Fire Emblem: Path of Radiance Review | 29 november 2005 19:23 | Auteur: Gary

Introductie: Ehm... Wat is Fire Emblem eigenlijk?
In Japan is de strategie-RPG reeks Fire Emblem al lange tijd bekend. Aangezien Nintendo niet langer Japan als haar ‘primary objective’ ziet, besloot het bedrijf in 2004 de Fire Emblem games te introduceren in Amerika en Europa. De tweede Fire Emblem op de GBA werd als steekproef uitgebracht in ons continent en sloeg in als een bom, zowel qua ratings als verkoopcijfers. Nu we ruim een jaar verder zijn, zijn er opnieuw wat nieuwe Fire Emblem titels in de winkels verschenen. Niet alleen voor de GBA, maar ditmaal ook eentje voor de ‘Cube, een 3D Fire Emblem dus! Wat vinden wij van deze titel: Laat het ons koud of worden we er heet van?

Voordat ik inhoudelijk in ga op Path of Radiance, wil ik eerst het spelletje van Fire Emblem aan je uitleggen. Mocht je Fire Emblem al eerder hebben gespeeld, dan kun je deze pagina in feite overslaan, maar heb je nog nooit een Fire Emblem gezien of gespeeld, lees dan nu even onderstaande alinea's door.

fire_emblem1

Het spelprincipe van de originele Fire Emblem op de NES wordt in iedere nieuwe FE game opnieuw toegepast. Jij bent de commander van een stel ridders, magiërs en ander schoon uit de tijd van de Middeleeuwen. De groep van units waarover jij het te zeggen hebt moet allerlei missies klaren, die uiteenlopen van het verslaan van iedere vijand op de map, tot het verdedigen van een kasteel. Al deze missies worden weergegeven op kaart die het meest doet denken aan een schaakspel. Het slagveld waar je op speelt is opgedeeld in allerlei vierkante vlakjes, en om de beurt mogen jij en je tegenstander zijn/haar units verplaatsen.

Op dit moment klinkt alles nog vrij strategisch. Met de impressie die je krijgt van bovenstaande alinea heb je eerder het idee dat je speelt met de zoveelste versie van Advance Wars (niet gek overigens, Fire Emblem is van dezelfde makers), dan met een totaal andere game. Maar vergis je niet, er komt veel meer bij kijken. Zo hebben al je units eigen speciale eigenschappen, die variëren van aanval tot snelheid en nog veel meer. Juist, naast strategie biedt Fire Emblem ook tal aan RPG-elementen. Het is dus een mix van allerlei genres; een soort van melting pot.

viewerscreen viewerscreen

Maar goed, de RPG-elementen van Fire Emblem dus. Ieder unit heeft zijn of haar eigen rank. Zo zijn er Knights, Paladins, Mages, Clerics, Swordmasters en tig anderen. Deze rank bepaald hoe en wat de character kan hanteren gedurende het spel. Zo hebben Knights een goede verdediging en veel kracht, maar ze verplaatsen zich wel sloom over het speelveld. Thiefs echter zijn snel, maar hebben weinig kracht. Sommige ranks hebben ook nog eens speciale abilities, zoals het kraken van deursloten of het neerhalen van een vijand met één slag. Ranks kunnen naar mate het spel vordert veranderen, zodra je bijvoorbeeld een bepaald level (in de zin van niveau) hebt gehaald met een unit.

Naast vaardigheden kent een unit ook zijn eigen vechtstijl. Zo heb je in de ene hand zwaarden, lansen en bijlen, terwijl je in je andere hand allerlei magiesoorten hebt. Naast dat ieder wapen qua aanval en verdediging van elkaar verschilt, kent het spelletje van Fire Emblem een hele leuke twist. Alle wapens staan namelijk in een driehoek met elkaar verbonden, alsof het een ‘steen-papier-schaar’ spelletje is. Zwaarden zijn sterker dan de lans, een lans is sterker tegenover een bijl en de bijl hakt lekker in op een zwaard. Ook de magiesoorten kennen een onderlinge strijd: Black magic is sterk tegen anima, anima zegt goedendag tegen light magic, die op zijn beurt sterker is dan de eerdergenoemde black magic.

fireemss16 fireemss15

Tot slot is het belangrijk dat je weet dat je units nadat ze zijn gedood tijdens een gevecht niet meer later in het spel terugkeren. Dit zorgt ervoor dat je ook daadwerkelijk goed nadenkt voordat je een stap zet, want naarmate het spelverloop krijg je een band met iedere character die je inzet, en dus wil je hij of zij niet zomaar vaarwel zeggen.

Als het goed is heb je nu een goed beeld van hoe een Fire Emblem game in elkaar steekt. Ga snel verder naar pagina 2 op erachter te komen of Path of Radiance net zo vermakelijk is als zijn voorgangers op de wat oudere consoles van Nintendo.
Next articleTHQ werkt aan Monster House Previous articleNieuwe scans Nintendo Dream

Reacties van gebruikers

Avatar
Gebruiker 6020 | 29 november 2005 19:28 | #101328
coole game
Avatar
Gebruiker 3311 | 29 november 2005 19:30 | #101329
Jep best wel he Razz
Avatar
Chester | 29 november 2005 19:41 | #101331
Goede review,
En ik denk dat het punt wel redelijk terecht is Razz
Avatar
Jasper | 29 november 2005 19:48 | #101333
Ik heb vorige week dit spel ook gehaald (en inmiddels uitgespeeld !) en dit is zéker weten de beste RPG op de cube tot nu toe !! Beter dan Soa of paper mario of welke dan ook Very Happy
Avatar
grimreaper | 29 november 2005 19:50 | #101335
kuch ToS pwns them al :x
Avatar
Rogier_br | 29 november 2005 20:20 | #101339
lijkt me echt geen fuck aan deze game
Avatar
LoneWolf | 29 november 2005 20:21 | #101340
mee eens,
maar FF8 ownt alle rpg's weer, dus FF8 is het beste
Avatar
Tum | 29 november 2005 20:26 | #101341
De units op het veld zitten goed in elkaar, maar geven je gewoon geen lekker gevoel. Ook de omgevingen waarin je speelt hadden wat extra aandacht mogen krijgen, er is helaas weinig detail te bekennen.

Geen detail? Verdomd vele details! Ik zie ten minste wel Wink

Goede review, beetje aan de korte kant helaas...

Keb hem al en hij kan zich duidelijk een echt nintendo spel noemen Smile

Dit spel is full-price waardig Wink
Avatar
BattleNetwork | 29 november 2005 21:04 | #101345
omgevingen hebben weinig detail als je het mij vraagt Tum...

En @ Jasper, dit is geen RPG Razz .

En @ Gary
In de anime tussenfilmpjes is er wel voice acting.
Avatar
Gebruiker 1701 | 29 november 2005 21:19 | #101348
Waarom valt het mij zo op dat sinds er in de PU eens een keer het woordje 'kekke' stond dat dat nu iedereen onderhand gebruikt? Weird
Avatar
Shadowfax | 29 november 2005 21:39 | #101352
Kmoet hem nog steeds halen Weird
Avatar
wouter_vandijk2 | 29 november 2005 21:46 | #101354
Ik zoek hem voor een zacht prijsje, het is de enige game die me dit jaar nog kan boeien.
Avatar
Joost | 29 november 2005 21:47 | #101355
Fijne review. Smile Al spreken dit soort spellen me echt niet aan. Weird Advance Wars is in mijn ogen zwaar overrated... 't Is niet zo dat ik een hekel heb aan turn-based, Rome: Total War is een van m'n favo spellen ooit, maar games als deze zijn naar mijn mening gewoon te eenzijdig en beperkt, vooral als je dus gewend bent aan de complexiteit van Rome.

@Itsamemario
Johaan gebruikte het woord kek al lichtjaren voordat de PU dat een keertje deed. Sowieso: lang niet iedereen leest de PU.
Avatar
JayKwon | 29 november 2005 21:56 | #101358
beetje korte, maar toch zeer 'kekke' Razz Razz Wink review, k kijk later nog wel es of ik em kan halen ergens, heb t nu veel te druk met MK Smile
Avatar
Hylian_Knight | 29 november 2005 22:00 | #101359
het is een supergame. heb hem voor de volle 55 euro gehaald op 2 dagen voor de releasedag. Zeker geen spijt van gehad Wink
Avatar
Gary | 29 november 2005 22:00 | #101360
Bedankt natuurlijk voor de complimenten. Kan me alleen niet voorstellen dat hij kort is, het zijn in totaal toch gauw 2000 woorden, zoniet nog wat meer. Misschien komt het door de indeling van 2 pagina's...
Avatar
Gebruiker 1701 | 29 november 2005 22:08 | #101362
Kan best dat hij dat doet, maar in ik denk toch dat meer mensen de PU lezen dan dat ze dingen van Johan lezen Razz ...
Avatar
Raoul_Cube | 29 november 2005 22:36 | #101365
@ itsmemario wat een beleding voor johan! SCHAAM JE Razz
Avatar
Timo | 29 november 2005 22:48 | #101370
Dit spel lijkt me kekke en sinds ik kekke als een negatief woord beschouw lijkt dit spel me dus helemaal niks... O.o
Avatar
Joost | 29 november 2005 23:33 | #101375
Waarom beschouw je kek in vredesnaam als een negatief woord, Timo? Weird Check de Van Dale 'ns.
Avatar
Tom | 30 november 2005 15:19 | #101417
Waarom noemen mensen dit in godsnaam een korte review? Het zijn toch 2 pagina's of niet soms? Best lang imo.
Avatar
Joost | 30 november 2005 15:24 | #101419
Mjeah, 2000 woorden voor een review is veel. 1000 woorden is zeg maar gemiddeld, dus tsja.
Avatar
Tum | 30 november 2005 16:27 | #101430
@ Tom, het is maar heel kort beschreven over het spel zelf, en 1 pagina over ontstaan en wat is het...

Kort inhoudelijk dus Wink

@ jasper, tis wel een RPG Wink Een turn-based RPG
Avatar
Gebruiker 6351 | 01 december 2005 15:05 | #101559
Kutspel, ljikt me geen ruk aan, Turn-based is vet nep, geef mij maar de beste rpg, Secret of mana, op de snes, of de nieuwe ds game children of mana, want deze game zuigt gewoon hard, met al die blokjes, het lijkt wel op risk2 man lol Very Happy
Avatar
Kerstbal | 26 december 2005 21:30 | #104463
Goeie review maar mij lijkt ToS toch leuker
Avatar
Massie | 20 oktober 2007 01:54 | #146804
cker wel een vet spel, maar 1 ding klopt niet aan deze review, er staat dat lans beter is dan bijl en bijl beter is dan zwaard en zwaard beter dan lans. Dat is dus eigenlijk omgekeerd ( lans is beter dan zwaard, zwaard is beter dan bijl en bijl is beter dan lans )
Avatar
ac-maniac | 20 oktober 2007 13:33 | #146821
nouja, ik denk niet dat iemand zich daar 2 jaar na dato zorgen om maakt...

ik ben een enorme fire emblem fan, heb de GBA versie's ook meerdere keren uitgespeeld maar deze kon me helaas niet boeien =/ ik vond het vervelend om steeds de gamecube te moeten aansluiten om deze te spelen, terwijl ik op de GBA nagenoeg hetzelfde spelplezier beleef terwijl ik kan schijten ofzo. Fire emblem op de DS lijkt me dus wel weer superp0wnage

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Fire Emblem: Path of Radiance

Platform: Nintendo GameCube
Genre: RPG
Ontwikkelaar: Intelligent Systems
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 4
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 04 november 2005

Screenshots