The World Ends With You Review | 02 augustus 2008 02:17 | Auteur: Timo | Bron: Wii-DS

The World Ends With You - Timo
Neku, een vijftienjarige jongen welke niets liever dan alleen is, wordt plots wakker middenin het Shibuya district te Tokyo, Japan. Hij heeft geen idee hoe of waarom hij daar plots terecht is gekomen… geheugenverlies. Hij opent zijn gebalde vuist en ontdekt een badge waarmee hij de gedachten van de personen rondom zich kan lezen. Niet lang daarna krijgt hij een berichtje op zijn GSM…

twewylogo

Seven days…
The World End With You zet je middenin een zeer unieke setting: het Shibuya district te Tokio, Japan. Deze wijk staat bekend als hét modecentrum en de uitgaansbuurt bij uitstek. De place to be voor hippe mensen. Dit is waar Neku van het ene op het andere moment wakker wordt. Hoewel hij midden in een druk kruispunt ligt, blijkt toch niemand hem op te merken. Hij bevindt zich in een wereld die parallel loopt aan de onze. Dit samen met geheugenverlies en de badge met een vreemd teken doet Neku panikeren. Niet veel later krijgt hij een SMS met een cryptische opdracht om naar een bepaalde plek te gaan binnen 60 minuten. Plots verschijnt er een teller op zijn hand en… the game is on.

Het is namelijk zo dat Neku beland is in het zogenaamde “Reaper’s Game”. Je weet zelf totaal niet waarom je hier terecht bent gekomen en wat het precies inhoudt. Het enige dat je weet is dat je binnen een bepaalde tijd een missie moet voltooien, welke je verkrijgt via SMS, of anders word je 'gewist'. Al snel vormt hij – iets of wat tegen zijn zin – een pact met Shiki: een meisje dat ook in het spel terecht is gekomen. Het blijkt namelijk dat je alleen geen kans maakt in de Reaper's Game. Je dient met z'n tweeën te zijn om te overleven. Shiki wist hiervan, maar jij niet. Zij leert je dan ook al gauw het een en ander bij over de Reaper's Game. Na zeven dagen is de Reaper's Game echter voorbij. Als Neku samen met Shiki de zeven dagen doorheen weet te geraken, blijven ze in leven. Falen leidt tot de dood. Het verhaal klinkt misschien cliché, maar laat dit je niet misleiden. The World Ends With You zit vol plottwisten die je niet zult zien aankomen. Eens je de game hebt uitgespeeld, zal het verhaal je nog lange tijd bijblijven. Het enige minpuntje is dat de dialoog niet altijd even scherp is, met onder andere droge one-liners van sommige personages en overdreven reacties. Toch maakt dit het verhaal er niet slechter op, het geeft het zelfs wat charme mee.

54221020080317_151107_29_big 54221020080317_151107_30_big

Open up your senses
Het meest frappante aan deze game is echter het vechtsysteem, welke enkel en alleen mogelijk is op de Nintendo DS. Neku en zijn partner vechten namelijk steeds tegelijk. Neku op het onderste scherm, zijn partner op het bovenste. De manier waarop je vecht met Neku is met badges, zogenaamde pins, met ieder hun unieke kracht. Doorheen de gehele game kun je kunt pins verzamelen. Soms laten vijanden deze vallen, soms krijg je ze door een event te vervolledigen of je koopt ze gewoon in een winkel. De meeste pins kunnen groeien door middel van levels en evolueren zelfs. Dit gebeurt door ze te gebruiken tijdens gevechten, te verbinden met een andere DS of gewoon de game een tijdje niet op te starten. Telkens kun je Neku een aantal pins toewijzen, iedere pin heeft z’n unieke eigenschap zoals het slepen met je stylus om een vuurspoor te creëren, een schuine streep door een vijand heen trekken om hem van dichtbij te doorspiezen enzovoort. Je kunt ook Neku zelf slepen om z’n positie te veranderen of aanvallen te ontwijken.

Simultaan dien je echter ook te vechten met je partner op het bovenste scherm. Sinds Neku enkel het touch screen gebruikt, gebruik je voor je partner het D-pad (of de ABXY knoppen voor linkshandigen). Door bepaalde combo’s getoond op het scherm in te voeren, voert je partner aanvallen uit. Als je bepaalde combo’s na elkaar uitvoert krijg je fusion points, welke leiden tot een verwoestende aanval waarbij beide personages tezamen aanvallen. Buiten combo’s uit te voeren, heb je echter geen mogelijkheid om je partner over het veld te bewegen. Het is dus belangrijk in welke richting je de aanvallen uitvoert. Er verschijnen steeds vijanden op beide schermen tegelijk, dit betekent dat je beide personages tegelijk in het oog zult moeten houden. Ook de levensbalk wordt tussen beide gedeeld, dus je kunt niet zomaar even één van de twee verwaarlozen. Om het allemaal nog net een tikkeltje ingewikkelder te maken, is er ook een puck toegevoegd welke tussen beide personages worden uitgewisseld. Voer je met Neku een grote aanval uit dan gooit hij hem naar het bovenste scherm en vice versa. Dit leidt tot een betere score achteraf, betere beloningen (zoals pins) en een hogere aanvalskracht van je aanvallen. Als dit allemaal te ingewikkeld is, kun je ook de computer controle laten nemen over het bovenste scherm, maar dan verlies je wel voor een groot deel de charme en de tactiek van het systeem. In het begin lijkt het ingewikkeld, maar eens je het concept onder de knie krijgt, werkt het perfect.

54221020080317_151102_0_big 54221020080317_151102_1_big

Trendy Shibuya
Hoewel in feite niemand je kan zien, is het toch belangrijk de laatste trends en de mode van dichtbij te volgen. T-shirts, broeken, rugzakken, zonnebrillen, vestjes enzovoort zijn het equivalent van bescherming en wapens in bijvoorbeeld Final Fantasy. Wat je draagt heeft invloed tijdens de gevechten. Een fashion faux-pas zorgt ervoor dat je soms meer dan de helft minder sterk bent dan normaal. Draag je echter de hipste outfit in het gebied waar je je bevindt, dan voer je je aanvallen een hoop sterker uit. De trends verschillen namelijk van gebied tot gebied. De nieuwste kledij kan je kopen in winkels, waar de regels van The Game niet van toepassing zijn en de verkoper jou kan zien net als een gewone klant. Verder volgen ook de graphics het hippe en trendy thema van de game. De personages zien er dan misschien wel uit als dertien-in-een-dozijn, generische animé personages, het moderne Tokio wordt op een geweldige manier voorgesteld. De vele hoge gebouwen krijgen een extreem perspectief en de muren in de achterbuurtjes zijn bezaait met de hipste graffiti en tags.

Ook op muzikaal vlak is The World Ends With You het toppunt van stijl. De soundtrack combineert combines hip-hop, pop, j-pop, en techno om zo de moderne setting te vervolledigen. Met een hoop liedjes waarvan velen ook nog eens vocals hebben. Alle liedjes klinken helder en van topkwaliteit, deze game heeft zonder twijfel een van de beste soundtracks op de DS. Verder bevatten de gevechten en sommige tussenfilmpjes ook voice-acting van zeer degelijke kwaliteit.

Besluit
The World Ends With You is een van de uniekste RPG’s die in lange tijd is verschenen. Het is zo’n game welke optimaal gebruik maakt van de unieke mogelijkheden van de DS, zonder het ook maar eventjes gimmicky te doen aanvoelen. De game is niet zo lang, maar de originele gameplay en het indringende verhaal maakt dit meer dan goed zodat je zelfs na het einde verder blijft spelen. Vol onverwachte plottwists en diepgaande en zelfs humoristische verhaallijnen. Verder is The World Ends With You gewoon verslavend en leuk. Hoewel de personages op het eerste zicht cliché overkomen, hebben ze ieder een soms onverwacht diep achtergrondverhaal. Dit tezamen met stijlvolle graphics en een geweldige soundtrack vormt The World Ends With You tot een vernieuwende ervaring die je gewoon moet beleeft hebben. Eén van de betere DS games tot nu toe, zo niet de beste!

Timo's score:
twewytimo



Ook Quint kroop in de huid van Neku, lees zijn second opinion en de volledige eindscore op de tweede pagina!
Next articleNederlandse software sales Previous articleONM scores

Reacties van gebruikers

Avatar
Kleaver | 02 augustus 2008 02:25 | #165782
Geheugenverlies, wat een origineel concept voor het begin van een spel!
Avatar
Paul | 02 augustus 2008 10:22 | #165784
Ik heb nu alleen nog die van Timo gelezen, en ik moet zeggen dat ik enthousiast ben over de game.

Maar Timo, kijk wel nog ff je recensie na Biertje?

Heb nu ook die van Quint gelezen. Je ziet meteen de andere stijlen van recenseren haha Razz
Maar Quint, de perfecte game bestaat niet in de game-journalistiek.
Avatar
Elm | 02 augustus 2008 11:03 | #165785
Blijkbaar dus wel.
Avatar
Digital_Eargasm2 | 02 augustus 2008 11:19 | #165786
Ik ben toevallig vorige week met deze spel begonnen. Het is een goeie spel hoor.
Avatar
VilleneuveJr | 02 augustus 2008 11:39 | #165787
goeie spel?
Avatar
Paul | 02 augustus 2008 14:00 | #165789
@ VilleneuveJr dat is Belgisch, duh.

@ Elmar nee, stel nou dat er een vervolg uitkomt dat nóg beter is. Welke score moet je die dan geven? Je score is altijd gebaseerd op het spel in vergelijking met andere spellen. Mocht dit spel naar perfectie neigen, dan moet deze score niet omhoog, maar dan moet je de andere spellen een lagere score geven, om het perspectief te handhaven. Oftewel, er wordt dan een nieuwe (hogere) lat gelegd waardoor er ruimte is voor nóg betere spellen om ook een natuurgetrouwe score te hebben.
Avatar
Rutger | 02 augustus 2008 14:31 | #165790
Weer die eeuwige nadruk op de score. Een tien wil niet zeggen dat een spel perfect is, een dergelijke uitspraak slaat in het kader van subjectiviteit sowieso nergens op. Ik zie Quint ook nergens zeggen dat het spel perfect is. Quint zegt dat hij het persoonlijk het beste spel vindt dat hij ooit gespeeld heeft en dat het aan alle criteria heeft voldaan die voor hem een goed spel maken. Er zitten voor hem geen fouten in het spel en dat rechtvaardigt een tien. Als er een spel uitkomt dat nog leuker is, krijgt dat spel ook een tien.

Cijfers zijn maar een indicatie. Ze betekenen niets zonder de uitleg.
Avatar
DNAx | 02 augustus 2008 15:27 | #165792
Goed om te zien dat er meer mensen zijn die dit een geweldige game vinden. Ik speel hem zelf ook en hij is echt heel erg goed, verhaal en alles zit super goed in elkaar. Een zeer verdiend cijfer. Smile
Avatar
Smash King | 02 augustus 2008 15:28 | #165793
Ik ben ook weleens zo enthousiast over een game na de eerste speelsessie. Op die momenten ben ik blij dat ik geen gamerecensist ben.
Avatar
Digital_Eargasm2 | 02 augustus 2008 15:38 | #165794
@ VilleneuveJr dat is Belgisch, duh.


hihi Blush

Avatar
Jerone | 02 augustus 2008 19:14 | #165796
Nou rutger als ik een 10 voor mijn proefwerk haal, dan kan ik mijn proefwerk toch niet beter gemaakt hebben of wel soms. Als je een 10 voor een game geeft, kan die game dus ook niet beter gemaakt worden, wat mij sterk lijkt
Avatar
Gebruiker 16857 | 02 augustus 2008 19:17 | #165797
wat voor punt krijgt een game die wel perfect is?
Avatar
Duncan | 02 augustus 2008 20:00 | #165799
@Jerone
Je begrijpt het totaal niet vriend. Een reviewer bekijkt zijn werk totaal anders dan een leraar. Iemand die jouw wiskunde proefwerk nakijkt, let op wat fout en goed is. Stel je maakt een rekenfout, dan is het gewoon ook een fout. Puur objectief dus.

Maar bij het resenceren van een game is het totaal anders. Daar bekijk je het vanuit gevoel. Iets wat jij fout vindt, hoeft een ander per se ook niet fout te vinden. Ik vond het 2e deel in Metal Gear Solid reeks kut vanwege die Raiden. Toch zijn er mensen die dat deel als de beste in de serie beschouwen. Een games is pas perfect als het naar jouw gevoel perfect is.

Goede reviews Biertje?
Ik ga het spel denk ik ook maar binnenkort kopen. Heb wel even zin in een leuke RPG Smile
Avatar
Tom | 02 augustus 2008 21:36 | #165801
wat voor punt krijgt een game die wel perfect is?

Het feit dat je deze vraag stelt geeft aan dat je het niet snapt.
Avatar
Gebruiker 16857 | 02 augustus 2008 22:51 | #165802
Dikke van Dale] tien I hoofdtelw 10: een mens heeft ~ vingers; ~ tegen één zo
goed als zeker; II v(m) -en: hij had drie ~en op zijn rapport; III Perfect, zonder fouten.
Avatar
NAGILUM | 02 augustus 2008 20:36 | #165803
Ah ,heerlijke reviews. Het is altijd mooi als een review je alleen maar meer het gereviewde spel wil doen laten kopen, zoals nu bij mij het geval het is. Smile
Avatar
Weebl | 02 augustus 2008 23:19 | #165807
Hou toch eens op met het verdedigen van het geven van tienen! Een tien staat voor perfectie, iets wat nooit beter kan worden gedaan omdat het de ultieme staat van 'het goede' heeft bereikt.

"Als er een spel uitkomt dat nog leuker is, krijgt dat spel ook een tien."

Wat een waardeloos systeem om punten te geven. Als beide spellen een tien krijgen, maar het ene spel beter is dan het andere dan zou dat andere spel helemaal geen tien moeten krijgen. Nogmaals, een tien staat voor perfectie, en kan dus nooit worden overtroffen.

"Een games is pas perfect als het naar jouw gevoel perfect is."

Een game is pas perfect als het naar iedereens gevoel perfect is. Als niet iedereen het geweldig vindt is het niet perfect, omdat anders iedereen het spel als perfect zou zien.

"Het feit dat je deze vraag stelt geeft aan dat je het niet snapt. "

Het feit dat jullie Quints score verdedigen geeft aan dat jullie niet inzien dat als je een spel een 10/10 geeft het foutloos en onovertrefbaar is, wat gewoonweg even onmogelijk is als delen door 0. Get over it. Geef het spel een 9,9 en je bent van al het gezanik af. Wink

tl;dr, Een spel kan geen tien krijgen, omdat het ultieme spel niet bestaat. Het kan er wel naar neigen, maar zulke perfectie kan nooit worden bereikt.
Avatar
Tom | 02 augustus 2008 23:31 | #165808
Weird Ik verdedig de score niet, het is gewoon een domme vraag.

Als een spel nooit perfect kan zijn, kan het nooit een tien krijgen, dus dan kan je net zo goed wel tienen uitdelen, want iedereen weet dat perfect niet bestaat in een dergelijke subjectieve beoordeling.

Dit is geen wiskunde, dit is samenvatten van subjectiviteit.

En ook: lees gewoon de review en let niet op het cijfer.
Avatar
Weebl | 03 augustus 2008 00:50 | #165809
Het is inderdaad een domme vraag, omdat het perfecte spel niet bestaat.

"Als een spel nooit perfect kan zijn, kan het nooit een tien krijgen, dus dan kan je net zo goed wel tienen uitdelen,"

Ah! Maar met zo'n instelling zouden we ook kunnen zeggen : "Als er nooit oorlogen zijn kunnen we nooit al die bommen gebruiken, dus dan kunnen we ze net zo goed wel gebruiken."

Sorry, kon even geen andere metafoor bedenken. Het is laat, en mijn Cup a Soup leidt me af.

"Dit is geen wiskunde, dit is samenvatten van subjectiviteit."

Dit is een samenvatting van subjectiviteit die gedeeltelijk tot uiting komt door middel van wiskunde.
Avatar
Marcel | 03 augustus 2008 01:30 | #165810
Wat is het verschil tussen een 9.9 en een 10, maakt die 0.1 punt extra nu echt zoveel verschil? Als Quint vind dat de game een 10 verdiend dan moet hij een 10 geven. Het is juist de bedoeling om als recensent een duidelijke mening te geven over de game. Voor een objectieve kijk zijn er de websites van de game of de PR releases. Timo geeft overigens ook zijn mening maar ik hoor niemand zeuren dat het eigenlijk een 8.9 of 9.1 moet zijn.

Overigens kun je beter de tekst lezen en games van nu en toekomstige games het beste niet vergelijken met elkaar. Wellicht is dit de beste game, misschien ook niet. Het is alleen dom om de game nu een 5.5 te geven omdat er misschien in de toekomst een game uitkomt die beter is.
Avatar
Timo | 03 augustus 2008 03:11 | #165811
Ik vond het spel goed, zeer goed, maar het wist me duidelijk niet zo te bekoren als bij Quint. Dat is perfect mogelijk. Sterker zelfs, als ik puur subjectief moest scoren, had ik Phoenix Wright 3 ook een 100 gegeven, maar daar dan zou ik een hoop 'minpunten' waar een fan rechtstreeks overheen kijkt gewoon negeren en in een recensie mag dat niet.

TWEWY is echter wel een game waar alles klopt, perfect op elkaar is afgesteld. In dat geval is het zeker een 100 waard, uiteraard is de game niet voor iedereen, maar binnen zijn genre is het zo vernieuwend en uniek dat het echt wel zo'n score verdiend.
Avatar
Folkert | 03 augustus 2008 09:51 | #165812
Wat een discussie... Ik kijk meestal maar met een half oog naar het cijfer. Ik vind wat erin de review staat veel belangrijker dan het cijfer. Zolang erin de review genoeg informatie staat, en de schrijver zijn mening ook naar voren komt, hoeft er van mij niet eens een cijfer in de review te staan.
Gelukkig zijn de reviews van Quint en Timo altijd van hoog niveau!
Avatar
Gebruiker 16857 | 03 augustus 2008 13:57 | #165814
waarom heeft iedereen het over een 10 het spel kreeg van Quint 100 punten.

volgens mij zeurt iedereen gewoon zo omdat Quint die score heeft gegeven en daar hebben we toch best een goed punt mee.
Avatar
Smash King | 04 augustus 2008 13:45 | #165830
@Henk; ....
een game kan wel een tien krijgen als er een bepaald gevoel aan hangt. Quint had dit gevoel bij dit spel ik had het bijv. bij ssbm. Hier is niks mis mee. .
Avatar
Gebruiker 16857 | 04 augustus 2008 18:20 | #165834
waarom heeft iedereen het over een 10 het spel kreeg van Quint 100 punten.

@ hierboven
Avatar
Timo | 04 augustus 2008 19:10 | #165835
Een 10 op 10 komt overeen met een score van 100%, duh.
Avatar
Gebruiker 16857 | 04 augustus 2008 19:11 | #165836
maar toch blijft het een kut score en dat allemaal door Quint... :@
Avatar
Weebl | 05 augustus 2008 16:49 | #165842
maar toch blijft het een kut score en dat allemaal door Quint... :@


Het maakt me niks uit wie de score geeft. Of het nu Quint is of EmarWii, het gaat om het princiepe.
Alleen ben ik volgens mij de enige die ervan overtuigd is da t 'perfect' gewoonweg niet bestaat, dus ik hou nu gewoon m'n klep, lol.
Avatar
Gebruiker 5171 | 05 augustus 2008 18:41 | #165846
keb het net een uurtje gespeeld maar ik ben (nog) niet egt onder de indruk Weird
Avatar
chrisss | 06 augustus 2008 11:18 | #165861
tsjonge jonge jonge, waar gaat deze discusie over!
als Quint dit spel een 10 (100) geeft wil dat toch niet zeggen dat dat voor iedereen zo is.
op andere sites staan toch ook niet overal dezelfde cijfers.
gamen is iets persoonlijks, je vind het leuk, niet leuk, geweldig enz. je vind actie, minigames, shooters leuk, of juist niet.
gamen draait om het vermaak, en als Quint het een 10 (100) geeft vind hij de game dus geweldig!

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

The World Ends With You

Platform: Nintendo DS
Genre: Overige
Ontwikkelaar: Square Enix
Uitgever: Square Enix
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 18 april 2008

Screenshots