Megaman: Network Transmission Review | 09 oktober 2003 01:19 | Auteur: Zapp-x

Megaman is begonnen aan zijn eerste avontuur op de Gamecube, let's jack in!

The story
Megaman is een naam die al vele malen in de computer geschiedenis is voor gekomen, de serie bestaat namelijk al 15 jaar. We weten dus wat we van Megaman kunnen verwachten, ouderwetse snelle actie van links naar rechts. Gelukkig is Megaman ook zo gebleven, op een paar mislukte 3d uitstapjes na dan. De versie op de Gamecube is dus weer lekker 2d, en dat in een tijd waar zelfs Pacman 3d gaat.

In deze Megaman neem je de rol van Lan op je, een jonge scholier die in het bezit is van een PET(Personal Terminal). Deze PET's zijn apparaatjes waar je mee kan bellen, e-mailen, kranten lezen en huiswerk op kan maken. Elke PET bezit ook een eigen robotachtig character, die cyberspace in kan worden gestuurd om daar opdrachten te voltooien, Navi's genoemd. Natuurlijk weten we al wie de Navi van Lan is, namelijk Megaman.

Lan krijgt een e-mailtje dat er iets vreselijks aan de hand is. Er is een nieuw virus het net binnen geslopen, en dat virus zorgt er voor dat alle navi's oncontroleerbaar zijn, ze zijn op hol geslagen! Lan controleerd snel zijn eigen navi, Megaman, maar hier blijkt gelukkig niks mee aan de hand te zijn. Hij gaat op onderzoek uit.

showscreen
Pas maar op, ik heb gister bruine bonen gehad!


Cyber space
Aan het begin van het spel zie je lan heen en weer op zijn kamer lopen, iets wat helemaal nergens op slaat, en wat ook alleen maar irriteert, maar goed. Vervolgens is het de bedoeling dat je op je PET gaat kijken, via die PET kan je Megaman ' in laten jacken' in cyberspace, en dan begint het pas echt. Je krijgt controle over Megaman, en komt erachter dat het net vol met virussen zit, gelukkig heeft Megaman zijn trouwe blaster, en begint hij met schieten. Maar dan kom je er al snel achter dat je blaster niet sterk genoeg is voor de vijand. Gelukkig is er een alternatief.

Namelijk de battle chips. Lan mag Megaman, als hij in Cyberspace zit, 5 verschillende battle chips geven. Lan heeft zelf niet echt een keuze, want ze worden random uit je pack (waar al je battle chips in worden opgeslagen) gekozen. Battle chips zijn wapens in de wereld van Megaman, en die wapens zijn veel krachtiger dan een lullige blaster. Er is echter 1 nadeel, battle chips kunnen op. Maar als je vijanden verslaat die dezelfde battle chip als Megaman gebruiken, kan je ze weer aanvullen. Dit systeem is iets wat Megaman enorm veelzijdig maakt, je kan namelijk elke aanval van elke vijand krijgen, wat resulteert in zo'n 140 verschillende aanvallen. Als je echt geen battle chip meer over hebt kan Lan je om de ongeveer 3 minuten weer nieuwe battle chips geven, waaruit je dan weer 5 mag kiezen.

showscreen
Kijk zo pak je die ilegale mijnwerkers aan!

Megaman: Network Transmission is niet alleen maar een simpele platformer, maar er zitten ook RPG elementen in. Megaman kan namelijk met bepaalde items zijn Levelsbalk, Blaster, Armor, Kracht en Snelheid upgraden. Van het armor zijn verschillende types verkrijgbaar: Zo heb je Heat armor, wat je tegen hitte aanvallen beschermd, en heb je Aqua armor wat je heel verassend tegen water aanvallen beschermd.

Frustratie
Zoals elke Megaman, heeft ook Network Transmission eindbazen. Deze eindbazen zijn de op hol geslagen Navi's die het Net nu onveilig maken. Om de Navi's weer te kalmeren, en ervoor te zorgen dat de eigenaar ze weer onder controle kan houden, zul je ze moeten verslaan. Elk gevecht met een eindbaas begint met een goed geanimeerde intro, die voledig cell shaded style is. Eenmaal aan zo'n gevecht begonnen kom je er al snel achter dat het vaak leidt tot een frustratie. De eindbazen zijn namelijk vaak erg lastig, en maar volgens 1 manier te verslaan.

Zoals ik al zei zul je wel eens gefrustreerd raken tijdens een gevecht met een baas, dit is echter niet alleen het geval tijdens gevechten met bazen. In Megaman: Network Transmission heb je namelijk ook spikes die uit de grond of lucht komen, zodra je geraakt wordt door zo'n spike kan je het level weer helemaal opnieuw beginnen, na 1 keer is dit niet zo erg, maar als je 4 keer achter elkaar op die spike valt (die je van te voren niet kon zien, en waarbij je moet gokken waar die zit) is de lol er wel van af.

showscreen
Door het Zero Virus kon Fireman zijn scheten niet meer in bedwang houden.

Graphics
De graphics in Megaman zijn redelijk te noemen. De intro van elke boss-fight is mooi weergegeven, en de levels zelf zijn niet lelijk, en steken iets boven de Snes kwaliteit uit. Het enige toch wel grote minpunt is de slaapkamer van Lan, waar hij dus de hele tijd irritant heen en weer loopt, deze ziet er nogal GBA achtig uit, iets wat natuurlijk niet hoort in een Cube game.

Sound
De sound in Megaman: Network Transmission is ook van redelijk niveau. Sommige deuntjes in de levels zijn wel goed om aan te horen, en andere deuntjes zullen je niet echt opvallen, in ieder geval geen irritante muziek. Iets wat ook wel leuk is, is dat Megaman en zijn vrienden Japans praten, erg leuk om op die manier te leren dat Item Getto gewoon Got Item betekend.

Gameplay
De gameplay van MNT is zeer goed. Het voelt gewoon goed om weer eens een game te spelen waarbij de camera niet irritant achter muren draait en dat soort ongein. MNT is een goed gebalanceerde 2d platform game en bewijst maar eens te meer dat het 2d genre nog lang niet dood verklaard mag worden.

Replay
De replay waarde van het spel is niet hoog, als je het spel 1 keer hebt uitgespeeld is er zowiezo geen uitdaging om het spel nog een keer uit te spelen. Verder is het spel nogal linair, en dit zorgt ervoor dat als je vast zit op een bepaald (frustrerend) punt in een level, je maar gewoon jezelf moet vermannen, en die level moet halen, want iets anders in plaats van die level te doen zit er helaas niet in.

Conclusie
Al met al kan ik niet zeggen dat Megaman een slechte game is geworden. Ik vond het persoonlijk enorm leuk om weer eens een 2d Megaman game te spelen op mijn tv. Het battle chip systeem is goed uitgewerkt, het enige grote probleem is dat de game totaal geen replay waarde heeft. Als je alle vorige Megaman games vet vond, laat deze titel dan niet aan je neus voorbij gaan!

7
N1-score
Next articleTengai Makyou II: Manjimaru Previous articleBondage...

Reacties van gebruikers

Avatar
RutgerK | 09 oktober 2003 03:01 | #4637
Relaxte review man Very Happy Ben altijd een fan geweest van Megaman, misschien dat ik deze game ook maar es haal Worship
Avatar
Wings_of_Gold | 09 oktober 2003 11:09 | #4640
Netjes gedaan! Kheb em sinds gister en hijs idd moeilijk, maar kvindt et nie zo erg leveltje overnieuw te spelen, blijft leuk! Very Happy
Avatar
ChaoZ-dRoNe | 09 oktober 2003 13:04 | #4642
superspel, maar idd lekker moeilijk...
Avatar
Arnold | 09 oktober 2003 14:21 | #4644
Je preview heeft me doen twijfelen, eerst leek de game me helemaal niets Smile
Avatar
Jasper | 09 oktober 2003 16:48 | #4653
10
dit spel ownt alle andere 3th party games 10
Avatar
Jasper | 09 oktober 2003 16:48 | #4654
kut...hoe werken smily's Razz
Avatar
Wings_of_Gold | 09 oktober 2003 17:22 | #4658
< Smile gewoon de command er voor intikken Razz Very Happy
Avatar
Gebruiker 1557 | 09 oktober 2003 17:43 | #4661
gameplay is 90... dus... goed genoeg:p
Avatar
Zapp-x | 09 oktober 2003 18:02 | #4665
jah dat is idd genoeg... ik neem ook aan dat niemand dacht deze game te kopen omdat het er grafisch zo perfect uit ziet Razz
Avatar
Gebruiker 1810 | 09 oktober 2003 19:53 | #4687
liever 2d dan 3d ...veel leuker, fuck 3d.......ik ga naar Den Haag demonstreren bij Balkenende voor een 2d hary potter spel Mad
Avatar
Gjto | 09 oktober 2003 20:25 | #4691
Worship 1080 Worship
Avatar
Willem | 09 oktober 2003 22:13 | #4692
HAHAHA zijn dit gamecube graphics?!?!?!?! HAHAHAHAHAHAHA IK d8 idd dat dit een GBA review was. (ook al vond ik het raar... network transmission was toch een cube-titel Razz )
Avatar
Kuyperkid | 09 oktober 2003 21:34 | #4702
kan die Gjto geen warning krijgen? hij wordt nu wel erg irri Furious
Avatar
Willem | 09 oktober 2003 21:50 | #4705
zeg dat wel kuyperkid.. ik erger me er nu ook aan.
Maja ik vind het echt een toffe review hoor!! Heb zelf geen GBA, maar ik krijg de neiging wat geld te lenen van de bank Razz
Avatar
Zapp-x | 09 oktober 2003 21:56 | #4706
Gjto heeft al warnings zat gekregen, en nu is het idd eens genoeg... hij heeft een ban gekregen.

lol en willem je dacht hopelijk niet dat dit een GBA review was he? :|
Avatar
Gebruiker 1557 | 09 oktober 2003 22:20 | #4707
ahh zielig voor gjito...

maar Zap-man hoe speel je in-game dan netzoals vroeger??of nieuwe gba systeem?

als er een ''only for'' logo op staat koop ik deze ckr Razz
Avatar
Zapp-x | 09 oktober 2003 22:29 | #4708
staat geen only for logo op Wink

En in de game herken je enorm veel van vroeger, maar dat zal ook wel komen omdat ik de gba games niet echt veel heb gespeeld >_< als je de games van vroeger iig vet vond, vind je deze ook wel koel Smile
Avatar
semper | 09 oktober 2003 22:35 | #4710
gameplay een 90 en dan toch maar een 70? vind ik een beetje raar
Avatar
RutgerK | 09 oktober 2003 22:38 | #4712
Als de game geen replay heeft kan ie toch ook niet zoveel waard zijn? Tis geen gemiddelde he
Avatar
Richard | 09 oktober 2003 22:52 | #4717
de game is toch wel 'only-for' ? voor de xbox of ps2 heb ik em nog nergens gezien...
Avatar
Zapp-x | 09 oktober 2003 22:55 | #4718
staat iig niet op mn doosje hoor Richi :O
Avatar
Wings_of_Gold | 10 oktober 2003 00:40 | #4731
Volgens mij issie toch echt alleen voor gamecube hoor Weird ....anywayzz BEN EINDELIJK VOORBIJ DE EERSTE BAAS!!!! jaaah daar hebben jullie niet van terug he!!!!!! Hahaha
Avatar
kratos | 10 oktober 2003 00:57 | #4738
hoe doe je dat poppetje die buigt
Avatar
Gebruiker 1543 | 11 oktober 2003 22:55 | #4873
Razz MM zuigt aarsjes van kleine mannatjes met snorren
Avatar
Gebruiker 1543 | 11 oktober 2003 22:56 | #4874
lootgieters Razz die italiaanzijn Razz (A)
Avatar
Gebruiker 1543 | 11 oktober 2003 22:57 | #4876
Razz Razz Razz Razz Razz Razz Razz Razz Razz Razz lik me mario!
Avatar
Gebruiker 1810 | 12 oktober 2003 01:28 | #4894
uhm....1 keer posten is wel genoeg hoowrs Weird
Avatar
Michiel | 13 oktober 2003 01:16 | #4947
: worship : aan elkaar = Worship
Avatar
Gebruiker 1543 | 13 oktober 2003 14:42 | #4965
Razz lik mario!
Avatar
Zapp-x | 16 oktober 2003 15:17 | #5342
heb je hem gespeeld, of uitgespeeld Razz ^_^ Maarja cijfer van IGN en het cjifer van Gameqube ontlopen elkaar dus niet zoveel Smile
Avatar
Zero | 20 oktober 2003 21:59 | #5740
Ik heb dit spel al 4 maanden geleden algehaald en ik moet zeggen dat ik dit een zeer tof spel vind. Zelf zou ik dit spel een 7,5 geven, maar wie ben ik.

Ik vind de graphics zekers zeer goed. Vooral omdat ze in dit tijdperk van 3d animatie en de computers/consoles zijn daar op ingesteld, om daar nog een spel met 2d animatie en 3d achtergronden durven te maken.
De sound is niet echt verbijsterend. En zeker niet opvallend. Al is 1 deuntje, dat namelijk ook uit de Animé serie komt wel opvallend en blijft ook in je hoofd hangen.
De gameplay is wel subliem ik heb weer het gevoel dat ik de oude megaman games uit de (s)nes periode speel. Alleen de moeilijkheidsgraad van de Battle Network Serie (ja daar valt Network Transmission ook onder) is wel 1000x lager dan die van de orginele, de X en de Z serie. Bij de Battle Network serie heb ik het binnen een maand zeker uitgespeeld (en dan speel ik nu niet meer zoveel als vroeger) en bij de andere series ben ik jaren met een spel bezig.
De replay valt ook wel mee, omdat ze een battle simulator er in hebben gedaan, waarmee je alle navi's die je al eerder hebt verslagen, nog een keer mee kunt bevechten en dan hun Navi Battle Chips mee verdienen. En als je alle Navi Chips hebt gehaald (pas op! De Navi Zero kan je niet opnieuw bevechten, dus je moet zijn Navi Chip in het spel halen) en het spel hebt uitgespeeld krijg je toegang tot je ultieme tegenstander Bass.exe.

Al met al is dit weer een prachtig spel. Oh ja en voor diegene die hopen dat dit spel op een ander console op pc komt, moet ik teleurstellen, want voor zover ik weet is de Battle Network serie voorlopig nog Nintendo Exclusief.
Avatar
Zero | 20 oktober 2003 22:00 | #5743
Trouwens Megaman is naast Zelda nog de beste spellen serie ooit in de games geschiedenis.

Voor mij dan.
Avatar
Zapp-x | 21 oktober 2003 00:57 | #5758
Mooie aanvulling Zero Smile Ben het er voledig mee eens... en ik vind vooral die Battle Simulator nogal overbodig... ze hadden er een oude megaman in moeten doen die je kon unlocken... dat zou vet zijn Very Happy
Avatar
Zero | 22 oktober 2003 22:11 | #5985
Dat zou leuk zijn geweest ja, maar bedenk wel dat Megaman Network Transmission tot de Battle Network serie behoort. Dus een oude Megaman spel zal een beetje uit zijn plaats vallen. Ik hoop dat ze nog een keer een compilatie cd uitbrengen met alle Megaman spellen van de NES en SNES en Game Boy (eventueel de X-serie van de PSX).
Avatar
Zapp-x | 22 oktober 2003 23:47 | #5989
Er komt ook daadwerkelijk een complicatie cd uit !!! maar ben ff kwijt welke megaman games daar op kwamen te staan.. ik zoek t op voor je Smile

Edit: gevonden Very Happy http://www.gameqube.nl/article.php?id=1704 > ik PM t je ook wel ff ( Cool
Avatar
Gebruiker 1996 | 27 oktober 2003 05:08 | #6362
rutgerk, als je m hebt, leen ik wel een keertje van je Razz
Avatar
Gebruiker 2059 | 27 oktober 2003 20:01 | #6422
Het is altijd al zo geweest dat de eindbazen in megaman echt moeilijk zijn en maar op 1 manier te verslaan. Wat dat betreft zijn ze sinds de NES daar niet vanaf geweken en dat is maar goed ook.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Mega Man: Network Transmission

Platform: Nintendo GameCube
Genre: Platform
Ontwikkelaar: Capcom
Uitgever: Capcom
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 09 juli 2003

Screenshots