The Legend of Zelda: Twilight Princess Review | 30 december 2006 18:25 | Auteur: Quint

The Legend begins
Het moment is daar. The Legend of Zelda: Twilight Princess is verleden tijd en er moet aan de review begonnen worden. Dit is het moment waar ik tijden naar verlangd heb. Twilight Princess uitgespeeld hebben en je het hele avontuur zo voor de dag kunnen halen. Al vanaf de dag dat het filmpje van Link vs. Ganondorf op de Nintendo Space World 2000 verscheen, hunkerde ik naar een waardig 3D-vervolg op Ocarina of Time. The Wind Waker was een lekker tussendoortje, maar het was niet dé game waar wij met zijn allen op zaten te wachten. Nee, dat zou The Legend of Zelda: Twilight Princess worden. Na een hoop gameplay footage gezien te hebben, allerlei weetjes gelezen te hebben en de beslissing genomen te hebben dat ik hem definitief ging aanschaffen voor de Wii, is het nu tijd om te kijken of de game voldaan heeft aan mijn immens hoge verwachtingen.

1867-The-Legend-of-Zelda-Twilight-Princess-Wii-1


Herhaling
Het verhaal is denk ik iets wat jullie al vele malen hebben gehoord of hebben gelezen, maar omdat het verplichte kost is in een review zal ik het maar even herhalen. Jij bent Link, een geitenherder in het dorpje Ordon Village. Op een dag word jij uitgenodigd door de burgemeester om een speciaal item naar Hyrule te brengen. Als je op zoek gaat naar je paard om op pad te gaan, zie je tot je verbazing dat hij in de Healing Spring staat. Ze wordt verzorgd door een lief meisje uit je thuisdorp, omdat jij het paard hebt verwond na het horde springen. Terwijl je behoorlijk op je falie krijgt, wordt de enigszinse rust verstoort door een horde vijanden. Een groot everzwijn inclusief lelijke berijder verschijnt in het meer en slaat Link knock-out. Als je bijkomt blijkt dat iedereen die net nog in het water aanwezig was, verdwenen is en je gaat op onderzoek uit. Je ziet een gordijn van zwart smeersel tegen een muur hangen en door een griezelige hand die uit de muur tevoorschijn komt, word je naar binnengetrokken. Je bent in een surrealistische omgeving, die overigens uitermate mooi is weergegeven, genaamd de Twilight Realm belandt.

Als je voor de tweede keer op rij wakker wordt na bewusteloosheid ben je niet de normale 16 jarige Link, maar een wolf! Het blijkt dat mensen uit de 'lichtwereld' er niet kunnen overleven in hun normale gedaante en ze zullen daarom veranderen in geesten. Behalve de uitverkorene, die zal zijn leven daar voortzetten als beest. Toevallig dat jij dat net bent. Maar goed, je bent wakker geworden op een vreemde plek en die plek blijkt een gevangeniscel te zijn. Voor je staat een dat zichzelf Midna noemt. Ze zegt dat ze je wil helpen, als je kunt bewijzen dat je haar van dienst kunt zijn. De eerste opdracht is om uit de cel te komen en hier word je gelijk in het diepe gegooid met je mogelijkheden als wolf.

616-The-Legend-of-Zelda-Twilight-Princess-NGC-30


Link de Wolf
Ik probeerde een paar knoppen uit en kwam tot de ontdekking dat ik aan kon vallen door met de Wii Remote te slingeren, of door met Z te targetten en op de A-knop te drukken. Verder merkte ik op dat ik met de linker of de rechterknop van de D-pad mijn zintuigen behoorlijk aanscherpte. Ik zag na indrukking een zwak stuk vloer en met een simpele druk op de onderste knop van de D-pad groef Link zich als wolf onder de tralies door. Wauw. De eerste puzzel als wolf had ik al opgelost. Het voelde erg natuurlijk aan en ik wilde meer meemaken in deze gedaante. Stiekem vond ik het leven als wolf aantrekkelijker dan het leven van een in een groen-gehezen-maillot elvenjochie, om maar even met het cliché-beeld van sommigen mee te gaan.

Naast de normale springaanval van jou als wolf, heb je ook nog een bijtaanval. Als je je eenmaal hebt vastgegrepen aan een vijand kun je met een paar drukken op de A-knop er naar alle lust op los bijten. Dit geeft niet alleen een tof gevoel, het ziet er ook nog eens erg gaaf uit. En dat was nog niet alles. Als wolf heb je Midna op je rug en dat is niet voor niks. Ze helpt je namelijk met een hoop dingen en heeft zelf ook nog een handige aanval voor je vijanden in petto. Houd de B-knop ingedrukt en er verschijnt een cirkel om Link. Zorg ervoor dat vijanden in deze cirkel lopen en laat vervolgens de B-knop los. Bijna alle vijanden die zich in deze cirkel bevonden, zullen zich hierna gewonnen geven. Deze aanval is vooral handig als er weer eens van die lelijke Twilight Realm wezens letterlijk uit de lucht komen vallen. Je moet er namelijk persé twee tegelijk op het laatst vernietigen. Blijft er één over, dan zal hij zijn maatjes weer tot leven wekken. Om dit te voorkomen kun je dus de zojuist genoemde aanval van Midna gebruiken. Heb je deze wezens verslagen, dan blijft de portal waaruit ze verschenen bestaan. Deze kun je later gebruiken als warpzones. Als je wat verder in het spel bent, zul je namelijk wanneer je maar wilt kunnen veranderen in een wolf en daarmee warpen door deze portals. Dit bespaart je weer een hoop tijd, want groot is de wereld zeker.

Naast het graven kun je als wolf ook geuren herkennen en mensen die in geesten zijn veranderd zien. Wanneer je na het aanscherpen van je zintuigen een walm ziet hangen, loop je er naar toe en druk je op A om te ruiken. Het spel vraagt je dan of je deze geur wilt onthouden. Uiteraard druk je op ja en je zult zien dat een heel spoor met deze geur verschijnt. Dit spoor kun je volgen. Zoals eerder is vermeld, veranderen normale mensen in geesten in de Twilight. Dit hebben zij zelf niet in de gaten, maar jij wel. Hierdoor kun jij hen wel zien en horen praten als je je zintuigen aanscherpt, maar zij jou niet. De dingen die de mensen dan uitkramen of doen kun jij vervolgens gebruiken om je probleem op te lossen.

1867-The-Legend-of-Zelda-Twilight-Princess-Wii-3


De laatste verandering die je ondergaat als wolf zijnde, is de manier waarop je grote afstanden overbrugt. Je hebt geen toegang tot je items, dus een simpel schot met je hookshot is onmogelijk. Hier zorgt Midna echter voor de uitweg. Na een hard giechelend geluid uit je Wii Remote druk je op de bovenste knop van de D-pad. Hierdoor zal Midna naar de andere kant van het te overbrugde pad gaan staan. Target haar met Z en spring vervolgens naar haar toe met A. Dit wordt in het spel verwerkt als een actie, dus je hoeft zelf niets uit te voeren. Soms wordt het je echter wat moeilijker gemaakt door obstakels die tussendoor vliegen. Hierbij komt timing om de hoek kijken. Dit werkt echter allemaal heel goed en het kwam heel natuurlijk over om het te doen.
Next articleGelukkig nieuwjaar! Previous article6 Sim City DS screens

Reacties van gebruikers

Avatar
aj | 30 december 2006 18:36 | #130615
Hét spel! Smile Volledig met het cijfer eens en met de kritiek.
Avatar
Gebruiker 2491 | 30 december 2006 18:50 | #130616
Jammer van de spoilers Mad
Anders ben ik volledig akkoord met deze review.
Avatar
dsdude | 30 december 2006 18:52 | #130617
Replay 70? Is 70 uur niet voldoende? Never mind Smile
Avatar
Gebruiker 7551 | 30 december 2006 19:12 | #130619
Ben het wel eens met je revieuw heb het spel in ongeveer 50 uur uitgespeeld met wat sidequests etc. ik vond ook beetje saaj na tijdje ga je gewoon van kerker naar kerker da's wel minpunt , en eindbazen zijn best easy verder vette game Smile
Avatar
Gebruiker 4060 | 30 december 2006 19:27 | #130620
ik vond alles van topniveau, behalve de moeilijkheidsgraad... hij was veeeeeeeeeeelte makkelijk
Avatar
Gebruiker 2088 | 30 december 2006 19:42 | #130621
ja ik vond het geen goede review, die onverwachts ook vrij veel spoilers bevat.
Zelda (behalve de allereerste paar op de nes) zijn altijd heel erg makkelijk. het is gewoon een beleving, niet een moeilijke game. Dan moet je meer bij metriod zijn ofzo.
Avatar
Renji | 30 december 2006 19:55 | #130622
Replay 70? Raar hoor.
Avatar
Guybrush | 09 juni 2009 01:54 | #130623
Een 94? pffff.
Avatar
Weebl | 30 december 2006 20:17 | #130624
Leuke review met heel veel spoilers, en een lage replay score. Zeker een van de beste games die ik de laatste tijd heb gespeeld.
Avatar
Theun | 30 december 2006 20:18 | #130625
Goede review, overigens ook wel knap dat je er zoveel over hebt kunnen vertellen Razz
Toch vind ik de score wel wat hoog, vooral omdat je in je review ook negatieve punten benoemd maar die allen noem je 'kleine foutjes' (oid). Dan zou ik wel wat meer punten er voor afhalen bij de eindscore. Maargoed om de eindscore gaat 't natuurlijk niet, de review zit goed in elkaar vind ik Smile
Avatar
X-PLoSiVe | 30 december 2006 20:28 | #130626
goeie review, staat wel een foutje in Razz (nee ik ben geen mierenneuker, zag het gewoon toevallig Razz )

Ik zag namelijk een zwak stuk vloer en met een simpele druk op de bovenste knop van de D-pad, groef Link zich als wolf onder de tralies door.

De onderste knop is graven Razz

edit: Oops ik wou een 9 geven, maar ik wist niet dat je 90 moest doen, nu is het gemiddelde opeens een beetje omlaag Razz
Avatar
Kleaver | 30 december 2006 20:32 | #130627
Hmmm, geluid was wel leuk. Maar niet zo bijzonder als ik had gehoopt. Het waren vrij standaard deuntjes.
Avatar
Zapp-x | 30 december 2006 20:34 | #130628
Ik zie niet echt veel spoilers, dus valt allemaal wel mee Smile Netjes gemaakt!
Avatar
Wessel | 30 december 2006 20:39 | #130629
Van dat Harnas was wel een hele erg spoiler.. Jammer maar verder uiterst boeiende review! Houd normaal niet van ellenlange recensies maar toch bleef ik geboeid. Is het Zelda of Quint? Yummy

Over het spel zelf? Geen 10 zoals velen beweren: 9,6 zou het voor mij worden. De ervaring is natuurlijk ongeevenaard maar ik ergerde me (in de cubeversie) een beetje aan de camera aangezien ik een perfecte camera als in The Wind Waker verwachtte.. Ook de menu's waren wat warriger maar laten we het er op houden dat Nintendo anders niets meer te verbeteren heeft in komende Zelda's ^^
Avatar
Gebruiker 1529 | 30 december 2006 20:41 | #130630
Raar dat je graphics 9,9 geeft, zijn niet echt fantastich. Ik had de gameplay dan hoger gegeven. Replay een 7 is ook beetje laag, 40-70 uur is meer dan je met de meeste games zult doorbrengen. Wel een nette review hoor en de eindscore is ook terecht!
Avatar
Quint | 06 oktober 2007 16:50 | #130631
Thx voor alle reacties Smile

Ik wil even wat extra toelichting geven op bepaalde dingen die wat onduidelijkheid scheppen:

De 'lage' score van de Replay is met name bepaald door de beloofde tijdsduur en de uiteindelijke duur. Men belooft 70 uur en je krijgt 35 uur. Als ik daar side-quests bij optel kom ik misschien op een uur of 50. De moeilijkheidsgraad is hiervan de grootste boosdoener. Hierdoor duurt het spel namelijk een stuk korter. Omdat dit een van mijn grotere kritiekpunten is op de game, heb ik dit teruggebracht in het cijfer voor de Replay. Ik vond het namelijk ongepast om daar de Gameplay voor naar beneden te halen.

Verder spijt het me voor de spoilers, maar ik vond ze nodig om een goed beeld en vooral een compleet beeld te geven van de game.
Avatar
Guybrush | 30 december 2006 21:03 | #130635
Je moet nooit een hoger cijfer geven omdat een andere reviewer een hoog cijfer aan een andere game heeft gegeven.
Als je een game een 98 geeft vind je toch op zijn minst dat hij de perfectie benadert.

Je geeft een game niet een 98 omdat je hem beter vind dan TWW.

Maar op dat punt na vind ik het wel een goede review.
Avatar
Timo | 30 december 2006 21:07 | #130636
Maar TWW was al bijna perfect in zijn soort, dus dan is deze game nog perfecterer... toch?

Ik ga deze review NIET lezen trouwens, blijkbaar zitten er spoilers in Crying Ik ben net een 20 uurtjes bezig met deze game en net bij de Water Temple aanbelandt. Deze game is zo goed dat ik echt geen spoilers ervan wil. Is echt zonde.
Avatar
Gebruiker 5171 | 30 december 2006 21:30 | #130637
Ik ben het wel eens met het cijfer. Ik zou het een 10 geven Razz
Ik heb de ngc-versie en het is uber vet ik ben nu bij die skytemple Very Happy
Avatar
Gebruiker 2088 | 30 december 2006 22:05 | #130639
35 uur geloof ik niet. Dan neem je gewoon niet de tijd voor alles. Je kan best dwars door de dungeons heenrennen en zo snel mogelijk klaar zijn, dan zit je misschien op 35 uur.

Als je alle bugs, poe's, minigames en vissen wil vangen zit je zeker aan veel meer.
Avatar
xalron | 30 december 2006 22:30 | #130642
zker

en dat cijfer van de replay klopt wel ik zou het niet snel weer opnieuw uitspelen
Avatar
Dinalfos | 30 december 2006 22:38 | #130643
Geen slechte review, en ik begrijp je redenering achter je cijfer voor replay. Maar ik moet toch zeggen dat replay een van de sterkste punten van een goede zelda game is. Het is misschien makkelijk te doorwandelen, maar niet om helemaal uit te spelen. Daarnaast wordt replay natuurlijk ook bepaald door herspeelbaarheid. En dat zit bij Zelda games ook altijd wel goed. Een spel als Ocarina of MM zijn tot in het oneindige herspeelbaar zonder aan kracht in te boeten.

Ikzelf zou Twilight Princess trouwens 94% geven. Op een schaal van 1-10 (zonder decimalen) komt dat voor mij neer op een dikke 10, maar vertaalt naar een percentage moet je dat wat nauwkeuriger afwegen. 98% is toch niet helemaal hetzelfde als een 9.8.
Avatar
Coldman | 30 december 2006 22:57 | #130644
Nou ik zit denk ik al over de 40 uur en ik kom dicht in de buurt bij het "sky island". ofzoiets. (maar ik zit soms ook heel lang vast omdat ik een puzzel niet begrijp XD)
Avatar
Wessel | 30 december 2006 23:07 | #130645
Replay is ook voor iedere persoonverschillend... Het gaat er niet om wanneer je hem uitgespeeld hebt maar wanneer je uitgespeeld bent.. Als ik de laatste baas verslagen heb wil ik altijd nog wel terug gaan om side-quests te gaan doen enzo maar dat is natuurlijk voor iedereen anders..

Ik ben hier wel weer een aantal maanden zoet mee in ieder geval Yummy
Avatar
Tibbe | 30 december 2006 23:41 | #130646
ja en over een jaartje wil ik hem nog best weer eens spelen. ik vind 9.8 prima cijfer...
Avatar
Nero | 30 december 2006 23:42 | #130647
ik geniet elke secondes van deze game .
echt een meester werkje
Avatar
Earle | 31 december 2006 00:18 | #130648
Goed spel, niet meer en niet minder.
Geen hype of een must have. Gewoon een goed spel.
Speel het al een week niet meer ... Dat zegt toch al genoeg lijkt mij. Een echte topper speel ik 1 ruk door.
Avatar
G-Pjube | 31 december 2006 00:39 | #130649
Persoonlijk is Zelda voor mij een 7.5. Review is wel goed!
Avatar
Earle | 31 december 2006 01:00 | #130650
Review een 8.1
Game een 7.6
Avatar
Sainty | 31 december 2006 01:14 | #130651
70 uur is meer voor mensen die dit als allereerste game spelen denk ik. Ik had m zelf in 36 uur uitgespeeld, en dat terwijl ik echt overal heen ging in dungeons en zoveel mogelijk sidequests deed. Wel een stuk te makkelijk, maar wel leuk. In Castle town is veel te weinig te doen, met 90% kan je niet eens praten bijvoorbeeld. Dat stadje had meer zoals Clock Town moeten zijn. Voor een hoge moeilijkheidsgraad toch maar wachten op Metroid Prime 3 Smile
Avatar
Wings_of_Gold | 31 december 2006 02:05 | #130652
Ik lees dat er spoilers in de rev zitten? basisregel, nooit die in de rev gooien! Worden ze nooit nagekeken ofzo Razz Om te voorkomen dat ik dat ik al veel weet, lees ik hem niet helemaal door. En volgens mij vertel je ook te gedetailleerd alsof je een verhaaltje voor het slapen gaan vertelt, hou het bij de belangrijke feiten (dus niet dat je die en die knop indrukte om met wolf onder etc. Razz )
Goed beeld willen geven is leuk, maar met spoilers irriteer je alleen maar lezers omdat zij dat allemaal zelf willen ervaren. Goede reviewers geven een goed beeld van een game zonder (al te veel) dingen te verklappen die de lezer eigenlijk zelf wil ontdekken ipv te lezen in een stukkie tekst, dan gaat er toch wat van de lol af voor de lezer die bezig is met de game of hem wil kopen.

verder ben je kwa graphics zo te horen niet zoveel gewend... Ik had net 20 uur oblivion op de 360 erop zitten en dat verpest echt je speelplezier met zelda.
Oblivion heeft namelijk ook zon soort wereld (bos etc) en als je dan opeens zelda speelt is het toch wel even wennen als je de graphs ziet van Zelda, tis niet verkeerd, erg mooi voor de cube, maar ik blijf steeds in mn achterhoofd zitten, stel nou dat ze de graphs van Oblivion of wat dan ook hadden genomen...dan was het allemaal pas echt wow...
graphics lieten mijn bekkie iig niet openvallen Weird

Begrijp me niet verkeerd, Zelda vind ik de heerlijkste franchise ooit, Zelda OoT had ik op release en heb ik de beste herrineringen aan, maar toch ben ik een beetje teleurgesteld dat ze niet even hd waren gegaan met zelda, had allemaal zo mooi kunnen zijn Blush ach ja

En dan nog als laatste, niet de OOT killer, maar wel een 98 krijgen... Wind waker zal best 97 hebben gehad, maar dat was toen mede voor originaliteit(cellshaded etc). Je moet kijken naar nu en wat jij er voor zou geven, niet wat anderen aan andere games gaven. een 98 geven met de eerdere argumentatie in je review klopt namelijk niet.
Ik had de rev er niet door gelaten, mede doordat ik net iets toch even las wat ik niet wilde weten>_<, quint, goed begin, leuke opbouw, op naar de top, maar wel nog een stukkie te gaan.
Avatar
Chester | 31 december 2006 10:58 | #130654
Helemaal eens met Wings.

Nog een puntje van kritiek: dat je zo op de interface zit te zeiken is niet helemaal juist vind ik. Je zegt bijvoorbeeld dat je elke menuutje met een andere knop moet afsluiten, terwijl je gewoon elk menu kan afsluiten met B. Kijk maar eens op de screen die je net onder dat stukje hebt geplaatst Wink
Avatar
BoneHead | 31 december 2006 14:40 | #130673
Idd, spoilers horen niet een review, of andere dit nou wel doen of niet. Ik heb je review dan ook niet helemaal gelezen (en ik herinner me dat ik eerder klaagde over spoilers in een (p)review van je).

Ik ben het wel eens met het cijfer. Een 9.8 is te hoog, maar een dikke 9 is het zeker waard.

(Tot nu toe, ik ben nog niet zo ver met het spel.)
Avatar
Gebruiker 1541 | 31 december 2006 15:18 | #130675
Ben het niet eens met Beeld (ik vind het er mooi uitzien maar de mooiste game ooit? eh.. hebben wij het over de zelfde game?) En de spoilers slaan natuurlijk nergens op. Zoals de laatste alinia, je kan ook gewoon zeggen, een paar toffe vernieuwingen inplaats van te zeggen, een wapen om tegen de muur te grinden. De stekel bal word ook al genoemt dus er word iets te veel verklapt van de game.

Ik vind het zelf wel een erg toffe game, maar terecht dat die geen 10 kreeg.

P.S dit is geen post om je review af te zeiken, ik heb stukjes gelezen en toen vielen de spoilers me al op dus let daar de volgende keer even op Smile
Avatar
Hyrule_Hero | 31 december 2006 16:51 | #130676
van mij had het spel wel een 9.8 mogen krijgen hoor! maar voor de rest ben ik het wel met je eens Bye
Avatar
Hyrule_Hero | 31 december 2006 16:59 | #130677
waarom geven 60 leden het spel een 7.3?, wat zwak zeg!
Avatar
G-Pjube | 31 december 2006 17:07 | #130678
TloZ:TP is toch ook zwak?
Avatar
Hyrule_Hero | 31 december 2006 17:42 | #130679
tja ieder zij eigen mening.. maar toch snap ik het niet
Avatar
Dinalfos | 31 december 2006 18:38 | #130681
Volgens mij geven sommige mensen die hem beoordelen het spel per ongeluk een 10 in plaats van een 100. Tja, dan gaat het gemiddelde rap omlaag, natuurlijk.
Avatar
Gebruiker 6985 | 31 december 2006 20:35 | #130682
Vette game, maar staat absoluut niet in de schaduw van OOT. Ben best telleurgesteld, 84 gepost.
Avatar
Kaabii Le Mort | 01 januari 2007 19:35 | #130710
OoT is een geweldige game maar zwaar overgewaardeerd, deze valt in hetzelfde straatje (fanservice zou je haast zeggen) en is (tot nu toe, dat moet ik wel toegeven) op de meeste vlakken duidelijk een vooruitgang ten opzichte van. Niet eens in de schaduw mogen staan? Mensen laten zich echt teveel verblinden door jeugdsentiment.

Sommige kritiekpunten van Quint vat ik ook niet helemaal. Te weinig variatie en opdrachten tussen de dungeons? Ik weet niet of jij en ik dezelfde game spelen maar ik word toch echt uren beziggehouden met bijzaken die het verhaal verder op weg helpen voordat ik weer eens een nieuwe dungeon binnenrol, en het valt me serieus op hoeveel dat steeds is, juist in vergelijking met vorige delen. Waarmee vergelijk jij dat dan, als je er blijkbaar niet tevreden over bent? De vorige games? Dat kan objectief gewoon niet, die waren dan al helemaal één grote dungeontrip want die hebben toch écht minder content ertussen. Feit, sorry.

Hetzelfde geldt voor dat stuk over de sidequests. Ik weet niet zeker hoeveel TP er uiteindelijk heeft, maar het slaat in ieder geval nergens op om te beweren dat OoT op iedere hoek iemand met een sidequest had staan, wederom valse geromantiseerde herinneringen. Je moet als objectieve (tenminste, ik neem aan dat je dat nastreeft) reviewer altijd keihard oppassen dat je daar niet teveel door verleidt wordt, al begrijp ik maar al te goed dat zoiets heel moeilijk is. En dat zegt iemand die zelf nog nooit een review geschreven heeft. Toch, probeer erop te letten, naast die discussie over spoilers.
Avatar
Weebl | 01 januari 2007 18:53 | #130717
Mooie post Kaabii. OoT mag inderdaag wel een prachtspel zijn, maar mensen overdrijven nogal over hoe goed het wel niet is. Ik heb weer zin gekregen om hem opnieuw uit te spelen.
Avatar
Kaabii Le Mort | 01 januari 2007 19:24 | #130721
Hehe. Ben het er trouwens ook niet mee eens dat The Wind Waker geen waardig vervolg zou zijn, maar dat is weer een ander verhaal. :3
Avatar
Dinalfos | 01 januari 2007 22:05 | #130728
Nee hoor, Ocarina of Time is precies de game die men zegt dat het is. Dat het spel niet perfect is mag duidelijk zijn, maar een ongekend meesterwerk is het wel degelijk. Je kunt nu wel heel leuk stellen dat we verblind zijn door nostalgie, maar dan kan ik zeggen dat sommige mensen verblind zijn door vermeend objectivisme, waardoor ze, ironisch genoeg, een niet al te objectieve kijk op de zaak hebben.

Daarbij, mensen zeggen dat Ocarina zo'n goed spel is omdat het veel voor ze betekent. En niet eens zozeer omdat ze vinden dat het technisch het beste spel ooit gemaakt is.
Avatar
Kaabii Le Mort | 01 januari 2007 23:45 | #130731
Je kunt nu wel heel leuk stellen dat we verblind zijn door nostalgie

Als mensen zich dingen mooier voorstellen dan ze zijn (zoals met die sidequests), dan kan ik dat zeker.

maar dan kan ik zeggen dat sommige mensen verblind zijn door vermeend objectivisme, waardoor ze, ironisch genoeg, een niet al te objectieve kijk op de zaak hebben.

Ironisch, inderdaad. Leg eens uit? Objectiviteit = objectiviteit voor zover ik weet, dit klinkt als kromgebogen logica om het in je voordeel te zetten.

Met dat laatste ben ik het trouwens heus eens, ik heb zelf ook zat technisch ingehaalde spellen hoog in het vaandel staan om dezelfde reden, maar betekent Ocarina werkelijk zoveel voor zóveel mensen? Niet dat ik dit op de persoon af wil suggereren, maar ik heb een beetje het idee dat men elkaar nog wel eens na wil praten hierin. Wat maakt die game nu, op sentiment na, zo groots dat hij eigenlijk (tegen valse hoop in, want men loopt bij ieder nieuw deel datzelfde verhaaltje over een mogelijk waardige opvolger af te steken, om toch steeds weer teleurgesteld te worden) nooit overtroffen kan worden?

Want even heel puur technisch gezien doet TP alles wat Ocarina doet, maar dan groter, soepeler, theatraler en mooier. Niet dat er veel anders verwacht mag worden van een 8 jaar jongere game, maar dat zoveel mensen dan inmiddels nóg niet die overtreffende trap in TP willen herkennen, gaat me een beetje boven de pet. Hoe kun je het dan in vredesnaam wél goed doen? En als dat dus niet blijkt te kunnen, hou dan tenminste op met die ijdele hoop iedere keer dat er nieuw deel aankomt (even tegen niemand in het bijzonder).
Avatar
Dinalfos | 03 januari 2007 20:59 | #130734
"Als mensen zich dingen mooier voorstellen dan ze zijn (zoals met die sidequests), dan kan ik dat zeker."

Nee, want wat is nostalgie? En wanneer? De reviewer gebruikte waarschijnlijk een hyperbool. Toch heeft hij ergens wel een punt dat Ocarina, gemeten naar de duur van het spel, relatief veel side quests had.

"Ironisch, inderdaad. Leg eens uit? Objectiviteit = objectiviteit voor zover ik weet, dit klinkt als kromgebogen logica om het in je voordeel te zetten."

Mwoah, mensen die beweren objectief te zijn hebben zelf niet eens in de gaten dat ze gewoon een andere mening verkondigen. Je kunt iemand natuurlijk aanspreken op diens feitenkennis, en dat heb je terecht gedaan. Dus als iemand, vanuit zijn eigen fanboyisme, zegt "Ocarina of Time bevat meer dungeons dan Twilight Princess!" dan zit hij natuurlijk aantoonbaar fout. Je kunt echter niet stellen dat Ocarina overrated is omdat mensen hun feiten niet op een rijtje heeft. Te meer omdat niet iedereen Ocarina goed of slecht vindt vanwege (het ontbreken van) dungeons.

En ja, Ocarina betekent veel voor mensen. Ook voor mij. Het is gewoon de algemene sfeer en design die de game goed maken voor veel mensen. Dat hij technisch achterhaald is doet eigenlijk niet terzake. Het gaat om dat gevoel dat opgewekt wordt en bijna niet meer te evenaren is. Denk hierbij ook aan filmsequels met hogere budgetten en vooral meer van hetzelfde. Meestal loopt dat uit op een (voor het gevoel) inferieur vervolg, omdat de eerdere ervaring niet geevenaard wordt. Dat kun je sentiment noemen, inderdaad. Maar dan ga je toch wel voorbij aan de kracht van het origineel. Daarnaast was Ocarina tamelijk uniek, wat TP natuurlijk voor een zware opgave zette. Het spel is dan ook niet zo belangrijk voor de games geschiedenis als Ocarina of A Link To The Past.

Mensen praten elkaar natuurlijk wel na en ze hypen elkaar op, maar dat is vrij normaal. En wordt ook direct opgeheven door mensen die wel hun eigen mening vertegenwoordigen. Het valt allemaal binnen de gebruikelijke marges. Het is ook vrij normaal dat iemand die de appeal van een spel niet begrijpt daar tegenin wil gaan. Gelukkig kun je uit het geheel van positieve en negatieve kritiek prima ontwaren wat de verdiende status is van een spel. Dat betekent niet dat je daar altijd mee eens moet zijn, natuurlijk. Ik baal er persoonlijk ook van dat een game als Halo 2 zo warm werd onthaald. Ik zou ook wel van de daken willen schreeuwen dat de game overrated is (en ik doe dat dan ook met regelmaat). Maar ja, de overgrote meerderheid (meelopers en opiniemakers inbegrepen)ziet het spel als een topper.
Ikzelf ben het wel met je eens dat TP alles technisch beter doet dan Ocarina. Ik denk eigenlijk dat iedereen het daar mee eens is, want de WII is nu eenmaal tot meer in staat dan de N64. Ik vind de ene game eerlijk gezegd niet echt beter dan de ander. Wel vind ik dat TP anno 2006 niet hetzelfde gevoel kan genereren. Er zijn genoeg kwaliteiten om dat recht te trekken, zoals bijvoorbeeld de verbluffende art en de grotere overworld. Maar toch, het is niet hetzelfde. Dat heeft niets met sentiment te maken, in mijn geval, maar meer met de X-factor.
Avatar
Rubje | 02 januari 2007 01:20 | #130735
Stukken van de review gelezen, hij is veelste lang. Maak het kort en krachtig!!!
En voor de graphics een 99 is wel erg hoog, de Wii kan veel meer Weird
Avatar
Theun | 02 januari 2007 23:22 | #130749
Ik heb er wel respect voor dat die review zo lang is, en nog meer respect dat hij leuk leest.
Dus van mij hoeft ie niet kort en krachtig.
Avatar
Gebruiker 5171 | 03 januari 2007 19:13 | #130753
'k vind het wel raar ik liep eerst fluitend door de game heen maar nu ben ik bij de sky-temple en nu kom ik niet meer verder Weird
Avatar
Raoul_Cube | 03 januari 2007 19:26 | #130754
Ik ben nog steeds bij 1 ding benieuwd...

Is Twilight princess nou beter dan ocarina of time JA/NEE Razz ?
Avatar
Quint | 03 januari 2007 20:18 | #130756
Nee. Zie ook de laatste zinnen van de conclusie.

"Het is een absolute must voor iedere Nintendo Wii bezitter en het is een spel waar we nog lang over na zullen praten. Niet als de OOT-killer, maar wel als een Zelda die de serie eer aan doet en dankzij zijn besturing, graphics, geluid, en originele gameplay-elementen het wachten meer dan waard heeft gemaakt."
Avatar
Gebruiker 5171 | 03 januari 2007 21:42 | #130758
Mwua... dat is moeilijk te zeggen. Ik denk dat TP net iets beter is dan OoT.
Avatar
Theun | 04 januari 2007 01:34 | #130760
Nee, eerder net iets slechter.
Avatar
Zmaster2 | 04 januari 2007 01:48 | #130761
Geluid zo hoog? Ik vond de muziek juist tegenvallen. Er zitten imo niet echt memorabele liedjes bij die wel in TWW en OoT zaten. En dan moet je nog erbij rekenen dat het nog altijd midi is en niet orchestrated, wat je nu toch wel van een Zelda game verwacht.
Avatar
Kaabii Le Mort | 04 januari 2007 15:19 | #130763
Nou ja, er is natuurlijk voorlopig één overtuigend argument tegen volledig orchestraal, namelijk dat je dan de dynamiek kwijtraakt die MIDI wél mogelijk maakt, een belangrijk onderdeel naar mijn mening.

En dan nog, tegenwoordig is die MIDI van dergelijk hoge kwaliteit dat je het verschil toch amper meer hoort. Ik heb bijvoorbeeld een tijd gedacht dat Metroid Prime een instrumentaal (niet per se orchestraal, maar ook niet kunstmatig) opgenomen soundtrack had, bleek later dus niet zo te zijn. Alleen een kniesoor die er echt op gaat letten zal het opmerken. Ik zeg boeiend, als het maar goed klinkt.

Deuntjes die je echt bijblijven mis ik tot nu toe ook een beetje, op de Hyrule Field 'at night' muziek na dan, die wil ik in toekomstige delen wel terug horen komen, eenvoudig maar erg passend en deze blijft zeker hangen.
Avatar
Weebl | 04 januari 2007 20:16 | #130765
Ik vond de Hyrule Field track geweldig, maar dat was het zo'n beetje. De rest ben ik al vergeten. Best jammer dat het niet met een orkest was opgenomen, maar ze kliken nog steeds goed.
Avatar
Zmaster2 | 05 januari 2007 00:34 | #130766
Die soundtracks van OoT en TWW waren gewoon echt geweldig. Bij deze Zelda lijkt het net alsof ze weinig tijd aan de sound hebben besteed. Dat vind ik wel jammmer want de muziek blijft me toch het vaakst bij bij Zelda's.
Avatar
Michiel_1989 | 05 januari 2007 11:36 | #130771
Hyrule Field theme is echt mooi, maar bij elk deuntje vind je nog wel iets terug van de tracks van OoT.

De moeilijkheidsgraad valt heel zwaar tegen, echt te makkelijk.
Hoe gek dit ook klinkt, TWW vind ik lastiger dan deze en dan bedoel ik niet dat TWW mooilijk is.
Avatar
Twanos | 06 januari 2007 20:19 | #130885
Net uitgespeeld, in een geruime 40 uur. Mooi spel Smile .
Avatar
Masterswordish | 08 januari 2007 15:53 | #130964
Ik vond de graphics van de Metroid Prime spellen mooier, dus die 99 voor graphics is voor mij onverklaarbaar.
Avatar
Gebruiker 1541 | 08 januari 2007 20:02 | #130978
Hyrule Field theme is goed. Ook in de nacht. Rest stelt niet super veel voor (wel gewoon goed). Ik vind de game idd ook te makkelijk, alleen de tempel waar bokublin het over heeft is dan OPEENS een stuk pittiger (en ook gewoon NIET leuk naar mijn mening..) ik heb namelijk al 3x me Wii moeten uitzetten omdat ik even iets anders moet doen, en als je hem dan weer aan zet moet je weer bij het begin van de kerker beginnen en weet je dus NIET meer welk ''logisch'' pad je had gevolgd. Ligt dan misschien iets aan mij maar ik vind die tempel gewoon echt saai en de puzzels niet leuk. Rest van de dungeons had wel wat. En idd, windwaker is denk ik nog pittiger. (en die is niet pittig).
Avatar
Quint | 06 oktober 2007 16:53 | #130990
Hmmm, dat is apart: ik heb geen enkel moment vastgezeten in de Sky temple....
Avatar
BoneHead | 09 januari 2007 03:35 | #130991
Dan is het onzin? Of gewoon een verschil van mening?
Avatar
Wayne | 15 januari 2007 21:28 | #131296
ik vind het spel echt mooi me mond viel soms echt open en dan zei ik WOW!! Razz
Avatar
JayKwon | 20 januari 2007 22:40 | #131511
Review niet gelezen vanwege mogelijke spoilers, en ik irriteer me al aan de meest lichte spoilers van het beginfilmpje. Een review moet zonder spoilers bij ELK SPEL klaar. Als de reviewer dan zegt het is meeslepend en spannend ofzo, dan hoeft daar geen voorbeeld bij dan is dat zo. Dit is gewoon een algemene opmerking overigens, ik heb immers Quint's review niet gelezen.
Over graphics punt, ik kan het wel begrijpen, het gaat niet altijd om die polygonen, het gaat ook om de artistieke kant van de graphics, ziet het er bijzonder uit, vet, origineel. Heeft het wat? Zo kan de simpelste polygonen game toch nog wat hebben. Zo is Geometry wars (kleurrijk) of de windwaker (prachtig celshaded) supermooie games en zouden bij mij een hoog punt voor grahpics halen, simpel om de artistieke kant ervan.
Wel val ik over het replay punt, vergeleken met de meeste andere spellen is zelda veel langer. Het is dan ook totaal onnodig om vanwege jouw argument punten van de replay score af te halen. Als die 4 zones waar je punten kan geven niet alles 'coveren' is dat geen rede om het maar ergens ervan af te trekken, minpunten die je niet kan indelen bij 1 van deze 4 factoren zul je dan ook alleen in het eindpunt terug moeten zien. Anders moet wiids mss meer 'zones' waar games punten kunnen scoren maken. Ik vind die 70 namelijk wel erg aftekenen tegenover de andere cijfers.

@ WvA, ja kut lees ik de review niet, lees ik wel de reacties krijg ik evengoed een spoiler te weten Razz . (je enerlaatste reactie hiero).

Over het feit dat Oot dus beter schijnt dan TP, heeft denk ik vooral te maken dat TP toch meer van hetzelfde is en dan heeft altijd de eerste kennismaking de meeste impact en laat de meeste indruk achter. Met meer van hetzelfde (tenzij in het origineel fouten zaten en veel plaats was voor verbetering) maar dan beter kan je een game dan ook in principe niet overtreffen.

TWW is de enige beetje anders sinds ocarina of time, en voor mij is dat de zelda die mij het meest aanspreekt. Een kleurrijk vrolijk sprookje dat bij z'n moeilijkheidsgraad past zodat mijn veel jongere broertje er ook vol smacht van kan genieten. Een zelda die er enigzins realistisch(er) probeert uit te zien, toch een sprookje moet voorstellen en vrij makkelijk is, spreekt mij al meteen minder aan. Maar dat is mijn mening natuurlijk...
Avatar
Tum | 21 januari 2007 13:11 | #131516
Over het feit dat Oot dus beter schijnt dan TP, heeft denk ik vooral te maken dat TP toch meer van hetzelfde is en dan heeft altijd de eerste kennismaking de meeste impact en laat de meeste indruk achter. Met meer van hetzelfde (tenzij in het origineel fouten zaten en veel plaats was voor verbetering) maar dan beter kan je een game dan ook in principe niet overtreffen.

Agree, jullie vergelijken het altijd maar met elkaar. Je moet TP ook op een op zich zelf staande manier bekijken. Was het geen geweldige game? Heb je er niet van genoten? Ik heb voortdurend zitten denken: WOW wat zal er nu weer gaan komen?

Je kunt TP wel gaan vergelijken met klassiekers, maar het blijven games op zich. Ik heb nu 4 zelda's uitgespeeld: OoT, MM, TWW & TP. Ze waren allemaal fantastisch. Ze hadden allemaal iets speciaal. Neem OoT, de eerste 3D Zelda, waar nooit een einde aan leek te komen, MM, de maskers en de persoonsveranderingen, TWW, honderden eilandjes die allemaal een nieuwe uitdaging boden en dan TP, een enorme speelwereld, waar in elk hoekje wel weer iets tofs zat verscholen, en in mijn opzicht genoeg innovatie om zich een waardige opvolger van de 3 eerdergenoemde games te noemen. Alle Zelda games bieden weer iets nieuws, en bij elke nieuwe game heb je wel weer een paar zeikdozen die zeuren dat het weer neit goed genoeg is. Wees blij meteen nieuw avontuur en een nieuwe uitdaging waar je al zolang op zit te wachten!

En nog even over de moeilijkheidsgraad. Ik speelde OoT iets van 9 (?) jaar geleden, of te wel, een stuk jonger, logisch dat ie dan moeilijker is. stel je voor dat je TP op dezelfde leeftijd had gespeeld als OoT. Dan zou hij dus wel mooi een stuk moeilijker zijn geweest. Ik heb overigens bij TP nog steeds regelmatig vastgezeten, en hersenkrakend door de kmer gelopen. De lage moeilijkheidsgraad is redelijk overdreven en daarnaast voor elke persoon weer anders.
Avatar
Raoul_Cube | 21 januari 2007 16:58 | #131528
Nouja ik weet wel zeker dat de moeilijkheidsgraad hoger ligt bij OoT. In de puzzles zat soms haast geen logica. En moest ik soms wel al mijn items één voor één uit mijn back halen om te kijken of het werkte. Maar goed dat vond ik nou juist zo leuk. Er zaten veel meer geheimen in OoT. Waardoor de speelduur en moeilijkheidsgraad een stuk langer was. En als het me dan helemaal zelf lukte ik helemaal trots was dat ik weer een stukje verder kon. MM vond ik dan weer net iets te moeilijk.

Verder de muziek van OoT en MM waren echt geweldig. Al die deuntjes zitten nog steeds in mijn hoofd. (vooral bij OoT de muziek in de dungeons, zoals de forest temple! geweldig!) Dat vind ik van TP echt tegen vallen.

Maar verder geef ik TP een 9,5. Maar Oot zal ik ook een 9,5 geven. maar vergelijking dan geef ik ocarina of time een 9,5 en twilight princess een 9.
Avatar
Breaking_Dark_Link | 28 februari 2007 20:00 | #132607
Ik als zeldafan moet dit spel jammer genoeg maar een 7,5 geven. Misschien omdat het in 35 uur uitgespeeld heb. misschien ben ik gewoon mijn interesse in de gamewereld aan het verliezen. ik had 70 uur spelplezier verwacht, zelfs die 35 uur hebben mij dit gevoel niet gegeven. Een onwaardige opvolger.
Avatar
Mink | 09 juni 2009 23:19 | #175995
meer dan 10 reacties op 1 bericht:O. Verder wel chille revieuw, beetje veel te lang. Heb hem daarom ook niet eens helemaal gelezen...

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

The Legend of Zelda: Twilight Princess

Platform: Nintendo GameCube
Genre: Adventure
Ontwikkelaar: Nintendo
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 15 december 2006

The Legend of Zelda: Twilight Princess

Platform: Wii
Genre: Adventure
Ontwikkelaar: Nintendo
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 08 december 2006