Race Driver: Grid Review | 15 oktober 2008 12:36 | Auteur: Marcel

De fans van racegames zoeken meestal hun heil op HD systemen of dure PC’s. Codemasters probeert met Race Driver: Grid alsnog een realistische race-ervaring over te brengen naar de DS!

Het is even wennen om een racegame te spelen op een handheld. De DS bewees zich eerder al met Mario Kart en in mindere mate met Ridge Racer. Het kleine apparaatje mist immers een analog-stick voor het betere stuurwerk en een krachtige grafische motor om mooie glimmende bolides op het scherm te toveren. Met name de spellen die het moeten hebben van tuning en het pimpen van je wagen zoals Need for Speed komen daarom niet goed uit de verf. Het is daarom een verademing dat men zich bij Codemasters heeft beperkt tot elementen die wel werken.


GridArtwork


Race de wereld rond
Het snelheidsgevoel is bij Race Driver: Grid goed aanwezig. Een voordeel van games met als uitgangspunt professionele races zorgt ervoor dat de keuze van voertuigen interessant is en blijft. Je begint niet met een Fiat Panda of een Golfje maar je kan gelijk achter het stuur kruipen van een Corvette, Mazda RX-7 of Aston Martin DBR9. De game is opgedeeld in negen locaties met ieder eigen parcours en auto’s. Het is de ontwikkelaars goed gelukt om iedere regio en stad van elkaar te onderscheiden. In Amerika zien we brede snelwegen, grote flatgebouwen en wolkenkrabbers die de DS moeiteloos op het scherm tovert. In Azië speelt een groot deel van de races zich ’s nachts af waarbij je in Tokyo wordt verwelkomt door mooi verlichte straten en neonverlichting onderaan je auto. Ten slotte vinden we in Europa kronkelige wegen in Londen en woestijnen in Istanbul. Met kleine subtiele details voelt en oogt iedere track anders. Daarnaast heeft men goed rekening gehouden met de limieten van de DS waardoor de beelden nooit te korrelig en te wazig worden. Je kunt daarnaast de weg goed overzien door de tamelijk hoge draw-distance. Het geeft nog een extra effect als je in de verte de skyline van New York aanschouwt!


GridScreen1 GridScreen2


Op de technische kant van het spel is weinig aan te merken. Naast de onvermijdelijke framedrops is het alleen jammer dat de meeste banen weinig hoogteverschil hebben. Wanneer je voor het eerst de motor start en het ronkende geluid uit het DS-speakertje klinkt, word je ook blij verrast. De geluidseffecten van de game zijn overtuigend. De auto’s in Race Driver: Grid voelen allemaal anders aan en hebben ieder hun sterke en zwakke punten. Uiteraard onderverdeeld in de besturing, acceleratie en de snelheid. De snelste wagens zijn moeilijk onder controle te houden terwijl je met de kleine wendbare Japanse automobielen zelden de macht over het stuur verliest. Een extra pluspunt is het schademodel. Wanneer je tegen een muur klapt of tegen een andere auto botst kan er een onderdeel beschadigen. De auto krijgt een stuurafwijking of de remmen functioneren niet meer naar behoren. Het geeft je een extra impuls om netjes de banen te trotseren zonder al te veel schade te veroorzaken. Het is helaas wel jammer doch begrijpelijk dat je haast geen zichtbare schade oploopt. Daarnaast is de impact van een botsing niet echt overtuigend.

De game heeft diverse modes en iedere speloptie is goed uitgewerkt. De standaard races waarbij je gehaaide tegenstanders te lijf gaat, worden afgewisseld met drift uitdagingen en spannende achtervolgingen. Ondanks dat het spel weinig nieuws biedt, blijft het op DS gebied een prestatie van topformaat. De AI van de competitie is eveneens uitdagend en de andere coureurs proberen zowel de snelste tijd neer te zetten als jou van de baan af te beuken. Wanneer je nog meer uitdaging zoekt, kun je altijd een beroep doen op de lokale multiplayer opties of zelfs online racen via WiFi. De online mode is robuust en heeft veel opties. De lag is gering maar dat komt waarschijnlijk omdat er zelden mensen online Grid spelen.


GridScreen5 GridScreen6


Pimp my Ride & Track!
Een uniek element in de DS versie van Grid is de track-editor. Het spel geeft je een gereedschapskist om eigen banen te bouwen. Je kunt iedere soort bocht, brug, tunnel en zelfs enkele achtergrondonderdelen gebruiken voor je eigen banen. Na wat tikken en slepen met het touch-screen heb je binnen no-time een leuke baan ontworpen. In het spel vind je ook speciale uitdagingen waarbij je een track moet bouwen die aan bepaalde voorwaarden voldoet. Het is soms moeilijk om in de lange lijst met bouwelementen de juiste soort S-bocht of snelweg te vinden. Daarnaast is niet iedere optie even duidelijk verwerkt in de editor. Je zult een flink aantal banen moeten bouwen om alle opties door te krijgen. De banen die je hebt gebouwd kun je met andere Grid spelers delen via de lokale netwerk opties van de DS.

Een tweede creatief aspect is de mogelijkheid om je auto’s te tunen en aan te passen. De meeste veranderingen kun je aanbrengen in de visuele aspecten. Verfraai je bolide bijvoorbeeld met een leuke sticker of versier je wagen met een eigen ontworpen logo. Uiteraard kun je ook de kleur aanpassen en bij sommige auto’s de details veranderen zoals de kleur van de neonlampen. Het geeft iedere auto een persoonlijk tintje en het spel geeft de spelers die geen zin hebben om te ontwerpen ook een aantal alternatieve versieringen om uit te kiezen. Het tuning aspect is niet veel meer dan het aanvinken van nieuwe onderdelen. Je kunt bijvoorbeeld het chassis verstevigen of een snellere motor inbouwen.


GridScreen3 GridScreen4


Conclusie
Race Driver: Grid kan hier en daar een extra laagje lak gebruiken. Het neemt echter niet weg dat Codemasters een goede racegame heeft afgeleverd. De solide gameplay en mooi ontworpen banen worden aangevuld met leuke multiplayer opties en creatieve aspecten zoals de track-editor. We kunnen nu eindelijk onderweg een serieus potje racen!
8,6
N1-score
Next articleEerste sixpack songs Wii Music bekend Previous articleStar Wars: The Force Unleashed

Reacties van gebruikers

Avatar
peyj | 15 oktober 2008 13:27 | #167945
ziet er voor DS normen mooi uit
Avatar
NightHawk | 15 oktober 2008 14:13 | #167946
ziet er opzich wel grappig uit maar ben niet zo van de racing games op de ds vond nfs ook niet cool erop.
Avatar
Gebruiker 5171 | 15 oktober 2008 15:23 | #167947
ik vin juiced2 der mooier uit sien
Avatar
Jerone | 15 oktober 2008 21:57 | #167973
DS is geen platform voor racing games imo
Avatar
Gebruiker 16041 | 15 oktober 2008 22:48 | #167979
Wiids is trouwens goed bezig met al deze nieuwe reviews! Vol houden zo!!!

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Race Driver: Grid

Platform: Nintendo DS
Genre: Racer
Ontwikkelaar: Codemasters
Uitgever: Codemasters
Aantal spelers lokaal: 4
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: 0
Releasedatum: 12 juni 2008

Screenshots