Mario Strikers Charged Football Review | 25 mei 2007 19:00 | Auteur: Marcel

Mario Strikers Charged Football
Nog 20 seconden op de klok beste mensen! Mario sprint naar voren en duikt voorbij zijn tegenstanders. Hij springt, schiet en…scoort!

strikerss1

Mario Strikers Charged Football is Mario’s tweede uitstapje naar één van Europa’s populairste sporten. Zoals je waarschijnlijk al verwacht had, hebben Mario Strikers Charged en het klassieke voetbal weinig met elkaar te maken. Sterker nog: behalve de twee doelen is er niets van onze volkssport te bekennen.

Completer
Mario Strikers Charged is in alle opzichten completer dan zijn voorganger: Mario Smash Football. Het spel heeft diverse broodnodige opties die in het eerste deel ontbraken. Een tutorial mode om je op weg te helpen; maar ook simpele dingen zoals een volumeregeling voor zowel de effecten, muziek als achtergrond geluiden. Omdat je het spel vanuit een vogelvluchtperspectief aanschouwd, is er tevens de mogelijkheid om de camera bij te stellen. Op een klein scherm is het raadzaam om iets verder in te zoomen, aangezien de actie vrij heftig en hectisch kan zijn!

Vanzelfsprekend spelen Mario en zijn maten de hoofdrol in Mario Strikers. Het spel geeft je de mogelijkheid om te voetballen met een stuk of tien personages. Zowel de klassieke figuren uit het paddenstoelenrijk, als de moderne verzinsels van Nintendo. Het is belangrijk om jezelf af te vragen wat voor soort speler je bent. Een verdedigende speler zal meer profijt hebben van Donkey Kong, terwijl de snelle aanvallende speler met Peach uit de voeten kan. De verscheidene Nintendohelden hebben ieder hun sterke en zwakke punten. De uitgebreide groep captains wordt bijgestaand door een diverse selectie van medespelers. In Mario Strikers Charged nemen teams van vier spelers het tegen elkaar op. De lijst met sidekicks bestaan uit diverse personages zoals: Toad, Boo en Koopa. Je kunt ze strategisch opstellen voor de wedstrijd begint. Er is een keuze uit diverse spelmodi. Allereerst is er de mogelijkheid om het in “Domination” op te nemen tegen een vriend of computer gestuurde tegenstander. Daarnaast is er een solo mode beschikbaar getiteld: “The Road to the Strikers Cup”. Ten slotte zijn er uitdagingen te vinden in de vorm van een “Challenge” mode. Denk bijvoorbeeld aan een doelpunt scoren om de gelijke stand weg te werken of het maken van een bepaald aantal goals. De uitdagingen zijn een beetje cliché en verre van diepgaand.

strikerss2

Door alle spelelementen te voltooien met de diverse captains kun je nieuwe levels, personages en tevens cheats vrijspelen. Bovendien is er de mogelijkheid om speciale trofeeën te ontgrendelen. Meestal worden deze uitgereikt als je aan bepaalde voorwaarden voldaan hebt. Daarnaast worden alle online behaalde scores netjes bijgehouden per Mii personage. Een handig lijstje laat ten slotte zien hoeveel procent je van het spel voltooid hebt.

Mooier
Een wedstrijd Smash Football wordt gespeeld, of beter gezegd uitgevochten in één van de vele stadia. Zowel de klassieke uit het GameCube spel als gloednieuwe zijn aanwezig. De oudere arena’s zijn oppervlakkig en staan in schril contrast met de prachtige nieuwe arena’s. Desondanks zijn deze grafisch wel ietsjes opgepoetst. De nieuwe velden hebben echter ieder een eigen thema en tal van hindernissen. Denk bijvoorbeeld aan: lavastromen, rondvliegende tractors en elektriciteit. Een groot deel van de arena’s zijn afgesloten met een stroomhek; zodra je deze aanraakt, wordt je speler getrakteerd op een stroomschok.

Ieder voetbalveld is mooi ontworpen en prima afgewerkt. Toejuichend publiek en achtergrond animaties zijn veelvuldig aanwezig. Tevens worden de helden van het spel prachtig in beeld gebracht door de robuuste grafische motor. Helaas hebben ze, afgezien van enkele accessoires, weinig verandering ondergaan. Een enkele ruwe rand of modderige ondergrond nemen we voorlief, aangezien ik het spel nooit heb kunnen betrappen op haperingen.

strikerss4

Ruiger
De actie van Mario Strikers Charged is een stuk minder hectisch dan voorheen. Het concept van Smash Football is verder ontwikkeld en uitgediept. In Mario Strikers wordt gebruik gemaakt van een stalen bal. Deze verandert van kleur bij ieder schot dat je uitvoert. Bij de eerste pass kleurt de bal rood, vervolgens paars en geel. Net zolang totdat de witte “Charged” stand wordt bereikt en de bal moeilijker te onderscheppen is. Het aanvalschot kan versterkt worden. Hierdoor kan mede het aanvalsschot versterkt worden. Door de B knop in te houden, kun je het schot opladen en harder schieten. Echter kost het opladen van een schot extra tijd, waardoor de tegenstander de kans krijgt om de bal weg te kapen. Om dit laatste te voorkomen kun je bal hoog overspelen door middel van de Z en B knop. Het zogenoemde lobje dient tevens als “Skill Shot”. Door op het juiste moment de bal naar de speler te schieten die het dichtst bij het doel loopt, start er een slowmotion sequentie. Dit geeft de betreffende speler de kans om de bal er met een kopstoot of prachtige salto in te knallen. Mocht de verdedigende partij alsnog te dichtbij komen dan kun je altijd nog een ontwijkmove uitvoeren. Koopa rolt zich op in zijn schild, terwijl Yoshi een klein sprongetje maakt.

Als je niet de bal hebt, is het natuurlijk belangrijk dat je deze wel krijgt. De eerste methode is voor de echte diehard Smash Football spelers; een harde beuk die doormiddel van een zwaai met de Wii Remote geactiveerd wordt. Om het iets zachtzinniger aan te pakken kun je met D-pad een tackle uitvoeren. Dit laatste heeft zowel voor als nadelen. Als je een vijand aan de kant beukt, blijft hij of zij langer op de grond liggen. De tackle daarentegen zorgt ervoor dat je direct de bal bemachtigd. Het valt niet mee om een goede en snelle speler tegen te houden. Daarom is er een aantal Power-Ups beschikbaar, bijvoorbeeld een paddestoel om te versnellen of een ster om onsterfelijk te worden. De aanvallende partij kan uiteraard ook een beroep doen op deze voorwerpen. Een goed gericht schild of of gerichte bom is zeer effectief tegen tegenstanders die op een kluitje lopen.

De belangrijkste toevoegingen qua gameplay zijn de nieuwe “Super Ability” en “Mega Strike”. In het eerste spel had men al een “Super Strike” verwerkt. De “Super Ability” is geheel nieuw. De “Super Ability” verkrijg je als voorwerp, je kunt deze dus niet op ieder moment oproepen. Ieder personage kent zijn eigen speciale move. Waluigi laat bijvoorbeeld een veldoverschrijdende heg achter die zijn tegenstanders blokkeert. Mario groeit tot reusachtige proporties en Yoshi kruipt in zijn ei. De “Super Ability’s” zorgen ervoor dat de keuze van je spelfiguur nog belangrijker wordt. Een ruftende Wario is wellicht minder effectief dan Waluigi. Dit laatste karakter kan zichzelf met de eerder genoemde heg opsluiten. Hierdoor kun je zonder hindering een “Mega Strike” uitvoeren. Jammer, want de overige speciale aanvallen zijn wel goed uitgebalanceerd.

strikerss3

Leuker
De “Mega Strike” activeer je door de B knop in te houden. Een klein tellertje gaat lopen en door op het juiste moment nogmaals de B knop in te drukken kun je zowel het aantal ballen als de snelheid van je “Mega Strike” bepalen. Hoe verder je van het doel verwijderd bent hoe moeilijker het is om de “Mega Strike” te timen. Zodra je de “Mega Strike” uitvoert, start er een animatie waarbij de team captain hoog de lucht in springt en met een speciale beweging de bal richting de keeper knalt. In Mario Strikers Charged kun je met deze aanval maximaal zes goals maken. Voor de tegenpartij is er een mogelijkheid om de “Mega Strike” tegen te houden. Als het grote aantal vurig geladen stalen ballen het doel naderen, komt er een handschoen in beeld. Het is de bedoeling om de ballen weg te tikken met de A knop. De mate van succes hangt niet alleen af van je eigen kunnen. Als de aanvallende captain geen kaas heeft gegeten van “Mega Strikes” dan zullen ze heel langzaam op je afkomen. Mocht deze wel degelijk een pro zijn in het timen van “Mega Strikes”, dan heb je een probleem. Zoals eerder vermeld kan een “Mega Strike” maarliefst zes doelpunten opleveren. Na zo een perfect schot is de wedstrijd eigenlijk al beslist. De meeste potjes duren drie á vijf minuten: wie zo snel mogelijk een “Mega Strike” maakt, is gegarandeerd de winnaar.

De sidekicks hebben geen toegang tot de “Mega Strike”. Wel hebben de hulpjes ieder een speciaal schot. De Hammer Bros. gooien eerst een salvo van hamers alvorens ze op het doel schieten. Koopa kan de bal veranderen in een schild en Monty Mole heeft de mogelijkheid om ondergronds langs de keeper te glippen. In tegenstelling tot “Mega Strikes” leveren deze speciale acties slechts één doelpunt op. Je wordt na iedere goal getrakteerd op een vrolijk filmpje waarin je held wordt toegejuicht. Men heeft voor ieder figuur een andere stijl gekozen. Wario maakt zijn entree met een Russische ballade en Luigi met een western deuntje. Er valt weinig regelmaat te ontdekken in de soundtrack. Wonderwel zijn alle verschillende muziekstijlen wel goed uitgewerkt.

Mario Strikers Charged hangt niet alleen af van je kwaliteiten, maar net zo zeer van geluk. Je kunt de keeper niet beïnvloeden buiten de “Mega Strikes”. Hetgeen er voor zorgt dat je je niet hoeft te bekommeren om het doel als de strijd om de bal nadelig uitpakt. Echter is de keeper niet altijd even verstandig. Vaak genoeg vliegt er een bal in het net die hij gemakkelijk had kunnen hebben. Het toekennen van voorwerpen is ook geheel willekeurig, omdat er maar een stuk of zeven in het spel verwerkt zijn. Je krijgt vaak dezelfde toegedeeld. Het kan zomaar gebeuren dat de tegenstander regelmatig een ster of “Super Ability” krijgt. Het is zonde dat men niet beter oplette toen deze functies verwerkt werden in het spel. Het zijn vaak dit soort ergernissen die het plezier snel kunnen bederven.

strikerss5

Conclusie
Mario Strikers Charged Smash Football is een uitgebreid vervolg met een goed uitgewerkt spelconcept. De presentatie en opties staan als een huis. Het enige minpunt is de afwerking, die soms wat te wensen overlaat. De ruige actievolle gameplay is niet voor iedereen weggelegd. Daarnaast heeft het spel nog steeds geen overmaat aan singleplayer elementen. Toch mag Mario Strikers Charged zich met recht tussen het karige lijstje van Wii must-haves voegen.

Mario Strikers Charged Football is zowel online als offline te spelen. Mocht je meer willen weten over de online optie of het spel juist daarvoor aanschaffen; op pagina 2 kun je een uitgebreide beschrijving vinden!
Next articleZeven maal Zelda Previous articlePuzzle League DS Europese datum

Reacties van gebruikers

Avatar
Raoul_Cube | 25 mei 2007 19:29 | #136868
Fijn om te horen dat het redelijk goed zit met de online functie Smile
Avatar
Gebruiker 7608 | 25 mei 2007 19:34 | #136869
Dat is niet zo, want er krijgen veel mensen een Error: getting stats
Avatar
Dennix | 25 mei 2007 19:59 | #136871
Jij en die vriend van je die allebei de illegale versie hebben zeker?
Avatar
Mike7 | 25 mei 2007 20:20 | #136872
Erg slechte review. Zinnen slecht geformuleerd, tonnen spelfouten, kopjes niet eens met hoofdletter (conclusie). En dan ook nog eens het eindoordeel: met 1 cijfer? Het was toch altijd 80 i.p.v. 8? Worden die reviews hier tegenwoordig niet meer nagekeken?
Avatar
Sorrow | 25 mei 2007 23:21 | #136883
gast wat loop je nou te zeiken man.... get a life
Avatar
Pimp of Persia | 25 mei 2007 23:31 | #136884
Ik moest grinniken om de inleiding. En niet omdat hij zo goed was...
Avatar
Marcel | 25 mei 2007 23:35 | #136885
ik gok dat het te maken heeft met het woordje klok :p
Avatar
Zapp-x | 26 mei 2007 00:09 | #136887
Dennix > heeft niets met illegale versie te maken...kap eens met je aannames.

Patrick. heb je de Wii wel een update gegeven?
Avatar
Zmaster2 | 26 mei 2007 00:58 | #136889
Hoelang heb je dit spel gespeeld totdat je m reviewde? 2 dagen?
Avatar
Gebruiker 8173 | 26 mei 2007 11:41 | #136893
ik ben het eens met sorrow. mike wat boeit het nou het gaat tog om het spel

Avatar
emarwii | 26 mei 2007 18:16 | #136920
ik zit nog te twijvellen om het spel te kopen. ik vind mario gaaf maar voetbal niet zo
Avatar
Marcel | 26 mei 2007 18:54 | #136922
@Zmaster ik heb de game al 3 4 dagen in huis Smile
Avatar
Wings_of_Gold | 27 mei 2007 15:32 | #136950
Als ik een Wii zou kopen, zou ik deze er zeker bijnemen.
Verder nog steeds erg slechte zet om iedereen zijn eigen naam als nick te laten gebruiken. Mag dan stoer zijn omdat grotere sites het doen, maar het is zwaar irritant omdat je niet meer weet wie wie vroeger was.-_-'

En nog iets... Is het niet zo dat je pas een ster etc kan krijgen wanneer je 2 punten op de ander achter staat ipv altijd?? Dat was altijd in het origineel, daardoor was de balans zo goed omdat je gemakkelijk terug kon komen.

Verder ga je veeeels te uitgebreid door over deuntjes en weet ik het al niet en laat je de gameplay, de besturing met de wiimote totaal achterwege. Voor iemand die geen achtergrondinfo en alleen de review leest, is dat erg onduidelijk. Speelt het lekker met de wiimote?, is de charged shot met die 5 schoten die op je afkomen te makkelijk of juist te moeilijk tegen te houden? of precies goed? moet je bewegen met je wiimote of gebruik je hem als normale controller tijdens het spelen? Hoe lang kan je met de game bezig zijn als je geen online mode hebt, zijn de challenges makkelijk of al snel erg moeilijk? etc etc etc.

Ik ben het voor het eerst niet helemaal eens met Mike( Razz ), het leest op zich lekker weg, helder geschreven, maar je laat te veel in het midden. Ook vind ik het heel apart dat je nieuwe toevoegingen zoals de challenges tussen neus en lippen door noemt, wordt vrij kort besproken en dat je over dingen die al in de eerdere versie zaten uren door kan gaan.(deuntjes wanneer iemand wint bv) ook is het grappig dat je vrij uitgebreid over de charge shot (nieuwe naam maar bestond al) vertelt en tegelijkertijd het nieuwe element (die 5 schoten die je moet blokken, iets nieuws) weer achterwege laat.

Ipv op bepaalde dingen veels te lang door te gaan, meer varieren, er blijven nog zoveel vragen over..Wat niet de bedoeling mag zijn.
Avatar
Joost | 27 mei 2007 23:54 | #136988
We laten crew al een jaar of vier hun echte naam nemen. En ja, personen als Zapp-x en Neo waren daar een uitzondering op.

Beetje willekeurig trouwens omdat in het commentaarscherm van dit artikel aan te halen, Yorn.
Avatar
Mick | 28 mei 2007 00:31 | #136992
Da's juist leuk om met de echte namen te werken. Anyway: ik krijg donderdag weer een Wii en deze game zal ik zeker aanschaffen zodra mijn budget dit toelaat!
Avatar
Wings_of_Gold | 28 mei 2007 00:57 | #136993
Als die gene al jaren hier op het forum een andere naam hebben, laat ze dan op zijn minst hun vorige naam in hun profiel zetten bij kenmerken of wat dan ook. Dit is gewoon te verwarrend.
Ik post het idd nu hier, wat wil je dan? dat ik er een topic van ga maken en dat je daar weer gedoe mee krijgt? neeeee idd veel beter.
Avatar
Marcel | 28 mei 2007 12:52 | #137022
thx voor de tip, ik ben/was trouwens Nintex, totaal geen bekende van WiiDS of zo Razz
Avatar
Quint | 30 mei 2007 10:12 | #137131
Deze game zal sooner or later in mijn bezit zijn, verdammt noch mal!
Avatar
Dr. King | 01 juni 2007 22:59 | #137425
Ik koop dit spel samen met The Godfather.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Mario Strikers Charged Football

Platform: Wii
Genre: Sports
Ontwikkelaar: Nintendo
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 4
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: 0
Releasedatum: 25 mei 2007

Screenshots