Faalangst Column | 26 januari 2008 17:17 | Auteur: Theun

Faalangst
We worden er de laatste dagen mee overspoeld: Super Smash Bros Brawl nieuws. Een dag geen nieuws over Brawl is een dag niet geleefd, kun je bijna zeggen. Niets geks aan natuurlijk, dit is dé game waar iedereen op staat te wachten. Dit moet dé game worden van 2008. Sterker nog, dit wordt dé sensatie van deze generatie. Iedere dag komen we steeds meer over de game te weten en hoewel een Europese release ver weg is, weten we al dat deze game groots wordt.

Toch kan het allemaal zomaar anders worden. Laat ik jullie even terugnemen naar eind 2006. De release van The Legend of Zelda: Twilight Princess is nabij en de heel de wereld wil de game graag spelen. Er is zowaar een hype ontstaan rondom de game, die binnen de Nintendo-kring vergelijkbaar is met de hype van Halo 2. Koop jij geen Zelda? Dan ben je geen Nintendo-fan. Twilight Princess belooft namelijk alles te worden wat all-time klassieker Ocarina of Time al was, maar dan beter. Meer kerkers, meer wapens, meer personages en meer gebieden. Deze game moet en zal Ocarina of Time overtreffen en met twee vingers in de neus de nummer één positie van Gamerankings gaan bemachtigen. De game komt uit en je krijgt twee partijen. De eerste partij vindt het een fantastisch spel: ze hebben nog nooit zoiets meegemaakt. De tweede partij heeft dubbele gevoelens bij de game. Hij is groot, hij is leuk, maar er ontbreekt iets dat er bij Ocarina of Time wel was. Waarom die partijen eigenlijk zo verschillen? Niet omdat de één Zelda-fan is en de ander niet, sterker nog: ze zijn beide fans. De eerdergenoemde partij bestaat voornamelijk uit ‘nieuwe’ gamers. Jonge pubertjes of mensen die voor de verandering eens gaan gamen, want de Wii ziet er wel leuk uit. Deze eerste partij was er niet bij toen Hyrule plotseling vorm kreeg op de Super Nintendo. Deze eerste partij was er niet bij toen de revolutie van 2D naar 3D werd gemaakt. Deze eerste partij komt net om de hoek kijken. Hoogstwaarschijnlijk bij toeval een keertje Zelda gespeeld. Als je dan Twilight Princess gaat spelen dan is alles nieuw: je weet niet beter. Een soort van Ocarina of Time voor die mensen dus. De tweede partij daarentegen heeft alle historische momenten vaak wél meegemaakt en is daarom wat minder onder de indruk van Twilight Princess. Want zeg nou zelf, op het wolf-gedeelte na hebben we alles toch al eens eerder gedaan op de Nintendo 64?

/files/master-sword.jpg

Één blik op de eerdergenoemde site zegt al genoeg: de game scoort ongelooflijk variërend. Bij de één een dikke tien en bij de ander een magere acht. Ikzelf kon het ook moeilijk geloven dat het grote GameSpot deze game ‘maar’ een 8.8 gaf. Achteraf gezien de perfecte score, want deze game is bij lange na geen Ocarina of Time. Eigenlijk de enige site die tussen de twee bovengenoemde partijen ligt qua score. De echte die-hard Nintendo gamer weet diep van binnen dat deze score meer zegt dan dat Twilight Princess een remake is van Ocarina of Time met een ander verhaaltje en andere levels. Nintendo was destijds al jaren de weg kwijt en had op de E3 2004 beloofd het goed te maken met die ene game. Dat is dus niet voor iedereen gebeurd, iets wat wel had gemoeten. Natuurlijk, Nintendo slaagde erin een nieuw publiek aan te trekken met de Wii. Zoals eerder gezegd: voor nieuwe mensen is Twilight Princess sowieso een zevende hemel, maar voor de gamers die al wat langer mee gaan niets nieuws. Is Nintendo het dan kwijt? Een vraag waar je destijds nog steeds vraagtekens bij kon zetten, want Wii Sports liet toch wel zien dat Nintendo nog wel degelijk in staat was goede memorabele producten af te leveren.
Next articlePES 2008 beelden Previous articleWereldwijde software verkopen!

Reacties van gebruikers

Avatar
peyj | 26 januari 2008 17:41 | #153876
Brawl wordt gewoon een fantastisch spel. Missgien niet het beste maar zeker 1 van de beste.
Avatar
Gebruiker 3441 | 26 januari 2008 17:47 | #153877
'want het lijkt me sterk dat er niet meer games zullen uitkomen die beter zijn dan Twilight Princess'

idd, zo goed was TP nou ook weer niet. Haalt bij lange na niet de kwaliteit van OoT. OoT heb ik minimaal 5x uitgespeeld, al die sidequests...echt TE nice! In TP kon me die sidequests geen fuck boeien, en je wordt door het hele spel geleid voor midna :/ Het was niet eens moeilijk...terwijl bij OoT soms het zweet op m'n voorhoofd uitbrak.
Galaxy viel mij ook wat tegen, de eerste 3 werelden waren echt te nice, de werelden daarop was de magie er echter af voor mij...
Ik kijk het meest uit naar Mario Kart Smile (maar spelen met zon suf stuurtje zie ik ook niet echt zitten :p)
WAAR BLIJFT WII SPORTS 2?! Die uitgebreid is, incl competities en volledige matches? (niet dat je je na 7 homeruns tegen te krijgen ineens een mercy rule krijgt Weird terwijl je zelf net zo goed ook 7 homeruns volgende beurt kan slaan!)

achh misschien wordt ik wel te oud voor nintendo :p

Nice column! (Y)
Avatar
Duncan | 26 januari 2008 17:49 | #153878
Aardige column waar ik mij best wel in kan vinden.

Zelda Twilight Princess en Zelda The Phantom Hourglass waren beide teleurstellende games in mijn ogen. Soms probeer ik er één op te pakken, maar ik heb simpelweg de motivatie niet om er één uit te spelen

"Destijds op E-for-All leek MetaKnight - net als Bowser - nogal overpowered en Peach bleek genurfed."

Waarom zegt iedereen nou dat ze genurfed is? Ok, ze heeft geen erge downsmash meer en ze komt langzamer omlaag met haar paraplu, maar ze heeft nog wel tig andere mogelijkheden over om te rapen. Ik zie haar gewoon high tier worden met Brawl Very Happy
Avatar
Coldman | 26 januari 2008 17:58 | #153880
Ik weet het nog niet hoor, voor mij ziet het er een beetje hetzelfde uit als Melee, maar dan mooier, meer characters, meer items, meer levels, meer meer meer... en melee vind ik nu nog steeds leuk om te spelen, dus het zal wel goedkomen.
Avatar
Dr. King | 26 januari 2008 18:06 | #153881
Ik heb Ocarina Of Time nooit gespeelt (wel bekeken). Ik vond Twilight Princess erg goed. In het begin van het spel had ik nooit echt de neiging om verder te spelen, maar steeds verder in het spel kreeg ik steeds meer neiging om het spel verder te spelen.
Metroid Prime is niet echt mijn ding en Prime 3 kon daar weinig aan veranderen. Ook al is Prime 3 best leuk.
Met Super Mario 64 en Sunshine had ik nooit de neiging om verder te spelen, maar met Galaxy wel. Maar ik heb nog maar 26 sterren of zo, dus kan ik er nog maar weinig over oordelen.
Avatar
juulooo | 26 januari 2008 18:36 | #153884
Precies zoals al genoemd werdt: Nintendo is de laatste jaren niks vooruit gegaan met zelda. Het is nog steeeeds dezelfde basis, verschuif een blok op de schakelaar en de deur gaat open. TWW was echt vervrissend vond ik. TP daarin tegen meer van hetzelfde.
Net als metroid prime 3 imo. Maar nog steeds wel leuk, maar het nieuwe is na de besturing door te hebben meteen er al weer af. Tijd voor een nieuwe concept.
Avatar
SMS | 26 januari 2008 18:37 | #153885
Twilight Princess was niet vrij genoeg. Zowel Hyrule Field als de game zelf. Hoe je telkens geleidt wordt door het spel is ook irritant.

Metroid Prime 3. Mist de Metroid feel, en je wordt nogal depressief dat alles mechanisch is of met Phazon te maken heeft. Want die prachtige grotten zijn dan weer vervuild met Phazon wezens, phazon corruptions, of andere mechanische shit.

Mario Galaxy. Mist replay waarde, en ik vindt het jammer dat ze de B knop hebben onteerd. Powerups zijn minder dan verwacht, en natuurlijk mist de game vrijheid.

Yup. En allemaal waren ze "anders" dan hun voorgangers. Brawl is ook anders. Maar dan anders als in groter en beter. Kijk maar naar hoe alle niet-glitch truukjes er nog in zijn, en Sakurai de verpestende kwaliteiten van de Wii negeert. De optionele Shake Smash en (optioneel, alweer)richten met Wiimote met wapens zoals Dragoon lijken de enige manieren waarop je Wii controls kan benutten.

Nope. In lijkt alles gewoon Gamecube style. Niet nieuw, gewoon beter.
Avatar
juulooo | 26 januari 2008 18:37 | #153887
En tijd dat ik ff begin te letten op mn schrijffouten Razz
Avatar
peyj | 26 januari 2008 18:50 | #153892
Spellen als OoT zullen we bijna nooit meer zien. Brawl wordt een geweldig spel dat is zeker, maar het zal geen records verbreken, maar het zal de Wii zeker meer aantrekkelijk maken voor hardcore gamers. En missgien gaat nintendo na Brawl wel werken aan een Zelda die OoT kan verbeteren.
Avatar
Weebl | 26 januari 2008 19:07 | #153894
Echt waar... WTF hebben jullie mensen toch met die overdreven nostalgie, wat betreft OoT?! Ja, het is een goed spel, maar het is niet perfect. Houd eens op met dat ophemelen ervan.

"In TP kon me die sidequests geen fuck boeien, en je wordt door het hele spel geleid voor midna :/ Het was niet eens moeilijk...terwijl bij OoT soms het zweet op m'n voorhoofd uitbrak."

Onzin. In OoT werd je begeleid door Navi. Was precies hetzelfde als Midna. Beide spellen waren gewoon veel te simpel.
Avatar
!!Luigi!! | 26 januari 2008 20:24 | #153904
Neej, Navi was meer je "navigator" die je vooral tips gaf over hoe nou verder. Midna was meer je guide die je stuurde in de goede (en meestal enige) richting. Het voelde wat té geforceerd aan. In mijn ogen had ze een te grote rol, die niet in het Zelda universum paste. (dat hele sfeertje niet trouwens, maar goed, das mijn mening)

Uit de feature blijkt maar weer eens (terecht) dat cijfers zinloos zijn om te geven aan spellen. Het kán wel, maar dan wel met veel en duidelijke kantekeningen er naast. (zoals "voor die tijd", of "voor een Mario game", of "voor een Wii game", of "voor een single- of multiplayer game" etc.)

Verder een leuke feature, maar ik blijf toch optimistich naar Brawl kijken: Een stage-builder, (sterke) online mode, uitgebreide single player enz. geven mij hoop en moed op deze game. Het is allemaal niks nieuws, en niet innoverend, maar wel vermakelijk. Het belangrijkste van een game: entertainment. Ik kan me dan ook (als één van de weinige ben ik bang) inleven in het cijfer van Nintendogs door Famitsu.
Avatar
Lodewijk | 26 januari 2008 21:41 | #153912
Wall of Text crits you for 4506432
Avatar
Niels | 26 januari 2008 22:59 | #153917
Waar zijn de ;'s als je ze nodig hebt.
Avatar
Dinalfos | 26 januari 2008 23:09 | #153920
Echt waar... WTF hebben jullie mensen toch met die overdreven nostalgie, wat betreft OoT?! Ja, het is een goed spel, maar het is niet perfect. Houd eens op met dat ophemelen ervan.

"In TP kon me die sidequests geen fuck boeien, en je wordt door het hele spel geleid voor midna :/ Het was niet eens moeilijk...terwijl bij OoT soms het zweet op m'n voorhoofd uitbrak."

Onzin. In OoT werd je begeleid door Navi. Was precies hetzelfde als Midna. Beide spellen waren gewoon veel te simpel.


Niks, nostalgie, OoT is nagenoeg een perfecte game. Dat wil niet zeggen dat hij helemaal flawless is, maar wel dat hij vermaak biedt op het hoogste niveau.

En je overdrijft over de simpelheid van de game. Zonder de hints/aanwijzingen zou het bijna niet uit te spelen zijn.
Avatar
Dinalfos | 26 januari 2008 23:20 | #153921
Ikzelf kon het ook moeilijk geloven dat het grote GameSpot deze game ‘maar’ een 8.8 gaf. Achteraf gezien de perfecte score, want deze game is bij lange na geen Ocarina of Time


Ook dit is gelul. Wat nou "achteraf gezien de perfecte score"? Wie zijn jullie om dat vast te stellen?

No offense, maar logica lijkt sowieso niet bepaald een van je sterkste punten te zijn.
Avatar
Timo | 26 januari 2008 23:21 | #153922
Ikzelf kon het ook moeilijk geloven dat het grote GameSpot deze game ‘maar’ een 8.8 gaf. Achteraf gezien de perfecte score, want deze game is bij lange na geen Ocarina of Time


Ook dit is gelul. Wat nou "achteraf gezien de perfecte score"? Wie zijn jullie om dat vast te stellen?

No offense, maar logica lijkt sowieso niet bepaald een van je sterkste punten te zijn.


Wikipedia: "Een column is een kort stukje proza waarin de auteur spits en uitdagend zijn mening ventileert."
Avatar
Dinalfos | 26 januari 2008 23:31 | #153923
Nou, dat spits kun je in dit geval wel weglaten.
Avatar
Marcel | 27 januari 2008 00:09 | #153924
Twilight Princess is mijn favoriete 3D Zelda.

The Wind Waker vind ik de slechtste 3D zelda tot nu toe. Ten eerste is de zee echt veel te kaal en te saai. Je staat op een eiland, kijkt uit over een grote blauwe massa en dan dringt het tot je door. Er is niets, er is geen drijfveer om verder te spelen iets dat Twilight Princess wel had. De gameplay van TP mag dan misschien wel veel op Oot lijken er zijn wel degelijk verbeteringen doorgevoerd. De dungeons zijn gevarieerd en groter dan ooit tevoren. De besturing is bijna perfect, veel oude games lijken moeilijk omdat de controls niet goed reageren. In Twilight Princess heb je veel meer mogelijkheden om je zwaard te gebruiken. TWW maakte er helemaal een potje van met de A knop parry.

SSBB gaat zeker weten wel goed komen. Ik vraag me af wat mensen verwachten van Nintendo. Aan de ene kant willen we een "nieuwe Zelda" zien. Maar aan de andere kant willen we de originele games niet kwijt. We willen dat Nintendo meer hardcore games gaat maken maar we hebben geen bezwaar tegen een nieuwe animal crossing, Pikmin of WiiSports. Nintendo heeft het naar mijn idee ontzettend goed gedaan. Alleen qua spreiding heeft men steekjes laten vallen maar over de kwaliteit van de eigen titels heb ik eigenlijk niets te klagen. Twilight Princess was gewoon beter dan TWW en voor mij persoonlijk ook beter dan OOT. Metroid Prime 3 was geweldig vergeleken met het ongeinspireerde Metroid Prime 2. Super Mario Galaxy is zonder twijfel een betere game dan Super Mario Sunshine. Zoek je oude Nintendo 64 is op en vergelijk simpelweg de soepelheid, beelden en controls van nu met toen. De games die veel de hemel in geprezen worden zijn gewoon niet perfect. Goldeneye en Banjo Kazooie zijn bijna onspeelbaar geworden. Foutjes die we toen voor lief namen zijn nu te frustrerend. OOT heeft gewoon een ontzettend goede sfeer waardoor je de game een heel hoop vergeeft.

Vergeet daarnaast niet dat je waarschijnlijk een jaar of 10 was toen je Zelda OOT speelde. Je ging helemaal op in de spellen en dat krijg je naarmate je ouder wordt steeds minder. Je gelooft niet meer in de fantasie verhaaltjes en je hebt al een oordeel klaar voordat de game uit is. Vroeger zat je op pakjesavond vol spanning te wachten op een nieuw spel. Spellen die ik heel veel op de oude consoles gespeeld hebben blijken eigenlijk allemaal kut games te zijn. Toen we jonger waren stonden we daar echter niet bij stil en nu is ieder spel al helemaal doorgelicht voor het in de winkel ligt.
Avatar
Tom | 27 januari 2008 00:31 | #153926
No offense, maar logica lijkt sowieso niet bepaald een van je sterkste punten te zijn.


Wat ben jij toch een vervelend ventje, als je twijfels hebt bij andermans logica, dan zou het heel makkelijk zijn om dat inhoudelijk aan te tonen. Dit soort opmerkingen zijn totaal niet constructief.

Daarnaast is er geen sprake van "jullie", dit is de mening van een persoon.

Toevallig is het ook mijn mening dat een 8.8 hoog genoeg was voor TP, maar dat heeft er verder niets mee te maken.

tl;dr: Als je zo graag tegendraads wil zijn, doe het dan inhoudelijk en niet zo puberaal.
Avatar
Paul H. | 27 januari 2008 00:38 | #153927
Op zich kan ik me wel in deze column voelen.

Maar, je kan natuurlijk elk spel op haar minpunten beoordelen, maar als je plezier aan het spel beleeft, wat maakt het dan uit?
Avatar
Dinalfos | 27 januari 2008 00:54 | #153928
Dan maar weer even terug naar het begin: Super Smash Bros. Brawl. De game die zoveel belooft en moet worden. Eigenlijk net als dat Twilight Princess, Galaxy en Phantom Hourglass deden


Met dit belangrijke verschil dat Smash Brothers een vechtspel is waarvan de content bekend is. Je weet van jezelf of je het gaat diggen en je weet wat je inhoudelijk moet verwachten. We kennen immers de basics en de set up. En omdat we de vorige games zo goed kennen (en dus een referentiekader hebben), is het voor ons ook makkelijker om in te schatten of eventuele veranderingen iets gaan toevoegen. Ik kan je bijvoorbeeld nu al verzekeren dat ik precies weet wat ik moet vinden van bijvoorbeeld de Smash Balls en de level editor. Ik heb immers vergelijkingsmateriaal. En ik ben tevens slim genoeg om ter referentie de mening van andere Smash-fans (meestal horen bekende reviewers als IGN daar ook bij) in overweging te nemen over eventuele onaangename verrassingen. Tja, golflengtes zijn alles.

Dat brengt mij aan het twijfelen, want gaat Brawl de hype dan wel waarmaken? We worden nu zó leuk klaar gestoomd voor deze game, dat Brawl niet anders kan dan tegenvallen


Het is ontzettend moeilijk om een "sequel" op een goed vechtspel te verneuken omdat het in feite geen sequel is maar een update. Als je geluk hebt misschien een remake. Wat dat betreft kun je het eventuele falen van Brawl eerder afschuiven op de gamer, die het genre (of de game) wellicht gewoon ontgroeid is.

Goed, ik geef toe, in het geval van Smash Brothers ligt het iets moeilijker, omdat er traditioneel (nou ja, sinds de vorige game) ook een adventure mode is die volledig op zichzelf staat. Maar ja, we hebben inmiddels filmpjes gezien, dus ik heb zelf inmiddels wel een aardige indruk.

Als we Famitsu mogen geloven is de game perfect, maar met in de gedachten dat hetzelfde blad ook Nintendogs diezelfde score gaf, zegt dat niet al te veel


Dat zegt wel degelijk veel. Net als jullie geven ze gewoon hun mening en net als jullie hebben ze relatief weinig intellectuele autoriteit, maar het betekent simpelweg dat er een verhoogde kans is dat het spel in goede aarde zal vallen bij in ieder geval de doelgroep. Niemand zal beweren dat dit gelijk betekent dat de game voor je gevoel niet meer tegen kan vallen. Maar het is ook dom om dat te verwachten. Je moet tenslotte ook rekening houden met "error margins".

De game wordt de laatste dagen namelijk wel érg gehyped en daarom ben ik bang dat de game het niet allemaal waar kan maken. Als het lukt, dan hebben we een topper waar we waarschijnlijk net als Melee weer jaren mee vooruit kunnen, maar vooralsnog heb ik faalangst


Nogmaals, mensen zijn vaak slachtoffer van hun eigen intellectuele onkunde. Serieus, ik begrijp echt niet hoe mensen zichzelf zo kunnen laten verrassen door het eindresultaat van iets waar ze naar uitgekeken hebben. Als het goed is verhoogt een hype namelijk niet direct je verwachtingen over de overall kwaliteit van de game (want die ontdek je toch echt pas bij het spelen), maar zorgt het ervoor dat je uit gaat zien naar de dag dat je het eindelijk zelf kunt testen. Het maakt je nieuwsgieriger. Dat is eigenlijk alles. Ik snap dan ook niet waarom de kwantiteit van de nieuwsitems sommigen zo onzeker maakt.

En in het geval van Smash Brothers kunnen we niet eens echt spreken van gehype. Er is een hype ontstaan onder Smash-fans, maar dat is vooralsnog niet te 'wijten' aan de pers maar aan die fans zelf. De pers geeft ons hier slechts wat we willen, i.p.v ons de nieuwste zelfgekozen sensatie op te dringen.
Avatar
Dinalfos | 27 januari 2008 00:52 | #153929
Wat ben jij toch een vervelend ventje, als je twijfels hebt bij andermans logica, dan zou het heel makkelijk zijn om dat inhoudelijk aan te tonen. Dit soort opmerkingen zijn totaal niet constructief.

Daarnaast is er geen sprake van "jullie", dit is de mening van een persoon.

tl;dr: Als je zo graag tegendraads wil zijn, doe het dan inhoudelijk en niet zo puberaal.


Ik heb eerlijk gezegd geen zin om een hele column te gaan ontleden. Ik heb het maar bij een stukje gehouden.

Ik vind mezelf in die post ook opvallend vriendelijk. Maar dat komt waarschijlijk omdat ik jouw post toen nog niet gelezen had Very Happy
Avatar
!!Luigi!! | 27 januari 2008 01:51 | #153930
Natuurlijk kunnen we in globale lijnen wel een indruk krijgen van wat het eindresultaat zal zijn, mede door onze voorkennis van de vorige delen en al het (dagelijkse) nieuws. Maar dat neemt niet weg dat we alsnog teleurgesteld kunnen worden, want het spel wordt wel degelijk gehypet!
Het nieuws is niet alleen op de officiële Smash site te vinden, maar wordt overgenomen door alle pers in de wereld. We zien het op game sites, game bladen en zelfs al op tv. Oké, het is wel een select groepje dat het zal lezen of zien, maar het zijn wel de mensen die het uiteindelijke cijfer zullen geven. (Ook wij zullen stilletjes in onszelf een cijfer toekennen aan het spel; al was het alleen maar door te denken "eens" of "niet eens" met het eindcijfer.) Met dit in het achterhoofd, is het belangrijk voor Nintendo dat ze ook de hype waar maken. Als er niks van verwacht wordt, dan valt het altijd mee. Maar als er álles van verwacht wordt, is het wat lastiger.
Neem nou bijv. die stage-builder. Het was die maandag 10 okt. maar een kort berichtje met een paar plaatjes. Toch is er al een hoop geschreven en gezegd over die stage-builder door allerlei sites en bladen. In 90% van de gesprekken en previews over SSBB wordt dit onderdeel genoemd. Het wordt zelfs als argumentatie gebruikt om het succes van Brawl aan te duiden. Maar stel dat dit onderdeel helemaal niet zo lekker werkt? Dat het zo beperkt is, dat het als gimmick gezien kan worden? Of dat het uren duurt om een simpel leveltje in elkaar te zetten? Dan is dat een grote teleurstelling voor ons allen, en zullen we dat zeker in het cijfer terug zien. Hetzelfde geldt voor de single-player mode. Misschien ben je er na hooguit een uurtje al doorheen!? Of de online mode, die misschien lagged. Of een overpowerd Smash ball item... Het zijn puntjes die vernieuwend zijn voor de serie, maar ook puntjes die de game kunnen maken of breken. Met andere woorden: Dat korte berichtje op die bewuste maandagmorgen, dat door iedereen groot is gemaakt (de hype), kan fataal zijn. Met de pas gemaakte wonden van Zelda, (en in mindere mate) Mario en Metroid, die bij sommige nog steeds open liggen, kan ik me best plaatsen in hun angst van het falen: De vrees van de hype.

Gelukkig kijk ikzelf zeer optimistisch naar deze game, en kan me goed een worst-case en een best-case scenario indenken voor Brawl. Maar ik heb ook zeker begrip voor degene die er wat twijfelachtig naar kijken. Daarom zou ik de dagelijkse updates ook niet zien als een hype, maar als een stille belofte voor wat komen gaat. Het is ook een stukje vertrouwen naar, en geloof in Nintendo.
Avatar
Dinalfos | 27 januari 2008 03:39 | #153931
Natuurlijk kunnen we in globale lijnen wel een indruk krijgen van wat het eindresultaat zal zijn, mede door onze voorkennis van de vorige delen en al het (dagelijkse) nieuws. Maar dat neemt niet weg dat we alsnog teleurgesteld kunnen worden, want het spel wordt wel degelijk gehypet!
Het nieuws is niet alleen op de officiële Smash site te vinden, maar wordt overgenomen door alle pers in de wereld.
We zien het op game sites, game bladen en zelfs al op tv. Oké, het is wel een select groepje dat het zal lezen of zien, maar het zijn wel de mensen die het uiteindelijke cijfer zullen geven.


Er is een hype, ja. Maar dat vind ik toch niet helemaal hetzelfde.

(Ook wij zullen stilletjes in onszelf een cijfer toekennen aan het spel; al was het alleen maar door te denken "eens" of "niet eens" met het eindcijfer.) Met dit in het achterhoofd, is het belangrijk voor Nintendo dat ze ook de hype waar maken. Als er niks van verwacht wordt, dan valt het altijd mee. Maar als er álles van verwacht wordt, is het wat lastiger.


Maar mijn punt was juist dat het wat minder moeilijk is voor dit soort spellen om niet tegen te vallen. De gameplay van Smash Brothers Brawl is niet fundamenteel anders dan in de voorgaande delen. Iedereen weet dat hij op z'n minst een spel op het niveau van Melee kan verwachten. Het zou namelijk wel erg sneu zijn als Nintendo de boel in zoverre verneukte dat ze zelfs dat niet halen. En het zou m.i ook niet echt reeel zijn om zo min over Nintendo te denken. Deze game bestaat tenslotte alleen maar omdat de fans zo liepen zeuren om een sequel.


Neem nou bijv. die stage-builder. Het was die maandag 10 okt. maar een kort berichtje met een paar plaatjes. Toch is er al een hoop geschreven en gezegd over die stage-builder door allerlei sites en bladen. In 90% van de gesprekken en previews over SSBB wordt dit onderdeel genoemd. Het wordt zelfs als argumentatie gebruikt om het succes van Brawl aan te duiden. Maar stel dat dit onderdeel helemaal niet zo lekker werkt? Dat het zo beperkt is, dat het als gimmick gezien kan worden? Of dat het uren duurt om een simpel leveltje in elkaar te zetten? Dan is dat een grote teleurstelling voor ons allen, en zullen we dat zeker in het cijfer terug zien.


Maar ik zeg ook niet dat de game niet kan teleurstellen. Want dat kan natuurlijk. Maar dat heeft verder weinig met de hype te maken. Die hype heeft slechts betrekking op het fenomeen Smash Brothers in het algemeen.

En voor al die punten die je noemt, tja, dat zullen we dan toch terug zien in de reviews? En als iemand dan alsnog teleurgesteld is, dan moet hij misschien de schuld bij zichzelf zoeken.


Hetzelfde geldt voor de single-player mode. Misschien ben je er na hooguit een uurtje al doorheen!? Of de online mode, die misschien lagged. Of een overpowerd Smash ball item... Het zijn puntjes die vernieuwend zijn voor de serie, maar ook puntjes die de game kunnen maken of breken. Met andere woorden: Dat korte berichtje op die bewuste maandagmorgen, dat door iedereen groot is gemaakt (de hype), kan fataal zijn. Met de pas gemaakte wonden van Zelda, (en in mindere mate) Mario en Metroid, die bij sommige nog steeds open liggen, kan ik me best plaatsen in hun angst van het falen: De vrees van de hype.


Maar ook dat heeft niets te maken met hypen en alles met wat gamers sowieso al verwachten. Dat Smash Balls overpowered kunnen zijn is gewoon een ingecalculeerd risicofactor. Smash Brothers staat niet bekend om zijn verfijnde balans, maar zolang de boel er niet op achteruit gaat ben ik als fan wel tevreden. Dat zijn van die dingen waar je je niet door hoeft laten verrassen. Bovendien zijn deze dingen alleen maar in het nieuws en worden ze niet bij voorbaat al kritiekloos opgehemeld. De eerste impressies zijn genuanceerd genoeg. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de single player. Er wordt veel over gepraat, omdat het nieuws is, maar er is niemand die ons dwingt om onze verwachtingspatronen DAAROP aan te passen. Dat doen mensen zelf.

Ik vraag me wel eens af wat mensen nu precies verwachten. Ze roepen vaak dat Zelda en Mario tegenvallen. Dat kan natuurlijk, de inhoud van deze games was tenslotte een slagje minder transparant dan die van een fighting game. Maar ik vraag me dan af, wat hadden ze zich van de games voorgesteld? Weten ze dat uberhaupt wel? En waarom legt men de schuld automatisch bij de "hype"? Tja, het blijft me intrigeren.

Gelukkig kijk ikzelf zeer optimistisch naar deze game, en kan me goed een worst-case en een best-case scenario indenken voor Brawl. Maar ik heb ook zeker begrip voor degene die er wat twijfelachtig naar kijken. Daarom zou ik de dagelijkse updates ook niet zien als een hype, maar als een stille belofte voor wat komen gaat. Het is ook een stukje vertrouwen naar, en geloof in Nintendo.


volgens mij zijn sommige gamers wat al te zeer bezig met het feit dát er een hype is, en niet met de context van die hype. Maar daar kan ik me in vergissen. Ik blijf het in ieder geval vreemd vinden dat een hype (die voor een belangrijk deel tussen de oren zit) de verwachtingen zo kan gijzelen. Helemaal als het gaat om een game als Smash Brothers.
Avatar
Dr. King | 27 januari 2008 11:01 | #153933
Wat een lange comments.
Avatar
Paul H. | 27 januari 2008 11:32 | #153934
Ban plz
Avatar
Weebl | 27 januari 2008 12:26 | #153935

Ik vraag me wel eens af wat mensen nu precies verwachten. Ze roepen vaak dat Zelda en Mario tegenvallen. Dat kan natuurlijk, de inhoud van deze games was tenslotte een slagje minder transparant dan die van een fighting game. Maar ik vraag me dan af, wat hadden ze zich van de games voorgesteld? Weten ze dat uberhaupt wel? En waarom legt men de schuld automatisch bij de "hype"? Tja, het blijft me intrigeren.


Quoted for truth!
Avatar
Mike7 | 27 januari 2008 12:37 | #153937
Ten eerste: goede column.

Ten tweede: ik ben ook een groot gedeelte niet eens met wat je allemaal zegt en heb er nu ook geen zin in om het allemaal aan te vechten, maar wel dat stukje over dat Galaxy een 10 kreeg van een aantal sites en bladen. Je weet natuurlijk waar ik werk en dat ik zelf die game heb gereviewed en een 10 gaf aan Galaxy. Ik voel me dus aangesproken op het feit dat je zegt dat ik er geen verstand van heb. Dat is natuurlijk je reinste onzin om dat op één cijfer van een review te zeggen. Ik durf te beweren dat ik héél veel verstand heb van dat soort zaken. Waarom mag Galaxy niet het beste spel ooit genoemd worden dan? Ik vond (en vind) dat toen nu eenmaal op dat moment, beter dan al die andere spelletjes die ik ooit in mijn leven heb gezien en gespeeld. Puur een mening en ook helemaal los van die andere 10 van Twilight Princess (die ik zelf niet heb gereviewed).

Overigens zei ik dan wel één van de beste spellen ooit en niet hét beste spel, maar dat terzijde. Je kan best in de beginfase zeggen dat het spel één van de beste is ooit, hoewel dat later inderdaad kan veranderen. Met al die toppers van vroeger in de jaren '90 is dat toch ook gebeurd? Toen iedereen riep dat een spel het beste ooit was en nu bij lange na niet meer? Nee, wat dat betreft zit je er dus wel even naast.

Nogmaals: leuke column, heb hem helemaal gelezen en ik kom later nog wel eens terug om de rest 'aan te vechten' Razz
Avatar
Arch | 27 januari 2008 13:01 | #153938
ik ben het niet eens met de colum. Galaxy hapt misschien stof, het is dan ook alleen een single-player game die over een tijdje weer gaat spelen. wil je dan zeggen dat games als Battlefield de beste zijn omdat ze zo lang houdbaar zijn? en Phantomm Hourglass was kort maar zeer krachtig, ik ben het dus gewoon net als alle andere Nintendo-fans met IGN, etc eens.
Avatar
Freedan | 27 januari 2008 13:38 | #153940
bullshit
Avatar
Pikachu | 27 januari 2008 15:08 | #153946
Ach man.. vroeger is alles beter, is een myth!
Avatar
Pink Rabbit | 27 januari 2008 16:32 | #153947
Twilight Princess is minstens zo goed als Ocarina of Time! Zeker niet slechter, maargoed, ik vind Majora's Mask de beste Zelda Smile
Phantom Hourglass is in mijn ogen de beste handheld zelda.
Super Mario Galaxy is zeker wel beter dan Super Mario 64.
Ze zijn allen alleen overhyped. Maar het zijn nog steeds parels van games die niet snel overtroffen zullen worden.
En het principe van Super Smash Brothers is alleen more is better, ik zie niet hoe dat fout kan gaan gezien de hoeveelheid content in het nieuwste deel.
Avatar
Dinalfos | 27 januari 2008 17:18 | #153950
Definieer overhyped. Ze krijgen gewoon aandacht omdat het spellen zijn die door veel mensen gespeeld worden.
Avatar
Gebruiker 2088 | 27 januari 2008 22:06 | #153953
op zich kan ik me er ook wel in vinden, veel games worden gehyped. Maar je bent gek als je het niet doet, al dat hypen soort voor meer verkoop.
En we moeten ook niet te veel gaan zeiken, het was gewoon uniek dat OOT meteen goed 3d ging EN nog een goed spel was ook. Dat soort sprongen voorruit krijngen we denk ik niet meer.
Avatar
Bartel. | 27 januari 2008 23:04 | #153954
Spellen worden wel beter.
Maar zelf wordt je ouder.
En als je ouder wordt wordt je fantasie minder.
Waardoor spellen slechter lijken te worden.
Dit compenseert elkaar normaal gezien.
Maar als je ergens hoge verwachtingen van hebt, valt het vaak tegen. En omdat je ouder wordt, schakelt de balans naar het negatieve uit. Dus een nieuw nintendo spel zal voor de wat oudere spelers bijna altijd tegenvallen.

Aldus mijn psychiater Wink
Avatar
Martijn | 28 januari 2008 00:09 | #153956
Is het nou nodig dat bij iedere titel meteen wordt vergeleken? Het is wat vermoeiend aan het worden. In het begin is een titel geweldig (met als beste voorbeeld "Super Mario Sunshine" Wink , maar een tijdje later is het plotseling een middelmatig spel dat "zijn voorganger geen eer aan doet". Maakt dat uit? Het zou beter zijn spellen gewoon los te beschouwen. Dan krijg je niet zo'n demotiverende sleur aan reacties. Nu is Twilight Princess blijkbaar ook al middelmatiger aan het worden, alleen maar door er even op te wachten.
Avatar
Smash King | 28 januari 2008 11:19 | #153960
Pff tp is gwoon een van de beste zelda's vind ik ik heb alle zelda's gespeelt ELKE zelda en ik vind dat tp na oot de beste zelda is!
Mario galaxy is gwoon een master peace die van mij een dikke 10 krijgt omdat ik niet veel van deze game verwachte omdat nintendo de laatste tijd veel sloppy games uitbrengt, en omdat sunshine gwoon niet zo goed was. daardoor was deze game deste leuker om te spelen.
En dan ssbb ik verwacht heel veel van deze game omdat zijn voorgangers dat ook deden, daarom heb ik geen faalangst voor deze game. SSBB Word de master peace van 2008!

theun petje af voor jou!
Avatar
Sitroentje | 28 januari 2008 13:27 | #153962
Pff tp is gwoon een van de beste zelda's vind ik ik heb alle zelda's gespeelt ELKE zelda en ik vind dat tp na oot de beste zelda is!
Mario galaxy is gwoon een master peace die van mij een dikke 10 krijgt omdat ik niet veel van deze game verwachte omdat nintendo de laatste tijd veel sloppy games uitbrengt, en omdat sunshine gwoon niet zo goed was. daardoor was deze game deste leuker om te spelen.
En dan ssbb ik verwacht heel veel van deze game omdat zijn voorgangers dat ook deden, daarom heb ik geen faalangst voor deze game. SSBB Word de master peace van 2008!

theun petje af voor jou!


Super mario galaxy een hoger cijfer geven omdat de andere nintendo games niet zo goed waren Weird
Avatar
Smash King | 28 januari 2008 13:55 | #153963
nee ik vind het gwoon de beste mario samen met mario 64!
en ik geef hem een 10 omdat dit met zelda tp en mp3 gwoon de leukste en mooiste game is voor de wii!

en tuurlijk de game is niet perfect maar ik verwachte niet veel van deze game en dus was het deste leuker om het spel te spelen en je moet me gelijk geven als ik zeg dat nintendo de laatste tijd best veel middelmatige games uit heeftgebracht voor de wii!

maar dat staat wel appart van het cijfer dat ik mario galaxy geef!
Avatar
Duncan | 28 januari 2008 16:42 | #153972
SSBB Word de master peace van 2008!


Geweldig dat Brawl ook nog voor wereldvrede zorgt. Waar een spel allemaal wel niet goed voor is Smile
Avatar
Smash King | 29 januari 2008 11:19 | #154074
@ Shino

haha ik bedoelde piece!
maj zou me niks vebazen als ssbb voor weereldvredezorgt Razz
Avatar
Dr. King | 29 januari 2008 18:27 | #154153
Ja, alle landen leggen hun ruzie's bij om met elkaar te vechten.
Avatar
Gebruiker 2719 | 30 januari 2008 15:03 | #154285
De reden dat ik Super Mario 64 en Zelda: Ocarina of Time stukken beter vind dan de vervolgen op de Wii is omdat ik twaalf was toen ik op de N64 speelde. Spellen waren nieuw en uitdagend voor mij. Ik werd er helemaal mee in weg genomen. Tegenwoordig vind ik spellen alleen nog maar 'leuk' en krijg ik nooit meer het gevoel dat ik toen had bij het spelen. Ik denk en weet eigenlijk bijna zeker dat dit ligt aan mijn leeftijd.
Avatar
Smash King | 01 februari 2008 11:38 | #154557
waarom game je dan nog!
tis idd dat als je jong bent je meer in de game gezogen word altwaren maar ik heb dat nog steeds, vooral bij tp!
en kvind dat maio galaxy zeker evne goed is als mario 64!
Avatar
Funkey | 04 februari 2008 00:03 | #154786
TP is 5,6 miljoen keer verkocht. Phantom Hourglass ong. 3,5 miljoen en galaxy is al bijna 6 miljoen keer verkocht. Ze stellen zeker niet teleur.
Avatar
Ericlol | 03 oktober 2008 22:59 | #167553
En wat vinden we van Majora's Mask dan?
Ik vond het opzich best wel een goed spel.
En als de momenten met de song of healing kwamen was echt.. mooi.
Avatar
Gebruiker 17828 | 21 oktober 2009 21:47 | #181705
maar toch vind ik tp de mooiste zelda en mario galaxy heb ik 2 x uitgespeeld als mario en als lu!gi

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.