Arkanoid DS Review | 24 november 2008 17:31 | Auteur: Johannes

Zoals het met vele klassiekers reeds is vergaan, zal ook één de grootste puzzelklassiekers diens terugkeer maken op de succesvolle handheld van Nintendo. Hetzelfde concept, verbeterde graphics - voor zover deze daadwerkelijk nodig waren - en een extra besturing in de vorm van de stylus, waren enkele aspecten die ervoor zorgden dat er weer de nodige tijd en plezier in dit herleefde spel werden gestopt.

Iedereen heeft ongetwijfeld wel eens het spel Breakout gespeeld waarin het bedoeling was om de alsmaar terugkerende bal door middel van het dun doch sterk genoege balkje terug te kaatsen in het kleurrijke speelveld alwaar een heus slagveld ontstond tussen het ronde object en de in overvloed aanwezige vierkante tegenhangers, die na één keer het virtuele leven verlieten dan wel na meerdere knallen. De combinatie bal en balkje werden geholpen door uit het slagveld vallende hulpmiddelen als een vergroting van het balkje of twee klonen van de originele bal waardoor er maar liefst drie keer zoveel schietarsenaal tot het balkjes beschikking komt. Levels na levels, of in dit geval verschillende locaties in het universum zorgden voor een doordacht en opgebouwd kunstwerk, dat op verschillende manieren dezelfde explosieve en indrukwekkende ondergang als de befaamde Death Star kon ondergaan.

Arkanoid_DS_1 Arkanoid_DS_2


Incoming!
Mocht je in staat zijn om alle honderdveertig levels tot een succesvol einde weten te brengen, dan is daar nog altijd de mogelijkheid om andere uitdagingen te zoeken in de vorm van speciale opdrachten tegen de computer of zoveel mogelijk gamepoints verzamelen waarmee deze vervolgens ingeruild kunnen worden voor nieuwe achtergronden, balkjes en muziekjes. Muziekjes die overigens volledig in de trant van dit spel passen. Futuristische popachtige, trancemuziek die tevens passen bij het uiterlijk van de verder goed uitziende, scherpe game. Niet teveel onnodige dingen die afleiden van het gamegedeelte waar het daadwerkelijk omdraait.

De gameplay staat immers ruim twintig jaar na dato nog altijd als een huis. De hypotheek is afgelost en het gehele systeem werkt nog altijd naar behoren. Ook met de nieuw ingevoerde spelbesturing welke vanzelfsprekend te verwachten viel. De stylus in combinatie met het touchscreen van de Nintendo DS zorgt niet voor innovatie in de striktste zin van het woord, maar zorgt er wel voor dat de speler de mogelijkheid wordt geboden om naast de oude vertrouwde manier ook de DS besturing, welke bij meerder klassiekers is ingevoerd, te gebruiken.

Arkanoid_DS_3 Arkanoid_DS_4


Meerdere universa
Het is altijd goed om te zien dat een selecte groep games een geschiedenis heeft, waar de ontwikkelaars trots op kunnen zijn. Grondleggers van het genre en ook nu nog blijkt dat het in een nieuw jasje zo mee kan in de nieuwste mode. Bij die mode hoort natuurlijk waar mogelijk ook een multiplayer modus bij die het liefst ook nog eens zowel offline als online ondersteund wordt. Voor Taito en Square Enix geen probleem. Met een kwartet spelers kan er online tegen elkaar gekaatst worden, terwijl dit offline al met één cartridge mogelijk is. Werkt allemaal zoals het moet. Ongetwijfeld dat dit een langere speelduur zal opleveren voor de spelers die hun gamerank alsmaar willen verhogen.

Conclusie
Ondanks dat Arkanoid DS een rip-off is, gaat het hier om een duidelijk voorbeeld van hoe heden de meeste DS klassiekers opnieuw worden uitgebracht. Klassieker en oud verleden tijdspel. Dat maakt het er echter geen slechter product op, want door de moderne toevoegingen in de vorm van visueel en muzikaal uiterlijk, en speelmodes, kan dit spel opnieuw voor heel wat plezier zorgen.
7
N1-score
Next articleSterrencatalogus update! Previous articleUitslag Samba de Amigo prijsvraag

Reacties van gebruikers

Avatar
Gebruiker 17193 | 24 november 2008 21:42 | #168890
Altijd wel leuk dit soort spellen.
Avatar
dw4 | 26 november 2008 18:20 | #168946
ik vindt het wel een leuk spel.
heb em nog niet zo lang maar begint al wel te vervelen.
Avatar
Pieter | 03 december 2008 00:56 | #169185
Jammer dat het wieltje in het westen er niet wordt bijgeleverd, die lijkt me lekker gamen. Arkanoid met touchscreen lijkt me niks.

Verder viel mij in filmpjes op dat de 'pauze' die het balletje tussen de schermen maakt veel te lang duurt. Zoiets verpest voor mij de hele game. Jammer want Arkanoid is een stuk beter dan Breakout (Breakout was zonder powerups toch?).

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Arkanoid DS

Platform: Nintendo DS
Genre: Puzzle
Ontwikkelaar: Taito
Uitgever: Square Enix
Aantal spelers lokaal: 4
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: 0
Releasedatum: 04 juli 2008

Screenshots