Beyond Good & Evil Preview | 02 september 2003 22:37 | Auteur: Richard

Beyond Good & Evil. Een game waarin je veel vrijheid hebt. Veel meer over deze game weten de meeste niet...tijd voor een uitgebreidde preview dus.

Wij-zijn-eerder.
Als we 2 maanden verder zouden zijn, zou dit nu een review zijn die alle aspecten van de game op een formele manier zou behandelen. Maar dit is een preview, en het is niet 2 maanden verder. Maar let op 'zou zijn', betekent dat dat BG&E niet komt? Jawel, maar hij komt later. Dankzij Nintendo's beste vrienden (Sony) komt de game nu zeker niet voor 2004, vanwege een exclusiviteits contract.
Waar slaat dat eigenlijk op, exclusiviteitscontract? Ik zal je een geheimpje verklappen...Het is eigenlijk een 'Wij-zijn-eerder-met-deze-game-dus-daarom-ownen-wij-contract'. Die veel geld kost. Vaak heb je hier niet eens zo bar veel aan, als de game dan eindelijk op de andere consoles uitkomt, hebben de developers genoeg tijd gehad om alle bugs die in de PS2 versie zat eruit te halen en extra's toe te voegen.

Over developers gesproken, ken je Michel Ancel? Ik ook niet. Maar hij is wel verantwoordelijk voor dat ventje die zijn bovenarmen- en benen mist, Rayman. Je kan zeggen van Rayman wat je wilt, maar innovatief is zeker een woord dat niet verkeerd gebruikt wordt. Genoeg koetjes en kalfjes, nu is het tijd voor de game waarom de je dit eigenlijk leest: Beyond Good & Evil.

showscreen

Nietzsche
Ik kan hier nu wel filosofisch gaan lullen over Friedrich Nietzsche, die rare filosoof die ooit allemaal leuke verhaaltjes voor kinderbedtijd schreef over Beyond Good And Evil (en dan bedoel ik niet de game), maar dat doe ik lekker niet.
Beyond Good & Evil gaat over een pittige tante genaamd Jade. En zij is niet zo iemand die anorexia heeft, alleen maar over de dood praat, en op de grond rochelt. Ze woont op een klein eilandje, weg van de beschaving, op de mooie planeet Hyllis.
Op een dag wordt de vredige planeet overgenomen door gewetenloze aliens. Ondanks de verschillende geruststellende berichten van de Alpha Section verdedigings squad, woedt er een heuze oorlog tussen de Hyllians (niet te verwarren met Hylians) en de terroristische aliens. Nadat haar eilandje tot puin is gaan gezappt, is ze zwaar getraumatiseerd, en moet ze benzodiazepines (anti-depressiva) zeker eens overwegen. Ze wordt als razende reporter ingehuurd door een rebellengroep genaamd IRIS. Als ze erachter komt dat Alpha Section mensen doorspeelt aan de vijand weet ze niet meer wie ze moet geloven, of wat goed en slecht is. Beyond Good & Evil.

Jade heeft ook nog familie, een varkentje, dat eigenlijk haar oom is. Maar daarover later meer.

showscreen

Bruce Lee, Pikmin, Harry Potter, Sam Fisher, Pokémon Snap
Wat is dit nou precies voor een game...vroeg ik me af. Na wat onderzoek blijkt het een mix te zijn van de volgende genres: RPG, Stealth, Strategy, Action, Adventure en ook een beetje platformer. Uit alle games die in het kopje staan zijn de beste elementen geleend (gejat) en allemaal op een toepasselijke manier verwerkt.
Je hebt bijvoorbeeld een camera, je bent immers een razende reporter. Maak foto's van zeldzame wezens, of geheime vergaderingen van de Alpha Section, verkoop ze aan IRIS en je vangt een aardige duit, waar je interessante spulletjes voor kunt kopen.
Nog een voorbeeld. Gevechten. Je hebt 4 keuzes.[list=1]
• Gebruik je aikido-staf en ga ze zelf de baddies te lijf á la Bruce Lee.
• Stuur je vrienden erop af á la Pikmin
• Gebruik een toverspreuk á la Harry Potter.
• Een combinatie van de bovenste 3.
[/list=1]
Die 'vrienden' waar ik het over heb zijn eigenlijk geen vrienden. Het zijn beesten die achter je aan lopen omdat je misschien honing aan je kadetjes hebt. Je varkensoom, Pey'j, hoort hier ook bij. In sommige delen is deze ook speelbaar.
Met de Harry Potter stijl kun je verschillende spreuken gebruiken. Een kleintje voor een klein wezen, of een mens. Of gebruik een immense spreuk die bedoeld is voor wezens ter grootte van draken en alle wezens die erbij staan velt.

showscreen

Craften
Ik heb het niet over het spel waar menig mens verslaafd aan is (of niet), maar over Jade d'r hovercraft. Als je van je gezappte eilandje afkomt ga je natuurlijk niet zwemmen. Je zweeft 1 centimeter boven het water en je moet natuurlijk eerst de bewoonde wereld eens opzoeken. Je kunt je craft vanuit de derde persoon bekijken, of met een druk op de knop vanuit de eerste persoon. De bewoonde wereld waar ik het net over had...Stel je voor: Venetië. Maar dan zonder die wanna-be gangztaz die aan het jodelen zijn, terwijl jij met je bitch aan het knuffelen bent.
Voor een smak geld kun je je hovercraft ook upgraden. Je koopt bijvoorbeeld een jet hulpstuk, en voilá, je vliegt gezellig naast een meeuw. Eerder sprak ik over de vrijheid die je krijgt in dit spel, maar hoe ver gaat die nou precies? Laat ik het zo zeggen: Koop voldoende upgrades en vlieg naar de maan.

showscreen
To the moon...
showscreen
...And back!


Natuurlijk is dat niet alles wat je kunt met je hovercraft. In het overgrote deel zal je erin zitten, een perfecte gelijkenis is hier met The Legend Of Zelda: The Wind Waker. Je hovercraft is net zo belangrijk als je roeibootje in Zelda. Later in het spel zul je je hovercraft ook moeten gebruiken om te racen, en zo geld te verdienen. Of om baddies te verslaan, bijvoorbeeld de reuze vis. Je gaat natuurlijk niet vanaf de kant steentjes naar dat beest gooien. Dat doe je vanuit je hovercraft.

showscreen

Privé
Natuurlijk heb je naast al je vrijheid ook een missie die je moet vervullen. Het is niet de prinses redden dit keer, maar foto's maken van het complot van Alpha Section om zo licht te werpen op hun stoute gang van zaken. In de meeste missies moet je dit natuurlijk onopgemerkt doen. Mocht iemand je toevallig zien, dan kies je uit 1 van de 4 uit het handige lijstje dat hierboven staat. Als je de foto's later aan de rebellen terugbrengt zullen zij je uiteraard belonen en de foto's publiceren, zodat het volk ook weet waar ze aan toe zijn...Waarom moet ik ineens aan de Privé denken?

showscreen

Breed
Vroeg je je misschien af waarom al die screens zo breed zijn? Ik wel. De makers hebben alles volledig breedbeeld compatibel gemaakt, want ze willen een unieke sfeer creëren. Wees gerust als je een 'gewone' TV hebt, je kan de game gewoon spelen, en de cutscenes maken alles ruimschoots goed. De animaties in het spel gaan allemaal zeer vloeiend, en dan heb ik het nog over de PS2 versie. De Gamecube versie zal ongetwijfeld beter zijn dan die van de PS2. Prince Of Persia: Sands of Time maakt gebruik van diezelfde grafische engine, Jade, genaamd. Verwacht dus bij deze twee games ongeveer dezelfde kwaliteit van graphics.

showscreen

Laat
De laatste keer dat we zo'n 'Wij-zijn-eerder-met-deze-game-dus-daarom-ownen-wij-contract' zagen, was met Splintercell. De game kwam eerst op de X-Box uit, toen op de PC, toen op de PS2 en pas daarna was de beurt aan ons. Terwijl het contract tot eind 2003 liep, moesten Cube bezitters wachten tot juni. Zo'n slordige 6 maanden dus. Je moet er natuurlijk wel wat voor over hebben, al die vrijheid. Ben je bereid te wachten, of koop je een PS2 en roep je: 'IK BEN LEKKER EERDER!!' net zoals Sony?

Wel halen, niet halen, wel halen, niet halen
Vroeg je je af of je deze game moest halen of niet?
Ik heb het antwoord. Halen. Waarom? Nou, vaak zie je games waarin ze 10 spellen in een proppen, een slap verhaal lullen, en dan het geld binnen laten stromen. Wat ontbeert BG&E nou van die games? Wat maakt het anders? Er mogen dan wel veel gameplay elementen gejat zijn, maar de uitwerking ervan is op z'n minst om opgewonden van te raken.

showscreen
Next articleJapanse Sales Previous articleThe Return of the Screens.

Reacties van de crew

Avatar
Randy | 03 september 2003 01:48 | #191109
LOL LMAO Over developers gesproken, ken je Michel Ancel? Ik ook niet.

Ownage Richard Very Happy
Avatar
Richard | 04 september 2003 00:08 | #191111
leuk dat jullie vinden dat ik toffe humor heb enzo, maar gaat het niet ten koste van de info?

Reacties van gebruikers

Avatar
Zwennes | 03 september 2003 02:18 | #529
gebruik je aikido staf a la bruce lee. Steven Seagal = Aikido Smile dit lijkt mij trouwens een vette game Smile nice preview
Avatar
Hans | 03 september 2003 02:25 | #530
"Het zijn beesten die achter je aan lopen omdat je misschien honing aan je kadetjes hebt" Worship .

Hele goede preview Biertje? .
Avatar
Gebruiker 1538 | 03 september 2003 02:34 | #531
Idd, lijkt me ook wel een apparte game, alleen dat hoveren. Hoop dat daar niet net zoveel tijd in gaat zitten als bij Zelda. . . En ik mis de onderschriften bij de plaatjes, dat maakt het altijd zoveel leuker. . .

Greetz: Mafkees
Avatar
Michiel | 03 september 2003 02:39 | #532
Hehe, echt goede humor man! Biertje? Ik lag soms dubbel.

"Ik kan hier nu wel filosofisch gaan lullen over Friedrich Nietzsche, die rare filosoof die ooit allemaal leuke verhaaltjes voor kinderbedtijd schreef over Beyond Good And Evil (en dan bedoel ik niet de game), maar dat doe ik lekker niet."

hehehe, weer 3 regels gevult. Razz

Verder, pure 0wnage. Worship
Avatar
Gebruiker 1550 | 03 september 2003 04:13 | #533
Goeie preview idd, humor perfect gecombineerd met de info Plopperdeplop!
btw, ik haal deze game fore sure! Smile
Avatar
Zapp-x | 03 september 2003 10:41 | #535
Nice preview man Richard Very Happy me likes yer style Wink Verder ben ik nu ook zoveel te weten gekomen over Beyond Good & Evil dat ik m meteen op me wishlist plaats Razz
Avatar
Sjoerd | 03 september 2003 16:25 | #539
lol, het blijft me verbazen, op het forum en de rest is het een lolborek, maar deze preview bewijst dat je ook anders kan zijn, toppie! Very Happy
Avatar
Kerdaben | 03 september 2003 17:52 | #548
goede preview maar de game lijkt me kut
Avatar
Jasper | 03 september 2003 17:59 | #550
goede preview maar de game lijkt me kut
Avatar
Johan | 03 september 2003 18:35 | #551
Hahahaha lekker Richard!! Zware Ownage preview man!! Cubeview-power!!! Worship
Avatar
Gebruiker 1385 | 03 september 2003 19:11 | #566
goede preview maar de game lijkt me cool
Avatar
Zapp-x | 03 september 2003 20:47 | #600
Jasper en Kerdaben is 1 en de zelfde schizo-persoon?? Razz
Avatar
Kuyperkid | 03 september 2003 20:58 | #602
tja Richard heeft echt twee verschillende persoonlijkheden Wink

btw, goede preview ik ben veel meer over de game te weten gekomen. De game lijkt me wel goed.
Avatar
Jasper | 03 september 2003 22:29 | #613
zap: 2 zielen..1 gedachte Razz
Avatar
Kerdaben | 04 september 2003 00:20 | #629
jasper en ik zitten totaal op 1 lijn
Avatar
Bazzie | 04 september 2003 22:00 | #741
Deze game wordt 0wnAgE
Avatar
Johnny | 07 januari 2004 00:25 | #14917
met die hovercraft is tog nie net zoals zelda want dat klotebootje was een minpunt in the windwaker omdat je zo lang moest varen Mad , moet je dat ook doen bij Beyond good and evil?

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Beyond Good & Evil

Platform: Nintendo GameCube
Genre: Adventure
Ontwikkelaar: Ubisoft
Uitgever: Ubisoft
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 06 juni 2004

Screenshots