Donker Column | 12 april 2007 21:53 | Auteur: Rutger

Eens in de zoveel tijd doet zich een soort stille trend voor; een conventie waar niemand echt aandacht aan besteedt, maar die toch door velen opgepikt wordt en stilletjes het alledaagse leven binnensluipt. Zo ging het bijvoorbeeld met poker; men hoeft maar een paar dagen niet op te letten en ineens zijn alle mensen om je heen professionele pokerspelers. Nu ben ik geen trendwatcher, maar toch heb ook ik een trend weten te ontdekken die zonder al te veel geruis het vocabulaire van allerlei geschoolde gameproducers (sterker nog, alle producers) is binnengerold. Zij hebben een soort geheim ingrediënt ontdekt dat je aan alles wat niet lucratief meer is toe kunt voegen, waardoor je product binnen no-time weer serieus genomen wordt. Maar wat is dan dit geheime ingrediënt waar ik het over heb? Nou jongens en meisjes, dat ingrediënt heet het donker.

Pardon? Het donker? Dat klinkt wel heel abstract en zoals we later zullen zien is dat het ook. Ik zal echter eerst uitleggen wat ik precies met het donker bedoel. Laten we als voorbeeld de Harry Potter films nemen. Toen de eerste Harry Potter film in 2001 uitkwam, was de lucht nog blauw en de bloemetjes in volle bloei. De film zat vol met liefde, respect en schattige kinderen die voor geen meter konden acteren. Iedereen was vrolijk en blij, en God zag dat het goed was.

Maar niet voor lang, zo besloten de makers. Al in de tweede film werden er dubieuze boodschappen in bloed op de muren geschreven, maar het was bij de derde film dat de makers pas echt goed te keer gingen. Van alle kanten klonk het dat deze film ‘donkerder’ was dan zijn voorganger en dat was uiteraard een enorme vooruitgang. Harry Potter was blijkbaar geen kinderverhaal meer, want in plaats van vrolijkheid en kinderlijkheid kregen we nu doodslag, misdaad en onthoofding (en een zowaar erg mooie Hermelien, maar dat terzijde).

Dat is blijkbaar de definitie van ‘een donkere film’ en deze trend werd dan ook voortgezet bij deel vier, die blijkbaar nog ‘donkerder’ moest zijn. Men is hier in de veronderstelling dat het donker de ultieme sleutel tot het succes is, en het binnenkort uit te komen vijfde deel zal ongetwijfeld weer erg donker zijn. Als ik me tegenwoordig een voorstelling moet maken van de producent van de Harry Potter films, dan denk ik aan een man die werkt met slecht één formule, namelijk D x A= $ (waarin D staat voor donker en de A voor aantal). Op basis van deze formule hebben wij vandaag voor jullie een primeur, want hieronder staat het eerste beeld van de zevende Harry Potter film.


donkerhelemaalzwart


Mijn grootste vrees is dat producers zo hun best doen om hun producten ‘donkerder’ te maken dan hun vorige, dat ze uit het oog verliezen waarom ze in eerste instantie voor deze donkere toon gekozen hadden. Maar er is nog iets wat mij stoort. Want wat is nou eigenlijk ‘een donkere’ film of game? Het valt mij op dat artiesten het in interviews steeds vaker over het donker hebben, zonder dat ze er echt bij nagedacht hebben wat ze daar nou eigenlijk mee bedoelen. Nu ben ik niet op mijn achterhoofd gevallen en begrijp ik ook wel dat ze het hebben over een meer sombere, pessimistische toon, maar ik kan het niet helpen dat ik het begrip donker maar vaag vind. Elke keer dat iemand zijn kunstwerk beschrijft als ‘donkerder’ dan zijn voorganger, moeten wij eigenlijk maar raden wat daar precies mee bedoeld wordt.

Neem nou The Legend of Zelda: Twilight Princess. Van dat spel prezen vele recensenten de donkere toon. Wat wordt daarmee bedoeld? Doelen ze soms op het verschil tussen licht en donker, dat in de game zo belangrijk is? Of gaat het misschien over het uiterlijk, dat beduidend minder kinderlijk is dan The Wind Waker? Of bedoelt men misschien dat alle characters in het spel pessimistisch zijn, en dat je op enige vriendelijkheid niet hoeft te rekenen? Zoals je ziet is ‘het donker’ nogal een abstract begrip dat naar veel dingen kan verwijzen. Zoveel zelfs, dat ik me afvraag of het als artiest wel verstandig is je kunstwerk als donker te omschrijven.

Laten we er voor het gemak echter eens van uitgaan dat het donker inderdaad staat voor een algemeen meer pessimistische en sombere toon in een mediaproduct. Waarom zouden we dan eigenlijk meer donkere films en games willen? Natuurlijk willen we ook wel eens een sombere film zien, zodat de balans vrolijk/somber in evenwicht blijft, maar tegenwoordig heeft de sombere kant dusdanig de overhand genomen dat het wel lijkt alsof de hele mediawereld uitsluitend nog voor emo’s produceert. Wat ik wil zeggen is dat het ‘donker maken’ van een film of game lang niet altijd een verrijking is, terwijl veel producers dit wel schijnen te denken. Ik vind het in ieder geval doodzonde dat films als Harry Potter of games als The Legend of Zelda, die van oorsprong een mix waren van avontuur, humor en moraal, een nogal pessimistische richting ingeslagen zijn. Harry Potter is mijns inziens nog steeds een verhaal gericht op kinderen en Zelda zal voor mij altijd de serie blijven die af en toe serieus, maar grotendeels erg vrolijk was. Ik vond The Wind Waker dan ook veel beter dan Twilight Princess.


donkerchrissilos
Chris Silos is een donkere presentator. Toch maakt
hij slechte televisie. Voor dit verschijnsel hebben
analisten nog geen verklaring weten te vinden.



Ik hoop dan ook van harte dat deze stille trend zich niet al te sterk zal ontwikkelen, want voor we het weten zitten we echt alleen nog maar naar een zwart scherm te staren. Natuurlijk, dit is geen oproep om allemaal alleen nog maar vrolijke kinderfilms te maken; ik wil ook niet de hele dag naar Disney-films kijken. Ik hoop echter wel dat men enigszins gedoseerd met het ‘donkere element’ om weet te gaan, zodat we niet overspoeld worden met somberheid en we spontaan allemaal onze polsen door gaan snijden. Kortom: Fiat Lux!
Next articlePerrin Kaplan praat over Wii tekort Previous articlePangya! Golf with style PAL boxart

Reacties van gebruikers

Avatar
Mick | 12 april 2007 22:22 | #134887
Harry Potter zijn oorspronkelijk boeken, en de boeken die werden donkerder en dus ook de films. Beetje scheve vergelijking.

En mja, het valt me niet op, laat staan dat ik me er aan irriteer.
Avatar
wibraman | 12 april 2007 22:32 | #134889
Chris is juist machtig, als hij maar in zijn rol is, zoals hij dat bij Sixpack was!
Avatar
Gebruiker 5171 | 12 april 2007 22:54 | #134892
Ja idd bij Sixpack was Chris echt the bomb!
Avatar
!!Luigi!! | 12 april 2007 23:04 | #134893
@ Mick: Dan is het alsnog een 2e deel dat donkerder word. Het klopt dus wel.
Aan Zelda:TP heb ik me ook mateloos geïriteerd tijdens het spelen. Het is dat 95% van de fans het pikte, omdat het eindelijk een realistische Zelda was. (tWW ftw!)
En ook Disney kent het verschijnsel: deel1 The Wizard of Oz, deel2 The Return to Oz. (waar de 2e dus donkerder is)
Zelf denk ik dat het te maken heeft met een grotere uitdaging schetsen voor de hoofdrolspeler(s). Een sterkere en meer "evil" vijand (en dus donkerder) staat voor een grotere uitdaging t.o.v. deel 1.
Avatar
Timo | 12 april 2007 23:21 | #134895
The Wind Waker had ook een duister verhaal, enkel de manier waarop het werd overgebracht kwam minder donker over. De stijl was humoristischer en de personages blijer. Qua verhaal doen ze allebei ongeveer hetzelfde, maar in The Twilight Princess komt de stijl donkerder over omdat het realistisch is. Bij deze realistische graphics kun je minder dat weergeven dat bij The Wind Waker voor dat kinderlijke zorgde. Hierdoor konden ze meer gebruik maken van emo-scènes waardoor hij net dat duisterdere tintje krijgt, bij The Wind Waker zou dit enkel dom overkomen.

Het is maar hoe je het bekijkt, maar in mijn ogen wordt The Wind Waker té kiddy voorgeschreven en The Twilight Princess té duister. Het is eigenlijk echt hetzelfdse, maar uitgebreider en vooral in een ander kleedje.

Andere voorbeelden zijn dan Prince of Persia, de eerste was een prachtige game, de vervolgen waren steeds duisterder. Waarom? Dit verkoopt goed en spreekt aan bij het mainstream publiek. De verkopen van PoP 1 waren matig tot slecht, de duistere vervolgen vlogen van de toonbanken. Hetzelfde met Zelda; het donkere, stoere uiterlijk verkoopt beter.
Avatar
Rubje | 13 april 2007 00:08 | #134897
Ik vind het echt een kansloos stuck, sorry kan er niks anders van maken.
Avatar
Dennix | 13 april 2007 00:12 | #134898
@Timo, maarja de meeste gamers kijken niet verder dan hun neus lang is, die zien een stoer plaatje op de boxart, en hebben stoere filmpjes/screenshots gezien.
Maarja dat soort gamers kopen ook de film licentie spellen zonder ook maar een review of whatever er over te hebben gelezen.
Zo is het nu eenmaal.....
Avatar
Rutger | 13 april 2007 00:25 | #134899
@Rubje: Want?
Avatar
Mick | 13 april 2007 00:31 | #134900
Rubje is voor PSV, laat hem.
Stuck, lol.
Avatar
DigitalZero | 13 april 2007 00:34 | #134901
'Duister' zou meer passen als donker imo.
Wat Chris Silos hier doet is mij dan ook een raadsel. Hij mag wel donker zijn, maar 'evil' is hij niet...
Avatar
Jasper | 13 april 2007 08:57 | #134903
Heel mooie column. Ik lees niet vaak columns maar deze was ronduit interresant te noemen, misschien komt dat doordat de eerste voorbeeld over harry potter ging Razz

En mooie bijschrift :'D
Avatar
Rubje | 13 april 2007 09:19 | #134905
Het slaat gewoon nergens op. En daar komt bij dat je HP misbruikt voor een slechte column >_<
Avatar
wouter_vandijk2 | 13 april 2007 09:24 | #134906
Hahah hoe die neger in de zeik wordt genomen, geweldig Rutger! En ik geef je groot gelijk wat betreft de rest van je betoog! Alles wordt duister; mijn enige verklaring is dat negers in zijn.
Avatar
Mick | 13 april 2007 15:54 | #134925
Rubje: Wat heeft HP de Tijd hier nou mee te maken Weird
Avatar
Nik0s | 13 april 2007 21:02 | #134950
Ander voorbeeld is LotR. Ik vind juist de 'blije' delen altijd het beste, geen goede ontwikkeling voor niet-gothics als ik.
Avatar
JayKwon | 14 april 2007 01:46 | #134971
Leuke column.

Ik wil ook meer vrolijke games, met name voor de 360, ik wil vaker s'avonds laat gaan gamen en dan heb ik geen zin in een 'duistere' of 'donkere' game, maar dan wil ik een vrolijke, kleurvolle en blije game Yummy .

*Ik moet echt viva pînata eens binnenkort aanschaffen*...*zucht*.
Avatar
Mike7 | 14 april 2007 12:35 | #134979
Mwa, ik vind het niet echt netjes om dan gelijk racistische tintjes in je column te verwerken. Je bedoelt het misschien niet zo, maar het hoort gewoon niet. Verder wel redelijk leuk geschreven. Smile
Avatar
Gebruiker 2584 | 14 april 2007 20:09 | #134998
Was het bij jack en daxter ook niet zo met het tweede deel?
Avatar
Rubje | 15 april 2007 13:11 | #135023
@ Mick: i lolled
Avatar
Gebruiker 7477 | 17 april 2007 21:52 | #135121
erg mooie hermelein... Very Happy Razz
Avatar
TwilightPrince | 27 maart 2008 17:18 | #159231
Zoals Timo al zei, Windwaker had ook een duister verhaal maar het zag er gewoon anders uit. (ookal was TP iets duisterder Yummy ) Majora's Mask is ook duister, duisterder dan Windwaker (vind ik). Dus eigenlijk klopt het niet Yummy

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.