Shrek SuperSlam Preview | 03 november 2005 18:00 | Auteur: Joost

Nadat Shrek meermaals zijn opwachting maakte in een aantal vreemdsoortige spellen uitkomende op de meest uiteenlopende platforms, springt de groene ogre op zijn bijdehante ezel en verplaatst zich nu óók naar de DS en GBA. Wij laten je in deze preview kennis maken met de DS editie.

Super Smash Brothers Light
Het is tussen het DS games geweld nou niet bepaald een titel die tot de verbeelding spreekt, Shrek SuperSlam. Zoals de niet al te originele, lichtelijk geripte naam je al verteld, hebben we hier te maken met een beat ‘m up gebaseerd op de wereld van Shrek. De authentieke characters, omgevingen, de grappen en grollen, Shrek SuperSlam bevat het allemaal en in combinatie met de eenvoudig te masteren controls lijkt het voor kinderen en fans van de films dolle pret te gaan worden. Deze ‘Super Smash Brothers Light’ wordt door ons neergesmacked en onderzocht, wellicht dat het spel aan het einde van de rit kan rekenen op jouw steun en interesse…

928155_20050909_screen001 928155_20051013_screen001


Een enorm bordspel
Zoals je je kunt voorstellen bevat SuperSlam flink wat modes om eens lekker in los te gaan. Een story-mode, mega-challenge, melee, challenge en uiteraard een educatieve trainingsmode waarin je op je gemak de controls kunt doornemen. In de story-mode mag je de perikelen volgen van het vechtersbestaan van Shrek him-self, Puss-in-Boots, de charmante Fiona en nog veel meer persoonlijkheden. Humor is in deze mode een begrip wat veel aan de orde komt, het loopt als een rode draad door de missies. In de eerste missie bijvoorbeeld, mag je het met Puss-in-Boots opnemen tegen de flamboyante Gingerbread Man. Locatie? De gigantische Poison Apple! Naarmate je meer missies volbrengt, unlock allemaal gaafheid. Denk bijvoorbeeld aan nieuwe kostuums.

Een andere mode die een prominente rol speelt in Shrek SuperSlam is mega-challenge. Hierbij mag je je een gigantisch Mario Party-achtig bordspel bij voorstellen, al blijft de dobbelsteen ongeroerd. Jij bent op dit board de enige pion, en de vakjes die je ziet zijn je challenges, mini-games, zoals je wilt. Deze mini-games laten je zeer uiteenlopende uitdagingen voltooien. Denk aan een race tussen jou en een NPC á la die van die vet gare Xbox launchgame. Vieze trucjes en zijn hierbij geoorloofd. Maar ook moet je niet raar opkijken als er van je verwacht wordt je tegenstander vanaf een platform in een lavapoel te tiefen. De mini-games in de mega-challenge zijn gevarieerd en sprankelend, uitdagend maar niet te. En, niet geheel onbelangrijk, je unlockt tijdens je zegetocht over het speelbord allerlei characters, kostuums en meer.

928155_20051013_screen004 928155_20050909_screen002


Slammen
Wat betreft het daadwerkelijke matten hoef je in SSS geen Soul Calibur-achtige taferelen te verwachten. De combo’s, je slagenrepertoire, de worpen – het is allemaal behoorlijk beperkt en gemakkelijk onder de knie te krijgen. Elke speler heeft een snelle maar relatief zwakke aanval, een trage maar relatief sterke aanval en een aantal werp-moves. Een extreem krachtige aanval is uit te voeren op het moment dat je tegenstander genoeg schade hebt toegebracht. Hiernaast is het mogelijk een aantal beperkte combo’s uit je mouw te schudden, eenvoudig uitvoerbaar en zeer toegankelijk. Interessanter is de interactiviteit van de omgeving en hoe jij deze in je voordeel kunt gebruiken. Elk van de 16 levels bevat een aantal oppakbare wapens, maar hiernaast kunnen de nodige attributen van de omgeving stuk. Zo is er een level waarin je je tegenstander door een kasteelmuur heen kunt rammen, is de pooltafel in Shrek’s favoriete pub Poison Apple niet veilig voor rondvliegende lichamen, en kun je in een ander level weer een reusachtige kauwgomballenmachine vernietigen wat een hoop gooibare wapens oplevert. Het feit dat je daarnaast nog tegen maximaal drie vechters ten strijde kunt trekken verhoogt de spanning en intensiteit enorm.

928155_20050909_screen004 928155_20050909_screen003


Stiekem toch wel leuk
Dat we hier niet te maken hebben met een niet te versmaden juweeltje staat vast. Alles wat je in deze game zit is ‘geleend’, lichtelijk gebaseerd op, of afgekeken van andere spellen. Maar wat wel zo is is dat SSS geen sterallures heeft. Het spel pretendeert nergens een topper of unieke game te zijn. What you see is what you get, en bij Shrek zie je een luchtige SSBM kloon in een Shrek jasje , een die nergens bijzonder, nergens uniek, maar wél leuk, grappig en lekker mal is. Verwacht aan het eind van dit jaar een uitgebreide ontleding van Shrek SuperSlam.

ShrekSuperSlamPuss
Next articleMarvel Nemesis: Rise of the Imperfects Previous articleHarry Potter DS trailer

Reacties van gebruikers

Avatar
Lennart | 03 november 2005 18:35 | #98967
Jatwerk of niet, Shrek (de film 'leent' trouwens ook nogal wat Very Happy ) was geweldig en het zou dan ook niet al te moeilijk zijn om er met een geripte formule eindelijk eens een hippe game van te maken. Leuke preview!
Avatar
Mick | 03 november 2005 19:10 | #98971
Mooie preview mijnheer Joost! De films vond ik echt pareltjes, wellicht deze game ook Wink
Avatar
JayKwon | 03 november 2005 19:42 | #98979
mooi previewtje, en het lijkt me ergens toch wel leuk. Maar verder nog wat vraagjes: heeft t multiplay, en maakt t veel gebruik van touchscreen?
btw leuke eindfoto Very Happy
Avatar
Mick | 03 november 2005 19:44 | #98982
Daar is over nagedacht Wink
Avatar
Joost | 03 november 2005 20:01 | #98983
't Heeft multiplay. Touchscreen wordt niet veel gebruikt. Alleen voor het verwisselen van wapen en het tonen van statistieken.
Avatar
Zmaster2 | 03 november 2005 23:51 | #98996
Heeft meer wat weg van Power Stone denk ik.
Avatar
mattman | 04 november 2005 08:39 | #99004
ziet er goede gameplay uit
Avatar
JayKwon | 04 november 2005 18:21 | #99087
ok thnx Joost

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Shrek SuperSlam

Platform: Nintendo DS
Genre: Beat 'm up
Ontwikkelaar: Activision
Uitgever: Activision
Aantal spelers lokaal: 4
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 2005

Screenshots