Need for Speed: Pro Street Preview | 21 oktober 2007 12:47 | Auteur: Marcel

Ieder jaar komt Electronic Arts met een nieuwe Need for Speed game. De serie heeft al een hoop veranderingen ondergaan en men hoopt met Pro Street een graantje mee te pikken van het succes van PGR, Forza en Gran Turismo. In tegenstelling tot de concurrerende apparaten van Sony en Microsoft zijn er weinig serieuze racegames voor Nintendo's Wii. Zijn we genoodzaakt om uit te wijken naar andere consoles of biedt Pro Street een prima alternatief?

De laatste vier uitvoeringen van Need for Speed draaiden om straatracen en het tunen van auto’s. De kern van de serie werd daardoor compleet overboord gegooid. Geen exotische Ferrari of een degelijke Lotus, slechts een aantal Japanse en Europese ragbakken met chicks achter het stuur. De besturing en moeilijkheidsgraad werden steeds verder versimpeld om de game laagdrempelig te houden. Een urban soundtrack en wat technische aanpassingen zoals motion blur en een gigantische open stad maakten de NFS games niet onaardig. De serie blinkt uit wat betreft tuning en visuele pracht en praal in de vorm van stickers en mooi reflecterende zijspiegels. Het is dan ook verrassend dat juist EA de laatste tijd de formules wat door elkaar schudt.

prostreetwii

Enfin
De stedelijke setting van Most Wanted en Carbon zijn ingeruild voor landelijke circuits. Open gestrekte velden met brede snelwegen om de nieuwe selectie van auto’s mee op de proef te stellen. Met de Aston Martin, Audi en Nissan wordt de serie weer iets degelijker. De auto’s zijn niet meer besmeurd met confetti en skelettenkoppen om de politie mee af te schrikken. De optie om je auto groene ruiten te geven en een roze kleur lak is natuurlijk wel aanwezig voor de liefhebber. Toch misstaat een opgefokte Golf GTI naast de legaal gesponsorde racewagens van je concurrenten. Een motorblok vervangen is echter nog steeds noodzakelijk en ook de overige onderdelen kunnen ingewisseld worden voor nieuwe. Met de gepatenteerde “Autosculpt” technologie kun je ieder onderdeel naar behoeven aanpassen.

Need for Speed is ondanks de nieuwe setting geen kopie van Gran Turismo geworden. De nadruk ligt nog steeds op het straatracen met een goed gevoel van snelheid dat wederom extra versterkt wordt door de nodige blureffecten. Daarnaast is de stijl uit de eerdere games niet compleet verdwenen. Het sausje van blondines en criminelen met teveel geld is echter niet meer zo dik. Aangezien Need for Speed: Pro Street draait om legaal racen zul je geen politie tegenkomen. EA zegt dat de speler meer te maken krijgt met rivaliteit. Om dit gevoel extra te versterken heeft men flink geïnvesteerd in de kunstmatige intelligentie van je tegenstanders. In de vorige NFS spellen kon je nooit een verre voorsprong behalen. De computer gestuurde wagentjes werden als het ware met je mee getrokken om de race spannender te maken. Daarnaast reden ze altijd op een perfecte lijn, de zogeheten “rubberband AI”. Volgens EA zullen de coureurs in Pro Street zelf de beste weg kiezen en je flink dwarszitten. De heftige knokpartijen op vier wielen worden tevens in beeld gebracht met een schademodel voor iedere auto.

prostreetwii2

Kleurrijk
Electronic Arts belooft foto realistische graphics. Zowel de zestig voertuigen als de diverse circuits zullen net echt zijn. De Wii staat niet bekend om de spierballen van de hardware. De eerste beelden van de Wii versie van Pro Street vegen echter wel de vloer aan met de versie voor de Playstation 2 en PSP. De game draait soepel en de wagens zijn gedetailleerd. Alle grafische pracht die aanwezig is op de Xbox 360 en Playstation 3 is ook - in mindere mate- te bewonderen op de Wii. De Autobahn en de Shutto Express Way vormen het toneel voor prachtige omgevingen. De rook van de banden en de slipsporen worden niet wazig of ontzettend korrelig. Als extraatje heeft EA de Wii versie van het spel veel kleurrijker gemaakt dan de andere doffe versies. Het spel krijgt hierdoor een wat meer arcade achtige look, maar onderscheidt zich wel van de andere versies. De presentatie doet zelfs een tikkeltje denken aan Burnout 2, voor velen de beste racegame op de GameCube.

De besturing van Carbon was te gevoelig en werkte niet optimaal. EA is het daar mee eens en belooft voor Pro Street een betere manier van bedienen. Men is erg tevreden met de Wii Remote en denkt er zelfs aan om de ondersteuning voor de Nunchuk te schrappen. Het kantelen van de Wii Remote werkte voortreffelijk in spellen als Sonic en Excite Truck,dus we kunnen alleen maar toejuichen dat EA optimaal gebruik maakt van de nieuwe besturingsmogelijkheden van de Wii.

Taboe
Online gameplay lijkt nog steeds een taboe op Nintendo’s console. Eind dit jaar kunnen we alle EA sport spellen online spelen en tevens met 32 man online gaan knallen in Medal of Honor. Het zou zonde zijn als de online opties van de Xbox en PS3, zoals het uitwisselen van opgevoerde auto’s en designs aan onze neus voorbij gaan. Een potje online racen is nog niet mogelijk op de Wii en Mario Kart verschijnt pas volgend jaar. Wellicht kan EA inspringen op dit gat in de markt en het spel voorzien van goede online gameplay. Uiteraard moet dit niet ten koste gaan van de splitscreen en singleplayer, echter heeft EA nog nooit teleurgesteld wat betreft inhoud en spelopties.

prostreetwii3

Conclusie
Wat een aantal kleine veranderingen al niet teweeg brengen. Need for Speed: Pro Street ziet er uit als een titel om nauwlettend in de gaten te houden. Het is een kleine misschien zelfs tijdelijke versnapering voor de racefan met een Wii. Met de juiste afwerking, een strakke besturing en goede online opties kan deze game wellicht uitgroeien tot een topper en andere ontwikkelaars laten zien dat ook racegames gretig aftrek vinden op de Wii.
Next articleGeen Umbrella Chronicles voor Duitsland Previous articleTerugkeer oude bekende?

Reacties van gebruikers

Avatar
teunbijbal2 | 21 oktober 2007 13:09 | #146874
goede voruitblik kort en enthousast
Avatar
Gebruiker 12893 | 21 oktober 2007 13:28 | #146876
Maar waarom kan je niet on-line racen met de wii?
Avatar
Marcel | 21 oktober 2007 13:29 | #146877
Er zijn nog geen online race-games voor de Wii Razz
Avatar
Gebruiker 12893 | 21 oktober 2007 13:30 | #146878
@ Marcel: lol! Dat bedoel ik niet, is het technisch nog niet mogelijk met de wii?
Avatar
Gebruiker 7608 | 21 oktober 2007 14:13 | #146883
Lijkt me vet Very Happy
Avatar
Kleaver | 21 oktober 2007 15:24 | #146885
Die normale racegames zijn zo saai Mad
Avatar
DarkN | 21 oktober 2007 20:18 | #146902
goede preview Smile
Avatar
Masterswordish | 22 oktober 2007 17:53 | #146960
Zijn dit beelden voor de wii-versie? Dit gaat de goede kant op Very Happy
Avatar
Dr. King | 22 oktober 2007 22:26 | #146973
Geen achtervolgingen meer? Mad
Avatar
Arch | 24 oktober 2007 19:39 | #147097
tuurlijk is 'ie online
Avatar
misel | 25 oktober 2007 16:10 | #147186
Best wel Very Happy
Avatar
Gebruiker 5171 | 25 oktober 2007 22:45 | #147223
Zijn dat beelden voor de Wii???
Avatar
Dr. King | 26 oktober 2007 14:59 | #147231
jep
Avatar
Abyssion | 27 oktober 2007 18:19 | #147383
Je kan praten wat je wilt,maar ik vind Most Wanted nog steeds de beste
Avatar
Sjoerd() | 30 oktober 2007 17:54 | #147643
Je kan praten wat je wilt,maar ik vind Most Wanted nog steeds de beste

Qua gameplay inderdaad, heeft me lang geboeid.
Ik hoop dat ze iets moois maken van Pro Street
Avatar
PeopleJunction | 02 november 2007 22:43 | #147969
Demo van NFS Pro Street op de Xbox gedaan. Vond 'm nou niet echt spectaculair om eerlijk te zijn. Most Wanted is inderdaad verreweg de beste NFS tot nu toe.
Avatar
Joshua101 | 25 november 2007 18:31 | #149573
Ziet er zeker mooi uit. Eerste Wiigame met Race-genre die online gaat is Mario Kart Wii.
Avatar
Gebruiker 17010 | 14 juni 2008 14:06 | #163349
cooool! ik ga 'm zeker kopen. online is gewoon het beste wat er is Razz

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Need for Speed: Pro Street

Platform: Wii
Genre: Racer
Ontwikkelaar: Electronic Arts
Uitgever: Electronic Arts
Aantal spelers lokaal: 4
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 2007

Screenshots