De Geschiedenis van Square (deel 2) Special | 29 oktober 2003 19:44 | Auteur: Michiel

Het vorige deel sloten we af met alle games uit het jaar 1996 voor de Nintendo consoles. Zoals een groot deel van jullie wel zal weten ging de Japanse developer na deze tijd verder op de nieuwe console van Sony, de PlayStation. Veel onwetenden gamers geven Square de schuld van de gebroken relatie met Nintendo. Echter, het was Nintendo die eigenwijs deed. De relatie met Square bleef wat hun betreft intact, zei het niet dat er een probleem was met Nintendo’s nieuwe console de Nintendo 64. Deze maakte nog steeds gebruik van cartridges. Ondanks de vele voordelen van dit medium was er een groot nadeel voor Square verbonden aan deze cartridges: ze konden niet of nauwelijks FMV’s afspelen. FMV’s zijn eigenlijk gewoon tussenfilmpjes waarmee Square later erg beroemd is geworden.
Squares relatie met Nintendo verslechterde en op een gegeven moment kwam het zelfs tot het punt dat ze voor de Sony PlayStation spellen gingen ontwikkelen.


Tobal No 1.
Jaar: 1996
Console: Sony PlayStation
Publisher: SCEA

showscreen

Ondanks het feit dat Square haar prestigieuze naam heeft te danken aan RPG’s was het eerste spel dat de ontwikkelaar op de Sony PlayStation uitbracht geen RPG. Het werd een mix van RPG en Fighting en werd onder de naam Tobal No 1. het leven ingeroepen. Akira Torayama (bekend van onder andere DragonBallZ en Chrono Trigger) hemzelf ontwierp de characters die je kan belichamen in het spel. Het spel wordt gespeeld vanuit een view recht achter je character, iets wat niet vaak voorkomt in een fighting game. De RPG elementen zitten hem vooral in de Quest Mode. Hierin spelen Stamina, Hit Points en kracht een grote rol omdat ze in de loop van je Quest verbeteren.
Grafisch detail is ver te zoeken in Tobal No. 1, maar maakt het weer goed qua framerate en snelheid. Een alleraardigste fighter.

Final Fantasy VII
Jaar: 1996
Console: Sony PlayStation
Publisher: SCEA
Wordt in deel 3 behandeld

Bushido Blade
Jaar: 1997
Console: Sony PlayStation
Publisher: SCEA

showscreen

Square was nog niet zo bekend met het Fighting genre. Mede hierdoor kwamen zij met een one-hit-kill fighter genaamd Bushido Blade. In recente games als Soul Calibur II geldt de regel hoe vaker je iemand raakt hoe beter. In Bushido Blade ligt dit wat anders. Een dodelijke aanval betekent ook gelijk een verlies. Het spel is wederom van hoge kwaliteit. Nadeel is het beperkt aantal selecteerbare characters. In totaal zijn dit er 6.
Toch weet ook Square in het fighting genre te overtuigen.

Final Fantasy Tactics
Jaar: Januari 1998
Console: Sony PlayStation
Wordt in deel 3 behandeld

Bushido Blade 2
Jaar: 1998
Console: Sony PlayStation
Publisher: Square

showscreen

Als je een beschrijving wilt van Bushido Blade 2 wil hebben, lees dan gewoon nog een keer het stukje van deel 1. De 2de game uit de serie is namelijk precies hetzelfde met als enige verschil verbeterde graphics en meer speelbare characters. Wederom een goede game.

SaGa Frontier
Jaar: 1998
Console: Sony PlayStation
Publisher: SCEA

Met SaGa Frontier wou Square afwijken van het standaard RPG’tje. Hoe gaat die dan? Simpel. Je speelt met een of meer characters volgens een lineaire volgorde en eindigt opdezelfde manier het spel.
In SaGa Frontier ligt dit echter anders. Je krijgt genoeg vrije ruimte en tijd om de enorme wereld te verkennen. Jammer genoeg zitten hier ook nadelen aan en in dit geval is dat het gebrek aan diepgang en emotie in het spel.
Toch heeft Square met SaGa Frontier een hoop fans erbij gekregen die het wel waardeerde om een andere soort RPG voorgeschoteld te krijgen.

Einhander
Jaar: 1998
Console: Sony PlayStation
Publisher: SCEA

showscreen

Een paar jaar ervaring doen wonderen bij een ontwikkelaar. Zo ook bij Square die dit nog maar eens bewees met Einhander. Het spel ziet er uitzonderlijk mooi uit voor een PlayStation game. Jammer genoeg is dit ook gelijk het grootste deel van het spel. Einhander is een side-scrolling shooter waarin je je met behulp van een spacecraft voort moet bewegen om zo de aarde te veroveren.
Wie je nou precies bent wordt duidelijker naarmate je in het spel vordert.

Parasite Eve
Jaar: 1998
Console: Sony PlayStation
Publisher: Square

showscreen

Parasite Eve is een soort kruising tussen Resident Evil en Final Fantasy. Een goed uitgewerkte game met zowel RPG elementen als Survival-Horror elementen. Jammer genoeg is Parasite Eve wat aan de korte kant, je bent er na zo’n 15 uur wel doorheen. Het spel is ook nog eens erg simpel om uit te spelen wat de replay vaak neerhaald. Bij Parasite Eve heeft Square hier over nagedacht en stopte er een extra moeilijkheidsgraag in na het uitspelen van de game.

Xenogears
Jaar: 1998
Console: Sony PlayStation
Publisher: Square

showscreen

Aan Xenogears zit een grappig verhaal vast. Het spel heeft, zelfs voor Square, een gigantisch diepgaand verhaal. Hierin komen ook bepaalde religieuze punten aan bod. Mede hierdoor was er zelfs even sprake van dat de game het niet in originele staat zou redden in de VS. Na een klein onderzoek bleek dat het spel goed was voor het Amerikaanse publiek en dus gewoon uitkwam in het land van de onbegrensde mogelijkheden.
Een hoop gamers waren hier gelukkig mee aangezien de game van een hoge kwaliteit was, eigenlijk een beetje de vroegere standaard van Square. Sommige critici vonden Xenogears iets té diep ingaan op het verhaal, anderen vonden het weer prachtig.

Brave Fencer Musashi
Jaar: 1998
Console: Sony PlayStation
Publisher: Square

showscreen

Brave Fencer Musashi is weer zo’n typische RPG die we gewend zijn van Square. Het vertelt het verhaal over een jongeman die weer tot leven is gewekt om het kwaad te vernietigen. Een grappige feature is de dag- en nacht- cyclus die weer opnieuw begint na 30 minuten. Verder ben je erg vrij in je doen en laten. Toch ligt de nadruk meer op het actie gedeelte dan het RPG gedeelte. Een aardige game.

Ehrgeiz
Jaar: 1999
Console: Sony PlayStation, Arcade
Publisher: Square

showscreen

Ehrgeiz is een matige fighter die het eigenlijk alleen maar heeft weten te redden vanwege de mooie graphics en de Final Fantasy characters. Voor de rest was het een matig tot slechte game. Hierna heeft Square het dan ook niet weer geprobeerd tot aan 2001.

Chocobo Racing
Jaar: 1999
Console: Sony PlayStation
Publisher: Square

showscreen

Chocobo Racing ondervond hevige concurrentie ten tijde van haar release. Mario Kart lag al een tijdje in de winkel en ook Diddy Kong Racing was net uitgekomen. En alsof dat niet genoeg is wist Square er ook niks speciaals van te maken. Prachtige tracks ne topsnelheden ontbraken, terwijl dit toch eigenlijk wel de standaard is geworden. Jammer.

Final Fantasy VIII
Jaar: 1999
Console: Sony PlayStation, PC (2000)
Publisher: Square
Wordt in deel 3 behandeld

Final Fantasy Anthology
Jaar: 1999
Console: Sony PlayStation
Publisher: Square
Wordt in deel 3 behandeld

Chocobo’s Dungeon 2
Jaar: 1999
Console: Sony PlayStation
Publisher: Onbekend

showscreen

Chocobo’s Dungeon 2 is zo’n typische game die wij in 99% van de gevallen nooit aan zullen treffen in de schappen. Jammer hoeven we het niet te vinden aangezien de game een matige RPG is en verbleekt bij andere Square toppers.
In Chocobo’s Dungeon 2 moet je, zoals de naam al doet vermoeden, Chocobo door allerlei Dungeons heen leiden. Vijanden bevechten, items verzamelen en eindbazen verslaan zijn geen ongewone taken in het spel. Een matige RPG die stil aan bijna iedereen voorbij is gegaan.

SaGa Frontier II
Jaar: 2000
Console: Sony PlayStation
Publisher: Square

showscreen

Als je weer even naar boven scrolt en kijkt naar SaGa Frontier dan zie je dat er zowel veel positieve als veel negatieve kanten aan de game zitten. Dit heeft jammer genoeg een slecht effect op het cijfer. Mede hierdoor verkocht deel 1 niet geweldig en daarom vond Square het tijd om het een en andere aan de game te veranderen.
In SaGa Frontier was je zo vrij als een vogel. Er waren voorstanders en tegenstanders van deze vrijheid en Square wou dus een tussenweg vinden. Zo heb je nog steeds veel vrijheid maar is deze beperkter wat resulteert dat je in het spel je eigen weg moet kiezen. Ook zijn de graphics gigantisch verbeterd ten opzichte van deel 1.
Jammer genoeg bleek SaGa Frontier II nog steeds niet de game te zijn die je zou verwachten van Square.

Front Mission 3
Jaar: 2000
Console: Sony PlayStation
Publisher: Square

showscreen

Hoewel Front Mission 3 alweer de 3de game uit de reeks is, is het de eerste ooit verschenen in de U.S. De vorige delen kwamen uit op de SNES en de PlayStation en waren alleen voor de Japanners weggelegd.
In het spel moet je het opnemen tegen Mechs, het ultieme moordwapen in de 22ste eeuw waar je je ook op dat moment bevindt. Het spel wordt gezien als een goede, overzichtelijke game. Square laat hiermee zien dat het niet alleen talent heeft wat betreft RPG’s.

The legend of Mana
Jaar: 2000
Console: Sony PlayStation
Publisher: Square

showscreen

Zoals we vaker tegen zijn gekomen en ook zeker in de toekomst nog vele malen zal gebeuren sloeg Square met een bekende serie een totaal andere weg in. The Legend of Mana is namelijk niet weer een standaard RPG, maar eentje met in totaal 60 miniquests die je moet voltooien. Een leuk idee op zich, maar met een nieuw deel uit de Mana serie verwachtten gamers eigenlijk een mooi diepgaand verhaal. Jammer genoeg zat dit er niet in en werd het spel gemiddeld beoordeeld. Een gemiste kans.

Vagrant Story
Jaar: 2000
Console: Sony PlayStation
Publisher: Square

Vagrant Story is van de makers van Final Fantasy Tactics en wordt gezien als een hoogstaande RP/action game. De doelgroep van het spel ligt beduidend hoger dan menig ander Square game. Hoewel het een vrij kort spel is wordt het toch gezien als een van de beste niet-Final Fantasy games op de PlayStation.

Threads of Fate
Jaar: 2000
Console: Sony PlayStation
Publisher: Square

showscreen

Threads of Fate kun je eigenlijk het beste zien als een leuk tussendoortje. Het is een vrij humoristische RPG en kan nauwelijks vergeleken met de rest van Squares creaties.
Een leuke bijkomstigheid is dat de game eigenlijk is opgesplitst in 2 games. Je speelt elke splitsing met een verschillende characters die ook nog eens een compleet ander verhaal volgen.

Chrono Cross
Jaar: 2000
Console: Sony PlayStation
Publisher: Square

showscreen

De verwachtingen rondom het vervolg op Chrono Trigger waren enorm hoog gespannen. Niet zo verwonderlijk als je kijkt naar het feit dat Chrono Trigger wordt gezien als een van de beste RPG’s ooit gemaakt.
Veel meer hoef ik niet te zeggen dan dat het een waardig vervolg is.

Parasite Eve II
Jaar: 2000
Console: Sony PlayStation
Publisher: Square

showscreen

Waar Parasite Eve een mix was tussen Horror en RPG trekt deeltje 2 toch meer naar het Horror genre toe. Dit komt het spel zeer ten goede en wordt dan ook gezien als een verbetering ten opzichte van haar voorganger.

Final Fantasy IX
Jaar: 2000
Console: Sony PlayStation
Publisher: Square
Wordt in deel 3 behandeld

Na Final Fantasy kwam Square nog met 1 game voor de inmiddels al verouderde PlayStation. Final Fantasy Chronicles was de naam en was tevens een mooi afscheid.
Sommige kenners zullen nu wel gaan roepen dat er in de jaren hierna nog een aantal Square games uitkwamen voor de oude PSX. Dit is ook wel zo, maar de main console werd toch echt de PlayStation 2. Ik heb erg lang gedaan over deze feature en zal zo snel mogelijk de PS2 jaren voor jullie samenvatten.
Next articleRogue Ops Previous articleMario Party 5

Reacties van gebruikers

Avatar
NielsvS2 | 30 oktober 2003 00:04 | #6691
Worship Square Worship
Avatar
Timo | 30 oktober 2003 14:11 | #6724
wederom een mooi deel uit deze feature, jamer dat er overal "sony playstation" staat Crying
Avatar
Michiel | 30 oktober 2003 15:20 | #6730
Daar is nu dus weer verandering in gebracht. Wink
Avatar
Wings_of_Gold | 30 oktober 2003 15:47 | #6731
ff 2 dingetjes recht zetten:
1. Legend of mana telde idd 60 missies maar als je die allemaal had gedaan kwamen er weer nieuwe vrij Very Happy

2. Er staat dat chrono Cross een waardig vervolg was maar heel veel van de fans vonden dit deel juist zwaar tegen vallen!! het combo systeem wat in trigger zo uniek was was verdwenen in cross, bovendien was het verhaal in cross een stuk minder. Het was dus uiteindelijk door de torenhoge evrwachtingen voor velen eerder een teleurstelling dan een waardig vervolg..... Weird

verder mooi geschreven! Worship
Avatar
Gebruiker 1571 | 30 oktober 2003 17:27 | #6743
Wederom lekker leesvoer! Ik wist trouwens niet dat Nintendo degene was die de verhouding met square heeft verwaarloosd, funny fact. Gelukkig maar dat de banden weer hersteld zijn. Wink
Avatar
Michiel | 30 oktober 2003 19:14 | #6767
Jah en Nintendo heeft Square ook jarenlang geweerd na die break-up. Weird
Avatar
KurtCobain | 30 oktober 2003 22:11 | #6790
mijn snes periode komt weer omhoog, word maar weer eens tijd om een potje te gaan FF'en Very Happy
Avatar
Zapp-x | 31 oktober 2003 02:37 | #6852
Nice feature gieltje Smile
Avatar
Jorg | 03 november 2003 01:13 | #7135
rpg's zijn cool en square is hun koning :-) nette feature michiel

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.