
Met SSX Blur slaat EA, weliswaar gedwongen door de Nintendo Wii, namelijk een nieuwe weg in. Wat ik dan ook met deze vooruitblik wil bereiken is laten zien dat SSX Blur meer dan een vervolg op een snowboardgame met een andere jaartal achter de titel gaat worden.
Baan door de sneeuw
De Wii schreeuwt om een nieuwe en behendige besturing en krijgt van de nieuwe SSX dan ook wat hij verdient. Raas je met topsnelheid naar beneden dat zul je genoeg hebben aan een aantal bewegingen met de Nunchuk. Ook springen stelt voortaan meer voor dan een simpele druk op de A-knop: Erg voor de hand liggend maar daardoor des te intuïtieve moet je voortaan een zwiep omhoog geven met je controller. Erg makkelijk aangezien het een vereiste is om snel te reageren zoals velen zullen beamen die voorgaande delen gespeeld hebben. De snelheid ligt namelijk erg hoog. Niet hoog genoeg naar je mening? Met een druk op de Z-knop kun je boosten en zo tijdelijk nog hogere snelheden bereiken. Snelheid alleen bereiken is echter geen kunst. De ‘echte’ snowboarder vindt al stuntend zijn baan door de sneeuw naar beneden en is dan ook constant in de weer met de C-knop.

Eenmaal gelanceerd van een opstaande helling zal je board gelijk gaan hangen met de stand van je controller. Draai hem maar gerust een aantal slagen in het rond en je zult zien dat je personage ook een aantal duikelingen zal volbrengen. Een kanteling naar voor of naar achter zal resulteren in een salto en zwiepen naar rechts of naar links laten je personage kantelen alsof hij in een kurkentrekker beland is. Terwijl je verschillende trucs en salto’s uithaalt laat je een lichtgevend lijnenspoor achter je wat spectaculaire beelden tot gevolg heeft.
Irritante toverstaf zorgt voor Übertricks!
Wie de beelden ook maar vluchtig bekeken heeft, is er vast en zeker al achter gekomen dat er voortdurend een, misschien wat hinderlijke toverstaf in beeld is te zien. Deze groove-meter zal zich vullen naar mate je meer en gedurfdere trucs uithaalt. Is deze vol en knippert de gele ster dan kun je een poging doen om een zogenaamde Übertrick uit te voeren. De nadruk ligt hier wel op het woord ‘poging’: Met de Wii-mote moet je namelijk figuren tekenen op het scherm dus een simpele druk op de knop zal niet meer volstaan. Mislukt je poging dan zul je opnieuw moeten beginnen met het opsparen van punten om je meter te vullen. Weet je het figuur echte wel succesvol te voltooien dan zal zorgen voor een truc die het waard is Übertrick genoemd te worden en de voldoening zal dan ook extra groot zijn!
Al deze inspanning levert je echter wel wat op: Flitsende moves en machtige lawines passeren je televisiescherm. Je snowboard schuift als een warm mes door boter en brengt je van ijzelinwekende hoogtes naar grappige kermissen of juist stormachtige gebieden en met je ski’s gekruist maak je de mooiste salto’s over gigantische ravijnen: Zeker nu, nu je als je naar buiten kijkt de sneeuw in regenachtige drab ziet veranderen, een ware traktatie voor het oog! Charakters uit voorgaande delen keren terug en nieuwe personages, onder wie een eskimo, voegen zich bij het speelbare gezelschap.

’En dan nu over naar de snowboard-vooruitzichten…’
Voor wij SSX Blur kunnen bestempelen met een punt, zoals we dat ook doen voor het barbecue- en het zeilweer, moeten we nog even wachten. Tot 30 maart zelfs, maar de vooruitzichten lijken in ieder geval gunstig: Spetterende beelden en een heerlijke sound staan garant en ook de besturing lijkt genoeg toe te gaan voegen om van deze SSX, er één te maken om niet snel te vergeten. Het laatste punt dat ik nog moet maken voordat mijn krijtje opraakt is dan ook dat het er op lijkt dat EA er dit keer echt werk in heeft gestoken!
maar deze game lijkt me maximaal ruk.