Ubisoft... Column | 11 mei 2008 17:37 | Auteur: Johannes

Alhoewel...
Maar is er toch... Nee! Games als Rayman Raving Rabbids (2) en Brothers in Arms DS kunnen het respect dat ooit voor deze ontwikkelaar en uitgever bestond, niet herstellen. Zeker niet wanneer het met nog meer ‘spelletjes’ komt in de vorm van My Word Coach, Chessmaster, en niet te vergeten directe vervolgen op de Z-series. Weet je wat? We gooien er nog een schepje bovenop! Kom maar op met die Laura’s Passie-serie. Kunnen we leuk koken, baby’s verzorgen, en dierenarts en modeontwerper spelen. Als je het dan ook nog presteert om Assassin’s Creed, Ubi’s grootste parel van afgelopen najaar, op de Nintendo DS niet eens in de buurt van het niveau van het origineel weet te laten evenaren, dan verdien je het gewoon om op je wanproducten aangesproken te worden.

Oké, oké, dat was slechts de Nintendo DS. Het gaat vast wel beter op de populairste console. Think again. Zo kunnen van de reeds uitgekomen titels er maar liefst vier van de vijf rechtstreeks naar de schroothoop. Gebrek aan een goede Wii besturing, een lak aan redelijke graphics, en een bijna rechtstreekse overzetting van de DS versies, zorgen ervoor dat Ubisoft dan ook prominent bovenaan te vinden is in de lijst der slechten. Bekende voorbeelden daarvan zijn natuurlijk het prachtige, spannende en energieke Far Cry Vengeance en het met wiel geleverde GT Pro Series!

SP_A1902 SP_A1905
Ubi in de winkel...


Is Ubi het verleerd?
Daar lijkt het niet op. Een snelle blik naar Microsofts tweede console leert ons dat ze wel degelijk goede games (ja, nu wel games) kunnen produceren. Rainbow Six: Vegas (2) geldt als een goed voorbeeld, maar waarschijnlijk kan er pas echt ouderwets geknald worden met Far Cry 2, EndWar en Brothers in Arms: Hell’s Highway. Allen titels welke nooit het daglicht op de Nintendo platformen zullen zien. Enerzijds is een aardig groot deel van de Wii- en DS bezitters niet veeleisend; mainstream. Anderzijds heeft dit probleem te maken met de aparte besturing die de Wii en DS kennen, al is reeds gebleken dat er meer bedrijven dan Nintendo alleen de ontwikkeling hiervoor machtig zijn. Waarom kan een groot bedrijf als Ubisoft dat dan niet voor elkaar krijgen? Dat kan bijvoorbeeld te maken hebben met de bedrijfssituatie waarin zij verkeert. Electronic Arts probeert nog altijd steeds meer invloed in het van oorsprong Franse bedrijf te krijgen. Dat zou echter een te makkelijke smoes zijn voor een professioneel bedrijf. De gehele presentatie van Ubisoft leert ons dat er kleine projecten op de Wii en DS plaatsvinden om lekker te cashen. Hiermee kunnen dan belangrijkere, hardcore games op de Xbox 360 en PlayStation 3 uitgebracht worden. Je zou het slim kunnen noemen, maar het is gewoon schaamteloos om je als bedrijf zo te blijven opstellen en dan ook nog verbetering te beloven. Yeah, Ubi fucks you twice!

En nu dan?
Het moge duidelijk zijn dat Ubi’s visie niet strookt met mijn principes. Verdeel de topgames eerlijk en kijk buiten de doelgroep om. Het Franse bedrijf houdt haar hoofdkwartieren als Montreal echter liever bestemd voor het echte werk. De overstroming aan rotzooi met het blauwe Ubisoft logo in de winkels zorgen ervoor dat het respect tot het nulpunt is gedaald, terwijl ik door deze column heus geen ogen open bij de beleidsmakers. Het gevolg blijft dat er niets verandert. Go Ubi!

Ubi%20Rotzooi
Ubisoft; gooi het weg!
Next articleBrain Training haalt record Previous articleSkate It naar Wii en Nintendo DS!

Reacties van gebruikers

Avatar
teunbijbal2 | 11 mei 2008 18:24 | #161563
Goede Collum maar er word toch te weinig gekeken naar de + punten. Naast de Wii en DS is Ubi toch vrij goed.Ze moetten zich aleen meer gaan concentreren op goede grote mooie spellen dan al die afgerachte kut rotzooi.
Avatar
Timo | 11 mei 2008 19:00 | #161564
Dit is een Nintendo site. Deze column is dus enkel en alleen gericht naar de Wii en DS.
Avatar
Gebruiker 1528 | 11 mei 2008 19:17 | #161565
Pas nog effe Splinter Cell Chaos Theory en Assassin's creed op de PC gespeeld. Mooie spellen Smile . Echter, als we gaan kijken naar het ubi aandeel in mijn gamecube, gba, ds en wii collectie is dat 0%!
Avatar
peyj | 11 mei 2008 19:21 | #161566
Ubisoft was ooit een high roller, maar nu is die uitgerollt...
Avatar
Dr. King | 11 mei 2008 19:40 | #161567
Ik vind het jammer dat Ubisoft niet meer z'n best doet op Wii spellen. Maar een van de grootste teleurstellingen waren de "De indrukwekkende 8 wii launch games". Toen ik hoorde dat Red Steel, Far Cry en zo meteen bij de launch van de Wii zaten verheugde ik me erop. [] Smile

Wel leuk dat wiids de laaste tijd weer columns post. Ze zijn erg interresant.
Avatar
Seiniyta | 11 mei 2008 20:58 | #161568
Ik huil er bijna van. Ubisoft was ooit zo'n prachtige ontwikkelaar met de eerste 2 Rayman spellen + beyond Good en Evil. Maar 99% van de spellen zijn oftewel crap of gericht naar 18+ publiek. Zeer spijtig.
Ze hebben hun icoon (rayman) laten vallen als een baksteen en gebruiken het als gemakkelijk cashen. WTF heeft Raving Rabbids nog te maken met de platformer van weleer. Als de spelletjes nog goed waren oké...

Stiekem hoop ik ooit nog op een volwaardige rayman ala The Great Escape en niet zoals hoodlum havoc en Raving Rabbids.
Avatar
Hyrule_Hero | 11 mei 2008 21:19 | #161569
Ik bid nog steeds elke dag op een vervolg van beyon good and evil
Avatar
Digital_Eargasm2 | 11 mei 2008 21:26 | #161570
Ik bid nog steeds elke dag op een vervolg van beyon good and evil


me 2 Weird
Avatar
TwilightPrince | 11 mei 2008 21:55 | #161571
Ik huil er bijna van. Ubisoft was ooit zo'n prachtige ontwikkelaar met de eerste 2 Rayman spellen + beyond Good en Evil. Maar 99% van de spellen zijn oftewel crap of gericht naar 18+ publiek. Zeer spijtig.
Ze hebben hun icoon (rayman) laten vallen als een baksteen en gebruiken het als gemakkelijk cashen. WTF heeft Raving Rabbids nog te maken met de platformer van weleer. Als de spelletjes nog goed waren oké...

Stiekem hoop ik ooit nog op een volwaardige rayman ala The Great Escape en niet zoals hoodlum havoc en Raving Rabbids.


Hoodlum Havoc vond ik dan wel weer leuk Smile
En ik heb er maar iets van 15 euro voor betaald, dus dan denk ik waarom niet? Wink
Avatar
San Marco | 12 mei 2008 01:39 | #161573
Ja, adviseer Ubisoft maar om hun troep goedkoop in een ontwikkelingsland te dumpen, waar het blijft liggen! Razz

Goede column!
Avatar
!!Luigi!! | 12 mei 2008 11:41 | #161575
Mee eens! Als developer is Ubisoft niet meer veel waard. Misschien dat ze ons weten te verassen op de E3.
Avatar
Funkey | 12 mei 2008 11:45 | #161576
Ze hebben ong. een jaar geleden nog gezegd dat ze meer goede titels op de wii willen uitbrengen... wat een bullshit. En dan komen ze met RAYMAN raving rabbids, waar rayman bijna niet in voorkomt. Als ze geld willen cashen moeten ze een lijp rayman spel maken voor de wii. Een platform spel waar je konijnen in de pan kan hakken. Dat lijkt me lijp...
Avatar
Paul | 12 mei 2008 11:51 | #161577
Ubisoft is als developer veel waard. Het feit dat ze de schijtgames naar de Wii en DS pleuren moet toch ook wat zeggen of niet?

Tom Clancy, Haze, Far Cry, Assassins Creed, SplinterCell, Prince of Persia, Lumines, NO MORE HEROES, Red Steel (was voor een fucking launchgame toch best aardig), Beyond Good & Evil, XIII, Rayman, Anno 1701, The Settlers, Brothers In Arms, Lost, Far Cry 2.

Die noem ik geen crap. Helaas kwamen die (of komen) op andere systemen uit.
Avatar
aprvdb | 12 mei 2008 12:11 | #161578
goeie column
Avatar
Aktai | 12 mei 2008 12:29 | #161580
Goed geschreven. Echter Ubisoft is nog steeds goed bezig met games. Granted, niet meer voor de nintendo consoles maar wie nog wel? In mijn ogen waren er maar vier echte toppers voor de Wii: Twilight Princess, Mario Galaxy, Metroid Prime 3 en Smash Bros.

Tuurlijk waren er wel meer goede games, maar geen toppers. Vb Mario kart schorde veel aan (graphics van DK, oude banen ed), Zack & Wiki is gespecialiseerd op een aantal gamers en Wii fit/Wii sports zijn gewoon geen echte games.

Maar wat heeft nintendo zelf nog in de pijplijn zitten? Helemaal niks bijzonders. Games als project Hammer en Days of Crisis kunnen mijn aandacht echt niet vasthouden. En een 3rd party game als FF:CC Crystal Bearers moet erg goed zijn na de bende die FFCC was op de cube.

Face it. Wat nintendo ook aankondigd deze E3, het gaat nog minstens 2 jaar duren voordat een goede game het daglicht ziet.

My two cents, AK
Avatar
Timo | 12 mei 2008 12:49 | #161581
Ubisoft is als developer veel waard. Het feit dat ze de schijtgames naar de Wii en DS pleuren moet toch ook wat zeggen of niet?

Tom Clancy, Haze, Far Cry, Assassins Creed, SplinterCell, Prince of Persia, Lumines, NO MORE HEROES, Red Steel (was voor een fucking launchgame toch best aardig), Beyond Good & Evil, XIII, Rayman, Anno 1701, The Settlers, Brothers In Arms, Lost, Far Cry 2.

Die noem ik geen crap. Helaas kwamen die (of komen) op andere systemen uit.


Red Steel was inderdaad best oké, dat was een klein lichtpuntje bij de release van de Wii. Helaas is het daarbij gebleven. No More Heroes werd trouwens enkel uitgegeven door Ubi, het werd ontwikkeld door Grasshopper Manufacture. Verder haal je ook games uit vorige generatie (XIII, BGaE) aan en daar gaat deze column niet echt over. Evenals andere consoles, want PS3 en 360 bezitters hebben op zich niet te klagen met Ubi met Assasins Creed en FarCry 2 in het vooruitzicht. (Haze trouwens is ook van een andere ontwikkelaar)

Ubisoft is geen slechte ontwikkelaar, ze hebben gewoon het grote geld gezien. Waarom zou men tijd en geld stoppen in een niche-product als men met games als 'My Puppy Shop' evenveel verkopen haalt op de Wii en/of DS? Hopelijk gaan ze nog games maken die echt wat betekenen, want als je Beyond Good and Evil bekijkt of Prince of Persia: Sands of Time (sans vechtscènes), waren dat echt prachtgames.
Avatar
peyj | 12 mei 2008 13:16 | #161584
Ik heb Beyond Good and Evil zeker 10X gespeeld en uitgespeeld en nog steeds heb ik geen game gevonden dat er bij in de buurt komt.
Avatar
Gebruiker 2088 | 12 mei 2008 15:50 | #161587
ik vind dit te kritisch. Deze hele 'hardcore'gamer groep is te kritisch, dat is nu juist de reden dat die hardcore spellen er minder komen. Je heb enorme budgetten nodig en als het spel dan minder dan legendarisch is, wordt het afgebrand. (zie Assassins creed bv).

Ubisoft is een bedrijf, die moeten winst maken. (lees die zin gerust nog eens)
ze zijn er niet om jou een plezier te doen met games, precies zoals jij ze graag wilt.

Gamen bedrijven moeten helemaal winst maken, anders gaan ze kapot of erger, koop EA ze op. Ze moeten dit wel doen, daarnaast komen ze dan heus wel met af en toe een hardcore topgame
Avatar
Captain-Retardo | 12 mei 2008 17:57 | #161590
Ik zou juist veel liever hebben dat EA ze op koopt.EA heeft de meeste third party games met potentie op hun releaselijst staan ( Mercenaries 2, Dead Space,Skate 2,Mirror Edge,Spore,etc) en misschien worden de Ubi games dan een minder buggy troep dan dat de meeste Ubi spellen nu zijn.Ik heb nog nooit een Ubi Game gespeeld waar geen ergerlijke foutjes en momenten in zitten.

Ik zie trouwens in een post Haze staan,maar de demo is ook echt een lachertje.Enige wat leuk kan zijn is de Co-op,maar dan nog heeft Halo 3 het veel beter uitgewerkt.
Avatar
Elmondain | 13 mei 2008 00:29 | #161614
Het enige verschil tussen de NGC en de WII is dat de WII wel veel geld oplevert. Voor de rest hebben ze even crappy games.

Aan het begin had ik goede hoop voor de wii, gezien hoeveel third parties dat ding wilden steunen. Het waren er veel meer dan voor de NGC. Maar uiteindelijk levert dat niks op, aangezien het bijna alleen mainstream games zijn. En dan zelfs voor de catagorie mainstream stijgen ze meestal niet boven "waardeloos". Ik geef toe dat er wel degelijk toppers voor de WII zijn. Maar het zijn er echt te weingig.

Ik wil nog vertrouwen in de wii hebben, maar het wordt me wel fokking moelijk gemaakt. Laat trouwens wel duidelijk zijn dat ik niks fout vind aan de console zelf. Ik blijf dat ding geniaal vinden, maar de games maken de console en niet de specs.
Avatar
Gebruiker 2088 | 13 mei 2008 01:35 | #161618
ja goed. maar de andere consoles dan??? ik heb ze alledrie.
die ps3 is helemaal klote, geen fatsoenlijk spel op te krijgen, vrij waardeloze internetfuncties. De enige goede spellen daarop zijn ook op de xbox en die zijn dan beter (minder happeringen, extra content)

De xbox is misschien de beste van de 3, maar hij maakt meer herrie dan een boeing 747 en gaat gegaranderd stuk (was net lekker gta4 aan het spelen en nu is hij voor de 4e maal stuk, weer een paar weken kwijt), verder mag je voor alles wat je wilt bijlappen.

er is volgens mij gewoon 1 console te veel, de spellen zijn te verdeeld en al dat getouw-trek tussen de 3 is ook niet goed voor de kwaliteit van de games
Avatar
Elmondain | 13 mei 2008 05:19 | #161619
Behalve het gleuidsniveau van de 360 (dat vind ik wel meevallen namelijk), klopt het wel wat je zegt. Maar toch blijf ik vinden dat iedere nintondo console eigenaar genaaid wordt door de third parties. En dan maakt het niet eens uit of je het hebt over de WII of de NGC hebt Mad
Avatar
Duncan | 13 mei 2008 09:32 | #161622
Ubisoft was vroeger één van mijn favoriete developers. Maar nu naaien ze iedereen, en niet alleen het Nintendovolk. Neem assassin's creed nou. Die kan zo op mijn lijstje van grootste zuiggames allertijden. De game had zo'n geweldig concept en thema, maar toch weet Ubi het grandioos te verneuken met zwaar repetieve gameplay en tig graphische fouten. De enige games van Ubi die nog wel kwaliteit uitstralen zijn van de Tom Clancy serie.

Goede collumn btw!
Avatar
Nozzy | 13 mei 2008 11:25 | #161630
Ik bid nog steeds elke dag op een vervolg van beyon good and evil


me 2 Weird

me 3 Very Happy
Avatar
Gebruiker 16967 | 13 mei 2008 17:48 | #161667
Ja, die game is echt zooo goed!
Ze moeten niet denken dat ze nog maar enige indruk kunnen maken als ze doorgaan met games als Catz en Horsez!
~Ik walg ervan!
Avatar
Sjakmachien | 14 mei 2008 21:00 | #161756
@Jero: Oftewel, doei PS3!!!
@Lesjuh: Precies, door die crapgames die per ongeluk eens veel verkopen blijven er veel te veel crappy's komen.
Avatar
teunbijbal2 | 15 mei 2008 23:41 | #161873
Ik zou juist veel liever hebben dat EA ze op koopt.EA heeft de meeste third party games met potentie op hun releaselijst staan ( Mercenaries 2, Dead Space,Skate 2,Mirror Edge,Spore,etc) en misschien worden de Ubi games dan een minder buggy troep dan dat de meeste Ubi spellen nu zijn.Ik heb nog nooit een Ubi Game gespeeld waar geen ergerlijke foutjes en momenten in zitten.

Ik zie trouwens in een post Haze staan,maar de demo is ook echt een lachertje.Enige wat leuk kan zijn is de Co-op,maar dan nog heeft Halo 3 het veel beter uitgewerkt.


Heb je die weleens vergeleken met de hoeveelheid troep wat ea ook uitbrengt?
Avatar
Captain-Retardo | 21 mei 2008 18:40 | #162312
Ik zou juist veel liever hebben dat EA ze op koopt.EA heeft de meeste third party games met potentie op hun releaselijst staan ( Mercenaries 2, Dead Space,Skate 2,Mirror Edge,Spore,etc) en misschien worden de Ubi games dan een minder buggy troep dan dat de meeste Ubi spellen nu zijn.Ik heb nog nooit een Ubi Game gespeeld waar geen ergerlijke foutjes en momenten in zitten.

Ik zie trouwens in een post Haze staan,maar de demo is ook echt een lachertje.Enige wat leuk kan zijn is de Co-op,maar dan nog heeft Halo 3 het veel beter uitgewerkt.


Heb je die weleens vergeleken met de hoeveelheid troep wat ea ook uitbrengt?


Wat boeit mij de troep als ik er alleen de goede games uitpik ? Ubi Soft maakt ook al jaren bagger games en zelfs de goede games worden geplaagd door bugs.Ubi Shit mocht willen dat ze ooit zo'n geweldige line up van games als het EA van nu heeft.

EA is terecht de beste westerse third party publisher van het moment en heeft meer topteams ( Valve,Bioware,Pandemic) dan Ubi shit.
Avatar
deniz | 24 mei 2008 20:23 | #162410
Toch vind ik dat het om een of andere reden niet klopt.

Net als jij vind ik dat de games die eindigen met een Z eigenlijk bagger spellen zijn, maar de een z'n appelmoes is de ander z'n pannekoek, iedereen vind zijn eigen ding leuk.
En als ubisoft daar zijn geld mee wilt verdienen moeten zij dat toch doen, want ik vind ze persoonlijk geen crap, de spellen die zij uitbrengen vind ik gewoon niet leuk maarja de ander weer wel.
En ik zou ook als bedrijf voor economie kiezen dan voor de trouwe fans, want wanneer ubisoft weer eens een prins of percia of een tom clancy spel uitbrengt is toch weer iedereen meteen weer van HOEZEEE VOOR UBISOFT!

Avatar
Johannes | 27 mei 2008 23:23 | #162564
Ubisoft blijft de slechte games uitgeven... Ditmaal Haze (PS3) van Free Radical. Door echter het spel nog flink te promoten, zal de schade wel beperkt blijven. Bah, ik zie dan ook geen verandering.

Ik had zelfs jaren terug tot drie keer toe Splinter Cell: Pandora Tomorrow op de GameCube omgeruild, omdat het spel continu op één bepaald moment bleef hangen. Zoals CR zegt, altijd bugs in Ubi's games. Weird

Thanks btw voor reacties en complimenten! Smile
Avatar
Timo | 28 mei 2008 02:47 | #162571
Haze leek zeer veelbelovend, maar het is inderdaad écht kut en is de titel serieus van Free Radical? Dat valt tegen...
Avatar
Johannes | 28 mei 2008 19:49 | #162634
Jup, van de makers van TimeSplitters en die dus ook deeltje vier maar goed moeten zien te maken...

Voor iedereen die ondanks de column toch hoop heeft in Ubisoft of zijn tijd simpelweg nutteloos wil besteden, moet hierrr maar klikken voor live de Ubidays conferentie Hilarious

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.