wereld
In Children of Mana bevind je je in Illusia, een eiland gepositioneerd in het midden van de wereld. In het centrum van dit Illusia groeit een gigantische boom, een welke zo groot is als een compleet bos. Jaren geleden vond er een grote ramp plaats in de wereld van Mana. Van welke aard deze ramp was? Dat is nog niet bekend gemaakt, maar wat in ieder geval wel zo is, is dat er een jonge knul en een wulpse meid de wereld behoedden van haar ondergang; dit met behulp van het Heilige Zwaard. Het leven ging sindsdien weer zijn gangetje, een mantel van vrede sloeg zich liefkozend om de wereld heen, beschavingen werden weer opgebouwd. Het heilige zwaard en de grote boom bleven in stand, en staan ook wel bekend als het Mana Sword en de Mana Tree.

Seiken Densetsu DS: Children of Mana focust zich op de Mana Godness – wat dat ook precies moge zijn – en het Mana Sword. Jij neemt als speler een stel kinderen onder je hoede die zich onder de Mana Tree hebben verzameld.

De Characters
In Children of Mana kun je aan de gang gaan met drie characters: Frick, Pop en Tumble. Frick is een jonge en intelligente knaap, vol met energie en passie. Hij verloor zijn ouders en zijn broer in de grote ramp. Nadat Frick was gered door een ridder, begon hij zijn zwaard skills bij de slijpen. Pop is een karakter die geen angst kent. Hij is klein, robuust, en net als Frick verloor hij tijdens de grote ramp familie: zijn vader. Pop’s moeder stierf tijdens de bevalling, iets wat toentertijd met die gebrekkige hygiëne aan de orde dag was. Tumble is een kwieke meid die even oud als Frick is. Maar – zoals bij puberende meisjes wel vaker het geval is – ze is geestelijk veel verder ontwikkeld dan Frick. Ook zij verloor haar ouders in de ramp.

ChildrenofManaart001


Battelen
Turn-based battles die zolang duren dat je langzaamaan begint te fossileren worden bij CoM gepasseerd. Het spel maakt namelijk gebruik van een complex, real-time vechtsysteem. Dit vechtsysteem rust op drie zuilen: zwaard, pijl en boog en flail. Deze drie primaire aanvalsoorten worden op hun beurt weer verdeeld in standaard, speciale en limit moves. Elk character kan elke wapensoort dragen. Bovendien kun je je characters onder zowel de A- als de X-knop een wapen laten equipen. Handig! En het brengt extra diepgang met zich mee.

Zoals te verwachten viel, laat het zwaard zich het meest eenvoudig bedienen. Met een slag kun je meerdere vijandige lichamen doorklieven en hiernaast kun je handig het gras choppen, zodat eventueel aanwezige items worden blootgelegd. De pijl en boog laat zich uiteraard uitsteken gebruiken voor het bestoken van vijanden met langeafstandsaanvallen. Zodra je aanlegt verschijnt er een cursor op het scherm, en kun je met nog een druk op de knop schieten. De flail aanvallen tot slot, biedt het best van beiden werelden. Oftewel: je kunt vijanden zowel van dichtbij als veraf er mee raken. Tevens kun je flail aanvallen gebruiken als enterhaak, praktisch als je op een muur wilt klimmen!

45221020051024_171347_7_big 45221020051024_171347_6_big


Den Conclusie
Hoewel er wat betreft in-game media nog nauwelijks iets is vrijgegeven, op een vage scan na dan, en het qua vrijgegeven gameplay informatie ook nog allemaal wat karig is, is Children of Mana alweer voor 60% voltooid. Ons aller geliefde verre Oosterburen kunnen zoals gezegd zelfs al gaan ballen met dit spel in de winter van volgend jaar. Toch laat de weinige content die rondom dit spel is vrijgegeven mij snakken naar meer, zal wel komen door die likkebaardend sfeervolle art! Ik heb er in ieder geval veel zin in om mij in de nabije toekomst zo’n 30 uur in de wereld van Mana te laten opslokken. Jij ook?
Next articleFamitsu Most Wanted Previous articleResident Evil Blow Out

Reacties van gebruikers

Avatar
G-Pjube | 23 oktober 2005 19:17 | #97709
Deze game zou toch begin 2006 in japan verschijnen? Weird Maar nette Preview Joost Smile
Avatar
Michiel | 23 oktober 2005 19:52 | #97713
Goede preview van een waarschijnlijk goede game. Smile
Avatar
Jan Overwijk | 24 oktober 2005 01:52 | #97740
Tof gedaan, Joost Smile
Avatar
Pieter | 24 oktober 2005 15:02 | #97772
Goeie review, jammer dat we nog zo lang moeten wachten op de game...
Avatar
Weebl | 25 oktober 2005 10:19 | #97830
als ik t zo lees lijkt t een beetje op Zelda, maar dan RPG :s
Avatar
Johan | 24 oktober 2005 22:11 | #97840
Nice preview van een spel dat mij, na het zien van de screens van vandaag, heel erg aanspreekt. Wat een sfeer, wat een klasse Worship
Avatar
aidix | 25 oktober 2005 10:13 | #97861
2 jaar terug las ik ook zulke previews van Sword of Mana Smile

Avatar
Pieter | 25 oktober 2005 18:18 | #97932
Niet zulke dingen zeggen aidix! Wink

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Children of Mana

Platform: Nintendo DS
Genre: RPG
Ontwikkelaar: Square
Uitgever: Square
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: Onbekend

Screenshots