Turok: Evolution review Review | 14 oktober 2002 22:14 | Auteur: Basje

Zachtjes sluip je door de bosjes, slechts gewapend met een bijl. Je probeert minimaal geluid te maken, totdat er een klein takje breekt…. Een hagedis-soldaat stormt op je af, maar jij weet de bijl mooi in zijn nek te zetten, en het hoofd rolt verder over de grond. Het lijkt niet te kunnen, maar toch kan het allemaal, want Turok ligt nu bij jou lokale gamesboer.

Image_2e6f6b45-535c-4c92-8c23-b79bdc121eea_v-2

Turok kennen we allemaal van zijn N64-spellen, waarin hij dino’s het leven zuur maakt. Tenminste, grotendeels. Natuurlijk zaten er van die soldaatjes bij, en waren er ook enorm pittige eindbazen. Maar, de naam van het eerste spel is, en blijft nog altijd Turok: dinosaur hunter. In het verloop van de Turok spellen, werd het allemaal minder gericht op dinosaurussen. Bij Turok: Evolution, hebben ze het basisprincipe van deel 1 weer tevoorschijn getoverd. Er zitten ontzettend veel dino’s in dit spel, en ze zien er geweldig uit!
En de soldaten, die je tijdens je avontuur tegenkomt, zijn niet menselijk meer, maar hagedisachtige soldaten. Als Tal’Set, in deze Turok, is het de bedoeling dat je Captain Bruckner, een wraakzuchtige wreedaard, een poepie laat ruiken. Of laten we het maar houden op een dikke scheet.

Image_37426a2b-d3c3-40a1-9da6-b1b303359e85_v-2

De single player mode, is anders dan de voorgaande delen van Turok. En laten we het erop houden, dat het niet op alle vlakken positief is. Grafisch ziet Turok er zeker niet slecht uit, maar de nu en dan stotterende beelden, maken het spel er niet beter speelbaar op. De dinosauriërs zien er wel erg goed uit, en deze willen nog wel eens toehappen als je te dicht in de buurt komt. De vijanden zien er ook wel goed uit, alleen is de A.I. van deze vijanden niet erg al te hoog. Zo, is er een level, waar 3 vijanden naast elkaar staan, en je schiet er eentje van af, en hebben de andere 2 niets door. Beetje vaag, vooral nu we Perfect Dark al lange tijd gespeeld hebben, waarvan de A.I. zelfs nog beter was als Turok: Evolution. En dat terwijl we inmiddels een console verder zijn! Wel leuk is de aanwezigheid van allerlei diersoorten die we nu nog kennen. Zo zijn er krokodillen, herten en aapjes. Een ander minpunt is tevens ook een belangrijk minpunt, naar mijn mening. In voorgaande Turok spellen, waren de werelden ontzettende groot, en was het absoluut niet moeilijk om goed verdwaald te raken. Dat is duidelijk misbaar in deze game. Hier is er gewoon maar één weg mogelijk, en geen andere. Dat vind ik zonde, want het maakt de houdbaarheid van het spel een stuk korter. Dat had dus zeker ook beter gekund. Wat wel leuk is, dat je bijvoorbeeld bomen om kunt hakken.

Image_c8ac1eeb-dba5-45c8-b641-b1d476cb6a8d_v-2

Over de muziek van het spel ben ik wel heel erg te spreken. De muziek brengt een ontzettend spannende sfeer, met echte oerwoud geluiden. En het volume stijgt naarmate het spel spannender wordt, en er vijanden op je af stormen. Ook de geluidseffecten doen het spel eer aan. Als je bijvoorbeeld door water loopt hoor je ook “spetter spetter”. En als je een boom omhakt, hoor je ook een plof, als die omgevallen is. Dat is dus wel allemaal heel erg leuk gedaan. Dat maakt wel een hoop goed.

Image_e0405fc9-5f34-49ae-9dab-89b2706c0673_v-2

De multiplayer van Turok is ook een ander goed aspect van het spel. Deze maakt het spel een stuk aantrekkelijker. Het is echt tof om lekker eens op elkaar te knallen. Met een ruim assortiment aan levels, en een flink arsenaal aan wapens, moet het toch echt lukken elkaar de hemel in te blazen. Er is ook een flinke dosis aan modi, die de multiplayer alleen maar ten goede doen. Zo is er niet alleen "deathmatch" en "capture the flag", nee, zo zijn er een stuk meer modi. Denk hierbij aan: "monkey tag", "Turok fight", "team Turok fight", "flight" "last man" en "one flag." En met wapens als de Flechette Gun, Minigun, Plasma Gun, Pistol, Shotgun, granaten, Dark Matter Cube en rocket launcher moet het toch echt wel lukken iemand de lucht in te knallen. Wel balen is dat het beeld wel weer eens kan stotteren en het spel een stukje langzamer loopt. Dat had makkelijk opgelost kunnen zijn. Duidelijk minpuntje dus.

Over het algemeen is Turok zeker geen slecht spel, absoluut niet. Maar door het aantal minpuntjes, komt het toch niet onze verwachting na. We verwachtten een megavette shooter, die alle voorgaande delen zou overtreffen, maar nu blijkt dat het deel 1 niet eens overtreft. Gezien de capaciteiten van de console, spreken we over dan. Eerst huren, dan kijken of je hem echt wil hebben.

Score:
Graphics: 7
Sounds: 8
Speelbaarheid: 7,5
Totaal: 7,5
0
N1-score
Next articleTimesplitters delay! Previous articleNieuw Resident Evil Zero filmpje

Plaats een reactie

De reacties bij dit bericht zijn gesloten.