Red Steel Preview | 05 juni 2006 18:46 | Auteur: Gary

Tijdens de onthulling van de Wii controller vorig jaar op de Tokyo Game Show, werd er door Nintendo duidelijk gemaakt dat schietspellen zoals de klassieker GoldenEye 007 op haar ‘revolutie’ een compleet nieuwe ervaring wordt. Eerst zien, dan geloven; In Nintendo’s optiek beter bekend als ‘playing = believing’. Ruim een half jaar later lijkt het erop dat Nintendo best wel eens gelijk zou kunnen krijgen. Red Steel, een westerse shooter in een oosters jasje, kan het begrip ‘first-person shooter’ namelijk wel eens een nieuwe betekenis gaan geven.

De afdeling in Parijs van Ubisoft heeft het goed voor mekaar. Ze hebben de eer om de eerste Wii game te mogen onthullen, ze maken de pers begin april tijdens een persmeeting in Parijs laaiend enthousiast en tot slot spelen ze gedurende Nintendo’s persconferentie in Los Angeles een grote rol. Nintendo maakt waar wat ze al jaren proberen waar te maken: meer en betere ‘third party’ support. Red Steel wordt dan ook zeker geen wanproduct, Nintendo heeft bij de ontwikkeling van het spel zonder twijfel een hele dikke vinger in de pap zitten.

redsteelpreview2


In Red Steel draait het simpel gezegd om schieten en slachten. Schieten doe je met een gevarieerd aantal pistolen en geweren, terwijl je met een Katana (een Japans samoeraizwaard) flink wat bloed op de muren doet spatten. Na een betere kijk op het spel lijkt er toch meer aan de hand dan simpelweg als een dolle erop los knallen en hakken. Het spel heeft naast een revolutionaire besturing (daarover lees je meer verderop in dit artikel) ook wat andere vernieuwende aspecten binnen het first-person shooter genre.

Gangsters, de ‘mob’ en ander tuig spelen een grote rol in Red Steel. Als speler neem je het namelijk op tegen een heleboel Yakuza (lees: Japanse maffia) clans en familie. Het doel in Red Steel is om zoveel mogelijk van die Yakuza’s uit te schakelen, en het leuke er aan is, is dat je dit op verschillende manieren kan doen; dit maakt Red Steel anders dan andere first-person shooters die we tot nu toe hebben gezien.

Zoals in de derde alinea gezegd kan je er voor kiezen om gewoon alles kort en klein te schieten, zoniet dan pak je gewoon je Katana in de hand en hak je daarmee een paar keer heen en weer. Echter, je kunt er ook voor kiezen om zo weinig mogelijk schade en doden te veroorzaken. Een voorbeeld dat Ubisoft tijdens de E3 liet zien: Op het dak van een oud pand ga je een zwaard-op-zwaard gevecht aan met de leider van een plaatselijke bende. Op het moment dat je gaat winnen kun je er voor kiezen de kop of wat andere ledematen er af te hakken à la Kill Bill, of je zet het vlijmscherpe mes op de nek van je tegenstander, waarna hij zich overgeeft, je flink wat cash en goodies van hem krijgt en tot slot het level voltooid. De keuze is aan jou, en het kan leiden tot hele leuke acties, die we tot nu toe nog in geen enkele videogame hebben gezien.

redsteelpreview1


Het grote, datgene waar Red Steel alle aandacht van moet krijgen is uiteraard de unieke, nieuwe besturing. Door middel van de Wii controller te bewegen kijkt je personage om zich heen en richt hij zijn wapen. Met de nunchuck loop je door de levels heen, met de joystick op de add-on beweeg je de character namelijk voort. Met de A- of C-knop (laatst genoemde zit achterop de Wii controller) knal je het wapen wat je draagt leeg.

Zoals je inmiddels hebt begrepen is het ook mogelijk om een Japans samoeraizwaard te gebruiken om vijanden om te leggen. Dit wapen draag je tijdens het spelen van het spel altijd bij je, en met een simpele druk op de knop wissel je je vuurwapen met een Katana. De Katana in Red Steel sla je rond door zelf de slagen met de Wii controller te doen, zodat de Wii de bewegingen registreert en ze direct op het beeld projecteert. Je kunt tevens de Katana ook gebruiken als schild, om kogels van de tegenstanders mee af te kaatsen. Kijkend naar de eerste beelden en filmpjes lijkt de Katana een waar spektakel te worden, zowel voor fanaten die van gameplay houden als voor graphicgeilers.

redsteelpreview3


Qua gameplay lijkt het verschrikkelijk goed te zitten met Red Steel. Ook grafisch ziet de game er lekker strak uit. Ubisoft weet uit de vroege developerkits prachtige beelden te toveren en het wachten voor definitieve beelden wordt er dan ook niet makkelijker op. De Wii heeft met haar lancering titels zoals Metroid Prime 3: Corruption en The Legend of Zelda: Twilight Princess maar een titel zoals Red Steel mag zeker niet vergeten worden om genoemd te worden. Een third party titel die het hele first-person shooter genre op zijn kop gaat zetten. Let op m’n woorden.
Next articleTweetal One Piece trailers Previous articleJapanse Sonic Wild Fire website online

Reacties van gebruikers

Avatar
Paul | 05 juni 2006 20:57 | #119496
veel vooruitblikken Very Happy Deze game vind ik nog wel het interessantste Worship

Bytheway de grafische kwaliteit wat op de E3 te zien was, was opgepoetste Cube graphics. Dus we kunnen meer verwachten Worship
Avatar
Kleaver | 05 juni 2006 21:01 | #119497
Dat je inderdaad stealth kan doen of ledematen eraf hakken spreekt me aan.
Avatar
Timo | 05 juni 2006 21:06 | #119498
Echt jammer dat er geen bloed inzit. Nu geen liters ofzo, maar het zou de game echt veel cooler maken...
Avatar
Paul | 05 juni 2006 21:26 | #119501
waar heb je dat gezegd?

@hieronder keej, had ik nie gezien. Okee ik PM niet Razz
Avatar
Mike7 | 05 juni 2006 21:25 | #119502
Ik bewerkte jouw eigen bericht. Daarin. Maar goed, PM dus eventjes. Biertje?
Of nee, laat maar, ik heb het al aangegeven in het crewhok en er wordt dus al aan gewerkt.
Avatar
Hans | 05 juni 2006 21:30 | #119503
Stiekem verwacht ik dat dit spel vies gaat tegenvallen. Weird
Avatar
Gebruiker 7080 | 05 juni 2006 21:16 | #119506
Welke FPS gaat beter worden; Red Steel op Metroid Prime 3?

ik denk dat het Red Steel gaat worden...
Avatar
Paul | 05 juni 2006 21:20 | #119507
MP3 is geen FPS, dat is een FP A/A
Avatar
Mike7 | 05 juni 2006 21:22 | #119509
Ninjasalem, ik zei net ook al: dat moet je hier niet vragen. En er wordt al aan gewerkt, probeer je cookies ten eerste eens te wissen. Ik verwijder jouw reactie daarboven voor de overzichtelijkheid.
Avatar
Intelligent-Systems | 05 juni 2006 22:14 | #119510
kan best Hans, maar de potentie voor een goede game is er toch zeker ook. Ik wacht de eerste reviews af.
Avatar
Gebruiker 4486 | 05 juni 2006 23:32 | #119513
Tja er zijn meer spellen tegen gevallen die erg cool leken.. true crimes bijvoorbeeld. Hoop dat je het goed hebt, Gary.
Avatar
Niels | 05 juni 2006 23:37 | #119514
"Door Hans op Maandag 05 juni 2006 21:30 Edit

Stiekem verwacht ik dat dit spel vies gaat tegenvallen. "

Ik verwacht met je mee. Zal me niks verbazen als het allemaal voor geen meter speelt.
Avatar
Raoul_Cube | 06 juni 2006 08:12 | #119520
steleltje doemdenkers, wacht nou maar gewoon af Wink
Avatar
Hans | 06 juni 2006 08:31 | #119521
Verrekte optimist, wacht nou maar gewoon af. Wink
Avatar
majin link | 06 juni 2006 13:00 | #119524
die arm zit te ver rechts en t ever steekt de arm uit t beeld...
Avatar
Michiel | 06 juni 2006 13:48 | #119526
Wou ik net zeggen Majin Link.
Avatar
Gebruiker 5171 | 06 juni 2006 16:42 | #119531
@Timo
Er was ergens een berichtje dat er WEL bloed in zou zitten op cubedomain ofzo.....
Avatar
Joost | 11 juni 2006 23:18 | #119711
Het leek me eerst echt leuk, maar die trailer was niet veel soeps.
Avatar
Willem | 16 juni 2006 10:02 | #119887
Geef gewoon 'n factsheet... scheelt nogal wat woorden en typwerk, en 't geeft niet meer of minder info.
Avatar
Hans | 16 juni 2006 11:20 | #119892
Willem, wat is jouw probleem?
Avatar
Joost | 16 juni 2006 12:21 | #119896
Dat hij een onverbeterlijke randdebiel is.
Avatar
Kleaver | 23 juni 2006 02:45 | #120293
Ik wil bloed

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Red Steel

Platform: Wii
Genre: FPS
Ontwikkelaar: Ubisoft
Uitgever: Ubisoft
Aantal spelers lokaal: 16
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: 0
Releasedatum: 30 november 2006

Screenshots