Wario Ware: Smooth Moves Preview | 04 augustus 2006 18:28 | Auteur: Joost

Naast de DS vormt ook de Wii een perfect match met Wario’s mini-game festijn Wario Ware. Maar met de Wii wordt het uiteraard zwieren en zwaaien met een iPod witte afstandsbediening in plaats van priegelen met een dun plastic stokje. Lees in GQ’s preview alles wat je wilt weten over deze door en door gestoorde game…

Homo oksels
Maf, debiel, gek, mal, gestoord, geschift, vreemdsoortig, raar en bizar - allemaal termen die hand in hand gaan met de Wario Ware games, games waarin de mini-games gemiddeld een seconde of 8 duren en waarin de doorgedraaide breinen van rare Japanners worden blootgelegd opdat de hele wereld zich er over kan verbazen. WC-rollen afrollen, prikken in de oogjes van slakken, ballonnen prikken, homo’s in hun oksels kriebelen, ramen bedampen met je adem – ja, het is weer eens wat anders. Maar Nintendo-gamers kicken op tegendraadse andersheid. De Wario Ware spellen zijn dan ook al jaren lang een groot succes en waarom zou dit niet voor de Wii versie gaan gelden? Met de kekke Wii-mote in een van onze knuistjes gedrukt moeten we immers nog losser kunnen gaan dan normaal…

viewerscreen


Want daar waar gamen tot nu toe een lusteloze, lichamelijk passieve bezigheid was, kun je met Wario Ware Smooth Moves (WWSM) létterlijk los gaan, met je eigen lichaam wel te verstaan. Ervan uitgaande dat je niet in een rolstoel gekluisterd zit of lijdt aan een zeldzame spierziekte, kun je met WWSM heerlijk de heupen losgooien, kniebuigingen maken, hoofdbuigingen maken, hakken, zagen en meppen tot je erbij neervalt. De Wii-mote (de nunchuck doet niet mee) ga je op maarliefst 15 verschillende manieren vast kunnen houden en dit gaat bizarre gameplay-ervaringen opleveren. Wat denk je ervan om de Wii-mote tegen je heup te houden en soepele draaibewegingen te maken? Of de DS naar de kroon steken door de afstandbediening als pen te gebruiken? Het een nog maller dan het ander is mogelijk.

Kort en veel
Intensiteit is iets wat nauwlettend aansluit bij de gedachte achter Wario Ware. Als een malle worden er mini-games op je afgevuurd die je elk in niet veel langer dan 10 secondes moet oplossen. Als we naar de voorgaande Wario Ware games kijken, dan zien we dat deze gemiddeld over zo’n 150 tot 200 kleine spelletjes beschikten. Op een dergelijk aantal mag je bij deze game ook gaan rekenen. De mini-games worden net als op de GameCube aaneengeregen door een lift die een korte stop maakt bij elk spelletje. Kort flitst er een plaatje in je scherm wat aangeeft hoe je de Wii-mote moet hanteren en hierop volgt het spelletje. Naast de voorbeelden die je in de vorige alinea kon lezen, zul je de Wii-mote ook als paraplu, dienblad, dumbell (fitness gewicht) en als handvat kunnen vasthouden, tevens kun je hem op je hoofd plaatsen en je knieën laten kraken door het maken van een squatbeweging.

viewerscreen


Een voorbeeld van een mini-game is het vliegvrij maken van een rijpe banaan. Bij deze mini-game popt het paraplu plaatje in het scherm en mag je als een dolle om je heen meppen om de gulzige rakkers met stront aan hun pootjes van het sappige vruchtvlees van de banaan weg te jagen. Een ander voorbeeld is een ‘handvat mini-game’. Hierbij pak je de Wii-mote beet als een handvat en is het zaak om zo snel als mogelijk een ballon op te blazen, door een pompbeweging te maken. Bij de dienbladhouding zul je je Wii-mote onder anderen moeten leidden door een eenvoudig doolhof. Als je de slanke ranke verleider als dumbell moet vasthouden, dan kun je er vergif opnemen dat je je mag wagen aan fitnessoefening of iets in die geest.

Leuker, unieker, sportiever
Nog meer dan met de DS lijkt het erop dat de Wii en Wario Ware de ware voor elkaar zijn. Sportief heen en weer, op en neer hossen tot je niet meer kunt. Een fijn potje multiplayer lol moet ook tot de mogelijkheden gaan behoren. Dit alles onder het genot van dodelijk eenvoudige en sobere graphics en psychedelische deuntjes. En met een beetje mazzel delen ook je nog vitale familieleden in de vorm van opa’s, oma’s, vaders en moeders mee in de feestvreugde. Gegil, paniek en chaos zal de overhand gaan nemen in heel wat huishoudens, als deze game in de schappen ligt. Hoogstwaarschijnlijk kunnen we een maandje of drie na de release van de Wii met dit spel aan de slag.

viewerscreen
Next articleActivision spreekt over de Wii Previous articleEA spreekt over prijzen voor Wii games

Reacties van gebruikers

Avatar
Joost | 04 augustus 2006 18:31 | #121932
Deze game wordt dope. Smile
Avatar
Paul | 04 augustus 2006 18:34 | #121933
idd Very Happy
Avatar
Rogier_br | 04 augustus 2006 18:48 | #121934
mss wel ja, maar kopen doe ik em niet
Avatar
Kleaver | 05 augustus 2006 01:35 | #121955
Ja misschien kopen als uittesten van de Wiimote...maar kweenie. Zijn ook andere games voor.
Avatar
Raoul_Cube | 05 augustus 2006 11:13 | #121966
de spelletjes duren hoogstens maar 5 seconden en geen 8 Wink

Leuke preview trouwens!
Avatar
Zapp-x | 06 augustus 2006 23:18 | #122004
Must-have! Ik hoop dat de game nog voor kerst hier komt ^_^
Avatar
Arno | 07 augustus 2006 02:48 | #122016
Hard Gay from below, hoooooo!!!

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

WarioWare: Smooth Moves

Platform: Wii
Genre: Party
Ontwikkelaar: Nintendo
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 4
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 12 januari 2007

Screenshots