Metroid Prime 3: Corruption Review | 26 oktober 2007 21:50 | Auteur: Marcel

Metroid Prime 3: Corruption
De Wii-eigenaren voelden zich de afgelopen maanden een beetje achtergesteld. Na het geweld van Halo 3 op de Xbox 360 en de grote marketingcampagne erachter, komt Nintendo heel stilletjes met een game die -durf ik het te zeggen- wellicht beter is…

Achterhaald
De Metroidserie werd een jaar of zes geleden door Nintendo uit de ijskast gehaald. De ambitieuze ontwikkelaar Retro Studios kwam na een moeizame ontwikkelperiode met Metroid Prime op de proppen. De sceptici werden de mond gesnoerd en iedereen was verrast dat het de Amerikanen toch gelukt was om Metroid met succes in een 3D jasje te stoppen. Het vervolg werd een stuk minder triomfantelijk onthaald, men beloofde een mooiere spelwereld en nog betere gameplay, maar deed niets aan de tekortkomingen van het eerste deel.

MP3R6

Het grootse knelpunt uit de eerdere spellen was de manier waarop de speler de game voorgeschoteld kreeg. Men legde erg de nadruk op het scannen van muren en computers om opdrachten te verduidelijken en om de wereld verder toe te lichten. Dit zorgde ervoor dat je uren bezig was met het doorspitten van lappen tekst. Een hintsysteem was wel aanwezig, maar behalve een complexe kaart die aangaf waar het volgende doel zich bevond was er weinig houvast. De gamers raakten snel verveeld door de bijna antieke presentatie. Het tempo van de serie liet tevens veel te wensen over. Het ene moment belande je van de ene spannende situatie in de andere, het andere moment zwierf je doelloos door gangen op zoek naar sleutels of artefacten. De eindbazen waren de enige drijfveer om verder te spelen, dat en de graphics, want beide games waren adembenemend mooi!

Presentatie
Metroid Prime 3: Corruption speelt in op het succes van Half Life, Call of Duty en Halo. De eerste paar uur krijg je vooral veel vette actie voor je kiezen aangedikt met filmmateriaal en spannende plotwendingen. Samus zet na een oproep van Admiraal Dane koers richting het vlaggenschip van de Galactische Federatie. Dit prachtige fregat wordt bijgestaan door een gigantische vloot van ruimtejagers. Samus manoeuvreert haar schip sierlijk rond het kolossale schip van de admiraal en wordt bij aankomst op het landingsplatform onthaald door een marinier. “De admiraal wacht op het dek!”. Wow, dat is vreemd, voice-acting in een Metroid game. Ik voel me niet eenzaam en alleen op een vijandelijke planeet, overal lopen monteurs rond om reparaties uit te voeren en sommige zijn verblijd met de komst van de legendarische bounty hunter Samus Aran. Met de Wii Remote kijk ik eens goed om me heen en spot ik een aantal deuren. Tot grote verbazing van een aantal soldaten worden de jagers in gereedheid gebracht. Ze mompelen wat over een grote oorlog die gaande is en ik vervolg mijn weg richting het dek.

MP3R2

Na een infectie-check mag ik doorlopen en de admiraal heet mij hartelijk welkom op zijn prachtige schip. Hij stelt mij voor aan een aantal bondgenoten. Een groepje markante figuren die net als ik gekomen zijn om de Space Pirates aan te vallen. Nog voor hij zijn strategie kan toelichten duikt iedereen weg voor een lichtflits. Ik snel naar het raam en kijk met open mond toe hoe een schip doormidden gekliefd wordt met een reusachtige laserstraal. Alle alarmen worden actief en de Space Pirate vloot zet de aanval in. De admiraal bewaart zijn kalmte en sommeert me om zo snel mogelijk poolshoogte te nemen op een nabij gelegen planeet. De hel barst los en uit alle hoeken en gaten verschijnen Space Pirates. De Federation troepen doen een poging om de aanval af te slaan maar zonder het trouwe arm kanon van Samus Aran hebben ze geen kans tegen hun belagers. Ik voel me verantwoordelijk voor het leven van de mariniers en richt de Wii remote op het scherm, het is net alsof ik mijn eigen hand door het beeld heen steek. Nog nooit heb ik met zo weinig moeite een gericht schot gelost. De besturing is een tweede natuur en door de snelle reacties van de knoppen en sensoren van de controller, voel je je echt betrokken bij het spel. Je wordt meegezogen door de hectische gevechten en duikt haast weg voor de explosies, die op het beeld plaatsvinden. Ternauwernood weet ik te ontkomen aan rondvliegend puin waar een aantal minder fortuinlijke soldaten ruw aan hun einde komen. Tijd om te rouwen is er niet, een defect schip vormt een prima platform om een hoger gelegen opening te bereiken. Met de B knop maak ik de gewaagde sprong naar veiligheid.
Next articleVirtual Console update Previous articleZombies in RE: The Umbrella Chronicles!

Reacties van gebruikers

Avatar
Dinalfos | 26 oktober 2007 22:08 | #147289
Dat is wel érg hoog hoor. Het zal vast een topspel zijn en vast ook stukken beter dan Halo 3, maar kom op zeg hé.
Avatar
Elm | 26 oktober 2007 22:10 | #147290
Omg:O Fucking mooie recensie, alleen geen geld voor dit spel Crying (ff zeuren aan Japie)

@Dinalfos, wat voorn een cijfer moest het dan krijgen. -_-
Avatar
-Shurikono- | 26 oktober 2007 22:34 | #147294
98!? Ik geloof niet dat ik deze game vetter ga vinden dan bijv. Skies of Arcadia, Final Fantaxy X of the Wind Waker, maar goed. Iig een reden om een Wii aan te schaffen.
Avatar
Timo | 26 oktober 2007 22:51 | #147304
98 binnen zijn genre uiteraard, deze game valt niet te vergelijken met bijv. Skies of Arcadia, Final Fantaxy X of the Wind Waker. Omnomnom Persoonlijke smaak speelt uiteraard ook een grote rol.
Avatar
Marcel | 26 oktober 2007 22:55 | #147307
Ik denk dat veel mensen nog Metroid Prime 1 en 2 in het achterhoofd hebben. Deze game verdient gewoon een 98 en niet alleen in dit genre. Het is beste Wii game van dit moment en zelfs Wind Waker en Zelda Twilight Princess kunnen er niet aan tippen.
Avatar
Tom | 26 oktober 2007 22:58 | #147309
98!? Ik geloof niet dat ik deze game vetter ga vinden dan bijv. Skies of Arcadia, Final Fantaxy X of the Wind Waker, maar goed. Iig een reden om een Wii aan te schaffen.


Lol, daar noem je even een drietal overhypte games.
Avatar
Elm | 26 oktober 2007 23:08 | #147311
Ik ben het voledig met Marcel eens (hoewel ik nog niet gespeeld heb)
Avatar
-Shurikono- | 26 oktober 2007 23:10 | #147312
98!? Ik geloof niet dat ik deze game vetter ga vinden dan bijv. Skies of Arcadia, Final Fantaxy X of the Wind Waker, maar goed. Iig een reden om een Wii aan te schaffen.


Lol, daar noem je even een drietal overhypte games.

En Corruption niet dan? Razz
Avatar
Marcel | 26 oktober 2007 23:14 | #147313
Eeem nee, er is haast geen hype voor corruption. Er wordt nauwelijks aandacht besteed aan de game en dat is eigenlijk een misdaad Weird
Avatar
Rubje | 26 oktober 2007 23:17 | #147314
Wtf zo'n hoog punt Weird . Ik speel nooit shooters en ik zou dit op en top moeten vinden omdat het cijfer ook buiten zijn genre zo hoog verdiend?

Eeem nee, er is haast geen hype voor corruption. Er wordt nauwelijks aandacht besteed aan de game en dat is eigenlijk een misdaad Weird


Kijk je nooit tv, zijn vet veel reclame's voor. Veel posters hangen er voor het spel en veel kartonnen reclame dingen ._.
Halo 3, Half-life 2, GoW ftw.
Avatar
Tom | 26 oktober 2007 23:22 | #147315
Ik kijk best veel tv, ik heb er nog helemaal niets van gezien hoor.
Avatar
Marcel | 26 oktober 2007 23:35 | #147316
Ik vraag me af of iedereen de tekst gelezen heeft, je zult zien dat het spel eigenlijk geen fouten bevat. Het is pure magie op een disc gebrand. Ook al krijgt Fifa ieder jaar een 8, ik blijf het een kut game vinden, ik ga alleen niet roepen dat het eigenlijk een 4 moet hebben.
Avatar
SMS | 26 oktober 2007 23:35 | #147318
Ik ben het er redelijk mee eens...maar toch, 96 of 94 is ietsje meer in de juiste richting.

Ik heb namelijk 2 kleine minpuntjes.
Ik word wel serieus geiriteerd dat bij elke verdomde objective wel een eindbaas zit te wachten.

Sommige eindbazen hebben muziek van ongeveer 10 seconden die zich dan de hele tijd herhaalt. Een beetje irritant.

Maar naast dat vind ik het wel een topspel die de aanschaf zeker waard was/is.
Avatar
Riessieman | 27 oktober 2007 00:19 | #147319
heb hem vandaag gekocht en het ziet er zeker prachtig uit. een dikke 10
Avatar
Coldman | 27 oktober 2007 01:45 | #147322
IGN zei ook in hun review dat ze dit het beste spel van de 3 vinden en zij hadden het ook een 9.5 gegeven.
Avatar
JayKwon | 27 oktober 2007 02:32 | #147326
Welke 3?

Mooi cijfer, verdiend het wel lijkt me, vooral van een site als deze Razz had ik het wel verwacht. De review leest ook als een 9.8 dus dat klopt mooi (niet alles gelezen though).

@ Tom, the windwaker overhyped? Viel wel mee toch, meeste mensen vonden hem toch minder, een 93 (zoiets gaf gameqube.nl volgens mij Razz ) was goed op zijn plaats. Vond het een mooi spel, leuker als TP imo. Die andere 2 kan ik mee inkomen, hoewel skies of arcadia vooral gehyped werd door de hardcore gamer i.p.v. door vrijwel elke gamer a la Halo 3.

Nja dit is de reden voor mij om een wii aan te schaffen, wanneer weet ik echter nog niet Razz .
Avatar
Paul | 27 oktober 2007 03:15 | #147327
Nice review Smile
Avatar
Folkert | 27 oktober 2007 09:31 | #147329
Vindt Prime 3 best gehyped wat dacht je van het kanaal? Met zo'n kanaal hype je wel een spel. Maar dat maakt niets uit want het is een pracht game zo te zien, ik vindt prime 2 niet zo veel aan dus deze komt dan ook niet in mijn collectie voor de €50
Avatar
-Shurikono- | 27 oktober 2007 10:19 | #147330

@ Tom, the windwaker overhyped? Viel wel mee toch, meeste mensen vonden hem toch minder, een 93 (zoiets gaf gameqube.nl volgens mij Razz ) was goed op zijn plaats. Vond het een mooi spel, leuker als TP imo. Die andere 2 kan ik mee inkomen, hoewel skies of arcadia vooral gehyped werd door de hardcore gamer i.p.v. door vrijwel elke gamer a la Halo 3.

Nja dit is de reden voor mij om een wii aan te schaffen, wanneer weet ik echter nog niet Razz .[/quote]

Mee eens, the Wind Waker werd juist vaak bekritiseerd, anyway een reden om een Wii aan te schaffen, 'ff kijken wanneer ik dat ook daadwerkelijk ga doen.
Avatar
Dinalfos | 27 oktober 2007 11:17 | #147332
@Dinalfos, wat voorn een cijfer moest het dan krijgen. -_-


Weet ik het, ik heb hem nog niet gespeeld. Maar als ik deze review afzet tegen de (overigens zeker niet slechte) rankings op Gamerankings, dan ga ik toch denken. Ik heb van meerdere reviewers gehoord en gelezen dat hij niet zo goed is als Prime 1.
Avatar
maikelsteneker | 27 oktober 2007 11:38 | #147340
Goede review Smile Ik hoop dat je score terecht is. Een 100 voor graphics lijkt mij bijvoorbeeld wat hoog, maar ik zie het wel als mijn bestelling binnen is Smile
Avatar
SMS | 27 oktober 2007 12:00 | #147342
Tot nou toe vind ik hem leuker als Prime 2, en kruipt hij Prime 1 ook voorbij. Betere besturing, betere graphics, betere geluid effecten, snellere gameplay, en een mooie story. Ik zou alleen blij zijn als je equipment gewoon kon verwisselen zoals in Super Metroid. Ik vind Varia suit namelijk mooier dan PED suit.
Avatar
Masterswordish | 27 oktober 2007 12:57 | #147344
Wtf zo'n hoog punt Weird . Ik speel nooit shooters en ik zou dit op en top moeten vinden omdat het cijfer ook buiten zijn genre zo hoog verdiend?

Eeem nee, er is haast geen hype voor corruption. Er wordt nauwelijks aandacht besteed aan de game en dat is eigenlijk een misdaad Weird


Kijk je nooit tv, zijn vet veel reclame's voor. Veel posters hangen er voor het spel en veel kartonnen reclame dingen ._.
Halo 3, Half-life 2, GoW ftw.


De Metroid Games zijn geen shooters. Het zijn action adventures. Deel 3 heb ik nog niet gespeeld maar de vorige 2 waren briljant en (vind ik) beter dan bijvoorbeeld Zelda TP. Ga nu niet komen met dat is niet te vergelijken, dat is onzin. Dat 'beter zijn dan' komt vooral door de moeilijkheidsgraad. Het zijn beide zeer uitdagende games waar je nog is na moet denken wil je verder komen.
Avatar
Dr. King | 27 oktober 2007 13:33 | #147345
* Het is gewoonweg onmogelijk om de Wii afstandsbediening naast je neer te leggen en te stoppen met spelen.
* De grafische kant van het spel laat de Wii eindelijk
eens zweten.
* In tegenstelling tot veel andere Wii games, heeft Metroid Prime 3 geen keerzijde.
* Totaalscore 98
-- Hehe, zeker een musthave voor mij, maar ik vind geen multiplayer toch een beetje een keerzijde.
Avatar
Gebruiker 12754 | 27 oktober 2007 13:35 | #147346
Omg echt erg dit cijfer.. goeie spellen die overal een 8-9 krijgen ofzo krijgen hier soms veel lager.. en dan dit in 1 keer zo hoog Weird , erg
Avatar
Gebruiker 2088 | 27 oktober 2007 13:40 | #147347
lijkt me een topper vond de vorige delen ook goed, speel het nu 10 min en ben wel al weer moe van het scannen.
Avatar
Timo | 27 oktober 2007 14:44 | #147353
Omg echt erg dit cijfer.. goeie spellen die overal een 8-9 krijgen ofzo krijgen hier soms veel lager.. en dan dit in 1 keer zo hoog Weird , erg


Erg? Eerder correct lijkt me. Neem Super Paper Mario, bekijk die met een kritisch oog en je zal al snel merken dat die echt niet veel hoger verdient dan wat die hier heeft gekregen. MP3 daarentegen is een game die velen heeft verrast. Innovatieve gameplay, adembenemend design en noem maar op. Deze game heeft het kunnen maken zonder hype, en dat is al heel wat. Score is daarom ook zéér terecht.
Avatar
Gebruiker 2491 | 27 oktober 2007 19:46 | #147358
Er is nog één groot minpunt, en dat is dat het spel nog steeds met savepoints werkt. Als ik vlug even 10 minuten wil spelen, dan gaat dat niet omdat ik na 10 minuten geen nieuwe savepoint gevonden ga hebben. Dan moet ik de volgende keer dat ik speel die 10 minuten opnieuw spelen.
Avatar
Theun | 27 oktober 2007 15:25 | #147360
Waarom zou je dit spel maar 10 minuten gaan spelen? Razz
Avatar
Weebl | 27 oktober 2007 15:37 | #147363
Goede review Smile Ik hoop dat je score terecht is. Een 100 voor graphics lijkt mij bijvoorbeeld wat hoog, maar ik zie het wel als mijn bestelling binnen is Smile


De score is zeker terecht. Dit spel is perfect. Het ziet er adembenemend mooi uit, de actie is snel en je hebt nog altijd de bekende Metroid puzzels. Veteran mode is ook hip om mee te beginnen, want het is gewoon uitdagend.

Het was het wachten waard <3
Avatar
woytek | 27 oktober 2007 16:24 | #147373
Ik ben ook begonnen met veteran mode ja! Anders vind ik het zonde omdat het te makkelijk is. En kom op en spel als metroid ga ik geen twee keer spelen, dan weet ik alles toch al?!
Avatar
Dr. King | 27 oktober 2007 17:21 | #147379
Zou het spel krijgen bij een abbonement op N-Gamer, heb nog steeds niks ontvangen.
Avatar
Gebruiker 12893 | 28 oktober 2007 13:51 | #147387
Inmiddels corruption uitgespeeld en vind m niet beter dan prime (deel 1). Wat ik irritant vond aan dit spel was de kleur van je richtpunt. Tijdens eindbaasgevechten gebeurt het regelmatig dat je je richtpunt kwijt bent. Jammer dat je deze niet kunt instellen m.b.t. de kleur. Een ander heikel punt is dat het "lock-on" systeem niet altijd werkt bij eindbazen.
Ook achterlijk dat je continue op de a-knop moet rammen terwijl je richt. Je krijgt er RSI neigingen van.
Dus voor mij persoonlijk is prime 1 beter.
Gezeik alleen? NEEN! Een prachtspel met een goede engine die schreeuwt om toegepast te worden op meer first person shooters. Jongens geloof me, ik speel ook Halo 3 maar dat werkt stukken trager als je Corruption gewend bent!!!Graphics krijgen ook een dikke plus en je speelt het hoofdspel zeker niet zo snel uit als bioshock en halo 3.
Een dikke pet die ik afneem voor retro!
Avatar
Gebruiker 2088 | 27 oktober 2007 19:23 | #147389
ja en de graphics verdienen geen 100. De explosies enzo vind ik lelijk, vooral als je net even op je ps3 gegamed heb. Het is wel heel sfeervol
Avatar
dikkie dik | 27 oktober 2007 19:45 | #147392
vet spel man HIER IS DE WII VOOR GEMAAKT een dikke 10++++++
en als je de juiste kabels op je tv hebt aangesloten zijn de gravics een droom loepzuiver. Het wachten waard geweest.
Avatar
Timo | 27 oktober 2007 19:48 | #147393
ja en de graphics verdienen geen 100. De explosies enzo vind ik lelijk, vooral als je net even op je ps3 gegamed heb. Het is wel heel sfeervol


Wii =/= PS3. De score van 100 is gebaseerd op de hardware van de Wii.
Avatar
Gebruiker 12893 | 28 oktober 2007 13:53 | #147397
okay spoiler weggewerkt, kopen dat spel!!!
Avatar
Tom | 27 oktober 2007 21:01 | #147398
Wacht maar tot Super Mario Galaxy er is, dan zullen we met zijn allen lachen om de graphics van Metroid 3.
Avatar
Theun | 27 oktober 2007 21:49 | #147400
Tja dan zullen we over de 100 moeten gaan op het gebied van graphics hè...
Avatar
Dr. King | 27 oktober 2007 22:25 | #147403
Wacht maar tot Metroid Prime 3 er is, dan zullen we met zijn allen lachen om de graphics van Zelda. - dacht ik een paar maanden geleden. Klopt ook Smile
Avatar
Rubje | 28 oktober 2007 11:45 | #147416
De Metroid Games zijn geen shooters. Het zijn action adventures.

De metroid Prime series wel.
Avatar
woytek | 28 oktober 2007 12:39 | #147417
De Metroid Games zijn geen shooters. Het zijn action adventures.

De metroid Prime series wel.

Nee, die dus ook niet. Wil je een shooter, ga dan halo spelen.
Avatar
dj.kaas | 28 oktober 2007 13:03 | #147419
punt is goed :p !!! METROID IS GEWOON THE BEST PUNT
Avatar
Tom | 28 oktober 2007 14:36 | #147423
De Metroid Games zijn geen shooters. Het zijn action adventures.

De metroid Prime series wel.
Volgens mij zijn het adventure spellen.
Avatar
Rubje | 28 oktober 2007 17:11 | #147427
De Metroid Games zijn geen shooters. Het zijn action adventures.

De metroid Prime series wel.

Nee, die dus ook niet. Wil je een shooter, ga dan halo spelen.

Speel ik ook :X
Avatar
Weebl | 28 oktober 2007 19:10 | #147429
De Metroid Games zijn geen shooters. Het zijn action adventures.

De metroid Prime series wel.

Nee, die dus ook niet. Wil je een shooter, ga dan halo spelen.


O RLY? Dus dat je in first person op beestjes zit te knallen betekent nog niet dat het een FPS is? Dacht 't wel.

Het is een FPS met veel adventure elementen. En het pwnt.
Avatar
Dr. King | 28 oktober 2007 19:33 | #147433
Het is een first person adventure met veel Shooter kenmerken, en het is een zeer goeie spel
Avatar
Gebruiker 16109 | 29 oktober 2007 07:59 | #147445
gewoon kope Very Happy
Avatar
Gary | 30 oktober 2007 14:30 | #147587
Beetje belachelijk om de graphics een 100 toe te kennen als je weet dat Mario Galaxy er aan zit te komen.
Avatar
Timo | 30 oktober 2007 15:50 | #147605
Mario Galaxy en Metroid Prime 3 kun je qua graphics niet vergelijken. Puur technisch zit Mario Galaxy echt niet ingewikkeld in elkaar, integendeel, alles is opgebouwd uit simpele vormen, maar dan met high-resolution textures eroverheen gegooid. Metroid Prime 3 verdient zeker een 100 vergeleken met wat er tot nu toe al op de Wii is verschenen. Niet enkel qua het technisch gedeelte van de graphics, maar ook gewoon de unieke en prachtige art-direction. De sfeer die wordt weergegeven is echt geniaal.
Avatar
Tom | 30 oktober 2007 15:56 | #147607
Ik denk dat je je woorden over simpele vormen terug gaat nemen, als je Mario hebt gespeeld.
Avatar
Gebruiker 16294 | 30 oktober 2007 16:14 | #147612
de shooter van de wii
wordt ie

mp2 was wat minder maar de serie heeft zijn weg nu terug gevonden naaar de roots(mp1)
Avatar
Gebruiker 16294 | 30 oktober 2007 16:14 | #147613
de shooter van de wii
wordt ie

mp2 was wat minder maar de serie heeft zijn weg nu terug gevonden naaar de roots(mp1)
Avatar
Gebruiker 3275 | 02 november 2007 22:55 | #147741
Heb je MP3 gespeeld dan? Mja, je moet fan zijn van de serie, maar deze game verdient zeker een 98.


Ik heb m gespeeld ja, en wat je nu zegt bevestigt mijn standpunt: je moet fan zijn, maar hij verdient een 98? Een game verdient pas een 98 als mensen die geen fan zijn van een franchise het ook zo'n toffe game vinden.

Daarnaast vond ik Super Metroid geweldig, ik ben dus helemaal niet anti-metroid ofzo. Ik vind dit cijfer alleen veel te hoog wat waarschijnlijk uit een soort hype is ontstaan in combinatie met het ophebben van de roze nintendo bril.
Avatar
NightHawk | 02 november 2007 09:32 | #147884
Metroid Prime 3 is echt tof heb hem uitgespeeld.
Gwn leip en alles. Heb er niet echt woorden voor Razz
het is gwn 1 van de tofste games op de wii en van Nintendo ^^
Avatar
Gebruiker 3275 | 02 november 2007 22:45 | #147970
Een 98 is veel te hoog voor dit spel, reviews zijn weliswaar altijd subjectief maar het moet niet te gek worden.
Avatar
Timo | 02 november 2007 22:51 | #147971
Heb je MP3 gespeeld dan? Mja, je moet fan zijn van de serie, maar deze game verdient zeker een 98.
Avatar
nihlathak | 02 november 2007 22:51 | #147972
Ik ben het met @lberda eens. De game is goed, maar 98 is bijna perfect. Ik vind niet dat een game als deze ook maar in de buurt van perfectie komt. De controlescheme is goed, de storyline is ok, de graphics zijn zeker goed maar de game als deze game een 98 krijgt, hoeveel games zullen dan de aankomende maanden een 100 ontvangen?
Avatar
Tom | 02 november 2007 23:08 | #147976
Mensen moeten leren om de cijfers die spellen krijgen wat meer los te laten. En gewoon de tekst te lezen waarin de toelichting staat.
Avatar
Gebruiker 3275 | 02 november 2007 23:10 | #147978
En ik vind dat mensen moeten leren om in discussies op andermans argumenten in te gaan, zeker als het iemand van de redactie betreft.
Avatar
Tom | 02 november 2007 23:14 | #147979
Als jij je alleen richt op het cijferen niet de review, dan zijn er wat mij betreft geen argumenten om een zinnige discussie op te voeren.

Laat alsjeblieft de opstandige act varen. De redactieleden hier zijn ook gewoon mensen met hun eigen plus en minpunten.
Avatar
Gebruiker 3275 | 02 november 2007 23:28 | #147982
Ten eerste; hoe denk je zo zeker te weten dat ik de review gelezen heb?
Ten tweede; zelfs als ik die niet gelezen heb, is het wel degelijk mogelijk om het niet eens te zijn met de becijfering. Een 98 nadert de perfectie, en ik vind dat er genoeg aan te merken is op corruption. Daarom vind ik een 98 dus niet gerechtvaardigt.
Avatar
Tom | 02 november 2007 23:46 | #147987
Het is allemaal niet zo moeilijk als jij het maakt.
Jij wilt graag een discussie voeren op de inhoud, dus ik vraag je de inhoud, en dus niet een cijfer, als basis te gebruiken. Ik voldoe dus compleet aan de door jouw geuite behoefte.
Avatar
Gebruiker 3275 | 02 november 2007 23:54 | #147988
Ik maak het helemaal niet moeilijk. Ik ben juist glashelder: metroid prime corruption verdient in mijn ogen geen 98, en hoe de review ook geschreven is, in mijn ogen is dat cijfer niet gerechtvaardigt. Maar als het allemaal te ingewikkeld voor je word reken ik je daar niet op af hoor, zeg maar: welk woord begrijp je niet?
Avatar
Marcel | 03 november 2007 00:10 | #147991
Waarom geen 98?
Wat zijn je kritiek punten op de game. Ik zie HALO genoeg 10'en scoren, terwijl ik zo een miljoen mensen kan verzinnen die de game nooit zullen spelen. De normal mode is vrijwel voor iedereen leuk en speelbaar en zelfs mijn broer een ontzettende Metroid hater heeft zich er prima mee vermaakt. Daarnaast natuurlijk ook mensen die net een Wii hebben en de game massaal oppikken. Een roze Nintendo bril is ook geen sprake van, onze reviews van Zelda: Phantom Hourglass en Super Paper Mario gelezen? Wij zijn denk degene die de games het laagst beoordeelt hebben van heel Nederland.
Avatar
Gebruiker 3275 | 03 november 2007 00:33 | #147992
Mijn kritiek op Metroid Prime corruption is dat de omgevingen in mijn ogen niet echt mooi ontworpen zijn. Sommige charactermodels vind ik ook niet om over naar huis te schrijven, en dan heb ik het niet over het aantal textures ofzo, maar artistiek gezien.

Er zitten veel verborgen laadtijden in die de snelheid uit de game halen, zelfs bij normale deuren moet je regelmatig lang wachten.

Op de bossfights heb ik trouwens ook iets aan te merken maar als je wil weten wat moet je me maar ff PBen, mensen kunnen dit als spoilers beschouwen.

De Wii besturing is zeer goed uitgevoerd, maar voor de rest doet het spel eigenlijk weinig nieuws, ik heb het allemaal al een keertje gezien. Daarnaast worden puzzels regelmatig herhaalt, en wordt de game op het einde op goedkope wijze verlengt omdat je dan ineens op zoek moet naar die 9 energycells.

Bovendien voelde ik me net een electromonteur omdat er altijd wel weer iets kapot was, of de stroom eraf lag. Voelt aan alsof het erin gestopt is om de game maar wat langer te maken. Ik kan niet teveel in detail treden over dit soort zaken omdat je hier volgens mij niet mag spoilen, dus ik zeg het even voorzichtig; Één of twee keer de kabels van de stroomtoevoer fixen is leuk, maar daarna gaat het toch echt wel een beetje vervelen.

Mijn conclusie: De wii besturing maakt voor mij een hoop goed, maar omdat dit het 3e deel in de serie is ga ik Retro niet blijven bejubelen voor het opnieuw uitvoeren van een oude formule. Denk de wii besturing weg en je houd weinig vernieuwends over. Bepaalde puzzels werden me te vaak herhaalt, en er zijn dus veel verborgen laadtijden. Als die wii besturing er niet was geweest kwam het spel er bij mij goed vanaf met een 6.5, maar omdat de wii functies er goed zijn ingebracht en het spel technisch gezien weinig fouten bevat, geef ik het zelf iets in de richting van een 8+.

Mijn oordeel bevat wel wat subjectieve aspecten, maar die verborgen laadtijden en zichzelf herhalende puzzels lijken me toch echt feiten die er dik bovenop liggen. Ook dat naast de wii functies je een oude formule aan het spelen bent, mag niet zo snel vergeten worden. Toen Metroid Prime net uit kwam was het zeker een goeie prestatie van retro, maar je kan ze toch niet blijven prijzen als ze hetzelfde spel maar dan met andere levels uitbrengen?


Avatar
Timo | 03 november 2007 00:43 | #147993
Oke, jij bent dus duidelijk geen fan van de serie. De sfeer en vormgeving van de gehele game alleen is is zo uniek in zijn soort. De muziek, art-direction, alles past perfect in het Metroid plaatje. Echt bijna perfectie, meer dan Halo. Halo is leuk, vooral multiplayer, toch scoort ie overal 10en. Metroid doet zo veel meer en dat wordt ook vertaald naar de score van Marcel.

Metroid is een serie, vergeet dit niet, deze recensie is geschreven door iemand die fan is van de serie en net als bij Zelda heb je gewoon dat, in dit geval, 'metroid-gevoel'. Dat gevoel dat alles gewoon klopt in de game. Alles viel op z'n plaats en oké, de game heeft (net als alle andere games ooit) zo z'n minpuntjes en sommige dingen hadden beter gekund. Als je je puur hierop gaat concentreren zal de score hoogstwaarschijnlijk drastisch dalen, maar dat is bij alles zo. Als je je inleeft in de game en over die puntjes heenkijkt, doch niet vergeet, is de game zeker een 98 waard. Dit uiteraard in samenhang met wat er weldegelijk in de recensie getypt staat. Ik heb het gevoel dat te veel mensen zich laten lijden door de score en niet zo zeer de inhoud. De score is een soort van samenvatting van wat er in de recensie over de game gezegd wordt en Marcel beargumenteerd zeer goed waarom de game deze score verdient.

Meningen verschillen. Punt. Razz
Avatar
Gebruiker 3275 | 03 november 2007 00:48 | #147995
Als je de game zo hoog beoordeelt omdat je 'fan' bent, verliest het dus een hoop objectiviteit. Daarnaast heb ik al gezegd dat ik super metroid een geweldige game vind, en de sfeer is daar eigenlijk totaal anders. En waarom haal ook jij halo erbij. Net alsof ik halo een 10 heb gegeven, lol.

Als je een product beoordeelt moet je de positieve en negatieve aspecten afwegen. Je zegt dat het cijfer daalt als je je puur op fouten concentreert, maar zo stijgt een cijfer net zo goed als je het allemaal voor lief neemt. Als je zelf ook toegeeft dat de game z'n minpuntjes heeft, snap ik niet dat je toch achter de score van een 98 staat.

Avatar
Marcel | 03 november 2007 00:49 | #147996
Artistiek gezien is de game echt prachtig. Het twee seconden wachten valt in het niet bij andere spellen. De Wii gebruikt nu eenmaal grote schijfjes dus zijn de laadtijden langer, dan krijgt elke Xbox 360+PS3 game dus automatisch een 8 vanwege laadtijden...

Bossfights... hmm ik vond ze allemaal erg origineel, er wordt geen idee twee keer gebruikt. Wat waarschijnlijk qua herhaling bedoeld zijn geen bossfights maar gewoon sterkere veldvijanden precies zoals Super Metroid dat deed.

Het is juist geweldig hoeveel men uit de oude moves heeft weten te halen. Stukken puin ruimen of een kabelbaan afglijden met je grapple beam bijvoorbeeld. In plaats van heel veel zeer slecht uitgewerkte acties heb je een handjevol mogelijkheden die ontzettend goed en origineel gebruikt worden. Dat kabels fixen is ook verre van herhalend. Ik heb het een aantal keer moeten doen maar steeds in een andere setting en soms zelfs onder behoorlijke tijdsdruk.

Het is overigens niet hetzelfde spel met andere levels. Ik kan helaas niet alle geweldige onderdelen van de game spoilen maar het is heel afwisselend. Metroid Prime 1 en 2 werden snel saai omdat de presentatie echt minimaal was. Metroid Prime 3 heeft een geweldige presentatie en alles sluit naadloos op elkaar aan. Het level design van Retro Studios is ronduit geweldig en ik ben verbaast hoe men alle elementen uit Metroid Prime 1 in een veel compactere en betere uitgevoerde spelwereld heeft gecombineert met compleet nieuwe.

De afgelopen maanden heb ik een aantal prachtige games gespeeld zoals Bioshock, Halo 3, Half life 2:EP 2 en Portal natuurlijk. Metroid Prime 3 is minstens zo goed als iedere andere top titel die dit jaar is uitgekomen, misschien zelfs beter maar dat heeft dan meer te maken met smaak en genrekeuze.
Avatar
Gebruiker 3275 | 03 november 2007 00:50 | #147997
Als je de game zo hoog beoordeelt omdat je 'fan' bent, verliest het dus een hoop objectiviteit. Daarnaast heb ik al gezegd dat ik super metroid een geweldige game vind, en de sfeer is daar eigenlijk totaal anders. En waarom haal ook jij halo erbij. Net alsof ik halo een 10 heb gegeven, lol.

Als je een product beoordeelt moet je de positieve en negatieve aspecten afwegen. Je zegt dat het cijfer daalt als je je puur op fouten concentreert, maar zo stijgt een cijfer net zo goed als je het allemaal voor lief neemt. Als je zelf ook toegeeft dat de game z'n minpuntjes heeft, snap ik niet dat je toch achter de score van een 98 staat.

Avatar
Marcel | 03 november 2007 00:54 | #147998
De minpuntjes neem ik niet voor lief. Timo heeft de game denk ook nog niet gespeeld en praat een beetje over reviews in het algemeen. Ik sta nog steeds achter mijn score van 98 en geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om die score te verlagen. De game verdient het, daarnaast zijn enkel objectieve reviews ontzettend saai. Dan kan ik net zo goed bij Nintendo gaan werken en een opsomming plaatsen op de spelpagina vn Metroid.
Avatar
Gebruiker 15910 | 05 november 2007 20:59 | #148275
de wii is voor zichzelf een reden om aan te schaffen xD vet spel, alleen wat kort. 98 zeker verdient
Avatar
teunbijbal2 | 05 november 2007 21:11 | #148277
Ik vind dat je na 2 dagen een spel ngo geen punten kan egvene
Avatar
Weebl | 05 november 2007 21:20 | #148282
Als je de game zo hoog beoordeelt omdat je 'fan' bent, verliest het dus een hoop objectiviteit. Daarnaast heb ik al gezegd dat ik super metroid een geweldige game vind, en de sfeer is daar eigenlijk totaal anders.



Snap je dan niet dat reviews NOOIT objectief zijn maar altijd subjectief zijn? En omdat je een zeer oude 2D Metroid hebt gespeeld betekent dat je de hele serie en alles wat erbij hoort wel kent?

Ik kan dit spel waarderen, omdat Retro geleerd heeft van hun 'fouten' en dit spel zeer goed heeft afgewerkt. Je klaagt over 'verborgen' laadtijden. Heb je soms liever dat je een minuut staat te wachten om een heel gebied te laden, in plaats van om 2 seconden te wachten bij een deur?
Op zoek gaan naar 9 Energy Cells? O RLY? Ik heb ze nooit hoeven te zoeken, aangezien ik ze toch gewoon tegen kwam.
De Boss fights waren ook zeer origineel ( tenzij je ooit tegen een mechanische draak hebt gevochten terwijl je door een schacht naar beneden dondert ).

Het enige minpunt aan dit spel is dat ik er relatief kort over heb gedaan om hem uit te spelen ( 11:28 op Veteran, exclusief het dood-gaan ). Voor de rest heb ik niks van bugs gezien, ziet het spel er adembenemend mooi uit en werken de controls perfect. Het verdient naar mijn mening gewoon die 98.
Avatar
Sjakmachien | 05 november 2007 21:27 | #148283
98 is echt wel verdiend, wel wat moeilijk. Dit is mijn allereerste Metroid terwijl die me heel lame leek. Dus niet fanboyish.
Het is echt niet niet gehyped, hoor, elke dag zie ik 4 reclames ervan. Bij Halo3 bijv. 1 op 2 dagen, (die reclame was eigenlijk ook wel beter) maar goed.
Avatar
Gebruiker 3275 | 06 november 2007 14:26 | #148318
Als je de game zo hoog beoordeelt omdat je 'fan' bent, verliest het dus een hoop objectiviteit. Daarnaast heb ik al gezegd dat ik super metroid een geweldige game vind, en de sfeer is daar eigenlijk totaal anders.



Snap je dan niet dat reviews NOOIT objectief zijn maar altijd subjectief zijn? En omdat je een zeer oude 2D Metroid hebt gespeeld betekent dat je de hele serie en alles wat erbij hoort wel kent?

Ik kan dit spel waarderen, omdat Retro geleerd heeft van hun 'fouten' en dit spel zeer goed heeft afgewerkt. Je klaagt over 'verborgen' laadtijden. Heb je soms liever dat je een minuut staat te wachten om een heel gebied te laden, in plaats van om 2 seconden te wachten bij een deur?
Op zoek gaan naar 9 Energy Cells? O RLY? Ik heb ze nooit hoeven te zoeken, aangezien ik ze toch gewoon tegen kwam.
De Boss fights waren ook zeer origineel ( tenzij je ooit tegen een mechanische draak hebt gevochten terwijl je door een schacht naar beneden dondert ).

Het enige minpunt aan dit spel is dat ik er relatief kort over heb gedaan om hem uit te spelen ( 11:28 op Veteran, exclusief het dood-gaan ). Voor de rest heb ik niks van bugs gezien, ziet het spel er adembenemend mooi uit en werken de controls perfect. Het verdient naar mijn mening gewoon die 98.


Ik raad je aan een cursus begrijpend lezen te volgen, want je hebt mijn posts niet goed gelezen.
Ik heb namelijk zelf gezegd dat reviews altijd subjectief zijn, maar dat zoiets niet te ver door moet slaan.
Daarnaast heb ik nergens gezegd dat het minpunt aan de bossfights een gebrek aan originaliteit is. Deze uitspraken verzin je dus gewoon zelf. Ook heb ik nergens een uitspraak gedaan dat ik de hele serie en alles wat er bij hoort ken, omdat ik Super Metroid gespeeld heb.
Bovendien klopt het niet dat je maar twee seconden voor een deur hoeft te wachten, bij mij duurde dat sowieso langer. En je vergeet de verborgen laadtijden als je van een gebied wisselt, ook al blijf je op dezelfde planeet.
Misschien ben jij alle energycells in één keer tegen gekomen, maar dat lijkt me sterk. Het klopt dat je een aantal al tijdens de main quest tegen komt, maar voor andere moet je toch echt eerst bepaalde upgrades hebben en terugkeren naar bepaalde planeten nadat je op een bepaald punt in het spel bent. Het voegt verder eigenlijk helemaal niets toe qua gameplay, je bent gewoon extra lang bezig met zoeken. Is dus gewoon een truukje om de game wat langer te maken...

En ik blijf er ook bij dat de variatie in puzzels soms ver te zoeken is. Lassen = lassen, hoe je het ook wendt of keert. Of dat je bijv. als een balletje ergens in moet en iets moet laten draaien... is 1 keer leuk, 2e keer ook nog wel... maar op gegeven moment ga ik me er aan irriteren dat ik steeds simpele dingen moet herhalen die ik al kan en die de snelheid uit het spel halen.

Maar wat voor mij één van de grootste redenen is waarom ik die 98 niet snap, is het gebrek aan vernieuwing. Ik blijf erbij dat op de Wii-besturing na het spel weinig nieuws doet, en ik alles wel gezien heb. En op basis daarvan snap ik niet hoe jullie een 98 kunnen rechtvaardigen. Als je een ontwikkelaar met zo'n cijfer gaat beoordelen vind ik wel dat ie dat echt verdient moet hebben op basis van prestaties. En hoe kan je ontkennen dat de Metroid Prime formule gewoon precies hetzelfde is gebleven? Betekent niet dat het spel daarom gelijk een slecht cijfer verdient. Sommige mensen schijnen in die veronderstelling te verkeren, maar dat heet zwart-wit denken. Een 98 vind ik gewoon te ver doorgeslagen naar het positieve.

Avatar
Weebl | 06 november 2007 17:38 | #148345

Ik raad je aan een cursus begrijpend lezen te volgen, want je hebt mijn posts niet goed gelezen.
Ik heb namelijk zelf gezegd dat reviews altijd subjectief zijn, maar dat zoiets niet te ver door moet slaan.
Daarnaast heb ik nergens gezegd dat het minpunt aan de bossfights een gebrek aan originaliteit is. Deze uitspraken verzin je dus gewoon zelf. Ook heb ik nergens een uitspraak gedaan dat ik de hele serie en alles wat er bij hoort ken, omdat ik Super Metroid gespeeld heb.
Bovendien klopt het niet dat je maar twee seconden voor een deur hoeft te wachten, bij mij duurde dat sowieso langer. En je vergeet de verborgen laadtijden als je van een gebied wisselt, ook al blijf je op dezelfde planeet.
Misschien ben jij alle energycells in één keer tegen gekomen, maar dat lijkt me sterk. Het klopt dat je een aantal al tijdens de main quest tegen komt, maar voor andere moet je toch echt eerst bepaalde upgrades hebben en terugkeren naar bepaalde planeten nadat je op een bepaald punt in het spel bent. Het voegt verder eigenlijk helemaal niets toe qua gameplay, je bent gewoon extra lang bezig met zoeken. Is dus gewoon een truukje om de game wat langer te maken...

En ik blijf er ook bij dat de variatie in puzzels soms ver te zoeken is. Lassen = lassen, hoe je het ook wendt of keert. Of dat je bijv. als een balletje ergens in moet en iets moet laten draaien... is 1 keer leuk, 2e keer ook nog wel... maar op gegeven moment ga ik me er aan irriteren dat ik steeds simpele dingen moet herhalen die ik al kan en die de snelheid uit het spel halen.

Maar wat voor mij één van de grootste redenen is waarom ik die 98 niet snap, is het gebrek aan vernieuwing. Ik blijf erbij dat op de Wii-besturing na het spel weinig nieuws doet, en ik alles wel gezien heb. En op basis daarvan snap ik niet hoe jullie een 98 kunnen rechtvaardigen. Als je een ontwikkelaar met zo'n cijfer gaat beoordelen vind ik wel dat ie dat echt verdient moet hebben op basis van prestaties. En hoe kan je ontkennen dat de Metroid Prime formule gewoon precies hetzelfde is gebleven? Betekent niet dat het spel daarom gelijk een slecht cijfer verdient. Sommige mensen schijnen in die veronderstelling te verkeren, maar dat heet zwart-wit denken. Een 98 vind ik gewoon te ver doorgeslagen naar het positieve.



Even een citaat : "Op de bossfights heb ik trouwens ook iets aan te merken maar als je wil weten wat moet je me maar ff PBen, mensen kunnen dit als spoilers beschouwen."

Waar wil je anders over klagen?

Nog iets : "Daarnaast heb ik al gezegd dat ik super metroid een geweldige game vind, en de sfeer is daar eigenlijk totaal anders."

Een game != een hele serie. Je zegt dus in principe dat de Metroid sfeer normaal gesproken anders is, hoewel je maar een andere Metroid hebt gespeeld. Juist...

Bij vele kamers heb ik gewoon geen laadtijd gehad en ging de deur open en bij andere kamers wachtte ik maximaal 4 seconden. Gemiddeld genomen had ik een wachttijd van 2 seconden. Oh noes, zeg.
Ik neem dus aan dat je met verborgen laadtijden de cutscenes bedoelt. Waarom is dit een nadeel? Het is de enige manier om laadtijden minder vervelend te maken; ze hadden net zo goed een zwart scherm kunnen gebruiken..

Ik ben niet alle energy cells tegen gekomen in een keer, maar je hebt ook niet alle cells nodig om het spel uit te spelen! Surprise! Je kunt sommige van deze cells gebruiken om een extra missle expansion te krijgen, maar het hoeft niet; Je hoeft dus niet terug te gaan om ze te zoeken als je niet een 100% run doet.

De puzzels zijn meestal inderdaad niet echt moeilijk, maar deze Metroid is ook meer op de actie gericht dan op puzzels. Toch hebben ze er wat nieuwe elementen aan toegevoegd ( je schip, grapple beam, etc ).

Dit spel best anders dan zijn voorgangers. Retro heeft het een beetje meer 'episch' proberen te maken, door de grootschalige gevechten en de grote hoeveelheid actie. Wat is trouwens de "Metroid Prime formule"? Is deel 1 hetzelfde als deel 2? Want ik vond die twee titels best anders.
Avatar
Abyssion | 19 november 2007 21:20 | #149202
echt een topspel,ben hem aan het spelen
Avatar
Eison | 29 december 2007 14:27 | #152051
Ik vond hem wel wat aan de korte kant, maar voor de rest fantasties
Avatar
Forestcount | 20 mei 2012 01:14 | #208630
9.8 dik waard!

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Metroid Prime 3: Corruption

Platform: Wii
Genre: FPA
Ontwikkelaar: Retro Studio's
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 26 oktober 2007

Screenshots