Wario Land: The Shake Dimension Review | 26 september 2008 01:41 | Auteur: Marcel

Het 2D gamen is na de Super Nintendo en SEGA Saturn min of meer in verval geraakt. De klim - en - klautergames die veel van je behendigheid vergden, zijn in de loop der jaren grotendeels ingewisseld voor dertien in één dozijn schietspellen. De mascotte platformer van toen is de first person shooter van nu. Een aantal franchises heeft de overstap van 3D naar 2D gelukkig gedeeltelijk overgeslagen en met Wario Land: The Shake Dimension worden de deuren geopend voor een nieuwe generatie 2D platform spellen.

WarioShakeLogoKlein

Het ontwikkelen van een waardig 2D spel voor een console is geen gemakkelijke klus. De EAD groep van Nintendo heeft hiervoor Good Feel ingehuurd. Een kleine gamestudio van ex-Konami ontwikkelaars die al veel ervaring hebben met 2D games. De mensen van Good Feel hebben op hun beurt een animatiestudio benaderd om te helpen met de ontwikkeling. Hierdoor is Wario van een simpele 2D platformer omgetoverd in een volwaardige Wii-titel met grafische pracht, animaties en gameplay dat niet mogelijk is via WiiWare of op de DS.

Een nieuwe 2D-dimensie
De animaties komen vooral naar voren in het uiterlijk van de game. Alleen Wario’s bewegingen bestaan al uit duizenden animaties waardoor alles erg vloeiend oogt. De vijf continenten waaruit ‘The Shake Dimension’ bestaat, zijn opgedeeld in verschillende levels. Ieder level heeft zijn eigen thema en geen enkele steen, muur of ander achtergrond wordt hergebruikt. Hierdoor krijgt ieder level zijn eigen stijl en sfeer. Je zult onder andere door jungles, grotten, woestijnen, piramides en tempels rennen. Er zijn tevens een aantal speciale levels zoals een rijdende trein en unieke eindbaasuitdagingen. De visuele kant van het spel is een verademing vergeleken met de andere 2D spellen die vooral een nostalgiegevoel proberen op te wekken. De frisse uitstraling van de game en de prachtige animaties zijn een lust voor het oog. De presentatie wordt afgerond met een leuk introfilmpje en een flinterdun verhaaltje omtrent een slechte piratenkoning, een zak geld en een prinses.

2671420529_8d35f80851_o

Wario is in iedere wereld op zoek naar munten om zijn bankrekening te spekken. Daarnaast moet hij in ieder level drie schatten weten te bemachtigen en speciale uitdagingen voltooien zoals het verslaan van bepaalde vijanden of het vermijden van stekels of water. De besturing van de game is vernuftig ontworpen. Met de D-Pad, Motion Sensor en de twee actieknoppen op de Wii Remote kan Wario al zijn befaamde moves uitvoeren. Twee van zijn bekendste speciale aanvallen zijn natuurlijk de schouderbeuk om stenen en vijanden te slopen en de buttstomp. De grootste vernieuwing zit hem echter in het schudelement. Een geldzak schudden levert munten op en het schudden van een vijandje wellicht extra kracht. Wanneer je een object vast hebt kun je het weggooien. Hierbij kun je door het kantelen van de Wii Remote de hoek van je worp bepalen. Ten slotte heeft Wario nog een vuistslag waarmee hij de grond laat schudden. Iedere move gaat gepaard met een bijpassend geluidseffect of kreetje van Wario. Met mijn persoonlijke favoriet: "Money-Money-Money-Money" wanneer hij een geldzak schud. Uiteraard bijgestaan door het geluid van kllinkende munten die overal naartoe vliegen.

Het betere denkwerk
Je hebt alle beschreven aanvallen en moves nodig om de Shake Dimension te trotseren. De puzzels vergen soms erg veel denkwerk en voor sommige problemen zijn creatieve oplossingen te verzinnen. Een rollend rotsblok dat in de eerste instantie een obstakel vormt kan wellicht gebruikt worden als stapsteen om een hoger gelegen gebied te bereiken. Uiteraard bevat de spelwereld ook laddertjes, springtouwen en andere klassieke 2D platform elementen. De opbouw van de levels is grotendeels gelijk aan dat van de eerdere Wario Land spellen. Je verplaatst je van scherm naar scherm en overal bevinden zich geheime doorgangen en optionele wegen. In Wario Land is de hoofdmoot het verkenningselement waarmee je het avontuur tot een goed einde brengt. De vijanden zijn hierdoor meer ontworpen als hulpmiddel dan als tegenwerking. Het spel kan daardoor soms iets te makkelijk zijn maar dat wordt ruimschoots goed gemaakt met stekels en vuur in de latere levels. Een dodelijke kuil zul je in Wario Land niet tegenkomen. De game is gebaseerd op het principe van ‘trial and error’ maar voorkomt de frustratie die het vaak met zich meebrengt door de plaatsing van terugwegen.

2671420277_3fc099cc42_o

Wat je wel tegenkomt in bijna ieder level zijn mechanismen die je bedient met de Wii Remote. Een kanon om Wario door stenen te knallen, een karretje op rails of een machine om mee te rennen. Het geeft de levels meer diepgang en ook deze elementen moeten soms creatief benut worden. Aan het einde van ieder level zul je geen vlag of ster aantreffen maar een cel met daarin een klein wezentje. Wanneer je het bevrijdt begint een timer te lopen. Het is de bedoeling om binnen de tijd terug te zijn bij het begin van het level. Hierbij verandert de relaxte muziek die het avontuurlijke gevoel versterkt maar voornamelijk in de achtergrond blijft in een chaotischer deuntje om je op stang te jagen. Een nadeel is alleen dat geen enkel deuntje memorabel is zoals de klassieke Wario tunes. In sommige levels kun je de derde schat pas bereiken op de terugweg waardoor het gebruik van de ren-machines goed moet toepassen. De game houdt gelukkig rekening met de spelers die de uitdagingen willen halen door middel van een checkpoint voordat je de cel opent. Aangezien je oneindig veel levens hebt kun je het blijven proberen. Wanneer Wario al zijn levensenergie verloren heeft en hij nog niet het level heeft uitgespeeld met de benodigde munten, verliest hij het geld dat hij verzameld heeft. Je kunt een vroege dood voorkomen door in de shop van Captain Syrup levensdrankjes te kopen die Wario’s gezondheid herstellen.

Extra uitdaging
Nadat je de Shake Dimension hebt opgeschud en Wario de zak heeft gevonden die oneindig veel goud bevat heeft de game nog een aantal extra uitdagingen. Ten eerste zijn er natuurlijk de schatten waarvan je er wellicht nog een aantal mist. Daarnaast de verschillende uitdagingen die soms behoorlijk pittig zijn. De game bevat ten slotte nog een aantal extra levels die verstopt zitten in de standaard werelden. Het zijn de moeilijkste levels in het spel en brengen wederom nieuwe twists met zich mee. De uitdaging van Wario Land blijft echter verstopt in de puzzels en het afwerken van uitdagingen en minder in het levelontwerp zelf.

2672243312_f189fba63a_o

Conclusie
Wario Land: The Shake Dimension bewijst dat platform games ook op de console de moeite waard zijn. De uitbreidingen van de bestaande Wario gameplay zijn erg geslaagd en voegen daadwerkelijk iets toe aan de ervaring. Daarnaast zijn de Wii elementen perfect geïntegreerd in de klassiek ontworpen platformwerelden. De speelduur van Wario hangt af van je eigen kunnen en doorzettingsvermogen om alles te verzamelen. De replay waarde van de game is echter dermate hoog dat ook de meest geoefende spelers lang plezier hebben van Wario’s nieuwe avontuur.
8,7
N1-score
Next articleDrie nieuwe WiiWare-games toegevoegd! Previous articleJapanse software sales

Reacties van gebruikers

Avatar
Gebruiker 2308 | 26 september 2008 02:55 | #167208
Leuk voor de fans Biertje?
Avatar
Pink Rabbit | 26 september 2008 06:46 | #167209
damn, ze hadden hier leverings problemen.
ga het maar eeens via bol op proberen te lossen Smile
Avatar
aprvdb | 26 september 2008 08:46 | #167210
spel is leuk en goed Very Happy
goeie review
Avatar
Pieter | 26 september 2008 15:49 | #167213
Toch wel een hoger cijfer dan ik had verwacht (hij scoort ook wat lager op de meeste andere sites). Maar het cijfer is goed onderbouwd, mischien toch waard om eens te checken!
Avatar
Niels | 26 september 2008 18:57 | #167217
Graphics een 90. Ongeloofelijk. Twee grote zwarte balken in beeld; dan verdien je geen 90 punten op grafisch gebied.
Avatar
Lix Pherenda | 26 september 2008 19:48 | #167219
En ik maar denken dat deze voor de DS was...
Avatar
Timo | 26 september 2008 19:52 | #167220
Je hebt twee verticale balken welke het beeld reduceren tot een 4:3 resolutie, maar ik vind niet dat dat mag afleiden van de perfecte, heldere, haarscherpe 2D graphics en de tussenfilmpjes met hoge prodution values. Die 90 is in mijn ogen zeker op z'n plaats.
Avatar
Sjakmachien | 26 september 2008 19:56 | #167221
Misschien toch wel interessant om te gaan halen, na dit.

In de intro staat: '... aantal franchises heeft de overstap van 3D naar 2D gelukkig...' moet dat niet van 2D naar 3D zijn.
Avatar
dw4 | 26 september 2008 22:44 | #167226
vette game!!!
ga ik meteen halen!
Avatar
Marcel | 27 september 2008 00:08 | #167229
Graphics een 90. Ongeloofelijk. Twee grote zwarte balken in beeld; dan verdien je geen 90 punten op grafisch gebied.

Als de game in 16: 9 had geweest dan had men alles dubbel moeten maken. De meeste 16: 9 modes in 2D games zijn gewoon nep waarbij de boel uitgerekt wordt. Iedere frame had voor 4:3 en 16: 9 gemaakt moeten worden, daarnaast is het level ontwerp gebouwd met 4:3. Wanneer het voor echt 16: 9(dus meer pixels) gemaakt is vallen in de 4:3 mode belangrijke details weg. Je kunt een platformer of 16: 9 of 4:3 maken maar niet beide.
Avatar
Gebruiker 17193 | 27 september 2008 11:47 | #167235
Mij boeit het niet met die zwarte balken in beeld
Ik ga hem wel halen
Avatar
Kleaver | 27 september 2008 12:29 | #167238
Hey! Een coregame! Das ff schrikken.
Avatar
Vikman | 27 september 2008 13:07 | #167239
Hoera voor Wario: Hiep hiep: Geld
Avatar
Niels | 27 september 2008 18:01 | #167243
Marcel Redactie Geplaatst op Zaterdag 27 september 2008 00:08

----

Bullshit. Grafische waarde is niet alleen uit te drukken in hoe mooi een bepaald level is. Teruggaan in de technologie noem je zoiets. De halve wereld aan een HD-TV, maar Nintendo die het flikt om een game uit te geven die, just like Mario Party 8, gewoon faalt op dit gebied.

Een 90 is dus zwaar overdreven. Hoe minder je immers tekent, hoe minder je ook fout kan doen.

Edit: Reactie op Marcel dus.
Avatar
Marcel | 28 september 2008 00:30 | #167251
Vanaf dat standpunt zou dus iedere game een 4 krijgen op de Wii op grafisch gebied? Immers doet de Wii geen 720p...
Het is echt heel moeilijk om op technisch gebied zo'n discussie te voeren. Met name omdat je HDTV aankaart en de game wel gewoon op 480p draait. Overigens is het je misschien opgevallen dat de 4:3/480p mode mooier beeld opleverd dan de 16: 9/480p mode, alleen al omdat het aantal pixels met beide resoluties 640x480 blijft. De Wii kan immers niet meer pixels op het scherm toveren en verdeeld het dus gewoon anders over het scherm.

Ik kan een game met honderden animaties per figuur moeilijk een laag cijfer geven voor de graphics omdat het niet in 16: 9 is. Alle 2D games draaien op een standaard vastgestelde resolutie. Daarom krijg je zelfs bij Xbox Live Arcade in 2D spellen gewoon links of rechts zwarte balken. Of je moet de boel uitrekken met de opties en er een filter overheen gooien waardoor je detail verliest en de formaten niet meer kloppen. De enige manier om een 2D game in 16: 9 te maken is om de game dubbel te maken. Het probleem is dan dat het levelontwerp in de soep loopt. Een platform kun je dan in de 4:3 optie niet zien omdat het buiten het beeld valt. Het is niet zoals bij 3D games dat je er een knop in zet en de game in een hogere resolutie weergeven wordt. Ik had natuurlijk wel punten eraf gehaald als de game in 50hz draaide en geen progressive scan ondersteunde maar dat is met Wario niet het geval.
Avatar
Niels | 28 september 2008 10:30 | #167259
Na twee zinnen al gestopt met lezen. Het heeft niks te maken met uitrekken, maar met ontwikkelen. Simpel als dat.
Avatar
Timo | 28 september 2008 16:49 | #167282
Hij geeft nochtans zeer degelijke argumenten, Niels.
Avatar
Niels | 28 september 2008 19:42 | #167292
Zodra je een nieuw ontwikkelde Wii-titel gaat vergelijken met Xbox Arcade-games, ben je niet echt met goede argumenten bezig.
Avatar
Marcel | 28 september 2008 20:57 | #167299
Niels ik daag je uit. Vind voor mij een 2D game die zowel in native 4:3 als 16: 9 gespeeld kan worden. Een mooi voorbeeld van een 16: 9 platformer is natuurlijk Braid, helaas voor bezitters van 4:3 TV's is de tekst onleesbaar en krijgen ze balken onder en boven het scherm. De enige manier om een 2D game widescreen te maken is om twee versies te maken. Het probleem daarvan is wat ik eerder beschreven heb, dat details in 4:3 in de lengte wegvallen en in 16: 9 in de hoogte. Met een FPS game wordt simpelweg het point of view van de speler iets naar achter of naar voren geschoven om dit op te lossen, met 2D games kan dat natuurlijk niet. Ik verwacht dus een 2D game met een echte widescreen resolutie en 4:3 resolutie zonder zwarte balken of uitgerekte beelden of anamorphic widescreen(wat de Wii doet).
Avatar
Quint | 28 september 2008 21:28 | #167300
Marcel, heb je nu nog niet door dat Niels niet weet waar hij over praat en alleen dingen post om een discussie uit te lokken?

Anyway, ik vind het zelf een zeer vermakelijke game! Stiekem een paar leveltjes gespeeld en ik moet zeggen; het voelt lekker oldskool aan, al heb ik NOG niet het geweldige gevoel zoals ik dat had bij de Gameboy versie van Wario Land...
Avatar
Biddy | 29 september 2008 13:47 | #167312
Die 90 heeft ie dik verdient. Ik vindt het een vermakelijk spel, en de gametijd vertienvoudigdt zichzelf easily als je het 100% wilt uitspelen. Razz
Avatar
Niels | 29 september 2008 22:57 | #167322
"Marcel, heb je nu nog niet door dat Niels niet weet waar hij over praat en alleen dingen post om een discussie uit te lokken?"

*Wacht nog steeds op de screen van het topic waarin Quint zogenaamd Niels ontslaat*
Avatar
Zapp-x | 30 september 2008 00:41 | #167327
Kleuters... ga eens ontopic. De game is bijzonder goed gelukt imo, balken of niet. Grafisch is het geen wonder, maar de gameplay is wel dik in orde. De Wii remote wordt bij deze game beter gebruikt dan bij menig 3d game, dus wat mij betreft mogen er meer van dit soort games komen!
Avatar
Raoul_Cube | 01 oktober 2008 14:21 | #167376
Zo zie je maar dat er soms toch wat aardige games uit onverwachte hoeken komen Smile Had het spel iig een stuk slechter verwacht.
Avatar
Niels | 01 oktober 2008 23:21 | #167407
"Marcel, heb je nu nog niet door dat Niels niet weet waar hij over praat en alleen dingen post om een discussie uit te lokken?"

Lock de comments dan gewoon als je geen discussie wilt.
Avatar
marcel2552 | 04 oktober 2008 12:39 | #167588
zeker een vet spel alleen jammer van die nasty zijkanten op m;n hdtv. De game zelf is zeer mooi maar de balken verpesten het een beetje.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Wario Land: The Shake Dimension

Platform: Wii
Genre: Platform
Ontwikkelaar: Good Feel
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 26 september 2008

Screenshots