Fire Emblem: Goddess of Dawn Preview | 24 januari 2007 16:28 | Auteur: Wessel

Onder het motto beter laat dan nooit kunnen Japanners binnenkort al genieten van Fire Emblem: Goddess of Dawn, het tiende deel uit de serie, en zal dezelfde game hopelijk dit jaar nog verschijnen als deel vier in de serie voor ons! Feit is echter dat wij westerlingen sinds het debuut op de Game Boy Advance ook helemaal in de ban zijn en dat we al konden genieten van een vervolg voor de Game Boy Advance én voor de Gamecube. Nu is het de beurt aan de Nintendo Wii om dat stokje over te gaan nemen. Hoe de Wii het eraf gaat brengen? Een vooruitblik!

/files/fescreen2.jpg border=0


Het verhaal gaat verder…
Trouw blijven aan het originele spelconcept en toch overstappen op een driedimensionale engine is erg lastig hebben we gezien in het avontuur voor de Gamecube, Fire Emblem: Path of Radiance. Toch wist de game een prima sfeer neer te zetten, bood zij een tactisch avontuur en tal van uren speelplezier. ‘Never change a winning team’ moeten de gasten van Intelligent Systems gedacht hebben en dus konden we afgelopen E3, filmpjes van de nieuwe Fire Emblem bewonderen die eigenlijk niet veel afweken van de Gamecube versie. Filmpjes zien er mooi en actievol uit maar in-game animaties zijn redelijk simpel maar zorgen wel weer voor overzicht op het spel.

Gewaagde opstanden en sociale verhoudingen
Een andere troef van vorige delen was altijd het verhaal in combinatie met de tactische insteek van de gameplay. Dit deel speelt zich drie jaar na de oorlog tussen Crimea en Daein af. The Continent of Tellius wordt weer opgebouwd door Crimea onder leiding van Koningin Elincia, die levend uit de strijd is gekomen. Daein word nu onderdrukt in het Begnion Empire. Op een dag pikken zij het echter niet meer en bundelen zij hun krachten.
Spectaculair is het verhaal nooit te noemen maar het werd altijd wel op een mooie wijze gebracht en bovendien zag je je personages langzaam groot worden: Verlegen pegasus berijders worden dappere draakberijdende meesters met een lans en dieven die eerst als vijand dienen zullen na een overhalend gesprek ook langzaam hun goede kant naar boven halen. Soms zullen zij ook gewoon altijd cynisch en duister blijven wat ook weer aparte verhoudingen tussen alle personages oplevert. Wat me ook altijd aansprak aan de serie was dat iedere strijder die het loodje legt ook nooit terug zal komen: personages waar je misschien een band mee op hebt gebouwd zullen voor goed van je scheiden!

/files/fescreen1.jpg border=0 width=260 /files/fescreen3.jpg border=0 width=260


Van twee van de personages konden we na afgelopen E3 ook al bijbehorende artwork bewonderen. Voor sommigen is Sothe misschien een bekende: In Path of Radiance konden we hem ook al bewonderen met zijn groene haren. Ook in dit spel zal hij speelbaar zijn en hij zal beginnen met de rang ‘thief’. In een filmpje konden we hem ook al in actie zien met zijn zwaard, Kard, die alleen Sothe kan hanteren. Zijn oudere zus is ook vertegenwoordigd in het spel en haar naam luidt Micaiah. Ze zal waarschijnlijk de ‘Lord’, ofwel het hoofdpersonage van de game worden van Goddess of Dawn aangezien we in filmpjes al konden zien dat de cursor aan het begin van iedere beurt op haar gericht werd. Ze is een zogenaamde ‘Light Mage’. Een apart detail voor bekenden met deze serie: Micaiah zagen we in een filmpje Galldr praten, ook wel bekend als de ‘Ancient Tongue’. Dat is een taal die eigenlijk alleen gesproken wordt door leden van de Heron tribe.

Net als vroeger…
Intelligent Systems is ook zo trouw mogelijk gebleven aan de originele gameplay. Niet alleen zulle de turn-based missies weer bomvol nieuwe characters, wapens en sidequests zitten, ook de besturing is bijna identiek gebleven. Geen calorieverbrandende acties voor je televisie dit keer maar gewoon ‘ouderwets’ zittend gamen. Je zult de 44 missies dan ook met je classic-controller en de Gamecube-controller kunnen doorlopen. Hoe de besturing precies in zijn werk zal uitpakken is nog even gissen maar dat het spel dus groot wordt is al wel duidelijk: 16 missies langer dan de Gamecube voorganger om precies te zijn.

Conclusie
Een steen-schaar-papier principe voor wapens en magie, gezellige gesprekjes met je manschappen tijdens een veldslag, bekeerde dieven en natuurlijk groeiende lords met legendarische wapens: We hebben het allemaal wel eens eerder gezien en het enige dat per deel lijkt te veranderen is de vorm van ‘the Fire Emblem’. De makers spelen op safe met Fire Emblem: Path of Radiance en kiezen voor een bijna identieke engine, stijl, besturing en verhaal. Misschien iets om aan te moedigen aangezien de serie op dit succes al tal van succesvolle spelen wist te maken en ieder spel toch weer een unieke, sfeervolle en spannende ervaring mee wist te geven aan de speler. Van de andere kant hadden we echter graag ook iets vernieuwends gezien voor de nieuwste console van Nintendo. Vanaf 22 februari kunnen de Japanners al aan de slag met deze game dus wellicht een update voordat de game definitief bij ons in de schappen zal liggen.
Next articlePokémon Mystery Dungeon: Blue Rescue Team Previous articleBesturing PoP Rival Swords

Reacties van gebruikers

Avatar
-Shurikono- | 24 januari 2007 17:00 | #131667
Micaiah, Sothe en Elincia zullen de 3 main characters zijn, deze game wordt epic!
Avatar
Mick | 24 januari 2007 17:47 | #131672
Niet mijn genre en toch las ik deze vooruitblik helemaal uit. Zegt genoeg over je schrijfsel dus Smile
Avatar
Wessel | 24 januari 2007 18:39 | #131676
@-Shurikono-: Waar heb je dat van? Ik heb screens gezien en daarin stond dat Sothe de rang 'Thief' had en geen 'Lord' ofzo :x
Micaiah dacht ik idd wel omdat de autocursor op haar gaat staan! Yummy

@Micky: Danku!
Avatar
-Shurikono- | 24 januari 2007 18:46 | #131678
Ik heb geen "Lord" getypt. :p
Micaiah (ik spel liever Mikaya >_> ) en Sothe zijn de main characters in het eerste gedeelte van de game, in het tweede gedeelte is Elincia het hoofdpersonage, misschien dat ze in de laatste paar chapters samen werken, wie weet.
Avatar
Gebruiker 5169 | 24 januari 2007 19:55 | #131680
net zoals Lyn,Hector en Eliwood?
Avatar
Nero | 24 januari 2007 20:02 | #131681
hmm zoals hier over gepraat word ga ik ff die game uitcheken via GBA emulator
Avatar
Wessel | 24 januari 2007 20:08 | #131682
@Nero: Een Wii game die nog niet eens uit is in Japan spelen op een GBA emulator.. :') Now that was funny!

@-Shurikono-: Main characters hebben meestal een titel 'Lord' dus daar was ik ook nu weer vanuit gegaan.. Maar we zullen zien Yummy
Avatar
Gebruiker 5171 | 24 januari 2007 23:17 | #131689
ik heb eigenlijk nooit een fireemblem game speeld...
Avatar
-Shurikono- | 24 januari 2007 23:25 | #131690
@ Roeland

Ja Fire Emblem: Rekka no Ken was tot op heden de enige Fire Emblem game met 3 Lords, maar the Goddess of Dawn zal waarschijnlijk 2 Lords hebben, Micaiah en Elincia. Sothe werkt in ieder geval samen met Micaiah.

@ Wessel

Klopt Lords zijn ook de main personages maar in een scan stond dat Sothe ook een main character is, en in de trailer is het ook terug te vinden, das ook meteen duidelijk waarom Sothe nooit kon promoten in Path of Radiance, ze hadden hem al in de planning voor dit deel.
Avatar
Nathaniël | 26 januari 2007 15:52 | #131724
Deze game wordt supervet, alleen jammer dat ik nooit PoR heb mogen spelen, en hij nu bijna nergens (voor een schappelijk prijsje) is te vinden. :/

Goeie preview, Wessel!
Avatar
Pieter | 28 januari 2007 14:32 | #131771
Waarom toch dat trage Fire Emblem en geen echte Advance Wars! Mad
Avatar
Gebruiker 5958 | 02 februari 2007 16:40 | #131900
Omdat Advance Wars inferieur aan Fire Emblem is?

Anyhoo, hippe preview Wessel, Fire Emblem is sowieso al een van m'n favoriete reeksen. Dit is een van de weinige Wii-games die ik écht graag zou willen hebben.
Avatar
Gebruiker 1541 | 12 februari 2007 18:19 | #132187
neeee waarom staat er nou weer in hoeveel missions er zijn! =P dat wil ik niet weten!
Avatar
darkflames | 05 juni 2007 19:44 | #137728
best vet maar als ik alle vette games koop moet ik geld gaan lenen. ik stem hem weg.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Fire Emblem: Radiant Dawn

Platform: Wii
Genre: Strategy
Ontwikkelaar: Intelligent Systems
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 14 maart 2008

Screenshots