Super Smash Bros. Brawl Review | 29 juni 2008 00:48 | Auteur: Marcel

Super Smash Bros. Brawl
Na een moeizaam lokalisatieproces heeft Super Smash Bros. Brawl eindelijk de Europese winkelrekken bereikt. Met name door de dagelijkse Dojo!! was de game al voor de release sterk in populariteit gestegen en ook de lovende berichten uit Amerika en Japan beloven veel goeds!

brawlegm1680zg7

Super Smash Bros. Brawl grijpt terug naar het Smash Bros. concept dat we al van de Nintendo 64 en GameCube kennen en bouwt daar verder op uit met nieuwe spelopties en personages. De game begint spectaculair met een prachtige epische opening. Een voorproefje van het singleplayer avontuur dat veel voor handen heeft en een mooi voorbeeld van de presentatie van het spel. De Nintendo personages hebben voor Smash Bros. een metamorfose ondergaan. Een aantal subtiele veranderingen zoals een iets mindere felle kleur geel voor Pikachu vallen niet direct op. De nieuwe look van Mario daarentegen wel. Hij heeft zijn cartooneske uiterlijk ingeruild voor een meer realistische stijl. De meest opvallende details vinden we terug in zijn kleding. Hij draagt bijvoorbeeld een broek van echt spijkerstof.

Subspace Emissary
De singleplayer mode kan gezien worden als een spel op zich. In de Subspace Emissary slaan de Nintendo characters de handen ineen om samen een weergaloos avontuur te beleven. In tegenstelling tot wat je zult verwachten, worden er in de Subspace nauwelijks gebieden gebruikt uit bestaande Nintendo spellen. Het zijn veelal unieke platform werelden met grote hoeveelheden vijanden om te verslaan. Je zult daarnaast hier en daar sleutels moeten vinden en er zijn zelfs enkele geheime kamers te ontdekken. Nadat je een level hebt uitgespeeld, krijg een nieuw filmpje waarin de ontwikkelingen in het verhaal duidelijk worden gemaakt. Star Fox belandt na een mislukte aanval bij Diddy Kong en samen gaan ze een eindbaas te lijf. Het samenwerken is niet alleen van belang voor het verhaal. Je kunt de Subspace immers met twee spelers spelen!

SSBB_Ice_Climbers_005

De levelstructuur zal vooral de Kirby fans bekend voorkomen. Het is overduidelijk dat Masahiro Sakurai de game ontworpen heeft. Aan de andere kant zijn er ook elementen uit andere Nintendo spellen gebruikt. We zien onder andere de tonnen uit Donkey Kong, Goomba's en het ‘darkworld’ principe uit Zelda terug in Smash Bros.. Het is leuk om te zien dat men goed gekeken heeft naar de Nintendo klassiekers van weleer, maar je krijgt vaak het gevoel dat je het allemaal al eens eerder hebt gezien. Het kleine aantal echt unieke levels zoals van het Fire Emblem en Kid Icarus thema kunnen daar weinig aan veranderen. De eindbaas gevechten zijn gelukkig wel de epische confrontaties waar je op hoopt met een aantal oude bekende badguys uit Nintendo’s roemrijke geschiedenis en nieuwe wezens die dood en verderf zaaien.

Multiplayer pret!
Het hoofdonderdeel van de game blijft natuurlijk de multiplayer optie voor maximaal vier spelers. Met een selectie van vijfendertig characters en meer dan dertig levels, is het één van de meest complete multiplayer ervaringen tot nu toe. Je kunt ieder gevecht naar eigen smaak aanpassen door een mode te kiezen of een tijdslimiet in te stellen. Daarnaast kun je elk voorwerp afzonderlijk aan - of uitzetten of een extra handicap instellen voor spelers die te goed zijn. Het is tevens mogelijk om CPU’s toe te voegen of een naam in te voeren om de score bij te houden. De interface van de game is bijzonder gebruiksvriendelijk met grote knoppen en duidelijke teksten. Het is tevens handig dat je de Classic Controller, Wii afstandsbediening, Nunchuk en zelfs de GameCube controller kunt gebruiken.

SSBB_Besturing_001

De stages zijn net zo gevarieerd als de keuze van spelfiguren. Altijd al met Link, Pikachu, Mario en Fox willen vechten in de dieptes van Norfair? Smash Bros. maakt het mogelijk! Het gezellige Delphino Island en een aantal klassieke Melee stages vormen ook prima strijdtonelen. Het is helaas wel jammer dat er geen enkel Nintendo 64 level in het spel te vinden is. Wellicht waren deze te oud maar aan de andere kant had het een extra bijdrage geleverd aan het hoge nostalgiegevoel van Brawl. Daarnaast is de keuze van de Melee levels geen ‘best-of’ compilatie maar meer een aanvulling op de Brawl stages. Ik mistte persoonlijk een aantal van mijn favorieten zoals de Fountain of Dreams en Fourside.

De stages zijn prachtig vormgegeven met zowel details in de achtergrond als grafisch spektakel op de voorgrond. Een onopvallend kanon kan omdraaien en de spelers bestoken en ook de objecten zien er tip top uit. Het blijft werkelijk spectaculair om de soepele en acrobatische bewegingen van Mario te aanschouwen terwijl hij op een bewegend platform door Delphino Island roetsjt. Een nadeel wat er bij al deze pracht en praal komt kijken, is het feit dat de achtergronden soms erg afleiden. Het spectaculaire schouwspel van Star Fox vliegtuigen die de vloot van Andross aanvallen trekt ongetwijfeld meer bekijks dan het knokpartijtje op de voorgrond. De grafische presentatie is overigens niet alleen imposant maar ook nog eens functioneel. In het eerder genoemde Norfair zul je moeten ontsnappen aan kolkende lava stromen en het level Skyworld kan afgebroken worden.

stage04_070622b-l


Next articleRetro Studios opent nieuwe website Previous articleMike Dobbe keert terug bij Wii-DS

Reacties van gebruikers

Avatar
Paul | 29 juni 2008 01:51 | #164088
Pff, ik heb m gewoon nog steeds niet Furious Webshops = fail
Avatar
Vikman | 29 juni 2008 08:56 | #164089
Goed spel, ik kan hem morgen ophalen bij de intertoys
Avatar
Dr. King | 30 juni 2008 10:33 | #164091
Goeie review (ja, ik heb hem helemaal gelezen Razz )
En de Subspace Emmisary is gewoon episch op sommige momenten. (desondanks de lange laadtijden)
Avatar
TwilightPrince | 29 juni 2008 10:40 | #164094
Sommige minpuntjes zijn wel een beetje mierenneukend Weird
Verder een ge-wel-dig-e game natuurlijk! Very Happy
Avatar
PRSPCT | 29 juni 2008 10:48 | #164095
het spel is echt super vet maar!! tog vond ik melee wat sneller speele maar ik geef dit spel een 96 odanks de lag online en snap niet waarom nintendo dat ondertussen niet even heeft gefixt want het kan zonder lag kijk maar naar mariokart
Avatar
!!Luigi!! | 29 juni 2008 10:50 | #164097
Goede review voor een goed spel! Leuk geschreven ook weer; leest prettig Very Happy
Alleen het minpuntje "lange laadtijden" herken ik helemaal niet eigenlijk. Bij mij laad alles juist super vlug.
Avatar
drakylia | 29 juni 2008 11:56 | #164098
hij is zeker wel gruwelijk.
vette game en mooie score!
Avatar
Zero | 29 juni 2008 12:00 | #164099
Goede review Marcel. Ik heb zelf SSBB woensdag al bij de mediamarkt gehaald. In die tijd heb ik vooral de Subspace Emmissary gespeeld. Ik vind het wel jammer dat je als je voor de 100% clear gaat dat je dan alle characters unlockt die spel bevat en de characters zijn wel de belangrijkste unlockables. Wat wel het grootste voordeel is van de SSE is dat je wel gedwongen wordt om bijna met ieder character in SSBB een keer te spelen, waardoor je ze leert kennen.

Maar Marcel ik ben het niet geheel met je eens dat er geen revolutie is t.o.v. de voorganger. Vooral de SSE modus zorgt voor die revolutie. Ze hebben de basis van SSBB als vechtgame gebruikt om een heuse platformer te maken met een geweldig verhaal. Zelfs in Soul Calibur is de adventure mode alleen nog maar een aan een schakeling van allerlei gevechten.

Voor de rest lijkt er misschien niet zoveel veranderd, maar het zijn juist de subtiele dingen die een wereld van verschil maken in de tactiek en keuze van een character. Bijvoorbeeld is het niet alleen een race naar de pokéballs maar ook naar de Assist Trophies, wiens effecten erg op die van pokéballs lijken, maar ze hoeven niet op aanvallen van pokémon gebasseerd te zijn. Ook het vechten om de 3 dragoon parts brengt weer iets nieuws, want je moet onderdelen verzamelen om een krachtig wapen te krijgen. En het dragoon effect vergt ook de nodige tactische aanpassingen. En dan hebben we ook nog de Final Smash. De krachtigste aanval van een character. Het gevecht om wie de Final Smash ball kapot maakt en dan ook nog gebruikt. Ook heeft deze een effect op bepaalde characters. In tegenstelling tot Zelda en Sheik kan je bij de Samus varianten alleen met een Final Smash switchen. Dus kan je niet zo goed vechten met Samus of Zero Suit Samus, dan zal je hoogstwaarschijnlijk de Final Smash ball niet aanraken en anderen er van weerhouden om deze te pakken, totdat de bal weer wegvliegt.

Pokémon Trainer is ook een character dat weer erg anders speelt dan andere. Ook al lijkt het op een kopie van Zelda/Sheik, zit er toch nog een wezenlijk verschil. Zo heb je 3 pokémon en deze zijn afkomstig uit verschillende gewichtsklasse en eigenschappen. Zo is Squirtle een standaard vechter in de lichtste klasse. Ivysaur is dan een gemiddelde klasse en met zijn linanen kan hij of verre afstand andere vechters en platformen grijpen. In de zware klasse is dan nog de vliegende pokémon Charizard. Daarnaast wordt Pokémon Trainer zelf nooit aangevallen en kan dus het wisselen van Pokémon fungeren om sterke aanvallen te ontwijken.

Er zijn nog wel meer verschillen en al deze verschillen zijn niet erg opzienbarend. En bijna alles wat in Melee zit komt ook weer terug in Brawl. Maar de subtiliteit brengt toch een grote variatie. Daarnaast het concept werkt nog steeds en waarom zou je iets dat werkt veranderen. Als je het verandert riskeer je juist dat mensen vinden dat het niet lijkt op de voorganger en daardoor teleurgesteld raken.
Avatar
Steef890 | 29 juni 2008 12:46 | #164103
Pff, ik heb m gewoon nog steeds niet Furious Webshops = fail

Ik had 'm donderdag al via webshop Razz

Ik las ergens dat die lange laadtijden per Wii verschillen. Bij mij laadt het trouwens erg snel.
Avatar
Richjuh | 29 juni 2008 13:15 | #164104
Ik hoop dat Nintendo binnekort de gamecub controllers weer verkopen, mijn Piranha Controller krijgt langzaam kuren.
Avatar
Zero | 29 juni 2008 14:05 | #164107
Ik las ergens dat die lange laadtijden per Wii verschillen. Bij mij laadt het trouwens erg snel.


Dat klopt, bij een bepaalde soort Wii heeft problemen met het lezen van dubbellaagse disks, door vuil op de lens. Des te meer vuil, des te langer de laadtijden. En het kan dus zo erg vies zijn dat hij de disk helemaal niet wil lezen.
Avatar
Marcel | 29 juni 2008 14:35 | #164108
Het zijn vooral de laadtijden onder de gevechten bij bijvoorbeeld de multi-man brawl. Je hebt dan de 15 minute brawl en na iedere 20 vijanden moet hij telkens weer een nieuwe groep inladen. Iets wat je zelf kunt proberen met Pokemon Trainer of Zelda:
Verander in Sheik of verander met Pokemon en ga een paar keer het pauzescherm in en uit tijdens de verandering. Als het goed is verschijnt het pauzescherm langzamer en hoor je de Wii diskdrive het nieuwe personage laden. De game onthoud dus vrijwel niets in het geheugen van de Wii en moet heel vaak de data van de disk halen.
Avatar
Jerone | 29 juni 2008 18:20 | #164110
Ik las ergens dat die lange laadtijden per Wii verschillen. Bij mij laadt het trouwens erg snel.


Dat klopt, bij een bepaalde soort Wii heeft problemen met het lezen van dubbellaagse disks, door vuil op de lens. Des te meer vuil, des te langer de laadtijden. En het kan dus zo erg vies zijn dat hij de disk helemaal niet wil lezen.



Nou, mijn Wii was dus kapot, deze hebben we opgestuurd, en woensdag kreeg ik een nieuwe. Het eerste spel wat ik hier donderdag in deed was smash bros, het lijkt me sterk dat die lange laadtijden bij mij aan de vuile lens liggen, omdat ik een nieuew heb. Of zou ik dat ding vuil gekregen hebben? Weird
Avatar
Digital_Eargasm2 | 29 juni 2008 18:39 | #164111
nice!
Avatar
Gebruiker 16967 | 29 juni 2008 18:55 | #164114
Ik had h'm woensdag al!!!
Die leveringen zijn volgensmij heel erg verschillend
Avatar
Nickerd | 29 juni 2008 19:06 | #164116
het spel is echt super vet maar!! tog vond ik melee wat sneller speele maar ik geef dit spel een 96 odanks de lag online en snap niet waarom nintendo dat ondertussen niet even heeft gefixt want het kan zonder lag kijk maar naar mariokart


Die lag kan nintendo niks aan doen zijn nu gewoon heel veel mensen die brawl spele Wink of het ligt aan je eigen internet connectie
Avatar
squidboy | 29 juni 2008 19:16 | #164117
Had hem woensdag!! 70% in de Subspace.
Het is heel veranderd... Met SSBM wou ik alleen alle characters hebben. Nu de Subspace uitspelen, characters, stickers en trophies. Je wordt gewoon gedwongen om verder te spelen!
Avatar
Fluffy | 29 juni 2008 21:44 | #164122
Meer dan prachtig spel, vooral online met vrienden en op de bank met vrienden is dit HET spel!!! fantastisch. De Wii leeft weer helemaal bij mij.
Avatar
super jasper | 29 juni 2008 22:56 | #164125
heb de game van vrijdag ochtend en heb em gistere middag uitgespeeld heb nu 89%! Very Happy egt über vette game! moet nu nog maar 3 personages vrijspelen!! :d:d:d EGT SUPER VERSLAVEND!!!! SSBB ROCKS!!!!
Avatar
darklord | 29 juni 2008 23:31 | #164127
Ik heb ook vet lange laadtijden:@ Ik had de Wii 3 dagen voordattie uitkwam, ik stuur hem wel een keer op, of kan je hem niet opsturen zonder geldige reden?
Avatar
Timo | 29 juni 2008 23:59 | #164128
Lange laadtijden is een geldige reden. Zeg tegen de klantendienst dat je de game hebt gespeeld bij een vriend en dat daar alles véél sneller ging en dat je denkt dat er mischien iets mis is met je Wii, als het wat meezit kan dat wel werken.
Avatar
uuhm | 30 juni 2008 01:27 | #164130
Ik had um ook op woensdag.
Avatar
Sainty | 30 juni 2008 13:58 | #164135
Heb hem ook sinds donderdag, maar met de SSE wacht ik tot ik alle characters op een andere manier heb unlocked ^_^ erg vet natuurlijk maar dat struikelen he...
Avatar
Gebruiker 16232 | 30 juni 2008 15:46 | #164142
ik ben er denk ik al op uitgekeken... maar ik speel m ook al een paar maanden, en na een tijdje wordt het (in tegenstelling tot ssbm) saai. goeie review.
Avatar
Jerone | 01 juli 2008 12:54 | #164200
Lange laadtijden is een geldige reden. Zeg tegen de klantendienst dat je de game hebt gespeeld bij een vriend en dat daar alles véél sneller ging en dat je denkt dat er mischien iets mis is met je Wii, als het wat meezit kan dat wel werken.

tenzij die bij de klantendienst weet dat je geen vrienden hebt Razz
Avatar
Gebruiker 17010 | 04 juli 2008 17:36 | #164434
Eindelijk, we hebben hem binnen...

Pit Worship
Avatar
Gebruiker 5171 | 04 juli 2008 21:25 | #164473
Toen ik dinsdag door het centrum liep zag ik hem in een rek bij de bart smit staan lol Razz
Gelijk naar binnen gerent natuurlijk
Avatar
Gebruiker 16764 | 05 juli 2008 12:30 | #164509
92% Subspace, alle characters en alle stages.
Avatar
azkirby | 18 mei 2010 16:52 | #185935
Super game!

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Super Smash Bros. Brawl

Platform: Wii
Genre: Fighting
Ontwikkelaar: Game Arts
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 4
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: 0
Releasedatum: 27 juni 2008

Screenshots