Gauntlet: Dark Legacy Review | 13 december 2003 21:59 | Auteur: Randy

Na The Sum Of All Fears is er weer een Review gearriveerd die een lager dan laag cijfer geeft aan een game...

Geklaag over een RPG tekort kan binnenkort weggestreept worden door de komst van Giftpia, Golden Sun, Final Fantasy Crystal Chroncles en de mysterieuze Camelot RPG, maar aangezien die games pas in 2004 de shops ingaan is het RPG aanbod schaars...en daar was Gauntlet.

Gauntlet is een, tja, soort van Hack and Slash RPG, waarbij je dus rondloopt terwijl er hordes tegenstanders weggeknald worden. Het idee is dus heel simpel. Je pakt een van de vele characters, loopt een level in en gaat een paar serieuze meppen uitdelen. Of de uitwerking ook zo goed is zal ik je uit gaan leggen.

SSHT3_GDLH_LG
''Meisje, je bent zo lelijk als de nacht''


Een hele lange tijd geleden waren er 2 broeders, Sumner en Garm, 2 krachtige tovenaars. Verblind bij Sumner's succes en jaloers op Sumner's heerschappij over 8 werelden, wordt Garn langzamerhand een slecht mens, tot hij op een gegeven moment besluit de duistere koning van de onderwereld, genaamd Skorne, te laten ontwaken.

Skorne toont echt geen dank of medelijden en vermoord Garn. Sumner voelt dit aan en gaat naar ''The Tower'', de plaats waar 8 magische portalen zorgen voor onmiddelijke toegang naar elk van de 8 werelden. Skorne en Sumner vochten nadat Sumner de gruwelijke daden van Skorne had ontdekt en Skorne zag geen kans om Sumner te verslaan.

Ondertussen trokken de troepen van Skorne door elke wereld heen. Sumner sloot de portalen zodat de troepen niet in de toren konden komen, en hij riep met zijn laatste kracht de 8 meest krachtige krijgers van elke wereld tot zich. Het doel van deze 8 krijgers is om elke baas van elk van de 8 werelden te verslaan en elke runestone terug te vinden. Elke baas houdt een van de 8 magische objecten die Skorne in leven houden.

SSHT1_GDLH_LG
De nachtmerrie van elke man; een gigantische halkbijl-dragende snikkel-amputerende neger.


Dit alles start met een keuze van character. Je kunt kiezen uit een Dwarf, een Ridder of een Tovernaar/Tovenares en vervolgens kom je in de toren. Hier verschijnt de geest van Sumner die je uitleg geeft. Het spel is echt zoooo simpel dat ik nieteens snap waarom ik het uitleg. Anywayz, je moet een bepaald aantal diamanten, vogels of tanden hebben om een level te mogen doen. Je zoekt dus 20 diamanten bij elkaar en je komt in een ruimte waar 6 portals inzitten.

Deze ruimte is een van de kamers van de toren, het is een beetje ala Mario 64, geen genoeg sterren? Geen toegang tot een bepaalde wereld. De 1e wereld is een wereld vol met zombies en andere ondooie wezens. De tegenstanders bestaan uit dit soort wezens die allemaal binnen 1 of 2 knallen dood zijn, en daarnaast een stel die wat meer klappen nodig hebben. Het slechte aan Gauntlet is de simpelheid van het hele spel, het is een dikke button-masher waarbij je zo hard en vaak mogenlijk op A ramt zodat je met je ranged aanval de oprijzende zombies afmaakt.

Daarnaast is de gameplay opgebouwd uit meppen, meppen, meppen, sleutel pakken, meppen, meppen, meppen, deur openen met sleutel...en weer meppen. Dit soort herhalende rotzooi is gewoon onzin. Er is dan ook nog magie, en deze magie schiet je af door het te selecteren met de diagonal pad (4-punts druktoets). De magie is niet gevarieerd, want alles is ongeveer hetzelfde idee, gewoon magie die meer schade doet dan de standaard magische aanvallen die je met A doet. Het RPG element ligt in het opbouwen van je level door experience te vergaren...en die vergaar je door het killen van monsters.

SSHT4_GDLH_LG
Realisme is ver te zoeken, met ananassen die overleven in zo'n gore ruimte.


Gauntlet is een korte, simpele game, zonder unlockables of andere goodies, en daarnaast ook nog eens een erg frustrerend. Je zult vaak uren rondlopen in de toren, alleen maar om een nieuwe portal te zoeken, zielig heh? Dat vind ik nou ook, Gauntlet is zelfs in de 4-player mode een rotspel, het is gewoon de single player modus maar dan met zijn 4en (of 2en/3en).

De graphics zijn niet slecht...ze zijn afgrijselijk. Ik heb honderden beter-uitziende N64/PSX games gezien als deze game. De characters lijken wel een stel rijsthoopjes, zoveel kartelrandjes als een stuk verfrommeld...kartelig papiertje, geen woorden voor. De sound is ook afgrijselijk, en haalt het beste uit je NES en het gemiddelde uit je SNES...maar haalt de beerput nieteens in de 'Cube versie.

Zonder twijfel de grootste rotzooi die ooit in mijn 'Cube heeft gezeten, dat is mijn eindconclusie. Ik heb Universal Studio's nog niet gespeeld, maar ik weet nieteens zeker of ik die netzo erg ga vinden als deze game. RPG fanboys, koop deze crap niet, behalve als 'ie gratis zit bij een testpakje wasmiddel ofzo.
3
N1-score
Next articlePrachtig Baten Kaitos introfilmpje... Previous articleWave Race: Blue Storm

Reacties van de crew

Avatar
Randy | 13 december 2003 22:03 | #191319
Gaap, bout screens, bout game Mad
Avatar
Richard | 13 december 2003 22:07 | #191320
ownage plaatje voor in de inhaal topic Smile

Reacties van gebruikers

Avatar
Willem | 13 december 2003 22:12 | #11596
cijfer is echt terecht hahaha.. wat een lelijke game :imao:
Avatar
Kuyperkid | 13 december 2003 22:21 | #11597
laatste onderschrift is geweldig Very Happy wat een game Razz
Avatar
Zapp-x | 13 december 2003 22:49 | #11598
top game, ownage Cool
Avatar
Jasper | 13 december 2003 23:35 | #11604
kan nooit lelijker zijn als bmx xxx, mijn laatste aankoop :r
Avatar
ChaoZ-dRoNe | 14 december 2003 08:38 | #11638
@willem, wtf is imao? Investigating My Ass Ofcourse???

Razz

niw, nooit gespeeld, blij toe als ik dit zo lees Razz
Avatar
Stewie | 14 december 2003 12:49 | #11640
Dit spel heb ik nog nooit in een winkel zien liggen. Dat zegt al genoeg lijkt me
Avatar
Zapp-x | 14 december 2003 22:57 | #11715
Dat zegt NIET genoeg Razz heb Viewtiful Joe ook nog nooit in de winkel zien liggen hehe ^_^
Avatar
Darkwolf | 15 december 2003 19:45 | #11843
@ChaoZ-dRoNe:
Wat betekent "niw"???

Wolf
Avatar
Zapp-x | 15 december 2003 19:56 | #11848
Dat betekend Anyway Smile

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Gauntlet: Dark Legacy

Platform: Nintendo GameCube
Genre: RPG
Ontwikkelaar: Midway
Uitgever: Midway
Aantal spelers lokaal: 4
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 06 september 2002

Screenshots