Brawl-characters deel I Special | 24 juni 2008 21:29 | Auteur: Quint

Link, Zelda & Sheik
Dat Super Smash Bros. Brawl het derde deel is in de Smash Bros.-reeks, behoeft verder geen uitleg. Ieder deel draaide vooral om het rooster aan Nintendo-characters, omdat het juist zo gaaf was om characters uit verschillende games tegen elkaar te laten vechten. In Super Smash Bros. Melee kenden we terugkerende personages, de veteranen, maar ook een aantal nieuwe. Hetzelfde geldt voor het aantal characters in Super Smash Bros. Brawl, dat in totaal op 35 komt. Maar waar komen de vechters van origine vandaan? Wie zijn nieuw, wie kennen we al van vorige delen en wat zijn hun moves? Enige veranderingen ten opzichte van de vorige delen? We zetten alles voor je op een rijtje, met vandaag 15 characters en morgen de laatste 20. Let op: pagina vier bevat een zevental personages dat je moet vrijspelen. Spoiler-alert dus!

Link
Het was 1985 toen Yamauchi, de toenmalige directeur van Nintendo, Shigeru Miyamoto op het matje riep. Het was kort na het succes van Donkey Kong en Super Mario /files/link.jpg width=250 border=0 align=leftBros. en Yamauchi zag in dat de jonge Miyamoto veel in zich had. Hij kreeg dan ook de opdracht om een nieuw fenomeen ‘uit te vinden’ en hij kreeg daarbij alle vrijheid die hij nodig had.

Shigeru hoefde niet lang na te denken over hetgeen wat hij graag zou willen zien in een videogame. Als klein jochie vond hij het namelijk altijd enorm spannend om in de natuur rond te lopen om zo nu en dan een ware grot tegen te komen. Hij vroeg zich dan altijd af wat zich aan het einde van die grot zou bevinden. Ook las hij veel boeken en keek hij films, welke allemaal te maken hadden met avonturieren. De hormonen in Miyamoto’s lijf deden hem beseffen dat het enigszins aangenaam zou zijn als er een prinses aan het einde van al je geploeter en gesjouw op je stond te wachten. Uiteraard kon dit alleen gepaard gaan met een grote bad-guy in het verhaal. Deze losse ideeën werden samengebracht en uitgebreid tot het kaliber The Legend of Zelda-avontuur zoals we dat hedendaags kennen.

Één zeer belangrijk aspect wat Miyamoto altijd in het achterhoofd heeft gehouden, is dat de speler zich uitstekend moest kunnen identificeren met het hoofdpersonage. Hij wil de speler het gevoel geven daadwerkelijk de held te zijn. Dit is terug te vinden in de naam ‘Link’. Link is letterlijk een link tussen jouw normale wereld en de wereld waarin jij de held speelt. Het ontbreken van tekst voor het hoofdpersonage is hier een logisch vervolg op. Link zelf heeft namelijk niets te zeggen. Jíj bent Link.

Inmiddels zijn er zo’n 25 Zelda-games en is Link een waar icoon van Nintendo. Het is dan ook niet meer dan logisch dat Link een gastrol speelde in de eerste Super Smash /files/link_070523a-l.jpg width=192 border=0 align=rightBros. De spelserie kende namelijk een enorme fanbase en Link is hier hoofdzakelijk het gezicht van. Daarnaast was het character uitermate geschikt voor de game; Link is immers een geleerde zwaardvechter en samen met zijn arsenaal aan bommetjes, de boemerang en pijl en boog, kan dat voor een leuke mix zorgen. In het eerste deel was de pijl en boog nog niet aanwezig, maar in Melee werd dit toegevoegd aan zijn arsenaal. Daarnaast is Link in ieder Super Smash. Bros. deel een vlug doch relatief zwaar character met snelle zwaardslagen en lange afstandsaanvallen in de vorm van de eerdergenoemde wapens. In Super Smash Bros. Brawl is vrijwel niets veranderd. De The Legend of Zelda: Ocarina of Time Link is /files/link_070523c-l.jpg width=192 border=0 align=rightqua looks verworpen en de The Legend of Zelda: Twilight Princess Link komt daarvoor in de plaats. Nog steeds kan de groengeklede kerel gooien met bommetjes, zijn boomerang welke dit keer gepaard gaat met een wervelwind en schieten met zijn pijl en boog. Ook de befaamde ‘rondzwiep’-aanval met bijbehorende kreun is nog steeds van de partij. Gepaard met sterke downsmash-aanvallen is Link zeker een kracht om rekening mee te houden. Zou je denken. Competitief gezien blijkt Link namelijk het één-na-zwakste character te zijn in Super Smash Bros. Brawl. Dit komt met name door het feit dat zijn finishing-smashes niet bepaald krachtig zijn. Anders dan dat is er nog de nieuwe Final Smash waarbij Link zijn tegenstanders meerdere malen gigantisch veel zwaardslagen geeft, waarbij het Triforce-teken verschijnt.

Zelda & Sheik
Zelda kent vele kanten en wordt per Zelda-deel anders neergezet. In het algemeen kan echter gezegd worden dat Zelda de prinses van Hyrule is, het land waar The /files/zelda.jpg width=250 border=0 align=leftLegend of Zelda zich vrijwel altijd in afspeelt, en bezit heeft van de Triforce of Wisdom. Ganon heeft deze kracht nodig om de Triforce compleet te maken om vervolgens onsterfelijk te worden. Dit is de reden dat hij Zelda constant kidnapt waarna een held moet komen redden. Deze held is de drager van de Triforce of Courage: Link. In vele Zelda-delen, zoals de originele The Legend of Zelda, moet Link er eerst achterkomen dat hij de uitverkorene is. Gaandeweg krijg je het doel voor ogen om de prinses Zelda te redden. Zelda wordt in de serie vaak neergezet als een kind, tiener of erg jonge dame met blonde haren en blauwe ogen. Ze heeft echter een volwassen uiterlijk in The Adventure of Link, The Legend of Zelda: Ocarina of Time en The Legend of Zelda: Twilight Princess. Ook haar haren verschillen van kleur; waar ze normaal blond zijn, daar zijn ze in The Legend of Zelda, The Adventure of Link en in Twilight Princess bruin. Tevens kent Zelda meer diepgang naar mate de delen vorderen, maar speelbaar is ze, behalve in het spel Zelda’s Adventure, nooit geweest. Zo speelt ze niet langer de rol van de hopeloze prinses, maar helpt ze Link zelfs in Ocarina of Time en The Wind Waker om Ganon te verslaan. Zo blijkt dan ook door de delen heen dat Zelda magische krachten bezit.

Dat is echter niet alles. Ze kent ook alter-ego’s die per stuk ook weer hun eigen krachten kennen. Sheik is één van die alter-ego’s, die we zien in Ocarina of Time. Zelda /files/sheik.jpg width=250 border=0 align=rightheeft de gedaante aangenomen van een Sheikah, om zo Link te kunnen helpen bij zijn quest zonder dat Ganon dit merkt. Ze bespeelt de harp om zo liedjes door te geven en kent speciale krachten zoals het ‘opgaan in rook’.

Zelda en Sheik zijn pas in de Super Smash Bros. serie opgenomen in Super Smash Bros. Melee. De precieze reden hiervoor is onbekend, want Zelda kent in Melee namelijk de Sheik-transformatie uit Ocarina of Time en die game was al een tijdje uit ten tijde van de Super Smash. Bros-release. Wellicht was deze transformatie een vereiste vanaf het begin en was dit technisch nog niet mogelijk op de Nintendo 64. Hoe dan ook, Zelda is in Melee een relatief langzaam character en wordt gekenmerkt door haar magische krachten, afkomstig van de godinnen Din, Nayru en Farore. Tevens heeft ze dus de mogelijkheid te transformeren in Sheik, wat meteen een geheel nieuw assortiment aan bewegingen en aanvallen met zich meebrengt. Zo is Sheik erg snel en erg sterk in de lucht.

Ten opzichte van Brawl is er vrijwel niets veranderd wat betreft de aanvallen op de Final Smash na, welke het afvuren van de Light Arrow is. Hier en daar vind je een kleine aanpassing in de knockback, maar de principes zijn hetzelfde gebleven. Qua uiterlijk is men echter van het Ocarina of Time-design overgestapt naar het Twilight Princess-design. Zelfs Sheik heeft een metamorfose ondergaan, ondanks het feit dat dit personage niet te vinden was in Twilight Princess. Deze was namelijk in een later stadium uit de game geschrapt. Toch was het volledige 3D-model van Sheik al gemaakt en Eiji Aonuma heeft deze dan ook opgestuurd naar Sakurai, zodat hij deze vorm van Sheik kon gebruiken voor Super Smash Bros. Brawl.
Next articleMiyamoto vergelijkt games met die van SEGA Previous articleClub Nintendo verloot Exclusieve DS lites!

Reacties van gebruikers

Avatar
Paul | 24 juni 2008 22:39 | #163824
Prachtige feature! Echt, petje af! Worship
Avatar
Dr. King | 24 juni 2008 23:05 | #163825
Prachtige feature! Echt, petje af! Worship

Inderdaad. WiiDS is goed bezig. Worship
(desondanks dat ik niet alle karakters heb gelezen. Very Happy
Avatar
KingBowser | 24 juni 2008 23:08 | #163826
geweldige feature kan niet wachten tot deel 2.
Avatar
Timo | 24 juni 2008 23:13 | #163827

Inderdaad. WiiDS is goed bezig. Worship
(desondanks dat ik niet alle karakters heb gelezen. Very Happy


Dit is dan ook deeltje I, wat betekent dat er nog een tweede deel komt met de rest van de personages... morgen. Yummy
Avatar
Paul | 24 juni 2008 23:13 | #163828
nice Worship
Avatar
(Prince) Shadow | 24 juni 2008 23:13 | #163829
en de prijvraag? :O
Avatar
Dr. King | 24 juni 2008 23:21 | #163830

Inderdaad. WiiDS is goed bezig. Worship
(desondanks dat ik niet alle karakters heb gelezen. Very Happy


Dit is dan ook deeltje I, wat betekent dat er nog een tweede deel komt met de rest van de personages... morgen. Yummy

Weet ik, ik bedoelde dat ik nog niet alle 15 karakters heb gelezen. Doe ik wel als ik minder lui ben ^ ^
Avatar
Tom | 24 juni 2008 23:38 | #163831
Oh wow, zit Ridley er in?
Avatar
-Shurikono- | 24 juni 2008 23:43 | #163834
@ Quint
Spoilers!
Bij de laatste character moet Body veranderd worden in Buddy. Wink En het is O'Donnell en niet O'Donell.
Avatar
Duncan | 24 juni 2008 23:45 | #163835
Leuke feature Razz
Avatar
KingBowser | 24 juni 2008 23:49 | #163836
@tom:niet speelbaar maar wel als een baas(ridley en meta ridley).
Avatar
Paul | 25 juni 2008 00:24 | #163837
lawl, zelfs Fox is pro Mozilla Hahaha
Avatar
Sainty | 25 juni 2008 00:55 | #163839
Mooie feature, maar Link is imo toch echt geen lichtgewicht in de Smash serie.
Avatar
emarwii | 25 juni 2008 13:36 | #163846
Op dit soort momenten vind ik het jammer dat ze niet echt bestaan....
Avatar
Lodewijk | 25 juni 2008 13:39 | #163847
Ben onder de indruk van deze feature, professionele shizzle.
Avatar
Gebruiker 16232 | 25 juni 2008 13:42 | #163848
mjA wel grappig idd maar we wisten inmiddels wel welke chars. er in brawl zitten toch...
Avatar
Gebruiker 16826 | 25 juni 2008 14:06 | #163850
Alriiight!!! Leuk die achterliggende verhaaltjes, zo krijg ik toch nog mijn portie geschiedenis in de vakantie.
HeerlijIk verheug me op de uitleg van de Kirby, King Dedede en Sit Meta Knight!!!
Avatar
Steef890 | 25 juni 2008 14:22 | #163852
Krijg waarschijnlijk morgen SSBB. Krege bericht dat het was verzonden.
Avatar
Paul | 25 juni 2008 16:27 | #163868
mjA wel grappig idd maar we wisten inmiddels wel welke chars. er in brawl zitten toch...


lawl, lees de stukjes dan. Er zit veel meer informatie in dan alleen welke chars erin zitten.
Deze feature is echt wel nifty, hoor.
Avatar
aprvdb | 25 juni 2008 18:08 | #163880
gaat goed zo, met al die columns op het moment
Avatar
Jerone | 25 juni 2008 18:32 | #163891
Ik lees het nog niet, dan krijg ik er zo'n zin in dat ik slecht ga leren in mijn proefwerkweek Razz
Avatar
peyj | 25 juni 2008 19:36 | #163896
met Captian Falcon kon ik mijn vrienden altijd zo lekker irriteren met Melee:p Hopelijk ook met Brawl Very Happy
Ik heb hem gereserveerd dus hopelijk heb ik 'm vrijdag Very Happy Very Happy
Avatar
Sjakmachien | 25 juni 2008 19:54 | #163898
Ga zo door met die stukjes geschiedenis erin, echt geweldig om te lezen *snif*, zo mooi.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Super Smash Bros. Brawl

Platform: Wii
Genre: Fighting
Ontwikkelaar: Game Arts
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 4
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: 0
Releasedatum: 27 juni 2008

Screenshots