Mario Kart Wii Review | 23 april 2008 14:44 | Auteur: Marcel

Mario Kart Wii
De rondzwervende bananenschillen, creatieve baanontwerpen en het plastic stuur laten direct zien dat we met Mario Kart te maken hebben. De luchtige raceserie van Nintendo is sinds jaar en dag hetzelfde gebleven. De ingrediënten zijn: Mario, zijn vrienden, vijanden en vriendinnen en een hoop banen geïnspireerd door zijn culturele en historische achtergrond gevuld met allerlei voorwerpen om je rivalen het leven zuur te maken!

Mario_Kart_Wii_Artwork_009

Nieuw speelgoed!
Mario Kart Wii wordt geleverd met het Wii Wheel. Een plastic stuur waar je de Wii Remote in klikt. Ik staarde een aantal minuten naar mijn nieuwste aankoop. Mario Kart met twee plastic stuurtjes. Na nadere inspectie kwam ik erachter dat Nintendo wederom een stukje robuuste hardware levert. Het zijn de kleine details die Nintendo accessoires beter maken dan die van de third party bedrijven. Het eerste wat direct in het oog springt, is de inkeping aan één kant van het Wii Wheel. De inkeping is een klein ronde opening zodat je nog steeds de pointer functionaliteiten van de Wii Remote kunt gebruiken! De kleine B knop van de Wii controller valt in een groter exemplaar van diezelfde B knop. Het touwtje, wriststrap of hoe je het ook noemen wilt kan door een gat in de onderkant gestoken worden zodat je zelfs kunt voorkomen dat je gefrustreerde vrienden het Wii Wheel de TV in frisbeeën. Het Wii Wheel is afgewerkt met het Wii logo op de achterkant en een grote blauwe ring. Kijk, dat zijn nog eens goed doordachte en functionele ontwerpen!

Het is jammer dat de game zelf niet net zo doordacht en functioneel is. Althans, niet alles. Mario Kart Wii is de definitie van de uitspraak: “elk nadeel heb ze voordeel”. De Mario Kart gameplay is overhoop gegooid maar toch hetzelfde gebleven. Laten we echter niet op de zaken vooruit lopen en bij het menu beginnen. De presentatie van Mario Kart is anders dan je zult verwachten. De artwork van het doosje, boekje en website siert ook het hoofdmenu. Een viertal knoppen vormen de eerste basis van de game. We zien de singleplayer, multiplayer en Nintendo WFC opties. Ten slotte heeft men nog een Mario Kart kanaal toegevoegd maar ook daarover later meer!

MariokartWii50

Al rijdt een aap in een gouden kart…
De singleplayer optie is opgedeeld in Grand Prix, Versus, Time Trial en Battle. De mission mode uit Mario Kart DS is nergens te bekennen. Net zoals in eerdere Mario Kart games heb je de keuze tussen 50cc, 100cc en 150cc. Je kiest je personage en hier staan we even kort bij stil. Mario is overduidelijk de DS ontvlucht, zijn handen zijn hoekig en hij ziet er nogal zielig uit vergeleken met Super Mario Galaxy. De modellen van Bowser en Donkey Kong zijn echter nog een heel stuk lelijker dan de prominente Nintendo mascotte. De volgende stap is het kiezen van een voertuig. In Mario Kart Wii zijn er naast karts ook motoren die voor een nieuwe race-ervaring zorgen. De karts en motoren laten de Wii niet zweten maar ogen aanzienlijk beter dan de scharminkels die achter het stuur kruipen.

Het spel ontdekt zelf welke besturingsmogelijkheid je gebruikt. Je kunt kiezen voor de Classic Controller, GameCube controller, Wii afstandsbediening en Nunchuk combinatie of het Wii Wheel. De race begint en het valt op dat de banen werkelijk fenomenaal zijn. Je Mii’s zijn op allerlei originele manieren verwerkt in de levels. Een poster van een bekende Duitse dictator of je buurjongen die aan de kant staat te juichen. Het is ook grappig om je vader terug te zien als sfinx! De enige voorwaarde voor deze leuke extra is dat je wel even een zooitje Mii’s moet maken in het Mii kanaal. De bloemetjes draaien rond en de wolkjes lachen vrolijk in de felle ochtendzon. Het zijn typische Mario Kart taferelen met veel kleurrijke objecten en animaties. Een aantal van deze objecten vormen ook hindernissen. Koeien op de boerderij of mijnkarretjes in de mijnschachten!


MariokartWii041

F-Mario Kart X
De race-ervaring is bij Mario Kart Wii ongekend goed. Dit komt mede door het geweldige baan ontwerp. De racetracks variëren van de standaard Mario en Luigi Circuits tot aan half pipes, winkelcentra en Bowsers kasteel. De meeste werelden hebben een gimmick om ze te onderscheiden. In het winkelcentrum genaamd Coconut Mall kun je over de roltrappen rijden voor een extra boost of van het dak af springen. Één van de latere levels brokkelt langzaam af. De mijnschachten zouden niet misstaan in een pretpark en er is tevens een snelweg waarbij je moet manoeuvreren tussen verkeer. Nu waren er al eerder dergelijke snelwegen in Mario Kart, die hadden echter geen bestuurders die gericht op je af rijden! Een absolute topper in deze Mario Kart game is Koopa Cape een baan waar een waterval doorheen loopt die je sneller laat rijden. Diverse momenten lijken regelrecht uit F-Zero te komen iets dat we nog niet eerder zagen in een Mario Kart game!

De nieuwe levels worden aangevuld met een retro-cup. Aanvankelijk was ik best te spreken over de keuze van de levels. Mario Raceway uit Mario Kart 64 is een top baan evenals Yoshi Falls uit Mario Kart DS. Daarnaast zijn er ook wat meer gedurfde baanontwerpen uit de oudere kart games toegevoegd zoals Donkey Kong Mountain uit Double Dash. Ik mistte persoonlijk Waluigi Pinball en Airship Fortress, mijn twee favorieten uit het DS deel. Het is tevens jammer dat er een overvloed is aan Mario Circuits. De Mario banen uit Super Mario Kart, Mario Kart 64, Double Dash en Mario Kart Wii zijn allemaal aanwezig. Aangezien men vast heeft gehouden aan de acht cups en tweeëndertig banen structuur van Mario Kart DS had ik liever wat meer variatie gezien. De retro banen zijn gedeeltelijk aangepast aan Mario Kart Wii. De meeste hebben extra schansen gekregen. De Super Mario Kart banen zijn in simpel 3D vormgegeven en de Nintendo 64 banen hebben hier en daar wat scherpere ondergronden. De DS banen hebben dezelfde metamorfose ondergaan en men heeft vooral de details zoals water en bomen overgenomen uit de presentatie van de nieuwe Mario Kart Wii banen. De 2D figuurtjes die normaal hindernissen vormden zijn aangepast en nu in 3D vormgegeven.

MariokartWii65

Excite Kart!
De prachtige banen kun je op allerlei nieuwe manieren trotseren. Je stuurt door het Wii Wheel net als een echt stuur een kant op te draaien. Je kunt een scherpere bocht maken door een drift uit te voeren. Dit doe je door op de grote B knop onderop het Wii Wheel te drukken. Hoe langer je de drift vasthoudt hoe langer je snelheid behoudt in de bochten. Na een tijdje driften wordt de vlam van je kart of motor blauw, laat de driftknop vervolgens los om een boost uit te voeren. De drift van de karts kan tevens nog iets langer vastgehouden worden voor een betere oranje boost. Het nieuwe drift systeem heeft het snaken verholpen. In Mario Kart DS kon je onbeperkt boosten door constant naar links en naar rechts te sturen tijdens de drift. De Mario Kart Wii drift is niet gebaseerd op het schichtige stuurwerk maar op de tijd dat je de driftknop ingedrukt houd.

Naast de drift kun je ook een extra boost krijgen door te bumper kleven. Als je lang genoeg achter je voorganger blijft rijden krijg je een extra boost. Een geheel nieuwe methode voor extra snelheid is het stunten. De Excite Truck kenners weten hoe stoer het is om met een truck rondjes te draaien in de lucht en proberen om zo goed mogelijk te landen. Ik was licht teleurgesteld toen bleek dat ik slechts enkele vooraf bepaalde stunts tot mijn beschikking had. Rij een schans op en zwiep met het Wii Wheel om een stunt uit te voeren. Mario doet een spagaat boven zijn motor en Yoshi steekt in een onhandige houding zijn tong uit. De animaties laten de lelijke bestuurders tijdelijk uitblinken. Een goede landing resulteert in een snelheids boost. Het stunten is goed uitgewerkt maar laat toch nog een paar steekjes vallen. Het is bijna onmogelijk om in de lucht te manoeuvreren. Je zult dus van te voren met de juiste hoek over een schans moeten rijden omdat je anders een ravijn in springt. Het is overigens ook mogelijk om over diverse andere objecten te stunten. Een fontein bijvoorbeeld of een omgevallen pilaar. Het is alleen verwarrend dat sommige andere opvallende voorwerpen niet gebruikt kunnen worden. De randen om over te springen worden soms verderop in het level nogmaals in beeld gebracht, dit keer als omheining. Door de gedetailleerde achtergronden zul je gedesoriënteerd raken en proberen om op een verkeerde plek het luchtruim in te vliegen.

De motoren zijn moeilijker in bedwang te houden en hebben een kleinere boost dan de karts. De tweewielers trekken echter sneller op en je kunt er stoerdere stunts mee uithalen. Daarnaast zijn ze perfect om alternatieve routes mee te trotseren. Een ander voordeel is een tijdelijke verhoging van de snelheid doormiddel van een Wheelie. De Wheelie is wederom gekoppeld aan het zwaaien van het Wii Wheel en tijdens de stunt is het nog moeilijker om te sturen. Een motor wordt uiteraard makkelijker van de weg geduwd dan een kart.

MariokartWii24
Next articleSEGA kondigt World Destruction aan! Previous articleTHQ prijst games af

Reacties van gebruikers

Avatar
Basje | 23 april 2008 15:15 | #160711
goede review, goede score, goede game..
Avatar
Wings_of_Gold | 23 april 2008 15:22 | #160714
Nice work marcel, vind vooral het gemis van een goede battle mode erg jammer, was vroeger altijd zo goed uitgewerkt :-(
Avatar
Smash King | 23 april 2008 15:31 | #160715
Goede review marcel Smile Dit is idd een hele goede game, en ik vind het ook best jammer dat de BM niet zo goed is zoals hij altijd was, maarja de gameplay/banen/online funktie/grpx enz enz maken dat weer helemaal goed Very Happy
Avatar
Duncan | 23 april 2008 15:53 | #160719
Leuke game, misschien maar in de zomer ff op de kop tikken.

Goede review btw
Avatar
Digital_Eargasm2 | 23 april 2008 16:13 | #160720
jipp jipp! nice review Wink
Avatar
Nik0s | 23 april 2008 16:20 | #160723
De Battle Mode is echt karig. Die Coin Runners kan me gestolen worden, evenals de computergestuurde characters. Battle is leuk samen met vrienden of online. En waar is mijn favoriete multiplayerstand Bomb Battle gebleven? Daar had echt veel meer aandacht aan besteed moeten worden.
Goede review trouwens, en een redelijk terecht cijfer.
Avatar
kneef | 23 april 2008 17:12 | #160724
Welke extra krijg je dan als je een super mario galaxy save file heb?
Avatar
Nixxon | 23 april 2008 17:30 | #160725

Spoiler

Avatar
Masterswordish | 23 april 2008 17:37 | #160726
Vind het cijfer nog al hoog. Graphics zijn slecht, battle mode kan me in deze versie gestolen worden en de vernieuwing is ver te zoeken. Ik vind alles een beetje gimmicky over komen. een 80 op zijn hoogst.
Avatar
chrisss | 23 april 2008 17:38 | #160727
zeer jammer van de battle mode.
want het race deel en de banen zijn hier echt top! Very Happy
Avatar
Dinalfos | 23 april 2008 18:56 | #160731
Ik vind het eigenlijk best een overrated spelletje. Ze hadden er veel meer aandacht aan moeten besteden. Mja, het blijft Mario Kart natuurlijk, maar er had gewoon veel meer in gezeten.
Avatar
Weebl | 23 april 2008 19:27 | #160733
Erg zonde van de Battle Mode. Ik had me er juist op verheugd dat deze mode geweldig zou zijn, maar hij schijnt dus nogal tegen te vallen..

Ach ja, ik haal hem over een tijdje toch wel.
Avatar
Zapp-x | 23 april 2008 22:02 | #160742
Top spel, snap de keuze van de retro banen niet echt, maar verder echt vet! Beste Mario Kart tot dusver.
Avatar
Pikachu | 23 april 2008 22:10 | #160743
Coconut Mall, of in die trend... blergh wat een kut level!! wordt der altijd zo fucking gefrustreerd van...oef helemaal onlinet. och manz!! DS Peach Gardens 0n3 LoVE!!
Avatar
Gebruiker 3441 | 23 april 2008 22:38 | #160744
vind ook wel vet spel. al aardig wat uurtjes gespeeld. alleen jammer dat als je online een halve ronde wacht, nog steeds makkelijk 1e kan worden, plus dat je dan geen last hebt van dat gebeuk en al die schilden op je flikker
Avatar
Nero | 24 april 2008 00:06 | #160746
hopelijk heb ik em morgen binnen Very Happy
Avatar
Dinalfos | 24 april 2008 12:40 | #160762
Edge en Gamer tm geven hem allebei een 6 als eindcijfer. Dat vind ik wel juist.
Avatar
Smash King | 24 april 2008 14:00 | #160773
ik niet! minstens een 8.....
Avatar
Gebruiker 15910 | 24 april 2008 18:06 | #160799
90 als je t mij vraagt
Avatar
Gebruiker 2088 | 24 april 2008 21:00 | #160823
dankzij die online races evn vooral de online time trail ghosts vind ik dit zeker de beste mariokart ooit.
Avatar
Smash King | 25 april 2008 10:17 | #160839
mee eens!
Avatar
DragonKing | 25 april 2008 11:01 | #160844
De cijfer is goed zo en het is inderdaad de beste Mario Kart ooit. Vooral multiplayer is leuk en wat vooral grappig is hoe je mensen kun uitlachen wanneer je de Live beelden kijkt tijdens het online wachten Razz
Avatar
Erique | 25 april 2008 13:53 | #160858
MarioKart64 en MarioKartDS waren toppers. Kan ik me nu nog uitermate goed mee vermaken. Ben zeer benieuwd naar dit spel en komt er ook 100% zeker en gegarandeerd. Leuk leuk leuk. Kon deze van de week bij geen enkele winkel vinden. Ben alleen erg benieuw of sturen met stuurtje echt goed werkt..

Overigens.. Ooit een motor met rond stuur gezien?
Avatar
DragonKing | 25 april 2008 14:40 | #160860
MarioKart64 en MarioKartDS waren toppers. Kan ik me nu nog uitermate goed mee vermaken. Ben zeer benieuwd naar dit spel en komt er ook 100% zeker en gegarandeerd. Leuk leuk leuk. Kon deze van de week bij geen enkele winkel vinden. Ben alleen erg benieuw of sturen met stuurtje echt goed werkt..

Overigens.. Ooit een motor met rond stuur gezien?


Nee nog nooit gezien Razz in het begin probeerde ik dat ook voor te stellen maar goed, stuurtje werkt perfect met sturen overigens zijn karts makkelijker en motors moeilijker.
Avatar
Jerone | 29 april 2008 11:47 | #161024
Leuk spel, maar ze vergeten wel dat ze de game mario kart hebben genoemd. iets van 1/10 voertuigen is een kart, de rest motor auto of buggy.... ze kunnen het spel beter mario racen noemen, wanten met karten heeft het weinig meer te maken
Avatar
ZachaDinho | 29 april 2008 13:20 | #161027
Het spel houd me nu al een aantal weken in zijn greep Very Happy
En laat voorlopig ook niet meer los (6)

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Mario Kart Wii

Platform: Wii
Genre: Racer
Ontwikkelaar: Nintendo
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 4
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: 12
Releasedatum: 11 april 2008

Screenshots