Super Mario Galaxy Review | 21 november 2007 16:32 | Auteur: Marcel

Super Mario Galaxy - Theun

Theun1

Impact
Mario's nieuwste avontuur staat weer voor de deur en moet het superieure Super Mario 64 doen vergeten. Tot op heden zijn er veel reviews verschenen waarin wordt geconstateerd dat de game bijna perfect is. Dat zou dus zeggen dat de game eenzelfde impact op iedereen moet hebben als dat Super Mario 64 tien jaar geleden deed met behulp van de overstap naar 3D. Super Mario Galaxy heeft inderdaad potentie dankzij de unieke mogelijkheden van de Wii, maar het bereiken van dat doel lijkt lastiger dan gedacht. Er is naar mijn mening hier en daar wel wat op te merken aan de game.

Super Mario Galaxy neemt je mee naar verschillende werelden waar je allemaal kleine opdrachten moet doen om sterren te verzamelen. Het voltooien van de opdrachten is nog hetzelfde als altijd, alleen zit je nu meer 'on-rails'. Je hebt in dit spel twee soorten levels namelijk 3D levels en 2D levels. Dat 2D levels volgens een bepaald pad gaan is niet vreemd te noemen, maar dat de 3D levels (waar er véél meer van zijn) dat ook hebben, is toch wel teleurstellend te noemen. Ieder 3D level bestaat namelijk uit een aantal kleine planeetjes (met hier en daar een grotere) en om een ster te halen moet je simpelweg jezelf naar het einde werken. Leuk om het spel vol actie te houden, maar de glamour van de Super Mario 64 levels vervalt hierdoor. Waar je tien jaar geleden in enorme gebieden kon gaan en staan waar je maar wilde, zit je nu vast aan een pad. Alleen op de iets grotere levels heb je nog enigszins vrijheid, maar deze levels zijn lang niet zo groot als dat ze waren in Super Mario 64. Hoewel er dus meer actie te vinden is in Galaxy, voelt de game ook aan als een kleine stap terug in wat betreft de vrijheid. Nintendo heeft dan ook maar gelijk besloten de camera in het spel zo veel mogelijk te beperken. Meestal kun je deze camera namelijk niet zelf besturen, waardoor je ook niet echt het gevoel krijgt dat er nog meer dingen om je heen zijn. Je kunt ze immers nu ook niet even rustig bekijken. In de 2D levels ontbreekt deze vrijheid natuurlijk niet, omdat die er simpelweg niet kan zijn in 2D.

42611520071002_191440_6_big

Zoals al eerder gezegd is Super Mario Galaxy meer actiegericht. Je moet in het spel meer alert blijven en Mario's technieken goed kunnen beheersen om alle levels te kunnen doorkruisen. Om het allemaal nog even wat moeilijker te maken kan Mario in dit deel maar drie keer geraakt worden en alleen de schaars te vinden muntjes kunnen z'n leven herstellen. Hoewel daar tegenover staat dat er letterlijk gestrooid wordt met levens is en blijft het spel een uitdaging, omdat er meerdere plekken in het spel zijn waar je keer op keer af zal gaan. Vooral de 2D gedeeltes van het spel zijn erg uitdagend. Meestal is er dan sprake van zwaartekrachtpuzzels. Op de achtergrond zie je welke richting de zwaartekracht op staat en jij moet met Mario anticiperen op die achtergrond om niet van het veld af te vallen. Dit is werkelijk subliem uitgevoerd en laat zien dat Mario in 2D omgevingen nog steeds uitstekend uit de voeten kan.

Theunquote

Uitwerking
Mario zou Mario niet zijn als hij geen leuke trucjes kon en er geen power-ups te vinden zouden zijn. Over beide valt wel degelijk wat te zeggen. De trucjes in Super Mario Galaxy zijn vrijwel hetzelfde als in Super Mario 64, maar dan iets beperkter. Je kunt nog steeds leuk drie sprongen achter elkaar maken, een achterwaartse salto doen en een zijwaartse salto, maar een aantal dingen zijn Mario ontnomen. In Super Mario Sunshine kon Mario plotseling niet meer slaan, schoppen en was zijn breakdance move verdwenen. In Super Mario Galaxy zijn deze helaas nog niet teruggekeerd en vervangen voor een simpele draaiaanval. Dan vraag je jezelf toch af 'waarom'? De draaiaanval voer je uit door met de Wiimote te schudden en werkelijk het hele spel draait om die aanval. Naast het schieten van sterretjes op vijanden is dit ook de enige echte aanval die speciaal voor de controls van de Wii zijn ontwikkeld. Waarom heeft Nintendo onze favoriete loodgieter niet gewoon weer wat vechtaanvallen geleerd? Slaan met de Wii controller gaat immers simpel en je kunt zodoende vele varianten bedenken. Die ene aanval die we nu hebben voelt wat simpel aan en het lijkt erop dat deze bedacht is om de Wii z'n speciale functies nog maar even te gebruiken. Er zijn overigens wel een paar varianten op de draaiaanval, namelijk in de vorm van power-ups. Mario kan namelijk weer een Fire Flower pakken en vuurballen schieten en heeft ook de mogelijkheid onzichtbaar te worden als Boo Mario. Helaas zijn deze toevoegingen ook niet echt denderend te noemen op het gebied van innoverend gebruik maken van de Wiimote. Het komt er dus op neer dat Nintendo de controls wel goed heeft uitgewerkt - Mario speelt immers net zo fijn als altijd - maar het is het bedrijf niet gelukt om goed gebruik te maken van de unieke mogelijkheden van de Wii.
Om even terug te komen op de power-ups; naast het feit dat de Wiimote er weinig aan verandert, zijn het wel een stel leuke toevoegingen. Zo kun je met Bee Mario op wolken staan en met Ice Mario het water onder je voeten bevriezen. Dit kan een aantal zeer leuke en innovatieve puzzels opleveren en Nintendo heeft die puzzels goed uitgewerkt. Klein minpuntje is echter dat de power-ups wel erg schaars zijn in de game, ze zijn namelijk zo leuk dat je ze wel vaker tegen zou willen komen.

MGAL68

Als laatste moet nog even gezegd worden dat de game er enorm goed uitziet en de muziek geweldig is. Werkelijk alles is op beide fronten op en top in orde, zoals we wel mogen verwachten van Nintendo bij zo�n grote game. Zet trouwens maar de nadruk op grote, want deze game speel je niet zomaar voor de volle 100% uit. De laatste eindbaas bereiken en verslaan is mogelijk voor iedereen, maar zoals eerder gezegd kan deze game enorm lastig worden. Dit spel uitspelen met de volle 100% is alleen weggelegd voor de hardcore gamers.

Super_Mario_Galaxy_Art_002

Conclusie
Al met al is Super Mario Galaxy dus een enorm goede game met veel variatie en uitdaging. Grootste minpunten blijven toch de beperking van de vrijheid, die we tien jaar geleden wel hadden, en dat de unieke mogelijkheden van de Wii niet helemaal tot het uiterste zijn gedreven. Op een schudbeweging, sterretjes schieten op het scherm en een paar minigames na valt er weinig tot geen innovatie te vinden. Super Mario Galaxy mag zich een waardige Mario game noemen, maar heeft toch wel de kans laten schieten een memorabele klassieker te worden.

Theunscore
Next articleJapanse Rune Factory 2 trailer Previous articleWiihome prijsvraag!

Reacties van gebruikers

Avatar
Paul | 21 november 2007 20:01 | #149300
een bescheiden 96 Smile
Avatar
Gebruiker 6753 | 21 november 2007 20:10 | #149301
Wat mij betreft de juiste score Smile
Avatar
Weebl | 21 november 2007 20:10 | #149302
96, netjes. Ik moet dit spel echt eens halen, maar ik heb nou eenmaal zoveel te doen atm
Avatar
Marcel | 21 november 2007 21:12 | #149305
wow jullie kunnen snel lezen 0_o
Het eindcijfer is trouwens een gemiddelde van al onze cijfers.
Avatar
Elm | 21 november 2007 20:29 | #149306
ach valt ook nog wel mee marcel
Avatar
Gebruiker 15901 | 21 november 2007 21:02 | #149310
ik vind een perfect cijfer, voor mij beste game tot nu toe op de wii
Avatar
Rubje | 21 november 2007 21:10 | #149312
Goed cijfer van wat ik tot nu toe allemaal heb gelezen in andere bladen. Ook leuk dat jullie meerdere redactieleden iets hebben laten schrijven.
Ohja speciaal voor Quint: leuk stuk Razz .
Avatar
Gebruiker 16109 | 21 november 2007 21:20 | #149315
mario games en zelda games sijn egt nie te missen (ook al is orcarina beter Razz )
Avatar
Arch | 21 november 2007 22:03 | #149322
telt mp3 niet meer mee deze winter?
Avatar
peyj | 21 november 2007 22:07 | #149323
goed cijfer, tenminste geen overdreven 10. Ondanks dat het een geweldig spel is, is het ookal weer geen 10 waard.
Avatar
Marcel | 21 november 2007 22:10 | #149324
@Arch, MP3 is een hele toffe game die ik met plezier heb gespeeld en een 98 gegeven heb, maar Super Mario Galaxy spreekt gewoon veel meer mensen aan en is nog iets beter(een 99).
Avatar
SMS | 21 november 2007 22:23 | #149325
Ik ga met Theun's mening mee, maar velaag het cijfer naar een 84. Leuke game, maar niet de topper waar ik zo lang de hele tijd naar uitkeek.

Ik snap nog steeds niet waarom ze Mario Sunshine telkens afkraken. De camera was beter dan in welke delen dan ook, sinds je daar volledige besturing had voor de camera. De "te" grote eilanden is een puur pluspunt. Meer om te ontdekken, en daar gaan de echte 3D Mario games om. Het creativiteit gedeelte is deels waar, sinds de zon soms ging vervelen. Maar de gameplay zelf was altijd anders. Ik vind eerlijk gezegd Mario Sunshine beter als Mario 64 EN Mario Galaxy. Mario 64 was veel te leeg naar mijn smaak.
Avatar
Marcel | 21 november 2007 22:34 | #149327
Ik vond Sunshine ook leuker dan Super Mario 64, maar het neemt niet weg dat er een aantal fouten in het ontwerp zaten.
Avatar
Tom | 21 november 2007 22:51 | #149328
Super Mario Sunshine was echt naadje, geen idee waarom, maar er was niet doorheen te komen. Super Mario Galaxy vind ik simpelweg gaaf. Het speelt gewoon lekker, er zitten constant van die kleine dingetjes in waardoor je "wow" zegt.
Avatar
SMS | 21 november 2007 23:08 | #149330
Nou ik beter probeer te herrinneren, herrinner ik me dat Mario Sunshine hem vooral in de replay zat. Het is gewoon de soort game die het hem zit in het rondrennen en verkennen, in plaats van serieus de sterren halen. Waarschijnlijk de reden waarom ik 3/4 van de tijd daar heb zitten rondrennen en de plek verkennen, in plaats van sterren halen. 'k heb nog steeds 119 sterren daar. >_<

Mario Galaxy heeft me tot de 120ste ster achter elkaar bezig gehouden, maar nu ik met Luigi bezig ben had ik er bij de 60ste ster helemaal geen zin meer in. En ik heb het gevoel dat nadat ik alle sterren heb, en nog even die "grand finale galaxy" heb verkend, dat ik waarschijnlijk nooit meer terugkijk op Galaxy.
Avatar
Jasper | 21 november 2007 23:23 | #149332
bij de 60e al niet meer :') Razz
Avatar
Dazz-e | 22 november 2007 08:15 | #149335
Prima game, net cijfer, ik heb niet zo'n problemen met het camerawerk, wel heb ik moeite met het feit dat de lvl's zo klein zijn. Dat is wel jammer. Dat maakt het een game die je nog net even snel voor het eten een paar lvl's speelt.

Verder een toppertje welke thuis hoort in de spellenkast van iedere wii bezitter
Avatar
!!Luigi!! | 22 november 2007 08:31 | #149336
Volgens mij zijn de levels in Galaxy niet groter of kleiner dan de Mario 64 levels. Daarbij steken de levels zo goed in elkaar, dat op elke vierkante meter "fun" te beleven is. Dat was in Sunshine nou duidelijk niet het geval, wat veel doelloos rennen met zich mee bracht. Maar ieder zijn ding natuurlijk, want het gaf je ook weer het vrijheid gevoel.
De afgelopen jaren heb ik elk klein beetje info van Galaxy opgeslokt en nog steeds verbaast de game me. Er zijn momenten dat ik gewoon kippenvel krijg van de belevenis. Ik zet deze game in de Mario reeks toch nét boven Mario 64 (vlak onder Super Mario World Wink )
Avatar
Tom | 22 november 2007 12:57 | #149339
Ik vind de kleinere levels van Galaxy heel prettig. Ik speel namelijk zelden lang op een console. De overzichtelijkheid van de levels zorgt ervoor dat ik vaker het spel ga spelen, omdat je er niet direct een uur voor vrij hoeft te maken.
Avatar
Gebruiker 16232 | 22 november 2007 13:40 | #149340
ik heb alle 242 sterren gehaald en 96 is véél te weinig voor dit dodelijke spel
Avatar
Marcel | 22 november 2007 13:43 | #149341
Een 96 is het gemiddelde van alle stukjes. Kijk verder dan het cijfer, dan snap je waar het vandaan komt.
Avatar
Dazz-e | 22 november 2007 13:47 | #149342
242 sterren?

dat is best knap.
Avatar
Gebruiker 3441 | 22 november 2007 14:29 | #149344
lol 242 sterren Very Happy
Avatar
SMS | 22 november 2007 14:46 | #149345
Mario EN Luigi's sterren. Maar het zijn geen verschillende sterren(De races niet meegeteld), dus opzich zijn het nog altijd 121.
Avatar
Gary | 22 november 2007 15:55 | #149346
"Een ander puntje van kritiek is dat ik persoonlijk de bij-power-up iets teveel aanwezig vond in vergelijking tot de andere. Ik had het idee dat de andere power-ups hierdoor niet de aandacht kregen die ze wel verdienden."

dit slaat dan weer nergens op Quint. Alleen omdat je die bij-powerup in twee levels ofzo gebruikt en de rest niet, noem jij het een minpunt. nou gelukkig dat je hem nog een 99 geeft!
Avatar
Dr. King | 22 november 2007 16:55 | #149349
Dit spel roept gewoon mijn naam. Alles in het spel is gewoon precies zoals ik het wil hebben: Veel kleine gebieden, maar ook een paar grote gebieden, grote afwisseling van gameplay, coole graphics, goeie oude 2D levels, niet te moeilijk)
Avatar
Masterswordish | 22 november 2007 17:47 | #149350
Ik vind het grootste punt van kritiek de moeilijkheidsgraad. Ik haal alles met 2 vingers in mijn neus. Verder een geniaal spel, maar het halen van sterren is mij iets te makkelijk!
Avatar
Elm | 22 november 2007 20:37 | #149376
Omg, ik kan dit level niet halen.:'), De Comeet dat je maar 1 leven hebt, en dan die Ghost boss met die stenen om zich heen.
Avatar
Gebruiker 15910 | 22 november 2007 22:24 | #149398
haha 242 sterren zitten erin retards >_< en over die power-ups is idd bullshit, jullie willen gewoon geen 10 uitdelen. een van de beste spellen ooit, en als dit niet hoger dan 96 verdient zal er wel nooit een hoger cijjfer uitgedeelt worden op wiids.
Avatar
Marcel | 22 november 2007 23:09 | #149401
@SSBM-Meister
Het cijfer is een gemiddelde van alle "scores" die aan het einde van iedere tekst staan. De 96 is dus: 99(Marcel)+99(Quint)+96(Johannes)+90(Theun):4=96

LEES dus gewoon de tekst, een review is meer dan een opsomming van scores, of kunnen we voortaan gewoon een rijtje scores plaatsen zonder onderbouwing of tekst? Zijn we in ieder geval veel sneller klaar.

Overigens heb ik zelf MP3 een 98 gegeven, en als ik alleen deze review had gedaan had er een 99 gestaan. Het leek ons leuk om verschillende meningen te laten horen over het spel. Meningen kunnen namelijk "verschillen" voor wie dat nog niet wist.
Avatar
Gary | 23 november 2007 00:29 | #149405
Je moet als eindcijfer alsnog geen gemiddelde nemen. Klinkt moeilijk maar nu krijgt het spel dus lager dan een Metroid terwijl over het algemeen Mario toch veel beter is.
Avatar
!!Luigi!! | 23 november 2007 08:22 | #149412
Neej dat kan ook niet, want het zijn 2 totaal verschillende spellen met verschillende belevenissen. Daarbij denk ik dat je zelf ook wel 5 spellen (all-time) kan noemen die je boven Mario Galaxy zou plaatsen. Dan zou Galaxy maximaal een 9,5 scoren. En als je zo zou denken, zou je er van uit moeten gaan dat er slechts 100 spellen op de markt zouden zijn, dus dat kan ook al niet. Een cijfer geven aan een spel moet helemaal los staan van alle andere spellen en puur beoordeelt worden op die tijd waar het spel zich in bevind. En dan zou je weer tot de conclusie kunnen komen dat een cijfer eigenlijk helemaal niks zegt. Al helemaal niet als je die met cijfers van andere spellen (en genres) vergelijkt.
Avatar
Gebruiker 15910 | 23 november 2007 13:21 | #149416
@ marcel, wie zegt dat ik de tekst niet alleng gelezen heb? waarom ga je daar van uit?
Avatar
Theun | 23 november 2007 15:13 | #149419
Je moet als eindcijfer alsnog geen gemiddelde nemen. Klinkt moeilijk maar nu krijgt het spel dus lager dan een Metroid terwijl over het algemeen Mario toch veel beter is.


Ja baas [+]
Avatar
SMS | 23 november 2007 18:42 | #149427
Ik vond Metroid ook gewoon leuker, dus voor mij klopt het min of meer, alhoewel beide cijfers ietsje te hoog waren.
Avatar
Quint | 23 november 2007 19:31 | #149434
Haha @ de fanboys die op hun teentjes zijn getrapt, omdat niet iedereen hier met de hype meeloopt en dus de game niet met een 10 beloont.

Echt, groei eventjes op ofzo.
Avatar
o0o | 24 november 2007 22:13 | #149516
Mario Galaxy heeft me ouderwets geanimeerd. De muziek is geniaal in elkaar gezet. Ook het vertragen/versnellen ervan aan de hand van mario's snelheid, subliem! Vooral nostalgie deed me uren in mijn stoel zitten op weg naar mijn volgende ster. De levels zijn niet al te moeilijk en nadat ik merkte dat ik bij iedere keer dat ik opstarte 5 levens erbij krijg maakte ik me helemaal niet meer druk of ik het wel of niet halen zou. Dit laatste maakt mario super galaxy gemakkelijker dan super mario 64, naar mijn idee het moeilijkste spel van de serie. De co-optie moet ik nog uitproberen maar het idee staat me wel aan. En ook met luigi moet ik nog spelen. Ik geef de game tot nu toe een 8.5 omdat ik het toch net iets te makkelijk vind en er te snel doorheen glijdt. Iets meer uitdaging dus!
Avatar
Masterswordish | 25 november 2007 21:17 | #149588
Haha @ de fanboys die op hun teentjes zijn getrapt, omdat niet iedereen hier met de hype meeloopt en dus de game niet met een 10 beloont.

Echt, groei eventjes op ofzo.


99/100... Volgens mij ligt dat dicht bij de 100/100, dus zover lig jij niet van hun mening af. IMO zit Theun er het dichtst bij!
Avatar
Gebruiker 15910 | 26 november 2007 23:37 | #149683
groei even op? geef gewoon een tien, dan is het maar gebeurt het maakt niet uit joh.
Avatar
Dinalfos | 27 november 2007 00:10 | #149684
Waarom geven jullie de game niet gewoon het cijfer dat het verdient, namelijk een 9.4? Marcel en Quint zijn niet streng genoeg en Theun wil te graag afwijken van de consensus door hem slechts een 90 te geven. Zucht, waarom zijn teh interwebs toch altijd zo voorspelbaar....
Avatar
Quint | 27 november 2007 01:08 | #149687
Ik niet streng genoeg? Potvert zeg. Dat ik dat nog mag meemaken na die 7,5 van Zelda.
Avatar
Dinalfos | 27 november 2007 02:04 | #149689
Niet streng genoeg voor déze game. En met "streng" bedoel ik niet dat je de game moet afstraffen op niet-bestaande minpunten. Want dat gebeurt al genoeg, zie de review van Theun. Maar zeg nou zelf, de game is weliswaar een meesterwerk (misschien wel de beste van het jaar), maar het is niets revolutionairs ofzo.

Avatar
Quint | 27 november 2007 02:14 | #149690
"En oh, ik kan nog met het argument komen dat het spel niet revolutionair is, wat bijvoorbeeld Ocarina of Time of Super Mario 64 wel was. Maar is dat nog wel mogelijk dezer dagen? Van mij hoeft dat niet als het spel zo ijzersterk in elkaar zit als Super Mario Galaxy."

Volgens mij heb ik dat al gezegd ja.
Avatar
Dr. King | 27 november 2007 08:20 | #149693
@Dinalfos: Waarom zeuren omdat het eindcijfer 0.2 punt afwijkt van jouw cijfer.
Avatar
wouter_vandijk2 | 28 november 2007 12:07 | #149772
Wat zijn jullie een stelletje boners! Een review is gebaseerd op een mening, staat dat je niet aan JAMMER! dan maak je er zelf maar één. Dat is ook het leuke van een individu zijn; niemand is hetzelfde.
Om nog wel in de context van de game te blijven: waarom moeten jullie altijd zo erg letten op de slechte punten in het spel. Ga gewoon spelen en maak er niet zo'n ophef over, dat verpest het hele gamen voor jezelf. Dan ga je er continue op zitten letten en irriteer je je steeds. In plaats van dat je nou eens kijkt naar het innovatieve vermogen wat in deze game is geperst, dan heb je al snel veel meer plezier in een game.
Avatar
Dinalfos | 28 november 2007 12:22 | #149775
"En oh, ik kan nog met het argument komen dat het spel niet revolutionair is, wat bijvoorbeeld Ocarina of Time of Super Mario 64 wel was. Maar is dat nog wel mogelijk dezer dagen? Van mij hoeft dat niet als het spel zo ijzersterk in elkaar zit als Super Mario Galaxy."

Volgens mij heb ik dat al gezegd ja.


Ja, maar dat zou je eindcijfer wel moeten reflecteren.
Avatar
Dinalfos | 28 november 2007 12:23 | #149776
@Dinalfos: Waarom zeuren omdat het eindcijfer 0.2 punt afwijkt van jouw cijfer.


Tja, je moet altijd wat te zeuren hebben hé?
Avatar
Quint | 28 november 2007 14:06 | #149781
"En oh, ik kan nog met het argument komen dat het spel niet revolutionair is, wat bijvoorbeeld Ocarina of Time of Super Mario 64 wel was. Maar is dat nog wel mogelijk dezer dagen? Van mij hoeft dat niet als het spel zo ijzersterk in elkaar zit als Super Mario Galaxy."

Volgens mij heb ik dat al gezegd ja.


Ja, maar dat zou je eindcijfer wel moeten reflecteren.


Neen, want volgens mij zeg ik er achter:

"Van mij hoeft dat niet als het spel zo ijzersterk in elkaar zit als Super Mario Galaxy."
Avatar
squidboy | 21 januari 2008 19:07 | #153492
Dit is het op-een-na best spel van Mario, ik vind Sunshine toch nog de leukste
Avatar
squidboy | 21 januari 2008 19:08 | #153493
Dit is het op-een-na best spel van Mario, ik vind Sunshine toch nog de leukste
Avatar
Kamielschki | 29 januari 2008 16:52 | #154137
een 100
Avatar
suppajob | 02 februari 2008 22:52 | #154736
waarom heb ik deze game nog nie gekocht :?
Avatar
Belleystar | 04 januari 2014 00:01 | #229165
"Als laatste moet nog even gezegd worden dat de game er enorm goed uitziet en de muziek geweldig is. Werkelijk alles is op beide fronten op en top in orde, zoals we wel mogen verwachten van Nintendo bij zo�n grote game. Zet trouwens maar de nadruk op grote, want deze game speel je niet zomaar voor de volle 100% uit. De laatste eindbaas bereiken en verslaan is mogelijk voor iedereen, maar zoals eerder gezegd kan deze game enorm lastig worden. Dit spel uitspelen met de volle 100% is alleen weggelegd voor de hardcore gamers. "

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Super Mario Galaxy

Platform: Wii
Genre: Platform
Ontwikkelaar: Nintendo
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 2
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 16 november 2007

Screenshots