Recensie: Phoenix Wright 3 Review | 26 oktober 2008 23:58 | Auteur: Timo

Soms verschijnen er van die games met de meest vreemde concepten. Toen Capcom met het idee kwam om een game te laten draaien rond een advocaat welke het uitvecht in de rechtszaal, deed dit bij velen vragen rijzen. Toen de game echter uitkwam, wist deze de sceptici dubbel en dik omver te blazen vanwege de slimme dialogen, moeilijkheidsgraad en een cast bestaande uit de meest typerende personages. Niemand kon inschatten dat de charismatische advocaat Phoenix Wright zoveel harten ging stelen van adventure fans. De populaire Japanse game werd ook hier een begrip en ondertussen zijn we, na een tijdje wachten, toe aan het derde en laatste deel uit de Phoenix Wright trilogie. Weet dit derde deel de Phoenix Wright-verhaallijn met succes af te sluiten?

De Ace Attorney serie heeft al een uitgebreide geschiedenis achter zich, dus het is misschien best deze eerst even kort te schetsen: In 2001 verscheen het eerste deel in Japan op de Gameboy Advance, gevolgd door een tweede in 2002 en een derde in 2004. In 2005 kreeg het eerst deel een port naar de DS, en wist hiermee voor het eerst ook Amerika te bereiken met een Engelse vertaling. Al snel kregen ook de andere delen een port. Het derde deel doet nu ook Europa aan onder de naam Trials and Tribulations. Opvallend is dat deze pas verschijnt nadat het vierde deel – Apollo Justice, welke speciaal voor de DS werd ontwikkeld – hier verscheen. Qua verhaallijn maakt het echter niet uit of je dit vierde deel al hebt gespeeld of niet, want dit derde deel sluit enkel aan bij Phoenix Wright en is ook meteen het laatste deel uit z’n trilogie.

feenielogo

Het grote nadeel aan het feit dat dit derde deel in Europa verschijnt na Apollo Justice, is dat deze nog steeds een port is van een GBA game tegenover een speciaal voor de DS ontwikkelde game. Veel technische vooruitgang zul je dus weer moeten inleveren: de graphics zijn grauwer, de kleuren fletser, de animaties minder uitgebreid en de game bevat geen speciale touch screen-functies buiten het aantikken van knopjes. Men heeft de graphics wel een beetje geüpdatet tegenover het GBA deel en deze zijn sowieso al tegenover de eerste twee delen veel kleurrijker. Dat de kwaliteit wat minder is, doet echter geen oneer aan het feit dat het ontwerp van de personages en de omgevingen wél van zeer hoge kwaliteit is. De game laat je DS op dit vlak niet zweten, maar stelt ook vast en zeker niet teleur.

Ook de soundtrack van deze game is op z’n minst gezegd memorabel te noemen. De deuntjes laten hier en daar wel doorschemeren dat ze oorspronkelijk voor de GBA zijn ontworpen, maar dit neemt niet weg dat ze gewoonweg fantastisch zijn. Ze zijn zo typerend dat je deze lang na het uitspelen van de game nog zult na-neuriën. Ieder personage heeft ook z’n eigen muziekje waardoor hun persoonlijkheid nog een extra laag krijgt, hetgeen het verhaal enkel maar ten goede komt.

343feenie1 343feenie2

Trials and Tribulations bestaat net als de vorige delen nog steeds uit twee fasen: in de eerste fase ga je op onderzoek uit en in de tweede vecht je het uit in de rechtszaal. Het onderzoeken doe je door te bewegen doorheen verscheidene omgevingen, op zoek naar bewijsmateriaal. Het is belangrijk elk detail van de omgeving te bekijken en een hoop mensen te ondervragen. Dit bewijsmateriaal heb je namelijk nodig om je zaak vorm te geven. Tijdens het ondervragen zul je het soms voorhebben dat er een slot op het hart van de ondervraagde verschijnt, een zogenaamde Psyche Lock, verwijzend naar een leugen van deze persoon. Om dit slot open te breken zul je met overtuigend bewijs naar voor moeten komen om het personage te kraken. Hoe dieper de leugen, hoe meer sloten je dient te breken.

De echte actie vindt echter plaats in de rechtszaal zelf, waar jij aan de zijde van de defensie jouw cliënt een onschuldig verdict tracht toe te kennen. Aan de andere kant van de rechtszaal staat echter de prosecutie recht tegenover jou, welke dan weer tracht je cliënt schuldig te krijgen. Rechtsboven in het scherm bevindt zich een levensbalk, maak je een fout, verlies je wat leven naargelang hoe groot de gemaakte fout is. Is de balk leeg, word je cliënt zonder pardon schuldig bevonden. De prosecutie zal steeds een ooggetuige of een kennis in verband met de zaak naar voor brengen, welke dan zijn of haar verklaring doet. Het is dan aan jou om deze aan te horen en enige contradicties hierin te ontdekken, om zo dichter bij de waarheid te komen. Dit is dan ook de grote drijfveer van de game. Tijdens de verklaringen kun je de ooggetuige steeds vragen om meer info of je kunt hen bewijs voorschotelen. Als je een contradictie ontdekt, begint het echte plezier: de muziek zweept op, de ooggetuige panikeert, de prosecutie begint te zweten. Op dit moment sla jij als Phoenix Wright beide handen krachtig neer op je bureau, steek je je vinger uit, ademt in en roept: “OBJECTION!”. Zei het een leugen, iets wat hen was ontglipt of wat dan ook. Ga tot op de bodem en enkel zo zal de waarheid zich voor je ontplooien.

343feenie3 343feenie4

Het meest magische aan de Ace Attorney reeks en datgene dat de serie zo populair heeft gemaakt zijn ongetwijfeld de verhaallijn en personages. Jij speelt dus als Phoenix Wright, de persoon waar de trilogie rond draait. Trials And Tribulations vormt hierin het laatste deel en dat doet die met een knal. Alle losse eindjes uit de vorige twee delen worden bij elkaar geknoopt met de nodige plotwending en onverwachte gebeurtenissen er nog eens bovenop. Het mag gezegd worden dat de verhaallijn in dit derde deel de andere delen ver overstijgt en dat is héél wat. Zo staan de vijf zaken uit dit deel telkens in verband met elkaar, hetgeen leidt tot een spetterend einde. Verwacht alvast het onverwachte.

Dit gehele verhaal speelt zich echter niet letterlijk voor je af, het gebeurt namelijk door zeeën en zeeën aan tekst. Bereid je dus voor op een hoop gelees. Gelukkig is de dialoog zéér scherp neergepend met slimme inside jokes, maar tevens ook zeer diepe en zelfs depressieve momenten welke je naar een zakdoekje doen grijpen. Voor de humor wordt vaak gerefereerd naar de recente actualiteit en zelfs internethumor met bekende meme’s ontbreekt er ook niet aan. Trials and Tribulations zal je met in totaal vijf verschillende rechtszaken zo’n vijftien tot twintig uurtjes kunnen bezighouden, wat lang niet slecht is voor een adventure game. Het grote nadeel is misschien dat je door de hordes aan dialoog na het uitspelen niet snel de neiging zult hebben de game opnieuw te spelen, er valt namelijk ook niets nieuws te ontdekken of vrij te spelen wanneer je dit doet. Een negatief punt is dit niet echt, want het verhaal zelf en het opzwepende einde zal je nog lang nadat je de game hebt uitgespeeld bijblijven

Besluit
Phoenix Wright: Trials and Tribulations overstijgt alle verwachtingen. Als je de eerdere Ace Attorney games hebt gespeeld, heb je geen excuus om dit deel ook niet op te pikken. Het is een waardige afsluiter van de Phoenix Wright-verhaallijn en knoopt alle losse eindjes netjes bij elkaar. Het einde van de game doet nekharen rechtop staan en zal ongetwijfeld traantjes laten vloeien bij Phoenix Wright fans. Heb je nog nooit een Phoenix Wright game gespeeld, dan zul je wel moeten beginnen bij het eerste deel: Phoenix Wright – Ace Attorney, maar de drie games samen vormen één van de beste series van de laatste jaren, meer dan je geld waard!
8,8
N1-score
Next articleSimCity Creator Previous articleAustralië loves gaming