Mario Kart Wii Preview | 04 maart 2008 14:45 | Auteur: Marcel

De laatste ronde gaat in en Mario schiet Diddy Kong voorbij! Het toegestroomde Mii-publiek kijkt gespannen toe hoe de brutale aap Bowser aftroeft met een bananenschil. De onfortuinlijke Luigi crasht met zijn peperdure sportwagen tegen de kant. “Valsspeler!” roept Peach tegen Wario als hij haar opblaast met een bom. De laatste seconden tikken weg en Diddy en Mario maken zich klaar voor de eindsprint. Op de tribunes breken vechtpartijen uit en met een luide grom zet Bowser zijn ultieme wapen in. Met zijn kart beukt hij Wario, Yoshi, Toad en Diddy Kong van de baan. Mario maakt een zwieper naar links, gooit een bliksemschicht en er klinkt luid gejuich. Het achtste Mario Kart seizoen is begonnen!

Na het korte uitstapje naar de arcade hallen en de fanservice in de vorm van Mario Kart DS is de serie weer teruggekeerd op de thuisconsoles. In april kunnen wij Europeanen aan de slag met de meest uitgebreide Mario Kart sinds jaren. De vraag is uiteraard of deze vernieuwingen en veranderingen geen afbreuk doen aan de aloude Mario Kart gameplay waar zo velen sinds de bekendmaking naar smachten.


MariokartWii21


Valse start!
Net zoals de andere Mario Kart spellen is Mario Kart Wii een funracer. Het draait in het spel minder om het onder controle houden van je voertuig dan in serieuze racegames. De items en knotsgekke baanontwerpen vormen de fundering voor de Mario Kart gameplay die sinds de Super Nintendo de concurrentie voorbij streeft. In het Wii deel vinden we naast de bekende inwoners van het Mushroom Kingdom en een aantal Donkey Kong figuren ook de Mii’s terug. Je krijgt de kans om als James Bond of Jezus door de woestijn te scheuren. Daarnaast vormen de Mii’s het publiek op de vele uitgebreide banen, hetgeen je al hebt kunnen afleiden uit mijn enerverende introductie.

In tegenstelling tot bijvoorbeeld Wario Ware worden de Mii’s direct gekopieerd uit het Mii kanaal zonder enige aanpassingen. En daarmee zijn we aan het eerste minpunt gekomen in deze vooruitblik. De grafische presentatie van Mario Kart Wii is op het eerste gezicht nogal magertjes. De technische kant van Mario Kart staat in schril contrast met de toppers van vorig jaar. De avonturen van Mario en Samus oogde veel beter dan Nintendo’s nieuwste racegame en dat is jammer aangezien het juist racegames zijn die veel indruk maken op potentiële kopers. De tijd dat Nintendo Mode-7 en het technische vernuft van zowel Super Mario Kart als F-Zero in de strijd gooide tegen de concurrentie lijkt voorbij. De baanontwerpen zien er gevarieerd en uitgebreid uit en men heeft duidelijk gekeken naar Excite Truck en F-Zero. Met brede racebanen, paddenstoelen, winkelcentra en smalle mijnwegen is er voor ieder wat wils. De schansen, kastelen, buizen en hindernissen zijn ook in dit deel veelvuldig aanwezig. De bestuurders en karts ogen echter kaal. Vooral de verschillende Nintendo karakters zoals Donkey Kong en Luigi zien er hoekig en inspiratieloos uit.

MariokartWii23

Toevoegingen en veranderingen
De kans dat je Mario Kart Wii zult laten liggen vanwege de graphics is klein. Het is de gameplay waardoor de serie in eerste instantie succesvol werd. De geschiedenis leert ons dat de Mario Kart spellen die trouw blijven aan het concept zoals Mario Kart 64 en Mario Kart DS veel succesvoller zijn dan de delen die veranderingen doorvoerde. Mario Kart: Double Dash was een domper in de geschiedenis van de serie. Het spel mistte inhoud en de mogelijkheid om met twee figuren tegelijk op één kart te zitten voegde weinig toe aan de singleplayer. In Mario Kart Wii probeert men wederom te innoveren. Ditmaal is er een stuntsysteem in het spel verwerkt. Nintendo heeft eindelijk een antwoord op het ‘snaken’ uit Mario Kart DS. De powerslide kan niet meer onbeperkt worden uitgevoerd. Het aantal items dat je tegelijk kunt vasthouden is teruggebracht naar één. De gameplay is hierdoor iets minder hectisch. Een aantal voorwerpen uit het DS deel maken hun opwachting in Mario Kart Wii. De Bullet Bill om gemakkelijk naar voren te razen en de blooper om het zicht van je tegenstander te belemmeren. Het POW-blok uit de klassieke Mario Bros. spelletjes en de reuze paddenstoel uit New Super Mario Bros. zijn twee geheel nieuwe toevoegingen aan het wapenarsenaal.

De baanontwerpen zijn interactiever dan ooit. Je zult zelden tegen een muur knallen. De baan is gevuld met objecten om je de lucht in te lanceren. Vervolgens kun je stunts uitvoeren en als je een perfecte landing maak krijg je een extra snelheidsboost. De grafische kant mag dan misschien wat ruw zijn, de vele animaties en effecten die je tijdens de stunts voorgeschoteld krijgt zijn een lust voor het oog. Wanneer je besluit om met een motor het asfalt te betreden krijg je nog meer trucjes tot je beschikking. De welbekende Wheelie bijvoorbeeld!

MariokartWii19


Klaar voor de start?
De overige onderdelen van het spel zoals de missie mode zijn bijna identiek aan de uitdagingen van Mario Kart DS. De Grand Prix, Time Trial, Battle en VS modes ontbreken ook niet in Mario Kart Wii. De zestien geheel nieuwe tracks worden aangevuld met twaalf klassieke parcours. Het online gedeelte is op de schop gegaan en Nintendo waagt met Mario Kart Wii een serieuze poging voor robuuste online gameplay. Ten eerste is er een kanaal die de vorderingen van iedere speler bijhoudt. Je kunt zowel globaal als lokaal racen met vreemden of spelers waarvan je de Friendcodes toegevoegd hebt. Je kunt de game met maar liefst twaalf spelers tegelijk online spelen. De battle mode is gelimiteerd tot acht spelers.

Met al deze inhoudelijke veranderingen en toevoegingen ben ik haast het bijgeleverde accessoire vergeten. Mario Kart Wii wordt geleverd met het Wii Wheel. Een plastic stuurtje om je Wii Remote in te stoppen. Aan de ene kant heeft het een hoog Fisher-price gehalte aan de andere kant maakt het Mario Kart nog toegankelijker. Mocht je toch de vertrouwde knoppen prefereren dan kun je altijd een Gamecube controller van zolder halen of de Nunchuck of Classic Controller gebruiken.

MariokartWii11

Af!
Mario Kart Wii is hetzelfde opgebouwd als de recente DS topper. Het is nog even afwachten of de vernieuwde powerslide en stunts naar behoren werken. Met Mario Kart in het verschiet zullen we ons deze lente echter niet hoeven te vervelen. De veelvoud aan opties, uitdagende nieuwe banen en motoren zorgen ervoor dat deze Mario Kart fris aanvoelt. Het enige wat nog gedateerd overkomt, is de technische kant van het geheel.
Next articleEuropese boxart Okami Previous articleSoftware sales!

Reacties van gebruikers

Avatar
LoneWolf | 04 maart 2008 15:10 | #157331
het ziet er echt beschamend uit...
Avatar
-Shurikono- | 04 maart 2008 15:11 | #157332
Het ziet er bijzonder lame uit, maar ja het zal vast wel weer leuk zijn om te spelen. Double Dash!! was een klote MK game.
Avatar
Jerone | 04 maart 2008 15:15 | #157333
Ik heb echt zo'n zin in dit spel
maar het lijkt net of het bij wijze van spreke 'snel even een spel maken' is, naar mijn mening is het spel niet helemaal afgewerkt
Avatar
Elm | 04 maart 2008 15:24 | #157334
Omg, MKDD was juist vet, deze lijkt me ook mooi.
Avatar
Gebruiker 16626 | 04 maart 2008 15:30 | #157335
ik ben t met de.elmp eens. mkdd was een goeie titel. helemaal niks slechts aan. de graphics vin ik alleen te kiddy. deze heeft dat oook wel, maar minder. ik denk dat de graphics wel meevallen eerlijk gezegd.
Avatar
-Shurikono- | 04 maart 2008 15:35 | #157337
Dudes jullie spacen srsly, Double Dash was Double Trash imo uiteraard. De besturing voelde veels te soepel en floaty. Ik had helemaal niet het gevoel alsof ik de kart controleerde. Bij Mario Kart 64 had ik dit juist wel.
Avatar
Smash King | 04 maart 2008 15:36 | #157338
ik ben het ook met jullie eens. MKDD was een goede mario kart(niet de beste) En ik heb er wel vertrouwen in dat deze ook heel goed gaat worden! de grpx zijn wel minder mja als de gameplay goed is ben ik tevreden Very Happy
kheb er nu al zin in!
Avatar
-Shurikono- | 04 maart 2008 15:39 | #157341
Daarnaast was het niet mogelijk om te springen, in MK64 werkte het jumpen juist goed.
Avatar
Gebruiker 16626 | 04 maart 2008 15:48 | #157342
ik vond 64 wel beter als double dash Razz
Avatar
!!Luigi!! | 04 maart 2008 15:53 | #157343
MKDD is denk ik, na de Mario Party serie, mijn meest gespeelde NGC game. Het is een zeer vermakelijke game en eentje die leuk blíjft. Imo erg belangrijk; heb daarom ook goede hoop op de Wii versie.
Ze hadden er dan weer wel nét iets meer werk van mogen maken, want Nintendo brengt het zich hiermee wel erg gemakkelijk af. Tis een soortje mix geworden van de DS en NGC versies, maar in dit geval zie ik dat maar als een voordeel.
Avatar
Dr. King | 04 maart 2008 16:01 | #157344
Ik vond Double Dash wel cool hoor. Ik hoop dat ze hier ook wat van gaan maken.
Avatar
teunbijbal2 | 04 maart 2008 16:22 | #157349
zijn er all gameplay filpjes van?
Avatar
-Shurikono- | 04 maart 2008 16:29 | #157350
Ja genoeg.
Avatar
domipost | 04 maart 2008 16:40 | #157353
't ziet er idd ruk uit, maar het is vast heel gaaf om te spelen. Kope, kope, kope Very Happy
Avatar
Quint | 04 maart 2008 16:43 | #157354
zijn er all gameplay filpjes van?
Zie het gameprofiel.

Overigens wordt dit uiteraard een must-have.
Avatar
Wayne | 04 maart 2008 17:39 | #157364
Ingame zal het er vast een stuk beter uitzien.......
maar kopen ga ik deze zowiezo
Avatar
suppajob | 04 maart 2008 17:59 | #157367
Double Dash was zeker vet net zoals deze waarschijnlijk
Avatar
smit | 04 maart 2008 18:18 | #157369
zeik niet kopen spelen en zeker zeer veel plezier hebben .mkdd was echt slecht
Avatar
-Shurikono- | 04 maart 2008 18:45 | #157372
Thank you smit.
Avatar
Gebruiker 16717 | 04 maart 2008 19:30 | #157375
Dit zijn samen met SSBB the must-have games van dit jaar!!
Avatar
Weebl | 04 maart 2008 19:50 | #157378
Mario Kart 64 is bagger, Mario Kart DS ownt, Mario Kart Double Dash ownt en deze Mario Kart zal ook ownen.
Avatar
aprvdb | 04 maart 2008 19:51 | #157379
MKDD was een goeie titel, ik vind het soepel sturen juist beter, maar als het niet zo is, wen ik er wel aan... Very Happy
Avatar
baron | 04 maart 2008 20:16 | #157382
double dash werd fuckin irritant op mirror mode altijd genaaid door die blauwe schildjes in t laatste stukje als je 1e lag bij 64 kon alleen jij een blauwe
Avatar
SMS | 04 maart 2008 22:47 | #157399
Blauwe schilden zijn gay.

Mario 64 was nogal saai, en heel erg kaal.
Mario Kart Double Dash was vol met actie, geweldige multiplayer, alleen kut-graphics en single player mode.

Mario Kart DS was de beste en grootste tot nu toe, alleen online was een klein beetje verneukt.

Mario Kart Wii lijkt me Mario Kart DS, alleen grootser, sneller, en beter. Alleen die stunts bevallen me niet. Stunts geven je altijd het gevoel dat de banen repetief worden.
Avatar
VilleneuveJr | 04 maart 2008 23:50 | #157404
Heeft elk ventje nog een speciaal item? Razz
Avatar
Dinalfos | 05 maart 2008 01:33 | #157407
Ik blijf erbij: dit spel heeft, net als Smash Brothers, enorm veel baat bij een hoog customization-gehalte. Nintendo maakt nu naar mijn smaak net even te veel keuzes voor ons. Dat kunnen we heel goed zelf.

- Laat ons kiezen tussen auto's (met Double Dash-functie), karts (klassiek) en motor cycles. Dat kan makkelijk, want zo ontzettend veel extra tijd kost dat niet.

- Laat ons kiezen hoe we rijden: met alleen karts, alleen wagens, alleen motoren of een combinatie naar eigen smaak. Het moet dus niet afhangen van de CC-klasse die je kiest, want dat zuigt anus.

- Geef ons een shitload aan items (oud en nieuw) en laat ons bepalen welke we in de game willen zien. We moeten mogen kiezen tussen één enkel item voor een hele match, het tegenovergestelde daarvan en alles wat er mogelijk tussenin zit.

- Het zou verdomme ook niet gek zijn als we de locaties van de vraagtekenblokjes naar eigen inzicht konden aanpassen.

- het wordt nu toch wel de hoogste tijd voor een paar melee-wapens. Een grote hamer, een honkbalknuppel een toverstafje, een geindividualiseerd wapen etc. Het maakt niet uit, als het maar een optie is.

- Meer karakteristieke wagens. Geef ze allemaal een paar unieke functies die in thema overeenkomen met het karakter dat hem bestuurt. Ik zat te denken aan een stuk of drie moves die alleen geinitialisserd kunnen worden met een speciaal item ofzo. De mensen die geen zin hebben in al die poespas, moeten gewoon kunnen overschakelen op iets simpelers. Door bijvoorbeeld voor eenvoudige karts te kiezen. Of door bepaalde functies uit te schakelen.

- De special moves moeten terug.

- Een level editor zou niet gek zijn.

- Wat meer tracks. 32 vind ik een beetje aan de magere kant. Wat dacht je van 50 (exlusief battle stages)?

- Ik heb het spel niet gespeeld, maar ik ben de cheatende CPU in Mario Kart 64 nog niet vergeten. Don't disappoint me, Nintendo.

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik heb echt sterk de indruk dat Nintendo de laatste jaren steeds meer buitenkansjes onbenut laat. Al dan niet bewust. Het is zo relatief makkelijk om een game als Mario Kart beter te maken dan het nu is, dat ik gewoon niet begrijp waarom we steeds maar blijven hangen in conservatisme. Zuinig, zuinig, zuinig. Ik zou bijna gaan hopen dat Nintendo het spel op het laatste moment nog even een jaartje uitstelt.

Avatar
-Shurikono- | 05 maart 2008 10:00 | #157412
Het is zo relatief makkelijk om een game als Mario Kart beter te maken dan het nu is, dat ik gewoon niet begrijp waarom we steeds maar blijven hangen in conservatisme. Zuinig, zuinig, zuinig. Ik zou bijna gaan hopen dat Nintendo het spel op het laatste moment nog even een jaartje uitstelt.

^This.
Avatar
Masterswordish | 05 maart 2008 12:20 | #157413
Ik zou bijna gaan hopen dat Nintendo het spel op het laatste moment nog even een jaartje uitstelt.


Ik hoop met je mee! De game ziet er verre van af uit en de personages stralen niets uit. Het zou het wel een domper zijn, maar met Bully in het verschiet en nog enkele andere 3rd Party titels moet het goedkomen.
Avatar
Tom | 05 maart 2008 16:11 | #157437
Een slecht spel is altijd slecht, maar een uitgesteld spel kan uiteindelijk nog goed worden. *professor smilie hier*
Avatar
aprvdb | 05 maart 2008 17:06 | #157443
het maakt niet uit, hoe iedereen ook zegt dat het zuigt, iedereen koopt hem uiteindelijk tog wel, net als ik Very Happy
Avatar
smit | 05 maart 2008 17:38 | #157454
je zus dinaflos maak zelf een game of heb je mk al gespeelt
Avatar
Dinalfos | 05 maart 2008 17:39 | #157455
Natuurlijk kopen we hem. Wij houden van Mario kart.

Je gaat tenslotte ook niet minder van je partner houden omdat hij/zij voortdurend scheten laat in bed.
Avatar
smit | 05 maart 2008 17:42 | #157458
kan je ook nog zelf banen maken leuk toch !
Avatar
Sjakmachien | 05 maart 2008 18:14 | #157471
Goed gezegd, Dinalfos. Ik zie het eigenlijk wel zitten, Kart uitstellen en het zo beter maken.
Avatar
ERED | 07 maart 2008 16:48 | #157679
mario kart wii is een mix tusen mario kart ds en mkdd aleen mario kart wii is beeter dan bijde mooie auto,s kiezen karts motors in wi-fi modes met 12speeler,s game en nog veel meer. en dat maakt het spel juist leuk.
Avatar
Gebruiker 2088 | 12 maart 2008 10:51 | #158004
Ik hoop ook dat het allemaal wat meer skill wordt, persoonlijk vind ik het nogal klote om 5 rondjes een banaantje te krijgen als items, omdat je toevallig voorop ligt.
Avatar
Davey12 | 09 mei 2008 17:25 | #161507
Het is egt een vet spel
Avatar
Gebruiker 17010 | 12 juni 2008 21:00 | #163295
Al ge pre-orderd! mij lijken de nieuwe voertuigen het vetste!
Razz Razz Razz
Avatar
Timo | 12 juni 2008 21:23 | #163297
Wat? Mario Kart Wii is al weken uit in Europa...
Kijk, hier, de recensie.
Avatar
Paul | 13 juni 2008 00:11 | #163305
Let maar niet op mijn broertje Timo, hij is nieuw hier, en vat geen ruk van games Razz
Avatar
Gebruiker 17010 | 13 juni 2008 13:11 | #163318
srry, dacht ff aan ssbb
Avatar
svenmaster | 11 december 2008 23:02 | #169380
echt een gave game!
Avatar
ardal | 28 maart 2009 17:22 | #170823
Mijn favoriete genre: Race!
Addicted to Race games xD
Avatar
Lisanne319 | 28 maart 2009 10:36 | #172960
echt lolig Very Happy
Avatar
Gebruiker 17828 | 21 oktober 2009 11:26 | #181686
kan je ook nog zelf banen maken leuk toch !


nee jammewr genoeg niet voor de volgende game moeten ze dat er bij doen vindt ik
Avatar
Gebruiker 17828 | 20 oktober 2009 11:18 | #181993
ik heb hem gespeelt uitgespeeld is echt een vette game vooral dat je ook mii poppetjes kan zijn vind ik een vette toevoeging

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Mario Kart Wii

Platform: Wii
Genre: Racer
Ontwikkelaar: Nintendo
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 4
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: 12
Releasedatum: 11 april 2008

Screenshots