X-Men: Next Dimension Review | 09 december 2003 19:52 | Auteur: Randy1

De X-men, een groep van zogenaamde ''Mutants'' die de wereld beschermt voor de andere groep Mutants die niet geloven in een samenleving van normale mensen en mutanten en daarom de normale mensheid uitroeit, hebben nu ook een vechtspel voor je kubus, en komen daarmee niet verder dan een oud Playstation spelletje...

De X-men bestaan net als Spiderman echt al heel lang. Marvel, een legendarisch stripboeken-label, heeft een miljoenenhandel aan Spiderman, The Fantastic Four, The Incredible Hulk, The Avengers, Captain America en natuurlijk The X-men, en omdat dat nu eenmaal erbij hoort komen er van die series ook games op de markt.

viewerscreen
''Trek eens aan m'n grote teen'' is duidelijk het tegenovergestelde van ''Trek eens aan m'n vinger''.


Capcom heeft zo bijvoorbeeld de Capcom vs. series, hierin gaan de vechters van Capcom op de vuist met vechters van een ander bedrijf, en hier was Marvel ook bij aanwezig in het toffe Capcom vs Marvel. Maar genoeg over deze Capcom games, X-Men: Next Dimension is een 3D beat 'em-up die onterecht geparkeerd is op Nintendo's next-gen GameCube.

X-Men: Next Dimension is namelijk het onofficiele vervolg op X-Men: Mutant Academy 2, een game die op de PSX verscheen. Het lollige is dat Next Dimension echt op een poort van die PSX game lijkt, er is niks maar dan ook niks veranderd, of tellen de unlockbare kostuums als verandering?

Je kunt kiezen uit de story mode, en daarnaast zijn natuurlijk de standaard modes voor een beat 'em-up aanwezig. In de story mode krijg je tijdens de 1 op 1 gevechten tussenfilmpjes die een inval op een basis tonen. Zie jij een filmpje waarin een Sentinel (grote robot) uit een garage wandelt terwijl Storm er naar kijkt? Dan kun je al verwachten dat je over 2 seconden met Storm tegen deze Sentinel moet vechten.

viewerscreen
Wauw, ik moet echt weten waar die gozer z'n schoenen koopt!


Het vechten is slecht uitgewerkt, met als hoofdonderdeel de controles die gewoon zuigend zijn. Opvallend is dat de standaard besturing die geselecteerd is als je het spel opstart de 4-puntsdruktoets (diagonal pad) als knop gebruikt om te bewegen, iets wat ik niet begrijp. Volgens mij was het de bedoeling dat we zouden wennen aan de control stick bij beat 'em-ups...waarom wordt er dan al meteen aangeduid dat je beter de diagonale pad kan gebruiken? Het vechten en de animaties van de moves is en zijn ubersaai, het enige toffe is dat je tegenstanders soms door een raam heen mept, maar dit gebeurt door middel van een filmpje, iets wat dan weer minder is.

Je kunt kiezen uit een grote berg X-Men characters, van Cyclops naar Wolverine en van Wolverine naar Magneto. Daarnaast zijn er nog een hoopje unlockables, bestaand uit nieuwe characters en kostuums. Elke character heeft een aantal special moves, en de X-Men fans onder ons zullen erg veel lol beleven met dit spel. Voor mezelf moet ik zeggen dat ik er weinig aan vind. X-Men: Next Dimension is een beat 'em-up die niet kan tippen aan Bloody Roar, Capcom vs SNK 2 of Soul Calibur II en dus gelijk al een 3de keuze. Alleen de hardcore X-Men fan koopt deze game, en dan nog vaak voor een zacht prijsje, niet 60 hardverdiende euro's.

Het is een poort dacht ik toen ik het speelde, maar toen ik mijn ogen opende zag ik dat de graphics gelukkig wel opgepoetst waren, al is dit nou niet een grafische topper te noemen. Het ziet er goed uit, maar niks valt echt op, al heb ik ook geen opvallende minpunten kunnen ontdekken. Natuurlijk zijn er een licht aantal textures, maar het is geen grote rotzooi.

viewerscreen
Wolverine is duidelijk familie van me, met z'n ''Wie heeft het nagelknippertje gestolen?''-nagels.


Aan de sound te horen is er niks veranderd sinds, ja daar kom ik weer, de PSX game. Er zijn een aantal, geheel onboeiende, muziekjes en je hebt effecten die erg droog klinken, luister maar eens naar Cyclops optic blast, dat klinkt als een vastlopende pic-up (oude grammofoon-platendraaier).

X-Men: Next Dimension is een degradatie kandidaat in de competitie van 3d beat 'em-ups en is een game die er zelfs niet in slaagt om beter te worden dan haar voorganger...terwijl die voorganger op een minder krachtige console draaide. Dit alles is genoeg om deze game in de winkel te laten liggen, want alleen een gigantische X-Men freak raakt deze troep aan.
4,5
N1-score
Next articleThe Sum of all Fears Previous articleKnights of the Temple!

Reacties van gebruikers

Avatar
Jasper | 09 december 2003 20:03 | #11020
een 4.5 voor mijn aller favo tv serie ooit op foxkids Crying
Avatar
Zmaster2 | 09 december 2003 20:32 | #11033
die graphics zien er op het laatste plaatje geen 7 waard uit Weird
Avatar
Zapp-x | 09 december 2003 21:22 | #11048
ik ben echt blij dat ik deze game, zelfs toen ik hem voor 15 euro ofzo zag, niet heb gekocht ^_^
Avatar
Gebruiker 2353 | 09 december 2003 23:29 | #11090
Ik had al zo'n slecht vermoeden over deze game, alleen de voorkant van het spel al Weird
Avatar
Djep | 24 december 2003 20:46 | #13032
een nogal negatief review

deze game moeten we dus laten liggen

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

X-Men: Next Dimension

Platform: Nintendo GameCube
Genre: Fighting
Ontwikkelaar: Activision
Uitgever: Activision
Aantal spelers lokaal: 2
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 29 november 2002

Screenshots