Super Mario Galaxy Preview | 02 juni 2006 18:12 | Auteur: Thijs

Mario. Mario? Mario, ja. Een náám, zeg ik je. Zo een die zelfs de meest achterlijke spelleek wel kent. Met de beperkte wetenschap dat er een spelfiguurtje genaamd Mario is en dat die in een computerspelletje speelt houdt het dan meestal ook wel op, met enkele uitschieters die het welbekende melodietje herkennen of weten dat we met een loodgieter te maken hebben met een figuur waar de Tokkies niet aan kunnen tippen. Een loodgieter ja. 'What the fuck?'

Geschiedenisles
De inmiddels befaamde carriére van deze besnorde loodgieter begon ergens in de jaren tachtig. Het toen nog kleine Nintendo besloot na veel succes in eigen land (Japan) hun afzetmarkt uit te breiden naar het westen, naar Amerika. Echter, het resultaat viel tegen en Nintendo slaagde er niet in om succes te behalen in het land van de onbegrensde mogelijkheden. Een van de mensen die daarbij moest helpen was de inmiddels ook erg bekende Shigeru Miyamoto. Hij ontwikkelde Donkey Kong, een simplistisch arcadespel waarin je als Jumpman, later omgedoopt tot Mario, een prinses moest redden die gevangen werd door een aggresieve aap, door langs verscheidende plateaus omhoog te klimmen en ondertussen de naar beneden rollende barrels te ontwijken.

barrel_donkey_kong
Van Jumpman... (Donkey Kong Arcade, 1981)


De arcadegame werd zowel in Japan als Amerika een groot succes en dat had een kettingreactie tot gevolg waarvan we vandaag nog steeds de resultaten ondervinden. Het zette Nintendo nog verder op de markt als speluitgever, was een keerpunt in de geschiedenis van het bedrijf en leidde uiteindelijk tot de NES én een nieuw game-icoon: Mario. Er kwamen Mario platformers zoals Super Mario Bros en de vele vervolgen daarop, maar minstens evenveel spin-off's; Mario Kart, Mario Party, Mario Tennis, Mario Golf, een dansspel met Mario in de hoofdrol en hij speelde ook een rol in titels van andere uitgevers, onder andere in NBA Street en SSX, beide van EA.

Elke Nintendo spelcomputer is en wordt traditiegetrouw voorzien van een Mario platformgame. Er waren Super Mario Bros titels voor de NES en SNES, Super Mario 64 voor de Nintendo 64, Super Mario Sunshine voor de Gamecube en nu ook Super Mario Galaxy voor de nieuwe Nintendo Wii. Mario Galaxy is in het verleden ook bekend geweest als Mario Universe maar nog meer als Mario 128, en wordt zodoende door sommigen dan ook gezien als de échte opvolger van Mario 64, waaruit je weer zou kunnen afleiden dat Mario Sunshine eigenlijk een spin-off is. Maar dat is een andere kwestie. Waar het op het moment op draait is dat Mario met een nieuwe platformer keihard gaat knallen op de Nintendo Wii. Wiiiii!

mariogalpre
... naar Mario (Mario Galaxy, 2006).


Mario land, Mario World, Mario Galaxy
Op de afgelopen E3 beurs in LA was een demo te zien en spelen van het spel. Nog niet een volledige eindversie dus, maar we kunnen aan de hand van de demo al wel onze eerste conclusies trekken, dus laten we dat dan ook maar doen. Allereerst moet gezegd worden dat het spel z'n naam weldegelijk eer aan doet. Het universum lijkt namelijk een beetje de 'Overworld' (uit o.a. Final Fantasy) van Mario Galaxy te worden, zij het met wat minder vrijheid. De levels bevinden zich op verscheidende planeten en andere robuuste stukken aardkloot, allemaal verbonden door de wonderlijke nietsheid genaamd het heelal. Je kan van de ene plek naar de andere door jezelf te lanceren en (waarschijnlijk linear) naar de volgende locatie te vliegen; veelal nadat je een level voltooid hebt of bijvoorbeeld een tussenbaas verslagen hebt.

Oud en nieuw, tezamen
De planetoïden zijn echter niet altijd even groot of uitgebreid. In de E3-demo zagen we kleine ronde eilandjes in de ruimte met een enkele koopa, terwijl zich verderop een grootse speelwereld ontrafelt bij aankomst die niet onder doet voor een level uit vroegere Super Mario platformers. Naast het vernieuwende universum-element is er uiteraard ook een gezonde lading aan gameplay overgeheveld uit vorige Mario games. Het vaste springen, de spin-attack, bekende vrienden en vijanden zoals de Toad's en Koopa's, het is allemaal aanwezig. Maar ook het verzamelen van Coins en Stars en de typische eindbazen zijn van de partij. Grote vernieuwing waar iedereen al op rekende is natuurlijk het feit dat dit alles mooi verpakt is in een fris Wii-sausje en dan het gebruik van de Wii-mote vooral. Waar Mario 64 DS de DS-controls in een Mario platformer demonstreerde, lijkt Galaxy dit te doen voor de Wii. In de demo zien we meerdere spelsituaties die op de controller inspringen. Het bewegen en aanvallen lijkt soepel te gaan en ook daadwerkelijk een toevoegende waarde aan het spelconcept te zijn.

Super%20Mario%20Galaxy%202


Vraagtekens en twijfel
Zoals het elke ietwat objectieve journalist, of iemand die dat probeert te zijn, betaamt, heb ook ik weldegelijk een paar vraagtekens bij deze nieuwe platformer. De belangrijkste daarvan zijn of het niet te linear is en de andere vraag die bij me kriebelt is de kans op geforceerde Wiimote-implementatie. Wat betreft de lineariteit; dat hangt helemaal van Nintendo en de speler af. Van wat ik heb gezien echter, is het spelconcept simpel: je doet wat je doen moet op een van de vele rotsen in dat universum en wordt met een speciale ster naar het volgende rotsblok gelanceerd, maar lijkt daarbij weinig vrijheid te hebben. Waardoor ik de indruk krijg dat het snel eentonig aan kan voelen, wat het spelplezier niet ten goede komt. Desalniettemin hoop ik met heel m'n hart dat Nintendo de spelwerelden zelf gevarieerd en afwisselend genoeg zal houden om dit te minimaliseren. Wat zeg ik; ik réken erop!

Wii-mote: té geforceerd geïmplementeerd?
Tot slot nog even m'n andere twijfels over de Wii-mote en de andere vernieuwende onderdelen van de Wii. De reden dat ik eigenlijk nooit iets met de DS heb gehad is omdat de hele vernieuwende touchscreen mogelijkheden me niet aanstonden. Niet zozeer omdat ik het niets vond maar omdat de ontwikkelaars het te geforceerd gingen gebruiken. Elke DS-game moest en zou dat touchscreen gebruiken en dat leidde tot games die door het onnodig gebruik van de innovatieve onderdelen van de DS simpelweg een stuk minder interessant waren. Om over minigames-games nog maar te zwijgen. Ik ben bang dat Mario Galaxy ook vol met typische Wii-elementen zal zitten. Wat zeg ik, ik weet het zeker.

Gebruik van de bewegingssensor hier, de speaker van de controller daar en Wiiconnect24 ertussen, allemaal wel op de een of andere manier in de game vermeld. Dat hoeft niet erg te zijn, integendeel, zolang Nintendo het maar niet té vaak en geforceerd gaat gebruiken. Klinkt als iets wat je standaard als aanneembaar ziet, maar ik houd m'n hart nog 'n paar maandjes vast. Desalniettemin lijkt de Japanse spelgigant een sterkte troef voor de Wii in handen te hebben, waar ik ondanks een paar aandachtspuntjes met spanning naar uit kijk.

Super%20Mario%20Galaxy%203
Next articleSega patenteert namen Previous articleEerste scan Bleach Wii

Reacties van gebruikers

Avatar
Gebruiker 7080 | 02 juni 2006 19:49 | #119342
multiplayer?
Avatar
.Jens | 02 juni 2006 19:50 | #119343
Dit lijkt me echt weer een goede game worden.
btw wat is Zoeën (regel 1) het is toch gewoon Zo een
Avatar
Joost | 02 juni 2006 20:10 | #119356
Nijs 1.
En ja, uiteraard lijkt dit spel me erg hip!
Avatar
Gebruiker 6753 | 02 juni 2006 20:42 | #119357
Als het MP is lijkt het me wel cool!
Avatar
Ghanixx | 02 juni 2006 21:32 | #119359
Artikel in een haast geschreven?

- Daar waar jij het over rip-off hebt, bedoel je waarschijnlijk spin-off, er is wel weldegelijk een verschil.

- Het overmatige gebruik van 'enzo' door het hele artikel klinkt niet erg proffesioneel

- 'Repetief' of 'repetetief', wat ik wel vaker lees op games fora, bestaat niet. Het is waarschijnlijk een anglicisme gebaseerd op het engelse 'repetitive', een goede variant zou 'repeterend' zijn.

- Typfouten: 'vlieges', 'genaaamd' en 'Zoeën'. (Ik hoop dat dat een typfout is)

- 'Echter, desalniettemin' is dubbelop, deze twee woorden beteken namelijk hetzelfde.

Verder klopt inhoudelijk ook niet alles, en zitten er nog meer fouten in het artikel. Die mag je zelf opzoeken.
Avatar
Thijs | 02 juni 2006 21:54 | #119361
Bedankt voor je feedback Ghanixx, ik zal 't artikel nog 'ns goed doorlezen op spelfouten e.d. Smile

EDIT: Overigens ben ik het woord 'enzo' slechts 2 keer in de preview tegen gekomen, maar dat kan natuurlijk ook als overmaat gezien worden. Smile
Avatar
Gebruiker 3181 | 03 juni 2006 01:47 | #119362
Ghanixx, professioneel schrijf je met één F Smile
Sorry, moest gewoon even (no offense ^^)
Avatar
Gebruiker 5180 | 02 juni 2006 22:43 | #119365
De DS is anders. Daar is het touchscreen een vrije keuze. Bij de wii ben je het verplicht !!
Avatar
Thijs | 02 juni 2006 22:57 | #119367
Nee hoor, je kan ook de classic controller, 't lightgun, of een Gamecube controller gebruiken. Smile
Avatar
Niels | 02 juni 2006 23:28 | #119371
Ghanixx, weet je nog:

"Is goed man, voortaan zul jij me niet meer zien op deze paupersite."

Afkickverschijnselen?
Avatar
Bartel. | 03 juni 2006 00:01 | #119373
Mensen die het woord pauper in de mond nemen zijn zowiezo lam.

Mijn nuttige bijdrage!
Avatar
Ghanixx | 03 juni 2006 05:30 | #119378
Niels, als ik zulke fouten zie kan ik het niet laten te reageren. Gelukkig geeft Thijs het gewoon toe en gaat hij niet de boel bij elkaar liegen omdat hij te arrogant is.

Trouwens ook kanloos dat je er weer over begint, blijkbaar heeft je ego een deukje opgelopen?
Avatar
Niels | 03 juni 2006 10:49 | #119381
Nee, mijn ego is juist te groot.
Avatar
Mike7 | 19 juni 2006 12:31 | #119386
Leuke preview Smile
Avatar
Kleaver | 19 juni 2006 13:09 | #119387
Anders log je je een keer uit.
Avatar
majin link | 04 juni 2006 19:30 | #119429
jongelui! houd u zich even aan de regels en ga niet spammen of what ever.

leuke review.
Avatar
Paul | 05 juni 2006 16:47 | #119470
suuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuupeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer, dude, jump to the planet to planet
Avatar
Paul | 05 juni 2006 16:48 | #119471
super luigy galaxy lol
Avatar
Paul | 05 juni 2006 16:50 | #119472
jumpman, yea richt, uuuuuh wazda?
Avatar
Paul | 05 juni 2006 16:52 | #119473
hopelijk zitten er weer lollige foutjes in waarmee je geintjes kunt uithalen...
Avatar
Dinalfos | 05 juni 2006 20:29 | #119493
Hahahaha, ja, lollige foutjes, hahahah lolzers teh polzers hahahaha, lollige foutjes, ja, nou goh, hahahahaha lolzers.
Avatar
Paul | 05 juni 2006 21:23 | #119508
En weer mooie spam-comments die ik nooit geplaatst heb Weird

Aan iedereen hiero: alles wat tussen 4 en 6 uur is gepost op maandag 5 juni 2006 is niet van mij!

Ik bedoel wel door Ninjasalem ^ Smile
Avatar
Gebruiker 5509 | 19 juni 2006 21:44 | #120053
dit word echt een heel vette game Smile denk ik

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Super Mario Galaxy

Platform: Wii
Genre: Platform
Ontwikkelaar: Nintendo
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 2
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 16 november 2007

Screenshots