Okami Review | 06 oktober 2008 14:10 | Auteur: Quint

Okami
Japan kent een typische en eigen cultuur. Rare mensen, rare tv-shows, rare gebouwen, een rare manier van eten (op de grond), een rare manier van alcohol brouwen (rijst erbij gooien? No thx) en rare games. Dat laatste is natuurlijk hetgeen wat ons gamers het meest interesseert. Helaas is het echter zo dat wij vaak achter het net vissen wat betreft Europese releases van zulke rare Japanse games. Terecht, zou je denken. Wie zit er nu eenmaal te wachten op een DS-game waarbij je animé-meisjes kunt betasten? Als je nu serieus zoiets hebt van: “Nou, ik', verzoek ik je Wii-DS per direct te verlaten. Zitten we nog op dezelfde golflengte, dan verzoek ik je rustig verder te lezen.

Soms wordt de gok gewaagd zo’n game via wonderlijke machines die over het water kunnen bewegen, ook wel schepen genoemd, naar ons continent te brengen. De Japanners houden dan geschokt hun adem in, wachtend op de reactie van het Europese volk. Die reactie van het Europese volk ben ik nu even, op Nederlands niveau gezien. Welke rare Japanse game bij mij is aangespoeld? Okami. Voor de Wii welteverstaan.

okami-20080303101108994_640w


Okami is namelijk al eerder verschenen op de PS2 en werd daar wereldwijd zeer enthousiast ontvangen. De aankondiging van een Wii-versie riep dan ook verschillende meningen op. De één zag het als een schande om (wederom) te gaan porten, de ander smulde bij de gedachte van de geïntegreerde Wii-controls. Zo professioneel als ik ben, stelde ik mij natuurlijk volledig neutraal op gedurende al mijn speelsessies. Om dan ook net te doen alsof het PS2-deel nooit bestaan heeft, zal ik eens haarfijn het verhaal en het principe van de game uitleggen.

Er was eens…
Jij bent een witte wolf genaamd Amaterasu Okami (letterlijke betekenis: glorieuze godin die in de hemelen schijnt) en je leeft in Japan. Je land wordt getreiterd door een achtkoppige draak genaamd Orochi, die zich ergens heeft verscholen. Door zijn duistere krachten heeft hij het gehele land weten te vervloeken met als gevolg een stervende natuur. Bomen en bloemen zijn verdwenen of verdord, water neemt plaats voor gifbronnen en wilde dieren laten hun gezicht niet meer zien. Het is aan jou de taak om samen met je wapen de celestial brush (een magisch penseel) en side-kick Issun (een zeer klein, insectachtig ventje met een zwaardje) de natuur te herstellen en om eens en voor altijd met Orochi af te rekenen. Dit doe je door op zoek te gaan naar heilige bomen, die je op hun beurt weer in volle glorie laat bloeien door middel van je penseel. Zo openen zich nieuwe paden welke je uiteindelijk naar het achtkoppige beest zullen leiden.

okami-20080215103550299_640w


Okami = Zelda?
Dit klinkt allemaal een stuk oppervlakkiger dan het is. Om je een beter beeld te geven van het spel, zal ik een vergelijking maken met de spellenreeks The Legend of Zelda. Daar heeft Okami namelijk énorm veel van weg. Zo is Japan te vergelijken met Hyrule, inclusief grote velden, stadjes, kooplui, side-quests en geheimen. Amaterasu is als Link en Issun is als Navi. Dit brengt meteen het eerste nadeel met zich mee: Issun is namelijk net zo vervelend als Navi. Hints worden overduidelijk gegeven en er is geen mogelijkheid deze uit te zetten. Hierdoor wordt de uitdaging bij de vele puzzels die het spel rijk is een heel stuk verminderd. Een pluspunt is echter het gevoel van humor. Issun heeft een zeer helder karakter en kent een sterke persoonlijkheid in het spel. Zo zorgt hij voor vele flauwe opmerkingen en grappige situaties, die met name terugkomen in een aantal tussenfilmpjes.

Een andere vergelijking die getrokken kan worden is Link’s zwaard en Amaterasu’s wapen op haar rug. Dit wapen wordt gebruikt om mee te vechten en kan, net als Link’s zwaard, geüpgrade worden. Een groot verschil is echter de gevechten zelf. Ze zijn in Okami realtime, maar worden pas gestart bij het aanraken van vijandige gedaantes in de wereld zelf. Hierdoor verschijnt er een energieveld inclusief bijbehorende vijanden. Binnen dat veld kun je aanvallen door met de Wii Remote te schudden. Snel aanvallen ontwijken kan door de Nunchuck te bewegen, lopen gaat met de control-stick, springen doe je met de A-knop, de camera aanpassen met de vierpuntdruktoets, de map activeren met de 1-knop, pauzeren met de +-knop en het activeren van je penseel gaat met de B-knop. Deze besturing geldt ook voor buiten de gevechten.

okami-20080318112509219_640w


De vijanden zelf zijn vrijwel nooit lastig, omdat je flinke combo’s kunt maken door je geschud van de Wii Remote goed te timen of door er wat heviger geschud op los te laten met je penseel. Zo kun je bommen gooien of op afstand ‘slicen’ door beide acties te tekenen. Zodra je je penseel activeert, wordt het beeld stilgezet en kun je met de Wii Remote beginnen te tekenen. Een horizontale streep staat voor een ‘slice’ en het tekenen van een rondje met een lont erin staat voor het creëren van een bom. De vergelijking met Zelda? Link’s wapenarsenaal natuurlijk! Zo leer je gedurende je avontuur steeds nieuwere penseeltechieken welke je zullen helpen verder te komen. Door het tekenen van waterlelies kun je water trotseren, het kunnen tekenen van zonnen laat je op gewenste momenten zonlicht schijnen en de mogelijkheden om op verschillende manieren dingen te laten bloeien nemen ook gestaags toe. Sommige dingen zijn ook bruikbaar in gevechten, zoals de bommen, maar de meeste zijn vooral handig in het oplossen van puzzels. Barsten in muren zijn een lachertje met de bommentechniek en paddenstoelen worden ineens grote platformen waarna je de zon erop laat schijnen. De ene keer zijn deze oplossingen cruciaal, de andere keer maak je er simpelweg een bewonertje mee blij. In dat laatste geval zul je zogeheten 'praise' krijgen. Deze tekenen van waardering worden opgeteld en kun je vervolgens inleveren tegen bijvoorbeeld extra levens of extra inkt.

okami-20080219035734741_640w


Een andere overeenkomst is het afstruinen van kerkers met bijbehorende eindbazen. Ook de hoofdbazen in Okami hebben ieder hun zwakke punten dat ze ieder een grote puzzel an sich maakt. Tevens heb je de mogelijkheid potjes te slopen om je levens bij te vullen of je inktmeter te voorzien van nieuwe inkt. Of wat dacht je van het zoeken naar ‘zonfragmenten’ die je levensmeter met één extra leven doen uitbreiden? Klinkt bekend?
Next articleNamco Bandai TGS presentatie[UPDATE] Previous articleTetris Party gameplay beelden

Reacties van gebruikers

Avatar
peyj | 26 november 2009 12:53 | #167643
Een terrecht cijfer. Ik kocht deze vlak na Brawl en verwachte er niet veel van, maar ik vond deze game zo veel beter Very Happy
Met name wanneer je de omgeving weer hersteld is heel mooi gemaakt Smile
Avatar
clandestine666 | 06 oktober 2008 15:13 | #167646
Net aan begonnen, schitterende game tot nu toe! Past helemaal op de Wii! Smile
Avatar
maikelsteneker | 06 oktober 2008 15:49 | #167648
Ik wil deze nog steeds een keer halen. Ik ben niet zo'n heel groot fan van de Zelda-serie, maar ik vermaak me nu met Twilight Princess en een game met een unieke stijl als deze kan ik eigenlijk niet laten liggen.
Avatar
Gebruiker 2088 | 06 oktober 2008 16:00 | #167650
zeker doen hoor.
En dan niet ophouden na 1 uurtje spelen, want toen zat ik er nog helemaal niet in. Na een paar uur komt het pas echt op gang en het is echt een supergame
Avatar
peyj | 06 oktober 2008 16:25 | #167653
en als je er eenmaal inzit dan is het net een goed boek, je blijft maar doorgaan
Avatar
Kyle Hyde | 07 oktober 2008 08:28 | #167654
Ik vind deze game echt geweldig. Prachtige stijl en een super verhaal. Ik ben er maar weer eens opnieuw mee begonnen gewoon omdat hij zo mooi is. Zeker halen.

@ steventju hieronder: Issun is idd geen insect
Avatar
steventju | 06 oktober 2008 16:44 | #167656
goeie recensie, goed cijfer.

maar Issun is toch geen insect?
Avatar
Lix Pherenda | 06 oktober 2008 17:17 | #167657
Deze met de release gehaald en een paar dagen zitten spelen. En sindsdien eigenlijk een beetje laten liggen. Toch maar weer eens oppakken..
Avatar
Pikachu | 06 oktober 2008 17:20 | #167658
Okami 2 is toch nog niet uit?
Avatar
Gebruiker 17193 | 06 oktober 2008 17:55 | #167659
Okami 2 is toch nog niet uit?


nee nog niet
Avatar
Jack the Flipperkast | 06 oktober 2008 20:14 | #167666
Goede review! Beetje laat wel btw. Ik heb hem zelf al uitgespeeld en hij blijft tot het einde verassen.
Avatar
V-star | 06 oktober 2008 20:57 | #167669
Okami 2 is toch nog niet uit?


nee nog niet

O, komt er dan een Okami 2?
Avatar
Nathaniël | 26 november 2009 12:53 | #167676
Deze game is zo mooi, zo episch, zo compleet. Prachtgame.
Avatar
TwilightPrince | 07 oktober 2008 08:40 | #167677
Er komt geen Okami 2, want de studio die dit heeft gemaakt is failliet. Jammer trouwens Mad
Dit spel was echt zo geweldig en episch, beter dan Brawl vind ik eigenlijk.
Er staat trouwens in de recensie dat je het wapen van Ammy net zo kan upgraden als dat van Link, wil iemand dat mij dan even uitleggen? Razz Want er zitten in elk Zeldaspel hoogstens 3 zwaarden ofzo. Smile
Avatar
Quint | 26 november 2009 12:53 | #167681
@TwilightPrince, ja, dat wordt er precies mee bedoeld al kan Amaterasu zijn wapen wat vaker upgraden dan drie keer :].
Avatar
(Prince) Shadow | 07 oktober 2008 13:37 | #167683
mss leuk om te vermelden dat er veel dingetjes van viewtifull joe inzitten

de profeet die aan het einde "let's rock, baby" of "just go for it" zegt.
of de dojo meester die precies dezelfde 'dans' doet als wanneer joe voor de eerste keer transformeert.

leuke feitjes ^^
Avatar
Timo | 26 november 2009 12:54 | #167716
Okami <3.
Avatar
Gebruiker 16232 | 10 oktober 2008 10:13 | #167833
uitgespeeld! zeker kopen waard.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Okami

Platform: Wii
Genre: Adventure
Ontwikkelaar: Capcom
Uitgever: Capcom
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 13 juni 2008

Screenshots