BRAWL! Column | 05 juni 2008 20:26 | Auteur: Joost

Ja, na een korte overpeinzing mag het toch wel gezegd worden. Bij het wereldproletariaat tot aan de elite zijn de verwachtingen waar gemaakt, beloften ingelost en schulden vereffend. Het voor velen welhaast niet te bevatten wachten, gesierd door vele eenzame, klamme nachten op muffe jongenskamers waar de spanning op zijn hoogst was (‘Waar blijft hij toch? Waar blijft hij toch!?’) komt dan bijna tot het einde. De tijd zal ons het moment vanzelf brengen.

Brawcolumn2Ernst Jünger, een Duitse schrijver, zei ruim 100 jaar geleden al: ‘Is het geen troostrijke gedachte, dat de tijd wel verglijdt, maar niet ophoudt?’ Nu zal voor de wachtenden deze onwrikbare natuurwet hooguit een schrale troost zijn. Wachten op iets wat je aan het hart ligt voelt beklemmend en stroperig. Het leven verloopt nog traag als je jong bent. Bij de jaren van de jeugd zijn de zandkorrels nog ruw, en is de taille van de zandloper nog ongepolijst. Hoe ouder een zandloper, hoe sneller deze loopt. Dat maakt, als ik deze metafoor doortrek naar het leven van de jeugdige verlangenden en afwachtenden, de hopeloze situatie nog net een slag benarder dan hij al was. Het wachten, door de toch al traag verlopende tijd, is schijnbaar eindeloos, en de frustratie groeit met de dag.

Op de vraag of dat wachten en de frustraties gekweekt zijn op een potentieel vruchtbare voedingsbodem, is het antwoord al in de eerste alinea gegeven. Ja, Brawl is zonder twijfel het spel waarvan men had gewenst dat het het zou worden, daar de kwaliteiten van de voorgaande Smash spellen zijn behouden en hier en daar zijn gepolijst. Het is nog steeds fascinerend tot welke verte de toegankelijkheid van dit spel zich uitstrekt, als een eindeloze, voor elk individu op zijn eigen manier bevaarbare oceaan, met niet alleen kolkende watergolven, maar ook kalmerende ondiepe waterplassen. Alles in Brawl kan en mag. Het plebs mag zijn chaotische voorwerpen-orgies vieren in volle glorie, en de spreekwoordelijke idiot savant kan zijn fanatisme niet slechts uiten in het spel, maar ook in de tot aan de nok toe gevulde fora, waar massa’s mensen (massaatjes) elkaar naar het leven staan over de meest effectieve vechtstrategiën en meer zaken van dien aart. Maar het zijn wel deze vechtstrategiën die dit ogenschijnlijk eenvoudige spel zijn glans geeft, niet de op geluk en kans gebaseerde toeters en bellen.

Een interessante opvatting betreffende strategie in het algemeen, en ook toepasbaar op Brawl, is afkomstig van Niccolo Machiavelli. Strategie dient in te spelen op veranderende omstandigheden en niet aangepast te worden aan de hand van temperament, maar aan de hand van de acties die leiden tot de gewensde uitkomst. Want inderdaad, vele spelers, inclusief ikzelf, worden bij het zogenaamd onrechtvaardig toegebracht krijgen van schade kwaad en zullen uit ontsteltenis en onmacht dusdanig agressief en voorstelbaar ten strijde trekken dat er niets anders kan volgen dan een gewisse dood. En dat terwijl er, voorzien van de juist afgestelde psyche, nog heus een Amsaahtje geplaatst kan worden.

Hoewel mijn non-talent voor het spelen van spellen mij weerhoudt van het werkelijk goed worden in een spel, heb ik gemerkt dat spelen om te winnen de feestvreugde aanzienlijk vergroot. Spelen om te winnen is niet iets wat ik van huis uit heb meegekregen. Bij voetbalwedstrijden uit vroegere tijden gaf het ouderlijk gezag (vader, want voetbal) me een gemoedelijk schouderklopje als we wonnen, maar een soortgelijke reactie volgde ook als ik me een wedstrijd lang had verwonderd over hoe zalig het pas gemaaide gras rook, en ik gefascineerd was door de ritmisch voorbij marcherende mieren door dat gras en al het andere kleine wat kroop en bewoog, en natuurlijk de rustgevende voorbij kabbelende schapenwolkjes, die zich niets aantrokken van het miniatuur strijdgewoel wat zich daar beneden afspeelde. Fanatieke voetbalvaders heb ik mee mogen maken, maar dan merendeels passief, en dan maakt het toch niet zo’n indruk. ‘Nee Frederic-Jan (het nadeel van een leuke buurt zijn de namen die deze als welkomstvoordeel schenkt), ga nou niet als een gek op die verdedigers af, speel die bal af, SPEEL TOCH AF VERDOMME!’

Afijn, hoewel mijn jeugdige leerschool geen Spartaans tranendal is geweest, ben ik met Brawl redelijkerwijs bereid om te investeren in the art of winning. Het is dan ook lastig om niet te vallen voor de charmes van dit spel, met zijn geraffineerdheid, uitgebreidheid en eindeloosheid. En wat dat eenzame wachten betreft? Laat het niet te veel aan je knagen. Daar is het leven al met al veel te kort voor.

Brawcolumn1
Next articleNieuwe info en beelden Tenchu 4! Previous articleJapanse software sales

Reacties van gebruikers

Avatar
Gebruiker 16857 | 05 juni 2008 20:28 | #163045
Burp!
Avatar
Sitroentje | 05 juni 2008 20:29 | #163046
geweldig Very Happy
Avatar
Thijstebrood | 05 juni 2008 21:09 | #163048
Prachtige column, geweldig geschreven, mooie levensles, maar we praten toch nog steeds over een videospel ??
Avatar
darklord | 05 juni 2008 21:10 | #163049
Verpest het nou niet dan.
Avatar
Dr. King | 05 juni 2008 21:11 | #163050
Ik wacht geduldig. (^_^)
Avatar
Duncan | 05 juni 2008 21:16 | #163052
Leuke collumn. Alleen blijft Brawl gaar vergeleken met Melee
Avatar
aprvdb | 05 juni 2008 21:17 | #163053
goeie column
Avatar
!!Luigi!! | 05 juni 2008 21:17 | #163054
Prachtig geschreven en heerlijk om te lezen, want... hij kan het!
Avatar
(Prince) Shadow | 05 juni 2008 22:07 | #163056
Leuke collumn. Alleen blijft Brawl gaar vergeleken met Melee

ga bij nintendo janken om een update om trippen uit te zetten Wink
Avatar
Gebruiker 16967 | 05 juni 2008 22:20 | #163058
De beste game ooit is nog maar een paar weken van ons verwijderd!
Avatar
Gebruiker 1528 | 05 juni 2008 22:48 | #163062
Lol, dit spel heeft plaats gemaakt voor Resident Evil UC bij mij. Begint snel saai te worden en je hebt de characters veel te snel (tenzij je te beroerd bent om adventure te gaan spelen).
Avatar
Minato | 05 juni 2008 22:56 | #163063
Goeie column hier nog een foutje (‘Waar blijft hij toch? Waar blijft >>bij<< toch!?&rsquo Wink
Avatar
Gebruiker 16232 | 06 juni 2008 00:36 | #163065
hele goeie column, ik ben het niet met alles eens maar ben met mijn momenteel dronken verstand toch verbijsterd over de precisie en subtiliteit van dit stukje tekst. ik vind wel dat brawl de verwachtingen niet weet waar te maken. Ik speel samen met vrienden en rivalen al jaren melee en het origineel, en heb ook meegedaan aan toernoois. Het is dus te zeggen dat ik weet hoe onmenselijk diep dit spel gaat, en hoe vreselijk weinig kans een beginner maakt tegen een 'pro'. Nu ik brawl een paar maanden heb mogen testen heb ik toch de conclusie moeten trekken (tegen mijn nintendo liefhebbende hart in) dat brawl niet dezelfde diepgang en finesse kent als zijn voorgangers. dit is denk ik in het teken van de "casual gamer". Voor mij hartverscheurend, voor mijn zusje geweldig. Ik heb niet mijn vertrouwen verloren in nintendo, ik denk alleen dankzei het tot standkomen van dit spel dat de echte gamers momenteel beter af zijn bij microsoft. Dit zeggen voelt als hoogverraad maar het is tegelijk bevrijdend. Nintendo, uit de grond van mijn hart; ga zo door. Want uiteindelijk gaat het, hoe pijnlijk het ook is, om de winst.
Avatar
Duncan | 06 juni 2008 00:34 | #163066
Leuke collumn. Alleen blijft Brawl gaar vergeleken met Melee

ga bij nintendo janken om een update om trippen uit te zetten Wink

Strak plan! Ga ik doen.
Avatar
Dennix | 06 juni 2008 00:40 | #163067
Qua online mogelijkheden loopt Mariokart dik voorop helaas....
Avatar
Wilco Galaxy | 06 juni 2008 11:18 | #163068
In mijn nu nog jonge leven, (23 jaar) is dit het eerste spel ooit waarvan ik een pre-order heb lopen..
Avatar
Smash King | 06 juni 2008 12:27 | #163069
@ Raphi de shit Razz

ik ben het met je eens, brawl heeft diepgang veel diepgang maar melee meer! maar ik vind wel dat Brawl een geslaagde ssb is (online is wat minder maar daar kan ik mee leven) maar ik denk omdat het spel zo gehyped is dat als je het speeld je teleurgesteld bent omdat je er zo veel van verwachte.....
Ik het twijfels of de echte gamer beter af is bij Microsoft, want nintendo heeft zeker spellen voor de ECHTE gamers( hard-core-gamers Razz ) maar ik heb niet voor niets een 360, want daar zijn gewoon veel meer games voor voor de hardcore gamer, en dat is opzich wel jammer want nintendo deed die SHIEET vroeger en ik vind dat het steeds minder word, en dat is gewoon jammer.
Avatar
Masterswordish | 06 juni 2008 12:48 | #163071
Wat bedoelt men met minder diepgang dan brawl? De moves die ik heb gezien van de characters die ook in het vorige spel zaten zijn exact hetzelfde. Wat ik ervan vind(zonder het spel gespeeld te hebben): het is gewoon Melee met een grafische update en meer poppetjes en leveltjes, precies wat ik van de opvolger wilde dus. Maar dat random trippen kan wel is heel erg irritant worden.
Avatar
Smash King | 06 juni 2008 13:33 | #163072
@ Matsersword

Ik weet zeker dat als je het spel hebt gespeeld je er anders over denkt, Brawl is iets sloomer geworden, en ja er is zeker diepgang! maar bij melee was dat gewoon beter op de een of andere manier, maar het ziet er wel HEEL mooi uit, dope nieuwe chars vette levels, en de SSA is Tantoe Wreed Very Happy voor mij is Brawl geslaagd, alleen jammer dat de snelheid er een beetje uit is....
Avatar
(Prince) Shadow | 06 juni 2008 14:16 | #163073
de diepgang wordt volgens mij vooral uitgedrukt in de 'advanced tactics', waarvan er in brawl al aardig wat zijn gevonden, maar bij lange na nog niet alles.

ik zat niet in de community toen melee uitkwam en weet dus niet hoe snel wavedashen werd uitgevonden en hoelang daar tussen zat voordat het goed werd toegepast.

ik denk dat mensen minder zouden zeiken als l-cancels en wavedashen er nog inzaten.

het is alleen maar een kwestie van tijd voordat er weer zo'n 'glitch' wordt gevonden.

maar mensen blijken altijd een behoefte aan haat te hebben Very Happy
Avatar
juulooo | 06 juni 2008 16:40 | #163097
@Rts

Ik heb ook jaren SSBM gespeeld en toen ik bij een vriend SSBB import speelde voor de eerste keer, dacht ik ook meteen: de diepgang is weg....
De kloof tussen ervaren en beginners is bij de wii stukken smaller geworden.
Dit is echt ontzettend jammer voor alle ervaren SSBM spelers Mad
Maar daarin tegen was het nog steeds wel een leuk spel natuurlijk.
Ik zit ook te twijfelen om misschien maar eens een xbox360 te kopen, puur alleen voor de diepgang (uitdaging) die in spellen zoek, maar steeds niet kan vinden bij de wii. Maar die diepgang is natuurlijk ook nog op de pc te vinden.
Overigens is guitar hero 3 ook wel een flinke uitdaging, waar ik wel flink mee bezig ben Smile
Avatar
Duncan | 06 juni 2008 18:33 | #163115
de diepgang wordt volgens mij vooral uitgedrukt in de 'advanced tactics', waarvan er in brawl al aardig wat zijn gevonden, maar bij lange na nog niet alles.

ik zat niet in de community toen melee uitkwam en weet dus niet hoe snel wavedashen werd uitgevonden en hoelang daar tussen zat voordat het goed werd toegepast.

ik denk dat mensen minder zouden zeiken als l-cancels en wavedashen er nog inzaten.

het is alleen maar een kwestie van tijd voordat er weer zo'n 'glitch' wordt gevonden.

maar mensen blijken altijd een behoefte aan haat te hebben Very Happy

Waar ik wel heel eerlijk in moet zijn is, dat Brawl wel zeer interessante character gerelateerde advanced tactics kent. Alleen houdt het daar helaas op met de diepgang Weird Maar goed, de tijd zal het leren of er toch nog een techniek in het spel verstopt zit waarmee je je sneller kunt voortbewegen en lag kunt verminderen.
Avatar
Gebruiker 16232 | 11 juni 2008 00:15 | #163198
ik denk niet dat dit spel echt groot zal worden wat cometitie betreft, daarom heb ik me volledig gestort op Mario Kart. Ik heb momenteel 9999 rating en bijna record op meerdere levels, dus jullie horen nog van me! Guitar hero 3 is idd challenge genoeg, ik zit alleen vast bij knights of cydonia en stricken op hard. Echt gruwelijk moeilijk!
Avatar
Gebruiker 17010 | 12 juni 2008 08:10 | #163218
Vet! ik kan niet wachten tot we hem binnenkrijgen!
Ik hoop dat de nieuwe personages goed zijn Razz
Avatar
Quirinius | 12 juni 2008 20:34 | #163291
Ik heb dit spel al in Nederland gekocht. Het is een Amerikaanse import met een freeloader cd erbij. Ff rommelen om de boel aan de praat te krijgen (scherminstellingen en zo) maar dan heb je ook wat. Super gaaf spel die alle verwachtingen overtreft!!! De online optie zou al een spel op zich kunnen zijn, vette adventure mode en kicken multiplayer!!!
Avatar
NAGILUM | 15 juni 2008 14:04 | #163367
Intelligent stuk. Volgens mij kan jij overigens je ei nog veel beter kwijt als je over een wat serieuzer topic als games schrijft. Mijn complimenten!
Avatar
ardal | 22 januari 2009 18:23 | #170838
brawl is de beste! =D

xx www.CherryBubble.6x.to
Avatar
Appa | 15 juni 2009 17:06 | #176248
ik heb Zeker een jaar op dit spel gewacht en hij is gewoon Uber vet.
Avatar
muchacho | 07 januari 2010 22:58 | #179604
de eerste spel die ik voor mijn Wii kocht, echt heel vet. online is ook geweldig Wink
Avatar
SM64DS | 22 januari 2010 20:35 | #179951
Ook mijn eerste spel maar ik ben het er wel mee eens(ik speel al jaren SSBM) dat het verschil tussen echte pro's en noobs sterk verkleind is. En adventure mode is te makkelijk behalve die eindbaas.
Avatar
Gebruiker 17828 | 28 februari 2010 14:41 | #181105
ik heb ssbb ook super mooi spel maar jullie zeggen wel snel uitgespeeld maar niet als je alle challenges ook nog probeerd te halen ik hoef er nog maar 2 geen gouden hamer gebruikt

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Super Smash Bros. Brawl

Platform: Wii
Genre: Fighting
Ontwikkelaar: Game Arts
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 4
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: 0
Releasedatum: 27 juni 2008

Screenshots