TrackMania DS Review | 23 november 2008 19:10 | Auteur: Quint

TrackMania DS
Ik was zelf een groot fan van de originele TrackMania op de PC. Deze race-game had namelijk iets nieuws, iets verfrissends. Wát het nu precies was, is lastig te zeggen. Alles droeg namelijk zijn steentje bij aan de ervaring: de sfeer, de gameplay, de muziek, de map-editor en de simpliciteit. Zo racete je niet in realistische omgevingen, maar in zogeheten stadia. Deze stadia waren (vaak zwevende) parcours met daarin met opzet gebouwde obstakels en erg veel bochten. Een onoverkoombaar gegeven wat deze game verder zo bijzonder maakte, was het feit dat alles draaide om timing van gas geven, gas loslaten en remmen. Hiervoor was een uitermate goede kennis per baan cruciaal. Twee seconde voor die ene bocht je gas loslaten kon ervoor zorgen dat je hem perfect op optimale snelheid kon nemen, waardoor je de persoon voor je nét voor de finish-line kon inhalen. En oh, crashen kende het spel overigens ook niet. Botste je ergens tegenaan, dan stuiterde je gewoon terug. De verslavingsfactor tijdens mijn speelsessies was erg hoog en je begrijpt dan ook dat ik verheugd was toen TrackMania DS op de deurmat viel. Kan deze handheld-versie tippen aan de nu al legendarische TrackMania-reeks op de PC?

/files/944934_20081016_screen003.jpg /files/944934_20081016_screen004.jpg

/files/944934_20081016_screen008.jpg /files/944934_20081016_screen0081.jpg


Verder kijken dan je neus lang is
Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet verder heb gekeken dan mijn neus lang is en het altijd bij de originele TrackMania heb gehouden. Hierdoor heb ik niets meegekregen van het Rally-gebeuren en ook niet van het Desert-gedoe dat in latere delen verscheen. Deze twee modi zijn naast de Stadium-mode echter ook terug te vinden in TrackMania DS. Stadium is dus de ‘standaard’-versie met formule 1-wagens, grijze banen, groen gras, loopings en de andere zaken die hier bij horen. De Desert-stijl bevindt zich op een snelweg met onder je, logischerwijs, een woestijnomgeving. Hierbij rijd je niet in Formule-1 wagens, maar in karretjes die mij het meest deden denken aan een Volkwagen Rallye Golf. Een groot verschil met de Formule 1-wagens is de grip op de baan. Waar de F1-bakken een zeer vaste grip kennen, daar zwiepen de Desert-wagens alle kanten op bij een enkele greep aan het stuur. In de Rally-modus neem je plaats in de nieuwste rally wagens van Skoda (daar lijken ze in ieder geval behoorlijk veel op) in wat stedelijkere omgevingen. Deze rallykarretjes zijn licht doch krachtig en kennen een soort van tussenweg ten opzichte van de Desert – en - Stadium-wagens.

Nu kan ik me voorstellen dat er sommige mensen zijn die de Desert - en - Rallyversie wel doen bekoren. Ik behoor niet tot die groep mensen. In mijn ogen doet het het oorspronkelijke TrackMania-gevoel namelijk geen eer aan. De omgevingen ogen een stuk minder aantrekkelijk en ik vind de wagens ook maar suf. Nee, geef mij maar de gewone Stadium-uitvoering. Toch, de toevoeging van deze modi misstaat in zijn geheel natuurlijk niet en biedt de nodige afwisseling mits je daar behoefte aan hebt. Je kunt het zien als ‘voor ieder wat wils.’ In mijn geval zie ik het echter meer als een overbodige luxe, die voor mijn gevoel ten koste gaat van meer Stadium-maps. Wellicht houd ik mezelf nu echter voor de gek.

/files/944934_20080801_screen004.jpg /files/944934_20080801_screen008.jpg


Race, Platform, Puzzle, Editor en Shop
In TrackMania DS heb je basaal gezien drie verschillende opties. Je hebt de singleplayer, de multiplater en de editor. De singleplayer is op zijn beurt weer opgedeeld in drie onderdelen: Race, Platform en Puzzle. In Platform kun je racen tegen de computer om zo op verschillende banen de beste tijd te halen. Daar gaat het immers allemaal om: de beste tijd halen. Er zit dus verder geen competitief niveau in om als eerste te eindigen en er zijn geen items. Het draait allemaal om tijd. Deze tijd kun je flink inkorten door, zoals eerder vermeld, wild met je gaspedaal te spelen. Bochten en schansen nemen met de juiste snelheid is hetgeen wat je tijd aanzienlijk doet beïnvloeden. Dit gebeurt allemaal met de A-knop voor gas, de B-knop voor remmen en de vierpuntdruktoets als stuur. Geen touchscreen-mogelijkheden dus, op het selecteren van dingetjes in het menu na en de map-editor (hier kom ik later op terug). In principe totaal niet erg, want de kracht van TrackMania op de PC zat hem ook al in de besturing met de pijltjes. Deze werkt namelijk uitstekend en voelt zo simplistisch aan, dat je dezelfde baan maar opnieuw blijft doen om bij die ene bocht net iets langer naar rechts te sturen waardoor je tijd 0.2 seconde verbetert. Een typisch voorbeeld wat je meerdere malen mee zult maken.

In Platform is het de bedoeling de rit op de baan tot een goed einde te brengen. Tijd is hierbij niet belangrijk: alles draait om het blijven op de baan. Dit klinkt gemakkelijker dan het is. Alle banen in dit onderdeel zijn dusdanig in elkaar gezet dat het essentieel is om wat vaart te minderen op sommige plekken om bij die ene schans niet gelanceerd te worden en om juist wat meer gas te geven bij die ene schans om aan de overkant te kunnen komen. Ook ontbreken de nodige willekeurige gaten in de grond niet. Een erg leuk onderdeel, wat de spelduur flink optrekt.
Next articleUitslag Samba de Amigo prijsvraag Previous articleFamitsu scores

Reacties van gebruikers

Avatar
Pierz | 23 november 2008 19:23 | #168861
Op youtube staan een paar filmpjes en de snelheid is echt geweldig!
Avatar
Gebruiker 17193 | 23 november 2008 20:55 | #168862
Leuk dat je eigen levels kan maken.
Avatar
teunbijbal2 | 23 november 2008 23:16 | #168864
goede review!
Avatar
Sjakmachien | 24 november 2008 18:11 | #168877
Whaha, klinkt wel serieus vet!
Avatar
dw4 | 26 november 2008 18:18 | #168944
ik heb het spel.
Echt heel vet en ben het eens met het cijfer.
misschien geef ik em zelfs een 9.
echt een topgame!

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

TrackMania DS

Platform: Nintendo DS
Genre: Racer
Ontwikkelaar: Firebrand
Uitgever: Focus Home Interactive
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: Onbekend

Screenshots