Victorie! Column | 30 augustus 2007 19:05 | Auteur: Marcel

Victorie!
De oorlog is voorbij, de troepen keren huiswaarts. In minder dan acht maanden tijd heeft Nintendo zich de complete game-industrie toegeëigend. Ik ging op zoek naar de vraag die op ieders lippen ligt; hoe?

Revolutie
Nintendo’s president Satoru Iwata won al snel de harten van de hardcore fanbase en de spelontwikkelaars. Hij gaf Nintendo een nieuw, stijlvol, vriendelijk gezicht. Toen Yamauchi in 2002 aftrad als CEO van het bedrijf, kreeg Iwata de taak om de “The Big-N” er weer bovenop te helpen. Iwata wilde Nintendo weer mee laten tellen in de game-industrie. De spelconcepten waren verouderd en de werknemers ontevreden. De eerste stap was echter tijd winnen. De GameCube lag in een dal en Iwata beloofde om vijftig miljoen GameCube’s te verkopen. Een belofte die hij onmogelijk waar kon maken. Zelfs met The legend of Zelda: The Wind Waker en Metroid Prime was het onmogelijk om zulke grote aantallen machines te verkopen. Even leek het erop dat Iwata zeer snel af zou treden als president van het bedrijf. Voor buitenstaanders leek zijn aanpak niet verder te reiken dan een prijsreductie naar 99,99 voor de GameCube en een experimentele GBA en GameCube verbinding.

Vic1
Iwata's antwoord op online gaming.

Iwata was echter tijdens de ondergang van GameCube met veel belangrijkere zaken bezig. De Nintendo DS moest het bedrijf een nieuw uiterlijk geven, fris, uniek en bovenal leuk. Het vreemd ogende apparaat bevatte twee schermen waarvan je eentje kon gebruiken als touch-screen. Daarnaast had men talloze hightech snufjes ingebouwd zoals een Wifi chip, 3D chip en hoge kwaliteit speakers. Het viel niet mee om de DS te positioneren op de markt. Sony was op zoek naar bloed, het bloed van Nintendo. De PSP moest het handheld monopolie van Nintendo omver werpen en een nieuwe standaard zetten voor portable gaming. Sony wist echter niet dat Nintendo al langer bezig was met haar nieuwste telg.

De DS had aanvankelijk software om de hardcore fanbase over te halen; Nintendo gamers die de opvolger van de Gameboy zonder twijfel zouden kopen. Aan de andere kant betekende de naam DS een nieuwe start. Gameboy werd vaak geassocieerd met de GameCube en het woord kiddy, of kinderlijk. Men wilde al heel lang van dit imago af en noch Metroid Prime of Metal Gear Solid zorgde hiervoor. De DS gaf Nintendo een nieuwe merknaam en een krachtige pilaar. De wereld omhelsde het apparaat en vooral in Japan waren de handhelds niet aan te slepen. Het succes werd compleet toen we kennis maakte met non-games; een naam die de succesvolle doelloze spelletjes als Nintendogs, Brain Training, Electro Plankton en Trauma Center meegekregen hebben. Nintendo had het gamen opnieuw uitgevonden.

Vic2
De eerste Europese mijlpaal voor non-games!


Hype
Synchroon met de DS lancering werkte het bedrijf aan het opbouwen van een ongelofelijke hype voor haar nieuwe console. “When you see Revolution’s graphics you will say wow!”. Iwata deed een poging om de hardcore voor zich te winnen. Nintendo had reclame nodig en de beste reclame is mond tot mond reclame. Er is geen effectiever marketingmiddel dan je eigen fans. Het bedrijf sprak tot gamers om zich klaar te maken voor een revolutie. Een nieuwe manier van gamen met als sleutelwoord innovatie. Het systeem zou snel op de markt verschijnen en een nieuwe innovatieve besturing huisvesten. Daarnaast kreeg het apparaat een prachtige line-up en een online versie van Smash Bros. op de lancering. Maar er is meer, de Revolution stelt je in staat om alle N64, NES en SNES klassiekers te downloaden. Hadden we al gezegd dat Hideo Kojima, Ubisoft, Grasshopper en EA werken aan exclusieve spellen voor het apparaat?

Vic3
De Revolution krijgt drie processoren, eerlijk waar!

Veel bewijs voor zijn uitspraken had Iwata niet, sterker nog de helft was regelrechte lariekoek. Masahiro Sakurai begon pas een dag later als enige aan het nieuwe Smash Bros. spel. De wereld keek met open mond toe hoe Sony zichzelf de grond in boorde met leugens en namaak filmpjes van talloze prachtige spellen. Tegelijkertijd begonnen de web logs uit te puilen van Revolution nieuws en prees men de onzin die Iwata uitkraamde. De ene na de andere ontwikkelaar had ineens interesse in een apparaat waar we nog niets van gezien hadden. Concepten van controllers, joysticks en spellen vlogen over het internet. Revolution, Revolution, overal waar je ging kon je het ruiken, voelen en proeven. Ieder woord van Iwata en Miyamoto werd omgekeerd, alle patenten van Nintendo werden doorzocht, op zoek naar het geheim van de Revolution.
Next articleWarioWare Stage toegelicht! Previous articleSla je vleugels uit in Brawl!

Reacties van gebruikers

Avatar
Gebruiker 7080 | 30 augustus 2007 19:31 | #143400
jep de wii is trendy. Laat het geluk aan de Goden over, en verover zelf de wereld!
Avatar
Kaabii Le Mort | 30 augustus 2007 19:47 | #143402
Jezus. Sorry hoor, maar wát een pompeuze fanboypraat! :' )

Natuurlijk doet de Wii het leuk, maar alles en iedereen die niet besluit ervoor te ontwikkelen ten gronde brengen? Microsoft en Sony die totaal geen inkomsten meer zullen genereren? Man, je lijkt Der Führer tijdens een speech wel. Mooispraak, net een epische film zoals je het brengt.

"Nintendo für den Sieg! We kwamen en overwonnen ondanks onze zware minderheid, verder verzet is zinloos! Glorie aan Iwata! Vandaag de non-gamers, morgen de wereld!"

Oh ja, en Trauma Center is geen non-game.
Avatar
Paul H. | 30 augustus 2007 19:49 | #143403
lol, Kaabii heeft wel een beetje gelijk Smile
Avatar
!!Luigi!! | 30 augustus 2007 20:07 | #143404
Leuk artikel! Het is wel waar dat het misschien allemaal wat mooier is verwoord dan het in het echt is. Maar het woord "Victorie" is hier zeker op zijn plaats. Als je de vorige generatie nog geen 25 miljoen consoles verkoopt, en nu binnen een jaar al bij de 10+ miljoen zit, doe je het érg goed!
Daarnaast is denk ik ook de bedoeling van het artikel geweest om de opschudding te verwoorden, waar Nintendo voor heeft gezorgt in de game industrie. En ook dat is goed gelukt.
Fanboy-achtig? Och, je zit op een Nintendo-fan site. De werkelijkheid een kléin beetje mooier maken mag best hier Wink
Avatar
Pieter | 30 augustus 2007 20:09 | #143405
"In paniek stopt men spontaan met bouwen van spellen voor de Xbox 360 en Playstation 3." Beetje overdreven, de 360 doet het ook niet verkeerd. Bovendien weten developers echt wel dat de next-gen nog maar amper begonnen is. En ik denk sowieso dat men de investeringen voor Bioshock en Assasins Creed wel terug zien. Op de Wii is imo nog geen spel met de kwaliteit van Bioshock of Oblivion uitgekomen. Ik wacht dan ook met smart op metroid Prime en Mario!

Ook vind ik het vreemd dat je het over de hardcore fanbase hebt terwijl het succes van de DS en de Wii juist bij de massa ligt. Als 'hardcore'-gamer valt de Wii me juist tegen, echt grote spellen zijn er nog niet uitgekomen (op Zelda'na dan die ontwikkeld is voor de Cube). Ik zie de Wii tot nu toe meer als een funconsole die voor een mooi bedrag te krijgen is. Het feit dat ze Wii Fit als iets groots zien zegt al genoeg, er zijn wel 20 projecten die me meer aanspreken!

Dat was dus wat commentaar. Ik vind het stukje trouwens wel prettig om te lezen, maar dat is ook omdat ik Nintendo de meest sympathieke consoledevelopper vind. Ninty heeft ook een geweldig keuze gemaakt om deze weg in te slaan (dat probeer je ook te vertellen en dat komt ook wel goed naar voren). Het is ook geschreven vanuit een Nintendo-punt, maar na alle bombarie van Sony en MS mag zo'n stukje wel eens...
Avatar
Elm | 30 augustus 2007 20:38 | #143407
Ik heb geen zin om alles te lezen maar betekent het nou dat Nintendo gaat stoppen?
Avatar
steninyar | 30 augustus 2007 20:48 | #143408
Hoezo fanboy!!!??? ag ja het is natuurlijk een nintendo site dus k begrijp het maar goed stuk trouwens
Avatar
Elm | 30 augustus 2007 20:51 | #143409
Dat vroeg ik niet.
Avatar
Paul H. | 30 augustus 2007 21:01 | #143410
Anders lees je het gewoon, luie lamzak, en dan weet je wat er staat.
Avatar
Elm | 30 augustus 2007 21:03 | #143411
Very Happy Heb ik net gedaan maar ik weet het nog niet. veels te moeilijke woorden voor iemand van 14. Crying
Avatar
Dinalfos | 30 augustus 2007 21:59 | #143412
Het spijt me, maar de Wii is en blijft een Gamecube Turbo (ook te omschrijven als een Xbox 0.9) met een gimmick controller eraan geplakt. Veel te oude hardware voor een veel te hoge prijs dus.
Avatar
woytek | 30 augustus 2007 22:04 | #143413
Ik moest voor dit artikel even een account aanmaken. Mooi geschreven en leest lekker weg! Het is een beetje pro Nintendo maar dat zal ik je vergeven. Het is natuurlijk onzin om te zeggen dat alle developers ineens voor de wii spellen gingen maken en de PS3/X360 lieten voor wat ze waren.

De developers zijn juist de zwakke schakel in de oorlog! Zij dachten allen dat het een korte hype zou zijn en maakten ze allemaal nog een flut spel op korte termijn. Gevolg is nu dus dat we met een enorm goed verkopende console zitten zonder spellen!

Natuurlijk wacht ook ik met smart op MP3, SSBB, Mario Galaxy, Mario Kart Wii, Super Paper Mario, etc. Het komt wel goed maar dat zal toch even duren. Ik hoop dat Nintendo beseft dat ze zelf meer geld en energie moeten steken in teams als Retro Studios. Nu alleen niet om de zoveelste Nintendo IP te ontwikkelen maar gewoon om een enorme blockbuster te maken als de PS3/X360 wel hebben!

Het spijt me, maar de Wii is en blijft een Gamecube Turbo (ook te omschrijven als een Xbox 0.9) met een gimmick controller eraan geplakt. Veel te oude hardware voor een veel te hoge prijs dus.


Dit is echt onzin, de wii kan betere games draaien dan een xbox en sommige first parties kunnen ook de next gen redelijk bijhouden qua graphics. Oude hardware? Juist vernieuwing tegen een zeer aantrekkelijke prijs! Nintendo heeft gekozen voor innovatie in plaats van de zoveelste playstation 3,4,5,6. Op basis van deze innovatie winnen ze de console war dus wie ben jij om te zeggen dat het een gamecube turbo met gimmick controller is? Ga eerst een MP3 met de wiimote spelen als deze uit is, reageer dan nog eens...
Avatar
Dinalfos | 30 augustus 2007 22:28 | #143414
Dit is echt onzin, de wii kan betere games draaien dan een xbox en sommige first parties kunnen ook de next gen redelijk bijhouden qua graphics. Oude hardware? Juist vernieuwing tegen een zeer aantrekkelijke prijs! Nintendo heeft gekozen voor innovatie in plaats van de zoveelste playstation 3,4,5,6. Op basis van deze innovatie winnen ze de console war dus wie ben jij om te zeggen dat het een gamecube turbo met gimmick controller is? Ga eerst een MP3 met de wiimote spelen als deze uit is, reageer dan nog eens...


Op papier wint de Wii het vooral op het gebied van de RAM. Of nou ja, wat het ook was. Maar er zijn naar het schijnt ook punten die voor de Xbox gunstiger uitpakten. Maar goed, ik weet ook wel dat de Wii tot beter in staat is dan hetgeen we vooralsnog gezien hebben. Wees maar niet bang. Mario Galaxy bewijst dat wel.

Echter, de hardware is te oud om in verhouding te staan tot zijn prijs. Het is letterlijk een opgesoepte Gamecube die voor een bedriegelijk bedrag wordt verkocht. En zo heel innovatief zijn de Wii-mote e.d nou ook weer niet hoor. Het heeft wel degelijk zijn wortels in andere vormen van interactiviteit. Ja, het speelt even anders, maar biedt het ook dezelfde inhoud? Dat is nog maar de vraag.

Overigens, de Wii heeft de console war nog lang niet gewonnen, ook al zijn ze vooralsnog op de goede weg. Er kan nog zó veel gebeuren. Denk bijvoorbeeld aan de potentie van de 360, zodra de lucht geklaard is met betrekking tot het wanstaltelijke RROD-fiasco. Dat zou de hem enorm kunnen stimuleren. En met de immer groeiende markt voor High Definition worden die kansen natuurlijk alleen maar groter. En de PS3, tja. Laten we hopen dat Sony haar lesje krijgt door deze war te verliezen. Maar ik vrees dat het apparaat nog behoorlijk aan momentum zal winnen zodra de prijs omlaag gaat en het aantal goede games toeneemt. Dus nee, die war is nog LANG niet over.
Avatar
woytek | 30 augustus 2007 22:39 | #143415
Ik vraag me dan af, als Nintendo al zo goed verkoopt ZONDER goede games, ZONDER goede hardware met een gimmick controller. Wat maakt dat dan van de xbox360 en al helemaal van de PS3?

Ik vind de wiimote echt geen gimmick, wanneer games(makers) er goed mee leren omgaan (het is nieuw!)dan zal het de ouderwetse controller enorm overbodig maken. Wat is er nu leuker dan een shooter besturen door te mikken op het scherm?

In mijn ogen is de wiimote geen tijdelijke hype. Het is echt een revolutie. De reviews van MP3 bewijzen dit.
Avatar
Paul H. | 30 augustus 2007 22:58 | #143416
Ha, een account aangemaakt en meteen een heftige discussie met de grootste scepticus van de site. Doe je goed Biertje?
Avatar
Rubje | 30 augustus 2007 23:32 | #143418
Ik heb hier vorige week al een topic over geopend.
Avatar
Marcel | 30 augustus 2007 23:45 | #143419
@Rubje, dit artikel stond anderhalve week in de ijskast.

Dit column is inderdaad echt vanaf een Nintendo-oogpunt geschreven. Het is allemaal iets rooskleuriger gepresenteerd, toch verdient de marketing machine van Nintendo wel wat erkenning. Om het niet al te ingewikkeld (en te lang) te maken heb ik ook besloten om de negatieve kant van het verhaal weg te laten. Ik denk dat een hoop Nintendo aanhangers en gamers zich wel kunnen vinden in dit verhaal. Wie herrinert zich de Nintendo-On nog? De hype was echt ongekend en eigenlijk pas met de bekendmaking van de controller kwam de "common sense" terug. Wellicht komt dit een beetje te 'fanboy-ish' over, toch heb ik afgelopen week continu Bioshock gespeeld, dat is ook precies de reden waarom dit artikel is uitgesteld Razz
Avatar
Gebruiker 15910 | 31 augustus 2007 00:07 | #143423
Jezus. Sorry hoor, maar wát een pompeuze fanboypraat! :' )

Natuurlijk doet de Wii het leuk, maar alles en iedereen die niet besluit ervoor te ontwikkelen ten gronde brengen? Microsoft en Sony die totaal geen inkomsten meer zullen genereren? Man, je lijkt Der Führer tijdens een speech wel. Mooispraak, net een epische film zoals je het brengt.

"Nintendo für den Sieg! We kwamen en overwonnen ondanks onze zware minderheid, verder verzet is zinloos! Glorie aan Iwata! Vandaag de non-gamers, morgen de wereld!"

Oh ja, en Trauma Center is geen non-game.


wtf waar heb jij het over? dit is een van de beste en meest waarheid bevattende teksten die ik ooit heb gelezen en alles klopt, sony en MS zijn véél minder succesvol en nintendo ís de shit. en als hitler voor nintendo was ipv de uitroeing van de joden had ik van hem gehouden. dus elke computer nerd die zich gamer durft te noemen; leer je les: ECHTE GAMERS GAMEN NINTENDO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Avatar
Dinalfos | 31 augustus 2007 00:22 | #143424
Het H-woord en het J-woord zijn al weer gevallen, zie ik. Maar hoe kan het ook anders, we hebben het hier over computerspellen. Dus tja, het zat er dik in.
Avatar
Kaabii Le Mort | 31 augustus 2007 00:32 | #143425
Wat zou Adolf hebben gevonden van Wolfenstein? Zoiets houdt je bezig. Ik vrees dat ik vannacht weer wakker lig.
Avatar
Marcel | 31 augustus 2007 00:31 | #143426
Heel vetjes, niemand kon hem(eindbaas) verslaan zonder cheats. Daarnaast hing zijn hoofd overal in dat spel dus het interieur van de bunkers was helemaal naar zijn smaak!
Avatar
Dazz-e | 31 augustus 2007 00:57 | #143428
Super stuk, beetje zoet sausje eroverheen, maar wat wil je, de wii is ook een sweet machine
Avatar
Elmondain | 31 augustus 2007 02:28 | #143434
Haha, al dit van 1 artikel. Goed gedaan Marcel!

Wii = NGC 1.5 -> daar ben ik het wel mee eens, maar vind de controller zeker geen gimmick. De wii is het geld idd niet waard voor deze grfx, maar wel voor voor de gameplay (wii-mote). Het is alleen een ander gebied. Dit is het zelfde als zeggen: "Een sapje is minder dan een frisdrank, want er zit geen prik in...." Het doel van een sap (nintendo) is niet de prik smaak (power grfx).

Iedereen die door blijft zeuren over de grfx, vind ik maar vastgeroest in oude ideeën.
Avatar
woytek | 31 augustus 2007 06:39 | #143435
@Elmondain
Hier kan ik me dan inderdaad wel in vinden. Maar ik wacht MP3 en Galaxy af. Het schijnt dat deze echt mee kunnen doen met veel next gen spellen!
Avatar
Apollon | 31 augustus 2007 08:10 | #143436
De meeste mensen zijn eigenlijk nog wel een beetje losers niet? Nintendo heeft duidelijk gezegd dat ze NIET voor graphics gaan. Waarom zeikt iedereen er dan nog over? Als je het niet bevalt, koop dan een X-360 of een PS3.

En nu ik toch bezig ben, Wii heeft wel goede spellen. Hij is pas 9 maanden op de markt en sommige verwachten al dat hij een aanbod heeft alsof hij 5 jaar op de markt is. Wie had ooit gedacht dat toen hij/zij zijn Gamecube kocht, RE4, ToS, MP,MP2 e.d uitkwamen? Juist, dat wist je pas na een jaar of 2. Dus stop allemaal met zeiken, please!
Avatar
Tom | 31 augustus 2007 09:40 | #143439
Heerlijk dat zo'n artikel altijd zoveel los weet te maken. Very Happy
Avatar
!!Luigi!! | 31 augustus 2007 10:29 | #143441
Een NGC1.5? Een Xbox0.9? NGC Turbo? Ik kan mijn oren niet geloven... Hóe blind kan een mens zijn? Waar over gesproken word is de hardware die in de console verwerkt zit. Maar dan vraag ik me af; waar is MS en Sony, in al hun "power" en "glory", met hun super gebruiksvriendelijke interface? Waar zijn zij, met ál hun miljarden op de bankrekening, met een gratis internetverbinding? Waar zijn zij, met hun 1000'en werknemers, met innovatie. Met toegankelijkheid. Met 20 jaar genaratie aan games. Enz. Enz.
Neej, Nintendo's console is een NGC×10, Nintendo in het kwadraat, een Revolutie... Een Nintendo Wii!
Hoe kan je nou zeggen dat het een simpele upgrade is, en ál die belangrijkere dingen niet meerekenen!?
De interface van de Wii had op de SNES kunnen draaien. Maakt dat het gedateerd? (Gratis) internet op een console bestaat al sinds de FamiCom. Maakt dat het achterhaald? De controls zijn al eerder verwerkt in andere controllers. Maakt dat het niet meer revolutionair? Het is de manier waarop er met al die dingen word omgegaan, hoe perfect ze in elkaar vallen, om vervolgens een doel te bereiken om gamen voor iedereen toegankelijk te maken.
En de prijs? Je betaalt niet voor de hardware die in de console zit, maar voor het geheel. Als je ergens geen waar voor je geld krijgt is het wel bij MS en Sony. Uiteindelijk gaat het nog steeds om de fun die je hebt als je een spelletje speelt.
Avatar
Rogier_br | 31 augustus 2007 11:21 | #143442
Grappig dat Sony altijd werd afgezeken op hun mainstream gehalte terwijl Nintendo nu precies hetzelfde doet( of erger zelfs) maar nu is het ineens allemaal geweldig.
De Wii controller komt in eerste instantie nogal gimmicky over, maar ik denk zelf dat er wel veel mogelijk mee is. Jammer dat het nu allemaal nog niet uitkomt.
Grafisch stelt het nu al weinig voor, moet je nagaan hoe wij er over 4 jaar tegenaan kijken. Mario Galaxy is wel mooi, maar het had ook best op een Xbox kunnen draaien denk ik.
Als laatste de prijs, ja die is laag, maar je krijgt er ook niet zo veel voor terug natuurlijk. Je kan wel gaan zeiken over de prijs van de 360, maar je krijgt er wel een krachtige console en een goede online service voor terug. De prijs is sowieso een slecht argument voor een 'echte' gamer, die zijn over het algemeen wel bereid te betalen voor iets wat er mooi uit ziet en goed werkt. Als we het dan toch over de prijs hebben, Nintendo is zo goedkoop ook weer niet. Er zijn nog zat Gamecube games die nog steeds 60 euro zijn of heeel lang 60 euro zijn geweest. Over het algemeen worden de Playstation en Xbox games veel sneller goedkoper dan Nintendo games.
De Xbox 360 is tot nu toe echt de winnaar van de 3 consoles. Een goed aanbod aan games, goede graphics en de beste online service. Oke, je moet er wat voor betalen, maar sinds wanneer zijn gamers te beroerd om te betalen voor hun hobby?

Zo en nu ff schijten
Avatar
Gebruiker 15901 | 31 augustus 2007 11:38 | #143445
goede tekst.

en hoezo fanboy, ik denk tog dat iedereen hier dat wel is een fanboy/girl anders had je niet naar deze site moeten komen.

de wii wint gewoon op zowat alle vlakken het is altijd lache en de wiimote werkt geweldig, het gaat zelfs zover dat mijn oma me een paar keer per week vraagt wiiplay te spelen. maar hier stopt het niet er komen nog meer games en ze worden duidelijk beter super mario galaxy, super smash bors brawl en meer.

ik zeg ga massaal baantjes zoeken want je zult het geld nodig heben!!!
Avatar
Gebruiker 3441 | 31 augustus 2007 16:38 | #143470
haha grappig al die reacties hier
Avatar
wolk_strife | 31 augustus 2007 17:19 | #143478
Sinds Nintendo weer beroemd is, zijn de games veel minder als voorheen. Misschien dat het najaar mij van gedachten veranderd.
Avatar
Joost | 31 augustus 2007 17:24 | #143479
Ik kan Nintendo's handelswijze niet helemaal goedkeuren. Riekt een beetje naar incashen op de massa, met dat Wii Fit en weet ik veel wat.

Maar ontkend kan niet worden dat spellen op de Wii veel beter besturen dan die op andere consoles. Mits de ontwikkelaars er iets van hebben getracht te maken natuurlijk.
Avatar
smit | 31 augustus 2007 21:17 | #143492
niet zo zeiken de wii heeft al best goede games laten zien re4 eledees excite truck blazing angels mario strikers zelda wii sport wario en het wordt alleen nog maar beter .en de wii points werken ook goed .sinds ik de wii heb is de xbox ondanks zijn grfx niet echt meer aangeraakt .de xbox lijkt wel een vaatwasser kwa geluid en voor de rest is het aparaat ook niet echt next gen de wii voelt veel meer next gen aan kwa aparaat en besturing maar toch moet je gewoon beide hebben bioshock en prime 3 wil je gewoon spelen en de ps3 is overbodig toch? en games voor iedereen is alleen maar goed meer gamers meer geld en meer keus en daar wordt ik weer blij van .OJA LEUK STUKJE
Avatar
Gebruiker 3441 | 31 augustus 2007 21:59 | #143496
@smit

vergelijk voor de grap een de lineup van de wii eens met de 360... Wink .

Ik behoor niet meer tot de hardcore gamers, af en toe snel een spelletje spelen, dat is wat ik wil. En daarom heb ik de wii gekocht Smile . Golfen/tennissen is gewoon vet! Jammer alleen dat als ik naar de 360 kijk, dat zij veel meer goede games krijgen.

Laat nintendo maar komen met de vele goede games in 2008! Online systeem van de wii blijft helaas wel klote met al die friendcodes...maar het is gratis...mij hoor je niet zeuren dan Wink .

en oja... de ps1 verkocht beter dan de wii..toch? :p
en laat nintendo aub wat doen aan de games qua breedbeeld ondersteuning etc.

/me gaat weer proberen zijn -8 9holegame golf score te verbeteren... wiiiiii Very Happy en zet het bier alvast koud voor straks bij mario party met wat maten Very Happy
Avatar
smit | 01 september 2007 11:13 | #143512
wat is nou een hardcore gamer?als je graag een spelletje speelt ben je een gamer moet je doden ben je dan hardcore ?ik weet het niet ik vindt het allemaal gelul ik vindt de wii net zo hardcore als de ps3 en xbox als je maar plezier erin heb toch voor de een is dat bioshock en voor de anderen is dat wii sport .ik speel van alles hardcore of niet ik ben gewoon een gamer.

Avatar
Gebruiker 3746 | 01 september 2007 12:14 | #143513
@ Smit
Een hardcore gamer staat wat mij betreft alleen voor het aantal uren dat je in games steekt. Als ik op de qube 6 tot 8 uur per dag super mokey ball aan het spelen was, is dat toch meer hardcore dan iemand die een uurtje per dag met socom aan het knallen is op zijn ps2.

Daarom slaat die discussie van: Nintendo Wii is voor non-gamers, xbox360 en ps3 zijn voor hardcore gamers of echte gamers al helemaal nergens op. Als jij op een nintendo velen uren kwijt bent aan gamen, ben je toch ook een echte gamer? Het blijven ten slotte games die je speelt. Alleen Nintendo komt met zijn Wii en NDS ook met software dat niet als doel heeft alleen te amuseren. Brain training heeft als doel de hersenen actief te houden en te verbeteren. Wii fit zal als doel hebben de algehele conditie van het lichaam te verbeteren. In mijn ogen zijn dit geen games, dus de Wii is -->ook<-- voor non-gamers. Het publiek dat Nintendo deze console generatie aanspreekt is dus groter. Wat ook meteen de verkoopcijfers verklaart. Daarnaast komen non-gamers door de non-games wel in aanraking met games aangezien andere familieleden die wel gamers zijn games spelen. De non-gamers kunnen al met de besturing overweg door het bespelen van non-games en worden in 1 klap gamers. De gamersmarkt wordt dus groter, wat de verkoopcijfers in zijn geheel ook doet stijgen.

Mensen die beweren dat de Wii niet voor de echte gamers is, zijn vaak de mensen die al voor een langere tijd (zoals hun hele leven lang) games spelen. Deze mensen willen vaak meer diepgang bijvoorbeeld door middel van moeilijke puzzels in adventures, ook willen ze een pakkende sfeer, waardoor je je als gamer echt in een spel kan verplaatsen. Die sfeer wordt gecreerd door graphics. En dat is nu net het zwakke punt van de Wii. Voor gamers die hun hele leven al games spelen kan de Wii tegen vallen, maar dat zegt dus niet dat zij alleen de zogenaamde hardcore gamers of echte gamers zijn.

Het is vooral wennen om te horen dat mensen die nooit games hebben gespeeld opeens horen zeggen dat ze dagen lang wii sports spelen. Wanneer ik 1,5 jaar geleden op mijn werk zei dat ik een Gamecube bezat, wist het overgrote deel niet eens wat het was. Een klein deel wat wel wist wat het was vond het helemaal niks. Nu kom ik binnen lopen en kassameisjes praten tegen vulploegjongens over Wii sports en hoe tof de Wii wel niet is.

A new generation gamers is standing up.
u zult er aan moeten geloven.
Avatar
o0o | 25 november 2007 12:13 | #149550
Dit gaat helemaal nergens over....wat een discussie! Wat een eyetoy van playstation niet lukte, lukt de wii wel! Laat mensen bewegen. De wii lukt het om van non-gamers gamers te maken. De multiplayer opties zijn een goede zet en brengt menig feestje op gang. Raving rabbids hebben al voor zeer veel gezellige uurtjes gezorgt met vrienden. Ook de zogenoemde nongames bevatten toch de interactie met een ding, het console. Iets wat non gamers in eerste instantie al niet zagen zitten maar nu opeens wel.

Deze mensen willen vaak meer diepgang bijvoorbeeld door middel van moeilijke puzzels in adventures, ook willen ze een pakkende sfeer, waardoor je je als gamer echt in een spel kan verplaatsen. Die sfeer wordt gecreerd door graphics. En dat is nu net het zwakke punt van de Wii.


Hier ben ik het dus niet mee eens. Misschien heb ik teveel fantasy heb maar ik zit zo in het verhaal en heb geen last van ontbrekende vooruitgang in de graphics..Nog geen seconde heb ik gedacht aan het gebrek hiervan bij Mario Super Galaxy...Ik zat er gelijk in. Ook bij Zelda had ik hier geen last van. Het zijn stuk voor stuk spellen die mij direkt oppikken en pas neerzetten in real life als biologische klok zegt; slapen!!! lol.

A new generation gamers is standing up.
u zult er aan moeten geloven.


Hier ben ik helemaal mee eens. Als aanvulling op de gehele laatste alinea van shifty wil ik nog toevoegen dat ik al jaren zit te wachten op meer soorten games en ben dan ook blij deze dan ook voet op de markt zetten...
Chappeau Nintendo

P.s. Zonder de concurentiestrijd zouden er niet snel verbeteringen komen van een console dus Psp en xbox...BEDANKT!!!
Avatar
teunbijbal2 | 16 februari 2009 14:51 | #171630
Wat is er nu nog over? anderhalf jaar later dat de collum geschreven is zien de Nintendo fanboys het neit meer zitten en ik op lange termijn Nintendo``s ondergang.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.