Doshin The Giant Review Review | 25 september 2002 22:39 | Auteur: Arnold

Doshin ziet er groot, lief en ongevaarlijk uit…… Maar schijn bedriegt. Tot aan je Gamecube is alles leuk en aardig, maar zodra je hem in je mooie paarse doosje hebt gedaan komen de teleurstellingen je tegemoet. Nintendo, waarom hebben jullie dit spel niet netjes afgewerkt?

Zodra je de gamecube aanzet word er gevraagt om een save game te maken. Om een savegame aan te maken heb je 40 vrije saveblocks nodig. Dat is niet niets, Maar dit alles valt nog te overzien.
Zodra je bij het titel scherm aangekomen bent kies je start game en je avontuur begint. Een filmpje word afgespeelt en daarna mag jij de grote gele reus Doshin besturen.

doshin01 doshin02

Bomen brengen en landschap vervormen

Dit zijn je hoofdtaken in Doshin The Giant. Je ziet aan de icoontjes boven de hoofden van de eiland bewoners wat ze willen. Zodra je doet wat ze willen krijg je harten erbij, maar als je iets doet wat de bewoners niet bevalt, zal je doodshoofden ontvangen. Als je een heel rondje vol met harten of doodshoofden hebt, zal je een stuk groeien. Groeien is van groot belang, Doshin word namelijk steeds sterker naar mate hij groter groeit. En hoe meer kracht/macht Doshin bezit, hoe meer hij de inwoners kan helpen.

doshin03 doshin06

Het helpen van de in totaal vier verschillende soorten inwoners, die ingedeeld zijn naar kleur (rood, groen, blauw en geel), zorgt ervoor dat de verschillende dorpjes groeien. Als de inwoners tevreden zijn met hun kleine beschavingen zullen ze je eren met een monument. In totaal zijn er 16 verschillende monumenten, als ze allemaal 1 keer gebouwd zijn heb je het spel uitgespeeld. Welk monument je onderdaantjes bouwen ligt aan de kleurencombinatie van de beschaving. Het is jouw taak om dus nieuwe beschavingen te stichten waar verschillende kleuren inwoners samen zijn, een erg tijdrovende bezigheid.

doshin07 doshin08

Goed, of kwaad (waar hebben we dat eerder gehoord?)

Met een druk op de L knop verander je in een grote rode reus met vleugels, genaamt Jashin. Deze reus kan geen dingen oppakken, maar kan alleen vuurballen gooien. Ook kan hij een stuk zweven.

Het combineren van de twee kanten van onze reus is zeker aan te raden. Als je grote afstande af moet leggen kan je beter met Jashin rondvliegen. Echter is het niet aan te raden om met hem door de dorpjes rond te gaan lopen. Je kansen op een monument nemen er aanzienlijk door af.

Ik wil naar links, niet naar rechts!

De besturing van Doshin zit nogal vreemd in elkaar. Naar voren op je joystick is de kant op waar de camera naar kijkt. Dus als je een stukje loopt en je wilt de camera iets naar rechts draaien, zal je looprichting ook veranderen. Dingen oppakken is ook niet echt gemakkelijk. Je zal echt heel goed voor het Object moeten gaan staan wat je wilt pakken. Het zal even duren voordat je het spel onder de knie hebt.

doshin10 doshin11
Doshin is echt rond

Enorm groot is die Doshin en dat vraagt de benodigde pixels. Er is dan ook geen rechthoekig stukje aan Doshin te vinden. Kortom de reus is goed afgewerkt. Ook de omgeving is mooi uitgewerkt. Het water is zo helder als echt water, een berg is een echte berg en ook de bomen zijn echte bomen. De textures van deze omgevingen zien er goed uit maar zijn nu ook weer niet spectaculair.

Daarentegen moet wel gezegd worden dat de inwoners van je eiland allemaal erg hoekig zijn op het moment dat je ver inzoomt. Terwijl de 100 Mario's demo toch echt aan heeft getoond dat de Cube een boel verschillende karakters kan tonen die allen een hoog aantal polygonen bevatten. Helaas zien we dat niet terug in het spel.

Graphisch is alles wel in orde, maar het had zo veel beter gekund.

doshin13 doshin14

Wat? Wie hoor ik daar?

Oh het is een wezen wat je op weg helpt in de wereld van Doshin. Hij zal je tijdens je avontuur nuttige tips geven over hoe je alles het beste kan aanpakken. Ook hoor je soms een vrouwestem die je iets verteld, meestal is dit commentaar op de lengte van de reus maar het voegt niks toe aan het spel. Voor de rest hoor je overal vogels fluiten, golven breken, mensen die bouwen.
Zodra je uitzoomt zwakt het geluid af tot dat je niets meer hoort.

60 euro!? ben je gek geworden!?

Nintendo heeft geprobeert te komen met een leuk genre spel, alleen heeft niet de moeite genomen om het netjes uit te werken tot een spel wat het spelen waard is. 60 euro is dus ook dik te veel voor dit teleurstellend spel. Koop dit spel dus alleen als je geld teveel hebt en stop anders 60 euro in je spaarpot voor bijvoorbeeld Super Mario Sunshine.

Paul zijn mening:
Doshin heeft mij nooit zo heel erg geboeid, na een aantal screenshots gezien te hebben en wat meer informatie gelezen te hebben was voor mij al duidelijk dat dit niet een spel zou zijn waar ik uren mee bezig kon zijn. Maar toch bleef ik hopen dat ik het fout had en begon dus ook vol goede hoop aan het spel. De opening is al niet al te spectaculair, je ziet Doshin uit de zee lopen terwijl iemand een soort legende verteld over de reus. Maar al spelende kom je erachter dat het spel zelf niet veel meer voorstelt. En na een uur of 3 had ik de hoop al opgegeven dat er nog meer taken zouden komen naast het eerder genoemde bomen verslepen en reliëf in het landschap aanbrengen. Het meest spectaculaire aan het spel was nog wel het moment dat er een klein brandje ontstond die ik uit moest maken door met Dohin te springen in de vlammen. Daarnaast vormde het bouwen van de verschillende monumenten niet bepaald een uitdaging.

Ik heb het spel dan ook snel weggelegd. Mijn verwachtingen bleken vrij goed te kloppen. Doshin is niet meer dan een slap aftreksel van het veel uitgebreidere Black & White van Lionhead Studios. Misschien is het grappig om het spel een keer te huren, maar de aanschaf van 60 euro is het zeker niet waard.

Beoordeling

Graphics : 7.5
Gameplay : 6.0
Originaliteit : 8.0
Sound : 7.0
Overall : 6.0

0
N1-score
Next articleMario Party 4: twee nieuwe filmpjes ! Previous articleNba Courtside Review

Plaats een reactie

De reacties bij dit bericht zijn gesloten.