Capcom wordt Crapcom? Column | 18 mei 2008 23:18 | Auteur: Marcel

Het eens zo roemruchte Capcom loopt qua innovatie en nieuwe releases op haar achterste benen. Is het een gebrek aan talent of de drang naar het grote geld?

Amerikaans model
Capcom is al jaren een vooraanstaande Japanse ontwikkelaar. De grootse reden hiervoor is het feit dat men de Japanse idealen zonder meer overboord gooit en zich richt op de Amerikaanse en andere Westerse markten. Een keiharde zakelijke instelling die het beste in het bedrijf naar boven haalt maar ook veel slachtoffers eist. De namen Hideki Kamiya, Shinji Mikami en Yoshi Okomato zijn iconen van een verloren glorie. Het nieuwe Capcom bestaat voor het grootste deel uit groepen ingehuurde programmeurs die worden bijgestaan door één á twee Capcom grootheden.

Een recentelijk voorbeeld is Resident Evil: Umbrella Chronicles. De man die op de E3 alles over deze game wist te vertellen bleek achteraf totaal niets met Umbrella Chronicles te maken te hebben. Keiji Inafune heeft het simpelweg te druk om de Resident Evil serie succesvol te regisseren. Het gedonder begon toen Capcom besloot om Clover op te heffen. Het was een onafhankelijke ontwikkelstudio dat eigendom was van Capcom met een eigen management. De koers van Capcom week echter nogal af van de ideeën van Clover. Het bedrijf zag lijdzaam toe hoe de meest talentvolle ontwikkelaars als Shinji Mikami en Hideki Kamiya werkten aan Okami en Viewtful Joe en geen aandacht gaven aan de titels die geld in het laatje brachten. De hogere machten binnen Capcom vonden dit samen met Keiji Inafune geen goede ontwikkeling. Clover werd opgeheven en terug bij Capcom gevoegd. Hierbij vertrokken de managers van Clover. Capcom was hiermee in één klap de bedenker van Resident Evil, Devil May Cry, Okami en vele andere spellen kwijt.


platinumgamesinc
De oude Clover groep is verder gegaan als Platinum Games!


Geheimzinnig
De gevolgen van het sluiten van Clover zijn nog niet helemaal zichtbaar. Het bedrijf teert nog op de titels die al veel eerder in ontwikkeling waren. De credits van Resident Evil: Umbrella Chronicles levert een schokkende conclusie op. De eerste paar namen zijn Capcom designers die op de achtergrond een oogje in het zeil hielden. Cavia Inc. heeft de game gebouwd. De Japanse ontwikkelstudio heeft lang niet zulke goede titels op haar naam staan als Capcom. We zien Dragonball Z: Super Sonic Warriors en een aantal geflopte Square-Enix RPG games. Het feit dat Capcom Cavia Inc. niet noemde in de PR berichten en het logo van Cavia nergens op de boxart van Umbrella Chronicles te vinden is zegt al iets over de kwaliteiten van Cavia.

De geheimzinnigheid van Capcom houdt niet op bij Resident Evil. Street Fighter 4 zal binnenkort verschijnen als peperdure arcademachine en ongetwijfeld een Wii release krijgen! De gamers die het spel nauwlettend in de gaten houden, zullen waarschijnlijk hebben gehoord dat niet Capcom zelf maar Dimps aan het spel werkt. Dimps is onder andere verantwoordelijk voor Dragonball: Z Budokai en Sonic Rush. Het zijn best leuke titels, maar ze hebben lang niet de impact van Street Fighter 2; een game ontwikkeld door Yoshiki Okamoto die in 2004 al vertrok bij Capcom. De wedergeboorte van Bionic Commando wordt mogelijk gemaakt door het Zweedse Grin. De port van Resident Evil 0 wordt net als het origineel gemaakt door TOSE.

Capcom blijft natuurlijk een ontwikkelaar van topniveau die ondanks de out-sourcing nog steeds werkt aan unieke en innovatieve spellen. Het meest recente voorbeeld hiervan is Zack & Wiki. Het point & click genre werd op een degelijke Capcom manier nieuw leven ingeblazen. De Ace Attorney serie heeft ook zijn glans niet verloren en met Dead Rising liet Keiji Inafune zien dat hij net als Shinji Mikami in staat was om nieuwe spelprincipes te bedenken. Een andere oorzaak voor de lichte daling van kwaliteit van sommige Capcom producten zijn de gestegen kosten. Het bouwen van een game vergde vroeger niet meer dan een handjevol ontwikkelaars. Tegenwoordig is een team van honderden programmeurs dag en nacht in de weer om nieuwste next-generation pracht op het scherm te toveren. Een tijdrovend en duur proces dat er voor zorgt dat men steeds minder risico’s neemt en ontwikkeld met een “If it ain’t broke, don’t fix it!” mentaliteit. Er is immers ruimte genoeg voor vernieuwing door middel van nieuwe franchises.

dead-rising1
Dead Rising bracht next-gen gaming naar een hoger niveau!


Oneervolle ports
Een game waar wij Wii aanhangers erg naar uitkijken is Okami. De game mist een aantal grafische filters waardoor de kleuren feller zijn geworden. Een ander deel van de artistieke kant zoals de bewegende inkt is hiermee verloren gegaan. Het prachtige eindcredits filmpje dat het spel een waardig einde gaf is door Ready at Dawn uit het spel gesloopt omdat het Clover logo erin verwerkt was. De originele producent van Okami sprak zijn afkeur uit over dit besluit in een weblog.

okami_going_gold-006
Het Okami team van Ready at Dawn.


De problemen die Capcom nu ondervindt zijn vooral teweeg gebracht door de Amerikaanse manier van denken. Shinji Mikami zei eens in een interview: “Als Resident Evil 4 op een andere console uitkomt dan de GameCube, dan hak ik mijn hoofd eraf!”.De “4” in het woord Resident Evil 4 is tegenwoordig een aanduiding van het aantal versies van het spel. Het is onderhand verschenen op de GameCube, Playstation 2, Wii en PC. Shinji Mikami is verreweg het grootste gemis voor Capcom. We zien een onbekende Capcom producent in een filmpje Resident Evil 5 spelen. Het spel ziet er uiteraard geweldig uit maar lijkt toch erg veel op deel vier. In principe is Resident Evil 5 tot op heden niets meer dan een nieuwe ‘skin’.

large_366161
Is Chris Redfield een Leon S. Kennedy imitator?

Aan de andere kant kan het bedrijf niet leven van innovatie en mooie grafische stijlen. Okami flopte op de Playstation 2 en de ontwikkeling van de projecten van Shinji Mikami verliep niet altijd even soepel. De door hem bedachte "Capcom 5" line-up bracht het bedrijf in financiële moeilijkheden. De eerste van de vijf was een game getiteld Dead Phoenix. De tweede titel Project Number 3 bleek een veredelde tech-demo van de Resident Evil 4 engine. De Viewtiful Joe serie verkocht voor geen meter en Killer 7 werd eindeloos uitgesteld en bleek niet meer dan een cult-hit. De laatste van de Capcom vijf is het alom geprezen Resident Evil 4 dat gezien werd als een voorproefje op de volgende generatie. De laatste dagen van Clover waren eveneens niet zo succesvol als men gehoopt had. Een DS versie van Viewtiful Joe en een matige knokgame genaamd God Hand waren niet de hits waar Capcom op had gehoopt. De game Okami was een kwalitatief meesterwerk maar wist de verkooplijsten niet in vuur en vlam te zetten.

Flagship zinkt
Het sluiten van Clover betekende tegelijkertijd het einde voor Flagship. De studio was opgericht door Capcom, Nintendo en SEGA om 2D games te bouwen. SEGA zag er al snel geen brood meer in en besloot om samen te werken met Dimps. Nintendo en Capcom lieten Flagship een aantal titels ontwikkelen. De bekendste zijn The Legend of Zelda: Oracle of Ages/Seasons, The Legend of Zelda: The Minish Cap en Kirby and the Amazing Mirror. De games werden goed ontvangen, maar ook Nintendo besloot om de Kirby games en handheld Zelda's voortaan weer zelf te maken. Het werkloze Flagship werd door Capcom gesloten. Een gemiste kans aangezien men aan WiiWare titels had kunnen werken of aan een nieuwe Street Fighter. Yoshiki Okamoto was immers de originele bedenker van de serie en de directeur van Flagship.

Mega-Man-ZX-Advent--10
Mega Man ZX, meer van hetzelfde?


Crapcom?
De hier behandelde grootheden zijn natuurlijk niet de enige talentvolle ontwikkelaars, maar de huidige prodcucers zijn lang niet zo bekend. Het is te hopen dat Capcom binnenkort meer duidelijkheid geeft over de line-up van dit jaar en meer nieuwe titels aankondigt die men daadwerkelijk zelf produceert. Het zou doodzonde zijn als Capcom net als SEGA, Konami en Namco haar elite status binnen de game-industrie verliest door out-sourcing. Het wordt andere Japanse bedrijven vaak verweten dat ze zich niet aanpassen aan de moderne Westerse bedrijfsvoering. Capcom laat echter zien dat afwijken van de traditionele Japanse idealen ook nadelen met zich meebrengt. De fans van Shinji Mikami en andere ex-Capcom ontwikkelaars kunnen het beste het recent opgerichte Platinum Games en de game Mad World in de gaten houden.
Next articleDisaster desastreus vertraagd Previous articleDebuuttrailer The Conduit!

Reacties van gebruikers

Avatar
Weebl | 18 mei 2008 23:54 | #162040
Nooit geweten dat RE4 ook op de PC uit was. Kwamen overigens verassend veel namen langs die ik totaal niet kende: Cavia en Dimps zeggen me eerlijk gezegd totaal niks.

Wel een interessante column, moet ik zeggen.
Avatar
Duncan | 19 mei 2008 00:33 | #162041
Zeer interesant om te lezen. Alleen in die RE5 opmerking kon ik me niet zo in vinden:
"Het spel ziet er uiteraard geweldig uit maar lijkt toch erg veel op deel vier."
Daar is toch helemaal niks mis mee. Het is gewoon Res4 gameplay, alleen dan op een tropische locatie. Of vind je het uitmelkerij soms? Dat lijkt me ook onlogisch, want Capcom neemt rustig de tijd voor dit deel.
Avatar
Salem | 19 mei 2008 01:33 | #162044
Worden alle ontwikkelaars / uitgever nu in het licht gezet? Zullen we eens beginnen aan Nintendo?

Dit is geen kritiek op de column zelf tho. Er worden een aantal feitjes benadrukt over Capcom, maar ik denk niet dat de gemiddelde het iets interesseert wie het uitbrengt, als het maar "vet"of "bruut" is.

Ik wist wel meteen na het lezen dat deze hoogstwaarschijnlijk door Marcel was geschreven Razz
Avatar
Nathaniël | 19 mei 2008 02:56 | #162048
Kut. Had ik dus toch beter een PS2 + Okami kunnen kopen i.p.v. te wachten op de Wii-versie.
Avatar
Theun | 19 mei 2008 10:43 | #162052
Worden alle ontwikkelaars / uitgever nu in het licht gezet? Zullen we eens beginnen aan Nintendo?


Daar kan ik een heel boek over volschrijven.
Avatar
Smash King | 19 mei 2008 12:29 | #162059
"Het zou doodzonde zijn als Capcom net als SEGA, Konami en Namco haar elite status binnen de game-industrie verliest door out-sourcing"

Idd dat zou zo jammer zijn!
Avatar
Salem | 19 mei 2008 13:22 | #162062
Daar kan ik een heel boek over volschrijven.


Dat bedoelde ik ja Razz
Avatar
Marcel | 19 mei 2008 17:14 | #162093
Worden alle ontwikkelaars / uitgever nu in het licht gezet? Zullen we eens beginnen aan Nintendo?

Dit is geen kritiek op de column zelf tho. Er worden een aantal feitjes benadrukt over Capcom, maar ik denk niet dat de gemiddelde het iets interesseert wie het uitbrengt, als het maar "vet"of "bruut" is.

Ik wist wel meteen na het lezen dat deze hoogstwaarschijnlijk door Marcel was geschreven Razz

Het leek me leuker om Capcom te doen aangezien de geschiedenis van Nintendo niet zo heel bijzonder is. Daarnaast is het hele Clover verhaal natuurlijk erg interessant. De volgende op mijn lijstje is in ieder geval Konami en Nintendo komt ook aan bod maar op een andere manier.
Avatar
Gebruiker 16857 | 19 mei 2008 17:24 | #162096
wie bedenkt hier die stomme woordgrappen Wii fit = Wii fat en Capcom wordt Crapcom?
doet quint zeker weer
Avatar
Marcel | 19 mei 2008 18:21 | #162102
Nee, dat is de titel van de column en die heb ik zelf bedacht.
Avatar
Quint | 19 mei 2008 18:32 | #162104
Ik mag dan hoofdredacteur zijn, maar dat wil niet zeggen dat de redacteuren geen recht hebben op eigen creativiteit en vrijheid van schrijven.

Daarnaast is mijn humor natuurlijk van een compleet ander niveau...!

Anyway, ik heb Capcom redelijk hoog in het vaandel staan. Met de komst van Street Fighter IV en Okami lijkt me dat gevoel alleen maar groeien! Ik heb nog vertrouwen in ze.
Avatar
Folkert | 19 mei 2008 19:46 | #162113
Ik heb ook nog vetrouwen in Capcom en wacht vooral op Okami en Resident Evil 5.
Avatar
Jerone | 19 mei 2008 22:19 | #162132
Humor van likmevestje
Avatar
Dr. King | 19 mei 2008 22:28 | #162134
Wow! Normaal lees ik nooit zoveel. Ik heb nu al die nieuwe columns gelezen. Wat heeft wiids toch weer een goed effect op mij. XD
Avatar
Captain-Retardo | 20 mei 2008 19:38 | #162197
Capcom is de enige Japanse uitgever die originele en goede next gen games heeft uitgebracht.Een column over Konami,Namco Bandai of poort/uitmelk koning square was beter op zijn plaats geweest.
Avatar
loempiavreter | 20 mei 2008 23:07 | #162232
Nog belangrijker Dimps is verantwoordelijk geweest voor de semi-sequel van Spikeout Digital Battle Online (van Nagoshi, op consoles misschien beter bekend om Monkeyball, F-zero AX/GX en Yakuza/Ryū ga Gotoku), Spikeout: Battlestreet op Xbox. Wat een brute einde aan de beste 3d Beat'em up/Brawler die ooit in een arcadehal heeft gestaan.

P.n. 03, veredelde tech-demo? God Hand, matige knok game?
Das een beetje de pers napraten die er de ballen verstand van hebben (oa IGN). Beiden bezitten een erg complex, diep vecht/schiet systeem die erg moeilijk te evenaren is. Ok ik geef het je dat beiden last hebben van slechte stage designs, maar welke ps2 titel niet.. God Hand was wat mij betreft de felst schitternde parel van Clover, en is tot nu het best gelukte Post-Beat'em up/Brawler. Kijk Okami heeft niet meer te bieden dan een artistiek meesterwerk, ook goed, maar geen fighting system als God Hand.

Iig "meaningful" complexere games dan Resident Evil 4 of Okami ooit zullen zijn.

Ik denk eerder aan een situatie als deze:
A concrete example is in order here: IGN's recent review of Ikaruga, on the event of the game's release on XBLA in North America, which in the words of a friend of mine who is an expert on shmup games can be summarized as: "It's hard, you have to do good to do good, there's patterns in it, general opinion is that it's good so who am I to disagree. 9/10" This so-called "review" is basically a regurgitation of the game's Wikipedia entry with a score attached at the end reflecting established "opinion", written by someone who has no idea how the game even works -- that is to say by someone who cannot even play the game.

And yet that review still had all the monkeys at Shmups.com jumping up and down, whooping and hollering and passing around free bananas. "A shoot man game gets 9/10 from a major gaming website! Whoop-de-doo!" -- Until the next operatic shooting masterpiece rolls around that's not made by Treasure, and IGN and everyone else goes back to the standard "WTF, this game is over in twenty minutes. 6/10" reviews.


God Hand kreeg veel kritiek over de moeilijkheidsgraad (wat erg ovedreven was), maar de XB Ninja Gaiden werd geprezen om z'n moeilijkheidsgraad (wat alweer, erg overdreven was). God Hand is zeker geen broken videogame, maar fair.
Avatar
Marcel | 21 mei 2008 00:08 | #162242
God Hand heb ik gespeeld en ik werd er niet heel enthousiast van. Het was voor een Shinji Mikami game te klein opgezet en hij wist duidelijk niet op de manier van Suda51 een game met een klein budget toch indrukwekkend te maken.

PN03 was gemaakt door Mikami om de Resident Evil 4 engine uit te testen. Het was een aardige game maar net als andere experimentele games gewoon net niet goed genoeg. Een game als God Hand is pas echt goddelijk als het dezelde aandacht krijgt als Resident Evil. Het battle systeem van God Hand voelde wel erg goed en ik hoop echt dat hij dat in een complexere game stopt. Ik ben voor originele gameplay maar te vaak blijkt dat de developers er niet in slagen om daarnaast de boel netjes af te werken en er een game omheen te bouwen.

Als cult-hit heeft God Hand ook te weinig indruk achter gelaten. Ik lees vrij vaak over Killer 7 en dergelijke maar echt nooit over God Hand. De game had potentie maar daar werd door Mikami/Clover/Capcom geen gebruik van gemaakt en wat overbleef was min of meer een voorproefje van wat God Hand had kunnen zijn.

@Captain-Retardo
Ik koos voor Capcom vanwege de hele Clover affaire die weer aan het licht kwam door de aankondigingen van Platinum Games. Konami is de volgende op de lijst Smile
Avatar
loempiavreter | 21 mei 2008 11:37 | #162257
Het battle systeem van God Hand voelde wel erg goed en ik hoop echt dat hij dat in een complexere game stopt.


Nee, want God Hand is al een redelijk complexe videogame. Het lvl-systeem wat de regels veranderd in het spel (damage, demon encounters etc), is al verdomd goed bedacht. En het custoom combo zorgt voor een solide fighting system.

God Hand heeft zeker een grote aanhang die jij waarschijnlijk net heb gemist... Veel meer dan dat ik Killer7 op het net ben tegengekomen, want wat valt er over Killer7 te discussieren behalve het plot (dat in "a hand in Killer7" wel duidelijk werd), God Hand daarintegen zie ik veel vaker (God Hand Month van selectbutton.net bijvoorbeeld).

Tech Demo of niet P.n. 03 heeft een shooting system waar Resi 4 alleen maar van kan dromen... Dat spel mag wel een groot budget hebben, maar het is niet echt een videogame om te meesteren.
Avatar
wolk_strife | 24 mei 2008 11:52 | #162398
Zwaar interessant artikel.
Die foto van Ready at Dawn lijkt alsof ze het overzetten van okami niet serieus nemen Razz .
Flagship en Clover Studios zijn de beste ontwikkelaars die Capcom heeft gehad. Minish Cap en Killer 7 vind ik een van de beste Capcom games.
Avatar
JayKwon | 25 mei 2008 21:26 | #162448
Ben ik weer eens Smile . Een column!

Leuk onderwerp, leuke column. Zekerweten interessant, en een goedgekozen onderwerp juist! Ik lees liever iets over Capcom dan over uit-melk-principes van andere bedrijven. Dit lokt lekker uit en kan je mooi over discussiëren. Jammer dat ik het alleen zo druk heb. Mss trouwens ook wel een idee om het op het forum te plaatsen als discussie onderwerp! Zou de site zeker goed doen lijkt me Smile .

Anyways, je hebt een punt, maar niet alle punten zijn terecht lijkt me. Maar dat is niet erg, is er tenminste wat te discussiëren. De previews die ik over RE5 heb gelezen geven genoeg innovaties weer die me deugd doen. Tuurlijk verwacht geen revolutionaire omslag zoal bij RE4, ze bouwen gewoon voort op het super-werkende-systeem. Toch is het hele nieuwe schaduw-systeem van hun om te kwijlen en ook de Afrikaanse setting is aardig origineel te noemen.

Ik zou niet te snel oordelen, Capcom staat hoog bij mij in het vaandel, en zijn imo uitstekend in staat om dat originele japanse 'gekke' tintje te verwerken in een game dat ook voor europese en amerikaanse begrippen 'speelbaar' is. Soms levert dat toppers op (RE4, Okami, Phoenix Wright), soms originele, maar onafgewerkte (cult) hits (God Hand, P.n.03) en anders wel een subtopper (Lost Planet, Devil May Cry 4).

Trouwens God Hand kom ik vaak genoeg tegen in het 'nieuws' hoor, toch wel bekend. Ik geloof zelfs gelezen te hebben dat een aantal dingen uit het vechtsysteem worden overgenomen in een nieuwe game Smile .
Avatar
Marcel | 29 mei 2008 13:41 | #162680
Ik las laatst dat het ontwijk systeem uit God Hand verwerkt is in Resident Evil 5 :o
Avatar
DiAmOnDMaStA | 27 juli 2008 22:29 | #165646
ooooooooooooooooooooooooooooooooooooo
Avatar
Dinalfos | 02 augustus 2008 22:55 | #165806
Ik ben het wel eens met het artikel. Maar Capcom produceert een hoop en ook nog eens heel divers, dus het suckage percentage is natuurlijk relatief hoog. Maar daar staat tegenover dat ze ook een hele rits klassiekers hebben afgeleverd en DUS hun sporen hebben verdiend.

Capcom kan bij mij, dankzij Street Fighter, Resident Evil, Mega Man etc, wel een flink aantal potjes breken. Ja, zelfs als ze me weer eens het bloed onder de nagels vandaan halen met hun goedkope poorts en uitmelkerij. Dan tel ik gewoon tot tien, denk ik even aan de meesterwerkjes en vervolgens is alles weer goed.
Avatar
^Trace. | 24 mei 2009 14:30 | #174778
RE4 op de PC is verschrikkelijk.
Avatar
Jerone | 25 mei 2009 12:51 | #174789
Lol, waarom post je hier Yummy

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.