Super Mario Galaxy Review | 21 november 2007 16:32 | Auteur: Marcel

Super Mario Galaxy - Marcel

Marcel1

Welcome to the Galaxy!
De ontwikkeling vorderde gestaag en de echte doorslag kwam met een cruciale beslissing van Miyamoto. Het team was niet tevreden met het spel en wilde eigenlijk een groot aantal elementen schrappen. Miyamoto sprong er tussen en gaf een aantal ideeën nieuwe doeleinden. Men besloot om complete levels te ontwerpen rond een enkel thema of onderdeel, hierdoor werd de game aanzienlijk uitgebreider en vooral afwisselender. Want dat is toch wel het kernpunt van Super Mario Galaxy, variatie. Al vanaf de eerste stap merk je dat met iets bijzonders te maken hebt. De springanimaties van Mario zijn vloeiender en gevarieerder dan ooit. De wereld oogt subliem en leeft. De Toads dansen vrolijk op een plein en in het water schittert de reflectie van het kasteel. Tijdens deze eerste introductie valt meteen de dynamische camera op. Het is niet eenvoudig om een camera te programmeren voor een 3D spel. De muurtjes, gebouwen en vijanden kunnen op het verkeerde moment obstakels vormen voor je gezichtsveld. Dit is echter niet het geval in Super Mario Galaxy. De wereld is zo opgebouwd dat Mario altijd zichtbaar in beeld is en de camera beweegt moeiteloos met hem mee.

MGAL86

De eerste indruk is altijd belangrijk en Super Mario Galaxy bezorgt je een kleine greep uit alles wat nog komen gaat. Vanzelfsprekend wordt Peach weer meegenomen door Bowser en is je opdracht om haar te bevrijden en de 120 gestolen sterren te vinden. Wellicht valt Nintendo met dit principe een beetje in de herhaling, echter gaat het in de Mario spellen meer om de uitwerking van het cliché plot dan om het verhaal op zich. Nadat Bowser heeft toegeslagen en Mario in verwarde toestand ontwaakt, wijzen een aantal sterrenkinderen, ook wel Luma's genaamd, hem de weg. Al snel leert hij zijn belangrijkste nieuwe vaardigheden. De spinaanval, die je activeert door te schudden met de Nunchuck of Wii afstandsbediening en het verzamelen en benutten van Starbits. De spinaanval wordt hoofdzakelijk gebruikt als stand-in voor het schoppen en slaan uit Mario 64 en de F.L.U.D.D waterpomp uit Super Mario Sunshine. De draai beweging laat het gros van de vijanden tollen waardoor je ze weg kunt schoppen. Daarnaast kun je vrijwel ieder interactief object met de draai activeren. Een schroef aandraaien, een muur slopen of een warpstar gebruiken om de Galaxy in te schieten!

De Starbits zijn één van de weinige verzamelbare objecten in het spel en dienen als hulpmiddel om Mario door benarde situaties te lozen. De sterrensnoepjes kun je met je cursor afvuren en verzamelen. De meeste vijanden raken versuft van de snoepjes en worden daardoor een gemakkelijk doelwit voor je sprongen. Luma's zijn echter dol op de lekkernijen en eten ze gulzig met honderden tegelijk. Wie genoeg Starbits op zak heeft om een hongerige Luma te voeden kan zelfs nieuwe planeten creëren!

MGAL6

Magnifiek
Mario heeft al zijn oude en nieuwe krachten nodig om het universum te redden. De werelden bereik je via het observatorium, een vervanging voor het kasteel en Delfino Plaza. Het observatorium is het beste te beschrijven als Disney Land met walsmuziek. In het observatorium vind je Domes die het portaal vormen naar de Galaxy. Iedere Dome vertegenwoordigt een vertrek, zoals de tuin, keuken en het terras. Hoe meer sterren je verdient, hoe meer Galaxies je vrijspeelt. Tevens zijn er een aantal bonuswerelden te ontgrendelen! Al met al is het spel ontzettend sfeervol en de fantasierijke stijl is door de hele game doorgevoerd. Soms strijk je met je hand over de TV in de hoop de vacht van de wezens te voelen. Een andere keer valt je mond open als je naar een waterval staart. Super Mario Galaxy weet slim gebruik te maken van effecten om het spel mooier te laten lijken dan het eigenlijk is. Wie verder kijkt dan zijn neus lang is, ontdekt al snel dat de meeste vormen nogal simplistisch zijn. Het gros van de werelden bestaat uit vierkante blokken of driehoekig platforms. De look wordt meestal verdoezeld door een platform te laten lijken op een realistisch object. Twee bollen vormen bijvoorbeeld een pinda en een vijfhoek kan prima door als zoutvaatje. De minst imposante levels worden opgeleukt met chocolade gelei of speciale belichting. Het is echter moeilijk te ontkennen dat Super Mario Galaxy er ontzettend mooi uitziet!

MGAL11

Het grootste technische vernuft schuilt hem echter in het unieke level ontwerp. We zagen al eerder spellen waarbij je over een muur omhoog kon lopen, maar nog nooit was dit zo goed uitgewerkt en uitgediept als in Super Mario Galaxy. Je loopt rondjes om een planeet en huppelt vrolijk de ruimte in. De zwaartekracht bepaalt waar Mario zal landen. Je kunt uren spenderen aan het maken van geweldige sprongen en via de plaatsing van munten en Starbits nodigt het spel uit tot het verder ontdekken van de spelwereld. De ronde vormen brengen tevens een verassingselement met zich mee. Je kunt regelmatig niet zien wat zich aan de andere kant van de planeet bevindt. Hier worden meestal tussenbazen of extra moeilijke puzzels verstopt!

Next articleJapanse Rune Factory 2 trailer Previous articleWiihome prijsvraag!

Reacties van gebruikers

Avatar
Paul | 21 november 2007 20:01 | #149300
een bescheiden 96 Smile
Avatar
Gebruiker 6753 | 21 november 2007 20:10 | #149301
Wat mij betreft de juiste score Smile
Avatar
Weebl | 21 november 2007 20:10 | #149302
96, netjes. Ik moet dit spel echt eens halen, maar ik heb nou eenmaal zoveel te doen atm
Avatar
Marcel | 21 november 2007 21:12 | #149305
wow jullie kunnen snel lezen 0_o
Het eindcijfer is trouwens een gemiddelde van al onze cijfers.
Avatar
Elm | 21 november 2007 20:29 | #149306
ach valt ook nog wel mee marcel
Avatar
Gebruiker 15901 | 21 november 2007 21:02 | #149310
ik vind een perfect cijfer, voor mij beste game tot nu toe op de wii
Avatar
Rubje | 21 november 2007 21:10 | #149312
Goed cijfer van wat ik tot nu toe allemaal heb gelezen in andere bladen. Ook leuk dat jullie meerdere redactieleden iets hebben laten schrijven.
Ohja speciaal voor Quint: leuk stuk Razz .
Avatar
Gebruiker 16109 | 21 november 2007 21:20 | #149315
mario games en zelda games sijn egt nie te missen (ook al is orcarina beter Razz )
Avatar
Arch | 21 november 2007 22:03 | #149322
telt mp3 niet meer mee deze winter?
Avatar
peyj | 21 november 2007 22:07 | #149323
goed cijfer, tenminste geen overdreven 10. Ondanks dat het een geweldig spel is, is het ookal weer geen 10 waard.
Avatar
Marcel | 21 november 2007 22:10 | #149324
@Arch, MP3 is een hele toffe game die ik met plezier heb gespeeld en een 98 gegeven heb, maar Super Mario Galaxy spreekt gewoon veel meer mensen aan en is nog iets beter(een 99).
Avatar
SMS | 21 november 2007 22:23 | #149325
Ik ga met Theun's mening mee, maar velaag het cijfer naar een 84. Leuke game, maar niet de topper waar ik zo lang de hele tijd naar uitkeek.

Ik snap nog steeds niet waarom ze Mario Sunshine telkens afkraken. De camera was beter dan in welke delen dan ook, sinds je daar volledige besturing had voor de camera. De "te" grote eilanden is een puur pluspunt. Meer om te ontdekken, en daar gaan de echte 3D Mario games om. Het creativiteit gedeelte is deels waar, sinds de zon soms ging vervelen. Maar de gameplay zelf was altijd anders. Ik vind eerlijk gezegd Mario Sunshine beter als Mario 64 EN Mario Galaxy. Mario 64 was veel te leeg naar mijn smaak.
Avatar
Marcel | 21 november 2007 22:34 | #149327
Ik vond Sunshine ook leuker dan Super Mario 64, maar het neemt niet weg dat er een aantal fouten in het ontwerp zaten.
Avatar
Tom | 21 november 2007 22:51 | #149328
Super Mario Sunshine was echt naadje, geen idee waarom, maar er was niet doorheen te komen. Super Mario Galaxy vind ik simpelweg gaaf. Het speelt gewoon lekker, er zitten constant van die kleine dingetjes in waardoor je "wow" zegt.
Avatar
SMS | 21 november 2007 23:08 | #149330
Nou ik beter probeer te herrinneren, herrinner ik me dat Mario Sunshine hem vooral in de replay zat. Het is gewoon de soort game die het hem zit in het rondrennen en verkennen, in plaats van serieus de sterren halen. Waarschijnlijk de reden waarom ik 3/4 van de tijd daar heb zitten rondrennen en de plek verkennen, in plaats van sterren halen. 'k heb nog steeds 119 sterren daar. >_<

Mario Galaxy heeft me tot de 120ste ster achter elkaar bezig gehouden, maar nu ik met Luigi bezig ben had ik er bij de 60ste ster helemaal geen zin meer in. En ik heb het gevoel dat nadat ik alle sterren heb, en nog even die "grand finale galaxy" heb verkend, dat ik waarschijnlijk nooit meer terugkijk op Galaxy.
Avatar
Jasper | 21 november 2007 23:23 | #149332
bij de 60e al niet meer :') Razz
Avatar
Dazz-e | 22 november 2007 08:15 | #149335
Prima game, net cijfer, ik heb niet zo'n problemen met het camerawerk, wel heb ik moeite met het feit dat de lvl's zo klein zijn. Dat is wel jammer. Dat maakt het een game die je nog net even snel voor het eten een paar lvl's speelt.

Verder een toppertje welke thuis hoort in de spellenkast van iedere wii bezitter
Avatar
!!Luigi!! | 22 november 2007 08:31 | #149336
Volgens mij zijn de levels in Galaxy niet groter of kleiner dan de Mario 64 levels. Daarbij steken de levels zo goed in elkaar, dat op elke vierkante meter "fun" te beleven is. Dat was in Sunshine nou duidelijk niet het geval, wat veel doelloos rennen met zich mee bracht. Maar ieder zijn ding natuurlijk, want het gaf je ook weer het vrijheid gevoel.
De afgelopen jaren heb ik elk klein beetje info van Galaxy opgeslokt en nog steeds verbaast de game me. Er zijn momenten dat ik gewoon kippenvel krijg van de belevenis. Ik zet deze game in de Mario reeks toch nét boven Mario 64 (vlak onder Super Mario World Wink )
Avatar
Tom | 22 november 2007 12:57 | #149339
Ik vind de kleinere levels van Galaxy heel prettig. Ik speel namelijk zelden lang op een console. De overzichtelijkheid van de levels zorgt ervoor dat ik vaker het spel ga spelen, omdat je er niet direct een uur voor vrij hoeft te maken.
Avatar
Gebruiker 16232 | 22 november 2007 13:40 | #149340
ik heb alle 242 sterren gehaald en 96 is véél te weinig voor dit dodelijke spel
Avatar
Marcel | 22 november 2007 13:43 | #149341
Een 96 is het gemiddelde van alle stukjes. Kijk verder dan het cijfer, dan snap je waar het vandaan komt.
Avatar
Dazz-e | 22 november 2007 13:47 | #149342
242 sterren?

dat is best knap.
Avatar
Gebruiker 3441 | 22 november 2007 14:29 | #149344
lol 242 sterren Very Happy
Avatar
SMS | 22 november 2007 14:46 | #149345
Mario EN Luigi's sterren. Maar het zijn geen verschillende sterren(De races niet meegeteld), dus opzich zijn het nog altijd 121.
Avatar
Gary | 22 november 2007 15:55 | #149346
"Een ander puntje van kritiek is dat ik persoonlijk de bij-power-up iets teveel aanwezig vond in vergelijking tot de andere. Ik had het idee dat de andere power-ups hierdoor niet de aandacht kregen die ze wel verdienden."

dit slaat dan weer nergens op Quint. Alleen omdat je die bij-powerup in twee levels ofzo gebruikt en de rest niet, noem jij het een minpunt. nou gelukkig dat je hem nog een 99 geeft!
Avatar
Dr. King | 22 november 2007 16:55 | #149349
Dit spel roept gewoon mijn naam. Alles in het spel is gewoon precies zoals ik het wil hebben: Veel kleine gebieden, maar ook een paar grote gebieden, grote afwisseling van gameplay, coole graphics, goeie oude 2D levels, niet te moeilijk)
Avatar
Masterswordish | 22 november 2007 17:47 | #149350
Ik vind het grootste punt van kritiek de moeilijkheidsgraad. Ik haal alles met 2 vingers in mijn neus. Verder een geniaal spel, maar het halen van sterren is mij iets te makkelijk!
Avatar
Elm | 22 november 2007 20:37 | #149376
Omg, ik kan dit level niet halen.:'), De Comeet dat je maar 1 leven hebt, en dan die Ghost boss met die stenen om zich heen.
Avatar
Gebruiker 15910 | 22 november 2007 22:24 | #149398
haha 242 sterren zitten erin retards >_< en over die power-ups is idd bullshit, jullie willen gewoon geen 10 uitdelen. een van de beste spellen ooit, en als dit niet hoger dan 96 verdient zal er wel nooit een hoger cijjfer uitgedeelt worden op wiids.
Avatar
Marcel | 22 november 2007 23:09 | #149401
@SSBM-Meister
Het cijfer is een gemiddelde van alle "scores" die aan het einde van iedere tekst staan. De 96 is dus: 99(Marcel)+99(Quint)+96(Johannes)+90(Theun):4=96

LEES dus gewoon de tekst, een review is meer dan een opsomming van scores, of kunnen we voortaan gewoon een rijtje scores plaatsen zonder onderbouwing of tekst? Zijn we in ieder geval veel sneller klaar.

Overigens heb ik zelf MP3 een 98 gegeven, en als ik alleen deze review had gedaan had er een 99 gestaan. Het leek ons leuk om verschillende meningen te laten horen over het spel. Meningen kunnen namelijk "verschillen" voor wie dat nog niet wist.
Avatar
Gary | 23 november 2007 00:29 | #149405
Je moet als eindcijfer alsnog geen gemiddelde nemen. Klinkt moeilijk maar nu krijgt het spel dus lager dan een Metroid terwijl over het algemeen Mario toch veel beter is.
Avatar
!!Luigi!! | 23 november 2007 08:22 | #149412
Neej dat kan ook niet, want het zijn 2 totaal verschillende spellen met verschillende belevenissen. Daarbij denk ik dat je zelf ook wel 5 spellen (all-time) kan noemen die je boven Mario Galaxy zou plaatsen. Dan zou Galaxy maximaal een 9,5 scoren. En als je zo zou denken, zou je er van uit moeten gaan dat er slechts 100 spellen op de markt zouden zijn, dus dat kan ook al niet. Een cijfer geven aan een spel moet helemaal los staan van alle andere spellen en puur beoordeelt worden op die tijd waar het spel zich in bevind. En dan zou je weer tot de conclusie kunnen komen dat een cijfer eigenlijk helemaal niks zegt. Al helemaal niet als je die met cijfers van andere spellen (en genres) vergelijkt.
Avatar
Gebruiker 15910 | 23 november 2007 13:21 | #149416
@ marcel, wie zegt dat ik de tekst niet alleng gelezen heb? waarom ga je daar van uit?
Avatar
Theun | 23 november 2007 15:13 | #149419
Je moet als eindcijfer alsnog geen gemiddelde nemen. Klinkt moeilijk maar nu krijgt het spel dus lager dan een Metroid terwijl over het algemeen Mario toch veel beter is.


Ja baas [+]
Avatar
SMS | 23 november 2007 18:42 | #149427
Ik vond Metroid ook gewoon leuker, dus voor mij klopt het min of meer, alhoewel beide cijfers ietsje te hoog waren.
Avatar
Quint | 23 november 2007 19:31 | #149434
Haha @ de fanboys die op hun teentjes zijn getrapt, omdat niet iedereen hier met de hype meeloopt en dus de game niet met een 10 beloont.

Echt, groei eventjes op ofzo.
Avatar
o0o | 24 november 2007 22:13 | #149516
Mario Galaxy heeft me ouderwets geanimeerd. De muziek is geniaal in elkaar gezet. Ook het vertragen/versnellen ervan aan de hand van mario's snelheid, subliem! Vooral nostalgie deed me uren in mijn stoel zitten op weg naar mijn volgende ster. De levels zijn niet al te moeilijk en nadat ik merkte dat ik bij iedere keer dat ik opstarte 5 levens erbij krijg maakte ik me helemaal niet meer druk of ik het wel of niet halen zou. Dit laatste maakt mario super galaxy gemakkelijker dan super mario 64, naar mijn idee het moeilijkste spel van de serie. De co-optie moet ik nog uitproberen maar het idee staat me wel aan. En ook met luigi moet ik nog spelen. Ik geef de game tot nu toe een 8.5 omdat ik het toch net iets te makkelijk vind en er te snel doorheen glijdt. Iets meer uitdaging dus!
Avatar
Masterswordish | 25 november 2007 21:17 | #149588
Haha @ de fanboys die op hun teentjes zijn getrapt, omdat niet iedereen hier met de hype meeloopt en dus de game niet met een 10 beloont.

Echt, groei eventjes op ofzo.


99/100... Volgens mij ligt dat dicht bij de 100/100, dus zover lig jij niet van hun mening af. IMO zit Theun er het dichtst bij!
Avatar
Gebruiker 15910 | 26 november 2007 23:37 | #149683
groei even op? geef gewoon een tien, dan is het maar gebeurt het maakt niet uit joh.
Avatar
Dinalfos | 27 november 2007 00:10 | #149684
Waarom geven jullie de game niet gewoon het cijfer dat het verdient, namelijk een 9.4? Marcel en Quint zijn niet streng genoeg en Theun wil te graag afwijken van de consensus door hem slechts een 90 te geven. Zucht, waarom zijn teh interwebs toch altijd zo voorspelbaar....
Avatar
Quint | 27 november 2007 01:08 | #149687
Ik niet streng genoeg? Potvert zeg. Dat ik dat nog mag meemaken na die 7,5 van Zelda.
Avatar
Dinalfos | 27 november 2007 02:04 | #149689
Niet streng genoeg voor déze game. En met "streng" bedoel ik niet dat je de game moet afstraffen op niet-bestaande minpunten. Want dat gebeurt al genoeg, zie de review van Theun. Maar zeg nou zelf, de game is weliswaar een meesterwerk (misschien wel de beste van het jaar), maar het is niets revolutionairs ofzo.

Avatar
Quint | 27 november 2007 02:14 | #149690
"En oh, ik kan nog met het argument komen dat het spel niet revolutionair is, wat bijvoorbeeld Ocarina of Time of Super Mario 64 wel was. Maar is dat nog wel mogelijk dezer dagen? Van mij hoeft dat niet als het spel zo ijzersterk in elkaar zit als Super Mario Galaxy."

Volgens mij heb ik dat al gezegd ja.
Avatar
Dr. King | 27 november 2007 08:20 | #149693
@Dinalfos: Waarom zeuren omdat het eindcijfer 0.2 punt afwijkt van jouw cijfer.
Avatar
wouter_vandijk2 | 28 november 2007 12:07 | #149772
Wat zijn jullie een stelletje boners! Een review is gebaseerd op een mening, staat dat je niet aan JAMMER! dan maak je er zelf maar één. Dat is ook het leuke van een individu zijn; niemand is hetzelfde.
Om nog wel in de context van de game te blijven: waarom moeten jullie altijd zo erg letten op de slechte punten in het spel. Ga gewoon spelen en maak er niet zo'n ophef over, dat verpest het hele gamen voor jezelf. Dan ga je er continue op zitten letten en irriteer je je steeds. In plaats van dat je nou eens kijkt naar het innovatieve vermogen wat in deze game is geperst, dan heb je al snel veel meer plezier in een game.
Avatar
Dinalfos | 28 november 2007 12:22 | #149775
"En oh, ik kan nog met het argument komen dat het spel niet revolutionair is, wat bijvoorbeeld Ocarina of Time of Super Mario 64 wel was. Maar is dat nog wel mogelijk dezer dagen? Van mij hoeft dat niet als het spel zo ijzersterk in elkaar zit als Super Mario Galaxy."

Volgens mij heb ik dat al gezegd ja.


Ja, maar dat zou je eindcijfer wel moeten reflecteren.
Avatar
Dinalfos | 28 november 2007 12:23 | #149776
@Dinalfos: Waarom zeuren omdat het eindcijfer 0.2 punt afwijkt van jouw cijfer.


Tja, je moet altijd wat te zeuren hebben hé?
Avatar
Quint | 28 november 2007 14:06 | #149781
"En oh, ik kan nog met het argument komen dat het spel niet revolutionair is, wat bijvoorbeeld Ocarina of Time of Super Mario 64 wel was. Maar is dat nog wel mogelijk dezer dagen? Van mij hoeft dat niet als het spel zo ijzersterk in elkaar zit als Super Mario Galaxy."

Volgens mij heb ik dat al gezegd ja.


Ja, maar dat zou je eindcijfer wel moeten reflecteren.


Neen, want volgens mij zeg ik er achter:

"Van mij hoeft dat niet als het spel zo ijzersterk in elkaar zit als Super Mario Galaxy."
Avatar
squidboy | 21 januari 2008 19:07 | #153492
Dit is het op-een-na best spel van Mario, ik vind Sunshine toch nog de leukste
Avatar
squidboy | 21 januari 2008 19:08 | #153493
Dit is het op-een-na best spel van Mario, ik vind Sunshine toch nog de leukste
Avatar
Kamielschki | 29 januari 2008 16:52 | #154137
een 100
Avatar
suppajob | 02 februari 2008 22:52 | #154736
waarom heb ik deze game nog nie gekocht :?
Avatar
Belleystar | 04 januari 2014 00:01 | #229165
"Als laatste moet nog even gezegd worden dat de game er enorm goed uitziet en de muziek geweldig is. Werkelijk alles is op beide fronten op en top in orde, zoals we wel mogen verwachten van Nintendo bij zo�n grote game. Zet trouwens maar de nadruk op grote, want deze game speel je niet zomaar voor de volle 100% uit. De laatste eindbaas bereiken en verslaan is mogelijk voor iedereen, maar zoals eerder gezegd kan deze game enorm lastig worden. Dit spel uitspelen met de volle 100% is alleen weggelegd voor de hardcore gamers. "

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Super Mario Galaxy

Platform: Wii
Genre: Platform
Ontwikkelaar: Nintendo
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 2
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 16 november 2007

Screenshots