Capcom vs. SNK 2: EO Review | 11 december 2003 23:28 | Auteur: Randy

Wat me altijd verbaast is dat mensen schijnen te vergeten hoe de dingen begonnen waren. Ik heb het hier over de 2D graphics, waarvan mensen zeggen dat we het maar heel snel moeten droppen omdat 3D de wereld gaat heersen. Bij sommige games is dat zo ja, maar in mijn ogen is er maar 1 genre waarin 2D graphics nog steeds hoog scoren en dat is het beat 'em-up genre.

Capcom en het inmiddels overleden SNK waren zonder twijfel de 2 giganten in het 2D beat 'em-up genre. Ik noem het nu het beat 'em-up genre om vergelijkingen te voorkomen met 3D beat 'em-up . Beide bedrijven staan weer tegenoverelkaar om te bepalen wie de grootste van de 2 is en ze hebben hiervoor hun eigen teams van knokkers bij de hand. Laten we beginnen bij Capcom's kant. Capcom's selectie bestaat uit de vechtersbazen uit Street Fighter en Final Fight met bekende namen zoals Ryu, Ken, Chun Li en Bison maar ook minder bekende zoals Dan, Rolento en Yun. SNK's groep bestaat uit vechters van onder andere de King of Fighters serie, met bekenden zoals Geese, Rock en Terry Bogard. SNK is wat minder bekend als Capcom, maar hun vechters zijn zeker niet makkelijk te verslaan.

viewerscreen
Waarom dit een ranzige games is, reden #1; vreemd uitziende objecten verlaten de endeldarm.


In het hele spel zitten meer als 45 characters, die elk hun eigen moveset hebben, geen klonen van andere vechters dus. Je kan kiezen uit de bekende arcade mode, survival mode, VS mode, eigenlijk alles wat de standaard vechtgame moet hebben. In de arcade mode kun je kiezen uit een 3 vs 3 versie, waarin het team dat de 3 vechters van het andere team het eerst verslaat wint, en je kunt kiezen uit een 1 vs 1 versie , maar het leukste vind ik toch ratio.

Bij Ratio kies je uit 1, 2 of 3 vechters, en moet je punten verdelen over je keuzes. Je krijgt maar 4 punten en een team van 3 vechters zal dus wel met meer man zijn, maar ze zijn ook veel zwakker omdat ze alle 3 weinig punten hebben. Je kunt dus ook gewoon 1 man kiezen en hem of haar 4 punten geven, het mooie is dat welke manier je ook kiest, je altijd een even grote kans zal hebben om te winnen.

Als je in de arcade mode goed presteert dan zul je bazen tegenkomen. Een baas als Akuma is al speelbaar vanaf het begin, maar als je echt supergoed presteerd zul je 1 van de 2 ultieme eindbazen treffen, die zelfs op het makkelijkste niveau heel moeilijk zijn. Deze kan je ook weer unlocken en er zijn ook nog andere modes en cheats te unlocken als je goed speelt.

viewerscreen
Reden #2; de characters maken vuur d.m.v. de ouderwetse ''uitlaatgassen & aansteker''-manier.


De besturing is voor iedereen anders, als het je niet goed ligt dan kan je het gewoon naar eigen smaak veranderen in het options menu. De 'Cube controller is nou niet echt simpel om te besturen, en het zal je dan ook een behoorlijke tijd kosten om hieraan gewend te raken. Elke vechter heeft ook zijn of haar eigen special moves, en als je begint met vechten moet je een groove (bepaalde vechtwijze) kiezen. Elke groove heeft een andere combobalk onderaan het scherm en elke groove heeft ook speciale moves die alleen bij die groove horen zoals ontwijken, rennen of hoger springen. Voor de beginners is er een GC-System gemaakt die je heel gemakkelijk special moves laat uitvoeren. Dit is erg handig voor mensen die er niks van kunnen, want ineens kunnen ze je verassen met de meest geweldige specials, maar de echte bikkel is natuurlijk pas tevreden als hij de knoppencombinatie van zo'n combo in een seconde kan uitvoeren zonder hulpmiddeltjes.

Netzoals elke andere beat 'em-up is Capcom vs. SNK 2 meer een multiplayer game dan een game voor de singleplayer fan. Heel leuk is dat je een versus match kan opslaan en 'em dan als filmpje kan afspelen om te bewijzen dat je toch wel van die kapsoneslijer die zo goed was hebt gewonnen. Ook kan je een mode unlocken waarbij je de outfits van de fighters kan veranderen en een mode waarin je je eigen groove kan maken. Ook zijn er verschillende cheats die je aan of uit kan zetten als je deze unlocked hebt, allemaal erg leuke snufjes die veel plezier met zich meebrengen.

viewerscreen
Reden #3; extreem korte, opvliegende rokjes en vuisten in HELE VULGAIRE plaatsen!


Zoals ik al eerder heb gezegd is 2D een topstijl voor beat 'em-ups, want vertel mij nou eens, wat is er nou zo boeiend aan een Tekken of Death or Alive (Randy: ondertussen is mijn mening natuurlijk heel anders dankzij o.a. Soul Calibur II) ]waarin je in omgevingen speelt die eigenlijk gewoon hetzelfde als de 2D omgevingen zijn, maar dan met de nieuwste technische snufjes. Capcom vs. SNK 2 is kleurig en heeft mooie achtergronden en de special effects van sommige moves zijn al helemaal prachtig. Wel zijn sommige characters hardstikke ouderwets, ze verschillen niets van hun oude versie in hun oude games, dus ze zijn nog steeds kartellig en korrelig. Gelukkig is dit niet bij elke character zo, het blijft dus beperkt bij de oudste vechters die al een lange levensweg gelopen hebben.

Elk level heeft andere muziek en de vechters roepen Japanse woorden zoals ''Houdoooooken!'' en ''Shryooooken!'' als ze hun moves loslaten. De muziek zal menig Street Fighter/King of Fighters fan doen terugdenken aan vroegere games. Er is ook een commentator die zijn stem vaak laat horen. Als je wint zal hij over je praten en tijdens de rondes door zal hij commentaar geven, wat niet eens van zo'n slecht kwaliteit is.

Het zit gewoon zo: Wil je een geweldige, old-school beat 'em-up dan koop je Capcom vs. SNK 2, wil je 3D graphics dan koop je 'em niet. Dat is de meest simpele verklaring, mensen knappen af op de 2D graphics. De echte die-hard beat 'em-up lovers kopen deze game daarom ook, omdat ze weten dat de 2D beat 'em-ups nog steeds meekunnen.
7,9
N1-score
Next articleNieuwe Kirby! Previous articleNieuwe Factor 5 game op komst

Reacties van gebruikers

Avatar
Richard | 11 december 2003 23:30 | #11417
GEILE REVIEW, RANDY
Avatar
Zmaster2 | 11 december 2003 23:31 | #11418
lol leuke review Razz
Avatar
Xaria | 11 december 2003 23:33 | #11420
randy ziet ook overal sex in Razz
Avatar
Randy | 11 december 2003 23:35 | #11421
Wat lezen jullie toch snel, ik post 'em net 3 minuten geleden >_<
Avatar
Mahesh | 12 december 2003 00:07 | #11425
he er is iets fout met de tijd van gameqube, het is namelijk pas 21.12...
Avatar
Gebruiker 1557 | 12 december 2003 00:33 | #11427
SC2 sucked
Avatar
Zapp-x | 12 december 2003 00:41 | #11428
is sinds de terugzetting van de klok veranderd in de wargelopen @ Mahesh ^_^
Avatar
Rogier[nstyle] | 12 december 2003 00:48 | #11430
Deze game is echt z'o vet. 2D fighting roeleert de pan uit.
Avatar
Erich | 12 december 2003 01:13 | #11434
Ik wil een nieuwe 2D mario op mn gba, dat lijkt me pas strak. SSBM kan je toch ook rekenen tot 2D of niet?
Avatar
Bartel. | 12 december 2003 01:15 | #11435
door deze review heb ik voor de grap de dreamcast versie van deze game maar eens gedownload.. (of een andere op de dreamcast die bijna dezelfde naam heeft als deze) iig, bah, absoluut niet mijn genre... Blehrg
Avatar
Kaiber | 12 december 2003 13:22 | #11462
Deze game is mijn genre! 2D fighting! .0.
Verder ben ik grote SF fan.
Avatar
Pieter | 12 december 2003 16:20 | #11478
Idd SF ruled. MK sucks!!
Avatar
Appa | 14 juni 2009 15:37 | #176193
moet je echt niet kopen,kun je gewoon op je pc spelen als je de juiste mannetjes download.
kijk maar op naar MUGEN.
kun je mannetjes,stages,lifebars en alles downloaden als je goed zoekt./

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Capcom vs SNK 2: EO

Platform: Nintendo GameCube
Genre: Beat 'm up
Ontwikkelaar: Capcom
Uitgever: Capcom
Aantal spelers lokaal: 2
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 23 september 2003

Screenshots