Super Mario Galaxy Review | 21 november 2007 16:32 | Auteur: Marcel

Super Mario Galaxy - Marcel II
Structuur
De game biedt genoeg uitdaging voor de speler die geen genoegen neemt met ruimtesprongen. De opdrachten in het spel variëren per Galaxy. De meest gangbare is het einde van het level bereiken, zoals we dat vroeger met 2D spellen moesten doen. Een geniaal platform level voltooien en beloond worden met een ster is iets dat al veel geprezen werd in Super Mario Sunshine, maar was in dat spel te weinig aanwezig. Daarnaast zijn er puzzels en speciale hindernisbanen. Denk bijvoorbeeld aan Pullstars, blauwe sterren die Mario in een bubbel door het heelal laten zweven en Slingpods die hem het universum in doen slingeren. De mogelijkheden in Galaxy zijn eindeloos en iedere steen of platform wordt benut door het spel. De werelden zijn compacter maar veel actievoller dan voorheen. Alleen in Super Mario Galaxy kom je situaties tegen waarbij je rond een bewegend platform loopt terwijl je kanonskogels en stroomhekken ontwijkt. Tegelijkertijd proberen een aantal Goomba's je van het platform af te duwen en worden er constant stroomschokken op je afgevuurd. Je bent immer bezig met het verzamelen van munten en starbits en het ontwijken en verslaan van vijanden. Doordat de besturing en camera nagenoeg perfect uitgewerkt zijn, durft men zelfs nog een aantal 2D elementen in het spel te verwerken. De platformonderdelen zijn wederom gebaseerd op zwaartekracht en brengen nieuwe spelprincipes met zich mee. De ontwikkelaars hebben zelfs een enkele keer de 2D gameplay boven de 3D gameplay verkozen om een level beter haalbaar te maken. Een toren beklimmen werkt nu eenmaal veel beter in 2D, terwijl het rondrennen om planeetjes fijner is in een 3D scenario.

MGAL26

Naast de nieuwe Galaxy levels zijn ook de avontuurlijke platte werelden vertegenwoordigd in Super Mario Galaxy. De werelden zijn vaak uitgebreider en hebben een power-up als middelpunt. In het bijenkoninkrijk kan Mario in een bij veranderen om te vliegen en muren te beklimmen. De ijs en lava werelden laten hem schaatsen en vuur schieten. Het sterkste punt van de power-ups is het feit dat ze je van meerdere krachten voorzien. Bij Mario kan bijvoorbeeld op wolken staan en bomen in klimmen, ijs Mario kan op water lopen en lava bevriezen en de bekende ster maakt Mario niet alleen onsterfelijk maar laat hem ook harder rennen! De power-ups zijn erg schaars en je krijgt ze altijd met een doel voor ogen. Nintendo heeft een aantal goed uitgedachte puzzels ontwikkeld voor de extra krachten van Mario. De meeste power-ups kennen een tijdslimiet voor wat extra uitdaging. Daarnaast verliest Mario zijn oude vaardigheden wanneer hij bepaalde power-ups gebruikt. Zijn bijvorm kent maar één sprong en vuur Mario kan geen draai aanval uitvoeren.

Vrijheid
Het spel laat de speler vrij in level keuze en tempo. Speel ik eerst deze Galaxy compleet uit of ga ik direct door naar de volgende? Het gevoel van vrijheid is fijn en geeft een extra boost aan de spelbeleving. De werelden die niet helemaal jouw ding zijn kun je zonder meer overslaan zonder dat het spel stagneert. Je favoriete Galaxies kun je zo vaak herspelen als je wilt!

MGAL76

De hoogtepunten van het spel zijn de Bowser werelden. De moeilijkheidsgraad wordt hier nog een tandje opgevoerd, ondanks dat de lat op diverse momenten al vrij hoog ligt door de slechts drie levenspunten. Daarnaast kun je de eindbazen te lijf gaan en Grand Stars verkrijgen om een nieuwe Dome te ontgrendelen. De eindbazen zijn veelal ontworpen als levels. Beklim bijvoorbeeld een grote robot en leidt een Bullet-bill naar de zwakke plek of ga Bowser te lijf in een spannende showdown. De door Ganondorf geïntroduceerde afkets tactiek is ook niet overgeslagen!

Marcelquote

Onmogelijk?
Met Link's aartsrivaal komen we bij het volgende cruciale element van de Galaxy ervaring, de muziek. Nintendo huurde een compleet symfonieorkest om de soundtrack van Galaxy ten gehore te brengen en het resultaat is fantastisch. Het is niet alleen gelukt om meeslepende epische muziek te componeren, maar men is er ook in geslaagd om oude deuntjes in een nieuw jasje te stoppen. De legendarische Bowser muziek uit Mario 64 is terug, evenals het vrolijke Super Mario Bros. 3 deuntje. De aandachtige luisteraar zal zelfs een aantal liedjes herkennen uit Super Mario Land. Daarnaast verandert de muziek van tempo bij gevaarlijke situaties en eindbazen. Aan je eigen acties merk je dat je automatisch springt op bepaalde tonen, maar het is nog vreemder om te zien dat het spel daadwerkelijk op de maat van de muziek geprogrammeerd is! Een techniek die Nintendo tijdens de ontwikkeling van Twilight Princess nog onmogelijk achtte.

Een ander lovend element van Super Mario Galaxy is de co-star optie. De functie van de aanwijzer wordt overgenomen door een tweede speler. Het doel van de co-star is om de speler die toekijkt bij het spel te betrekken. De optie brengt echter een onbedoeld gevolg met zich mee. Je kunt iemand die niet zoveel games speelt of nog nooit een Mario spel heeft gespeeld dirigeren met je sterretje. Je betrapt jezelf erop dat je de weg constant aanwijst voor de speler die met Mario aan het rondhollen is. Daarnaast krijgt de cursor in deze modus een aantal nieuwe mogelijkheden. De rollende stenen kunnen nu tegengehouden worden, net als vijanden en andere obstakels. Het maakt sommige uitdagingen aanzienlijk makkelijker en je ontdekt de meerwaarde pas echt bij de latere levels.

Super_Mario_Galaxy_Art_006

Conclusie
Super Mario Galaxy bewijst dat niets onmogelijk is en tilt het platform genre naar ongekende hoogten. Het spel kent geen saaie momenten en de drang om door spelen is groot. "Oké, nog even één ster dan!" net nu je op het punt staat te stoppen geeft het spel je een nieuw "speeltje" om van te genieten. Want dat is Super Mario Galaxy, je favoriete speelgoed. Iets wat je wilt blijven spelen, iets wat je nooit meer loslaat en nooit meer zult vergeten. Wie na Super Mario 64 dacht dat het niet beter kon heeft zich vergist, Super Mario Galaxy is hier en overtreft alle verwachtingen. De eerste 60 sterren kunnen door de gevorderde Mario speler al binnen 15 á 20 uur gehaald worden. De tweede helft van de sterren is aanzienlijk uitdagender en moeilijker. Een planeet overstromen, met ongekende precisie door een 2D wereld springen, objecten van planeet naar planeet gooien en nog veel en veel meer. Dit spel mag je absoluut niet aan je voorbij laten gaan; Super Mario Galaxy is perfectie!

Marcelscore
Next articleJapanse Rune Factory 2 trailer Previous articleWiihome prijsvraag!

Reacties van gebruikers

Avatar
Paul | 21 november 2007 20:01 | #149300
een bescheiden 96 Smile
Avatar
Gebruiker 6753 | 21 november 2007 20:10 | #149301
Wat mij betreft de juiste score Smile
Avatar
Weebl | 21 november 2007 20:10 | #149302
96, netjes. Ik moet dit spel echt eens halen, maar ik heb nou eenmaal zoveel te doen atm
Avatar
Marcel | 21 november 2007 21:12 | #149305
wow jullie kunnen snel lezen 0_o
Het eindcijfer is trouwens een gemiddelde van al onze cijfers.
Avatar
Elm | 21 november 2007 20:29 | #149306
ach valt ook nog wel mee marcel
Avatar
Gebruiker 15901 | 21 november 2007 21:02 | #149310
ik vind een perfect cijfer, voor mij beste game tot nu toe op de wii
Avatar
Rubje | 21 november 2007 21:10 | #149312
Goed cijfer van wat ik tot nu toe allemaal heb gelezen in andere bladen. Ook leuk dat jullie meerdere redactieleden iets hebben laten schrijven.
Ohja speciaal voor Quint: leuk stuk Razz .
Avatar
Gebruiker 16109 | 21 november 2007 21:20 | #149315
mario games en zelda games sijn egt nie te missen (ook al is orcarina beter Razz )
Avatar
Arch | 21 november 2007 22:03 | #149322
telt mp3 niet meer mee deze winter?
Avatar
peyj | 21 november 2007 22:07 | #149323
goed cijfer, tenminste geen overdreven 10. Ondanks dat het een geweldig spel is, is het ookal weer geen 10 waard.
Avatar
Marcel | 21 november 2007 22:10 | #149324
@Arch, MP3 is een hele toffe game die ik met plezier heb gespeeld en een 98 gegeven heb, maar Super Mario Galaxy spreekt gewoon veel meer mensen aan en is nog iets beter(een 99).
Avatar
SMS | 21 november 2007 22:23 | #149325
Ik ga met Theun's mening mee, maar velaag het cijfer naar een 84. Leuke game, maar niet de topper waar ik zo lang de hele tijd naar uitkeek.

Ik snap nog steeds niet waarom ze Mario Sunshine telkens afkraken. De camera was beter dan in welke delen dan ook, sinds je daar volledige besturing had voor de camera. De "te" grote eilanden is een puur pluspunt. Meer om te ontdekken, en daar gaan de echte 3D Mario games om. Het creativiteit gedeelte is deels waar, sinds de zon soms ging vervelen. Maar de gameplay zelf was altijd anders. Ik vind eerlijk gezegd Mario Sunshine beter als Mario 64 EN Mario Galaxy. Mario 64 was veel te leeg naar mijn smaak.
Avatar
Marcel | 21 november 2007 22:34 | #149327
Ik vond Sunshine ook leuker dan Super Mario 64, maar het neemt niet weg dat er een aantal fouten in het ontwerp zaten.
Avatar
Tom | 21 november 2007 22:51 | #149328
Super Mario Sunshine was echt naadje, geen idee waarom, maar er was niet doorheen te komen. Super Mario Galaxy vind ik simpelweg gaaf. Het speelt gewoon lekker, er zitten constant van die kleine dingetjes in waardoor je "wow" zegt.
Avatar
SMS | 21 november 2007 23:08 | #149330
Nou ik beter probeer te herrinneren, herrinner ik me dat Mario Sunshine hem vooral in de replay zat. Het is gewoon de soort game die het hem zit in het rondrennen en verkennen, in plaats van serieus de sterren halen. Waarschijnlijk de reden waarom ik 3/4 van de tijd daar heb zitten rondrennen en de plek verkennen, in plaats van sterren halen. 'k heb nog steeds 119 sterren daar. >_<

Mario Galaxy heeft me tot de 120ste ster achter elkaar bezig gehouden, maar nu ik met Luigi bezig ben had ik er bij de 60ste ster helemaal geen zin meer in. En ik heb het gevoel dat nadat ik alle sterren heb, en nog even die "grand finale galaxy" heb verkend, dat ik waarschijnlijk nooit meer terugkijk op Galaxy.
Avatar
Jasper | 21 november 2007 23:23 | #149332
bij de 60e al niet meer :') Razz
Avatar
Dazz-e | 22 november 2007 08:15 | #149335
Prima game, net cijfer, ik heb niet zo'n problemen met het camerawerk, wel heb ik moeite met het feit dat de lvl's zo klein zijn. Dat is wel jammer. Dat maakt het een game die je nog net even snel voor het eten een paar lvl's speelt.

Verder een toppertje welke thuis hoort in de spellenkast van iedere wii bezitter
Avatar
!!Luigi!! | 22 november 2007 08:31 | #149336
Volgens mij zijn de levels in Galaxy niet groter of kleiner dan de Mario 64 levels. Daarbij steken de levels zo goed in elkaar, dat op elke vierkante meter "fun" te beleven is. Dat was in Sunshine nou duidelijk niet het geval, wat veel doelloos rennen met zich mee bracht. Maar ieder zijn ding natuurlijk, want het gaf je ook weer het vrijheid gevoel.
De afgelopen jaren heb ik elk klein beetje info van Galaxy opgeslokt en nog steeds verbaast de game me. Er zijn momenten dat ik gewoon kippenvel krijg van de belevenis. Ik zet deze game in de Mario reeks toch nét boven Mario 64 (vlak onder Super Mario World Wink )
Avatar
Tom | 22 november 2007 12:57 | #149339
Ik vind de kleinere levels van Galaxy heel prettig. Ik speel namelijk zelden lang op een console. De overzichtelijkheid van de levels zorgt ervoor dat ik vaker het spel ga spelen, omdat je er niet direct een uur voor vrij hoeft te maken.
Avatar
Gebruiker 16232 | 22 november 2007 13:40 | #149340
ik heb alle 242 sterren gehaald en 96 is véél te weinig voor dit dodelijke spel
Avatar
Marcel | 22 november 2007 13:43 | #149341
Een 96 is het gemiddelde van alle stukjes. Kijk verder dan het cijfer, dan snap je waar het vandaan komt.
Avatar
Dazz-e | 22 november 2007 13:47 | #149342
242 sterren?

dat is best knap.
Avatar
Gebruiker 3441 | 22 november 2007 14:29 | #149344
lol 242 sterren Very Happy
Avatar
SMS | 22 november 2007 14:46 | #149345
Mario EN Luigi's sterren. Maar het zijn geen verschillende sterren(De races niet meegeteld), dus opzich zijn het nog altijd 121.
Avatar
Gary | 22 november 2007 15:55 | #149346
"Een ander puntje van kritiek is dat ik persoonlijk de bij-power-up iets teveel aanwezig vond in vergelijking tot de andere. Ik had het idee dat de andere power-ups hierdoor niet de aandacht kregen die ze wel verdienden."

dit slaat dan weer nergens op Quint. Alleen omdat je die bij-powerup in twee levels ofzo gebruikt en de rest niet, noem jij het een minpunt. nou gelukkig dat je hem nog een 99 geeft!
Avatar
Dr. King | 22 november 2007 16:55 | #149349
Dit spel roept gewoon mijn naam. Alles in het spel is gewoon precies zoals ik het wil hebben: Veel kleine gebieden, maar ook een paar grote gebieden, grote afwisseling van gameplay, coole graphics, goeie oude 2D levels, niet te moeilijk)
Avatar
Masterswordish | 22 november 2007 17:47 | #149350
Ik vind het grootste punt van kritiek de moeilijkheidsgraad. Ik haal alles met 2 vingers in mijn neus. Verder een geniaal spel, maar het halen van sterren is mij iets te makkelijk!
Avatar
Elm | 22 november 2007 20:37 | #149376
Omg, ik kan dit level niet halen.:'), De Comeet dat je maar 1 leven hebt, en dan die Ghost boss met die stenen om zich heen.
Avatar
Gebruiker 15910 | 22 november 2007 22:24 | #149398
haha 242 sterren zitten erin retards >_< en over die power-ups is idd bullshit, jullie willen gewoon geen 10 uitdelen. een van de beste spellen ooit, en als dit niet hoger dan 96 verdient zal er wel nooit een hoger cijjfer uitgedeelt worden op wiids.
Avatar
Marcel | 22 november 2007 23:09 | #149401
@SSBM-Meister
Het cijfer is een gemiddelde van alle "scores" die aan het einde van iedere tekst staan. De 96 is dus: 99(Marcel)+99(Quint)+96(Johannes)+90(Theun):4=96

LEES dus gewoon de tekst, een review is meer dan een opsomming van scores, of kunnen we voortaan gewoon een rijtje scores plaatsen zonder onderbouwing of tekst? Zijn we in ieder geval veel sneller klaar.

Overigens heb ik zelf MP3 een 98 gegeven, en als ik alleen deze review had gedaan had er een 99 gestaan. Het leek ons leuk om verschillende meningen te laten horen over het spel. Meningen kunnen namelijk "verschillen" voor wie dat nog niet wist.
Avatar
Gary | 23 november 2007 00:29 | #149405
Je moet als eindcijfer alsnog geen gemiddelde nemen. Klinkt moeilijk maar nu krijgt het spel dus lager dan een Metroid terwijl over het algemeen Mario toch veel beter is.
Avatar
!!Luigi!! | 23 november 2007 08:22 | #149412
Neej dat kan ook niet, want het zijn 2 totaal verschillende spellen met verschillende belevenissen. Daarbij denk ik dat je zelf ook wel 5 spellen (all-time) kan noemen die je boven Mario Galaxy zou plaatsen. Dan zou Galaxy maximaal een 9,5 scoren. En als je zo zou denken, zou je er van uit moeten gaan dat er slechts 100 spellen op de markt zouden zijn, dus dat kan ook al niet. Een cijfer geven aan een spel moet helemaal los staan van alle andere spellen en puur beoordeelt worden op die tijd waar het spel zich in bevind. En dan zou je weer tot de conclusie kunnen komen dat een cijfer eigenlijk helemaal niks zegt. Al helemaal niet als je die met cijfers van andere spellen (en genres) vergelijkt.
Avatar
Gebruiker 15910 | 23 november 2007 13:21 | #149416
@ marcel, wie zegt dat ik de tekst niet alleng gelezen heb? waarom ga je daar van uit?
Avatar
Theun | 23 november 2007 15:13 | #149419
Je moet als eindcijfer alsnog geen gemiddelde nemen. Klinkt moeilijk maar nu krijgt het spel dus lager dan een Metroid terwijl over het algemeen Mario toch veel beter is.


Ja baas [+]
Avatar
SMS | 23 november 2007 18:42 | #149427
Ik vond Metroid ook gewoon leuker, dus voor mij klopt het min of meer, alhoewel beide cijfers ietsje te hoog waren.
Avatar
Quint | 23 november 2007 19:31 | #149434
Haha @ de fanboys die op hun teentjes zijn getrapt, omdat niet iedereen hier met de hype meeloopt en dus de game niet met een 10 beloont.

Echt, groei eventjes op ofzo.
Avatar
o0o | 24 november 2007 22:13 | #149516
Mario Galaxy heeft me ouderwets geanimeerd. De muziek is geniaal in elkaar gezet. Ook het vertragen/versnellen ervan aan de hand van mario's snelheid, subliem! Vooral nostalgie deed me uren in mijn stoel zitten op weg naar mijn volgende ster. De levels zijn niet al te moeilijk en nadat ik merkte dat ik bij iedere keer dat ik opstarte 5 levens erbij krijg maakte ik me helemaal niet meer druk of ik het wel of niet halen zou. Dit laatste maakt mario super galaxy gemakkelijker dan super mario 64, naar mijn idee het moeilijkste spel van de serie. De co-optie moet ik nog uitproberen maar het idee staat me wel aan. En ook met luigi moet ik nog spelen. Ik geef de game tot nu toe een 8.5 omdat ik het toch net iets te makkelijk vind en er te snel doorheen glijdt. Iets meer uitdaging dus!
Avatar
Masterswordish | 25 november 2007 21:17 | #149588
Haha @ de fanboys die op hun teentjes zijn getrapt, omdat niet iedereen hier met de hype meeloopt en dus de game niet met een 10 beloont.

Echt, groei eventjes op ofzo.


99/100... Volgens mij ligt dat dicht bij de 100/100, dus zover lig jij niet van hun mening af. IMO zit Theun er het dichtst bij!
Avatar
Gebruiker 15910 | 26 november 2007 23:37 | #149683
groei even op? geef gewoon een tien, dan is het maar gebeurt het maakt niet uit joh.
Avatar
Dinalfos | 27 november 2007 00:10 | #149684
Waarom geven jullie de game niet gewoon het cijfer dat het verdient, namelijk een 9.4? Marcel en Quint zijn niet streng genoeg en Theun wil te graag afwijken van de consensus door hem slechts een 90 te geven. Zucht, waarom zijn teh interwebs toch altijd zo voorspelbaar....
Avatar
Quint | 27 november 2007 01:08 | #149687
Ik niet streng genoeg? Potvert zeg. Dat ik dat nog mag meemaken na die 7,5 van Zelda.
Avatar
Dinalfos | 27 november 2007 02:04 | #149689
Niet streng genoeg voor déze game. En met "streng" bedoel ik niet dat je de game moet afstraffen op niet-bestaande minpunten. Want dat gebeurt al genoeg, zie de review van Theun. Maar zeg nou zelf, de game is weliswaar een meesterwerk (misschien wel de beste van het jaar), maar het is niets revolutionairs ofzo.

Avatar
Quint | 27 november 2007 02:14 | #149690
"En oh, ik kan nog met het argument komen dat het spel niet revolutionair is, wat bijvoorbeeld Ocarina of Time of Super Mario 64 wel was. Maar is dat nog wel mogelijk dezer dagen? Van mij hoeft dat niet als het spel zo ijzersterk in elkaar zit als Super Mario Galaxy."

Volgens mij heb ik dat al gezegd ja.
Avatar
Dr. King | 27 november 2007 08:20 | #149693
@Dinalfos: Waarom zeuren omdat het eindcijfer 0.2 punt afwijkt van jouw cijfer.
Avatar
wouter_vandijk2 | 28 november 2007 12:07 | #149772
Wat zijn jullie een stelletje boners! Een review is gebaseerd op een mening, staat dat je niet aan JAMMER! dan maak je er zelf maar één. Dat is ook het leuke van een individu zijn; niemand is hetzelfde.
Om nog wel in de context van de game te blijven: waarom moeten jullie altijd zo erg letten op de slechte punten in het spel. Ga gewoon spelen en maak er niet zo'n ophef over, dat verpest het hele gamen voor jezelf. Dan ga je er continue op zitten letten en irriteer je je steeds. In plaats van dat je nou eens kijkt naar het innovatieve vermogen wat in deze game is geperst, dan heb je al snel veel meer plezier in een game.
Avatar
Dinalfos | 28 november 2007 12:22 | #149775
"En oh, ik kan nog met het argument komen dat het spel niet revolutionair is, wat bijvoorbeeld Ocarina of Time of Super Mario 64 wel was. Maar is dat nog wel mogelijk dezer dagen? Van mij hoeft dat niet als het spel zo ijzersterk in elkaar zit als Super Mario Galaxy."

Volgens mij heb ik dat al gezegd ja.


Ja, maar dat zou je eindcijfer wel moeten reflecteren.
Avatar
Dinalfos | 28 november 2007 12:23 | #149776
@Dinalfos: Waarom zeuren omdat het eindcijfer 0.2 punt afwijkt van jouw cijfer.


Tja, je moet altijd wat te zeuren hebben hé?
Avatar
Quint | 28 november 2007 14:06 | #149781
"En oh, ik kan nog met het argument komen dat het spel niet revolutionair is, wat bijvoorbeeld Ocarina of Time of Super Mario 64 wel was. Maar is dat nog wel mogelijk dezer dagen? Van mij hoeft dat niet als het spel zo ijzersterk in elkaar zit als Super Mario Galaxy."

Volgens mij heb ik dat al gezegd ja.


Ja, maar dat zou je eindcijfer wel moeten reflecteren.


Neen, want volgens mij zeg ik er achter:

"Van mij hoeft dat niet als het spel zo ijzersterk in elkaar zit als Super Mario Galaxy."
Avatar
squidboy | 21 januari 2008 19:07 | #153492
Dit is het op-een-na best spel van Mario, ik vind Sunshine toch nog de leukste
Avatar
squidboy | 21 januari 2008 19:08 | #153493
Dit is het op-een-na best spel van Mario, ik vind Sunshine toch nog de leukste
Avatar
Kamielschki | 29 januari 2008 16:52 | #154137
een 100
Avatar
suppajob | 02 februari 2008 22:52 | #154736
waarom heb ik deze game nog nie gekocht :?
Avatar
Belleystar | 04 januari 2014 00:01 | #229165
"Als laatste moet nog even gezegd worden dat de game er enorm goed uitziet en de muziek geweldig is. Werkelijk alles is op beide fronten op en top in orde, zoals we wel mogen verwachten van Nintendo bij zo�n grote game. Zet trouwens maar de nadruk op grote, want deze game speel je niet zomaar voor de volle 100% uit. De laatste eindbaas bereiken en verslaan is mogelijk voor iedereen, maar zoals eerder gezegd kan deze game enorm lastig worden. Dit spel uitspelen met de volle 100% is alleen weggelegd voor de hardcore gamers. "

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Super Mario Galaxy

Platform: Wii
Genre: Platform
Ontwikkelaar: Nintendo
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 2
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 16 november 2007

Screenshots