Kleurloos Column | 01 december 2008 15:06 | Auteur: Theun

Nieuws of geen nieuws, enkele dagen geleden was het zo ver. Nintendo maakte bekend dat de letters van het klassieke logo voortaan niet meer rood, maar grijs zouden zijn. De meeste boxen van de Wii en Nintendo DS hadden dit logo al enige tijd, maar enkele schaarse exemplaren en in-game logo’s nog niet. Vanaf de dag van vandaag zullen ook die kleurloos worden weergegeven. Kleurloos, dat is wellicht het beste woord. Kleurloos staat tegenwoordig bijna voor Nintendo, het bedrijf dat oorspronkelijk bekend stond om haar regenboog aan kleuren. Kleurloos staat voor iedereen van Nintendo. Kleurloos is het juiste woord.

Nintendo liefhebbende gamers hebben het al enige tijd zwaar. Nadat ze hoogstpersoonlijk Nintendo van haar eigen verdoemenis, in de vorm van de GameCube, hebben gered, worden ze nu flink in de steek gelaten. Niets nieuws en iedereen weet het, immers waren een flink aantal gamers weer boos na de E3 van afgelopen zomer. Toch vond men dat Nintendo een kans moest krijgen, want Miyamoto introduceerde namelijk het langverwachte Wii Music. Ook Reggie beloofde dat de echte fans van Nintendo nog genoeg voor de kiezen zouden krijgen om de winter te overleven, met als hoogtepunt Animal Crossing. Reggie werd door de fans meteen de grond in geboord, maar Miyamoto werd gespaard. De held van het volk zal namelijk altijd een oplossing vinden in duistere tijden. Dus als Miyamoto zegt dat Wii Music een goede game wordt, dan kunnen we er blind op vertrouwen. Dat is de gedachtegang van de doorsnee Nintendo fanaat, maar is het verstandig of meer een gevoel van nostalgie?

/files/wiimusic_wideweb__Miyamoto.jpg

Classic
Waarom geloven deze mensen een persoon als Miyamoto nou op zijn woord? Waarom wordt Reggie wel de grond in geboord met zijn Animal Crossing en krijgt Miyamoto het voordeel van de twijfel met een muziek spelletje? Laten we het zo zeggen: als Shigeru Miyamoto niet de promotie van Wii Music had verzorgd dan waren de fans pas echt door het dolle heen gegaan na de E3. Zoals eerder gezegd heeft de bedenker van Mario bij de fans een soort van heldenstatus gekregen. Alles wat hij maakt wordt doorgaans beloond met goede cijfers. Nee, alles wat de beste man maakt is volgens fanaten uitmuntend. Volgens hen weet Miyamoto hoe een echt avontuur in elkaar zit. Hij weet hoe je het verschil kunt maken tussen een topper en een subtopper. Niet onterecht natuurlijk, want de beste man heeft zichzelf in het verleden meerdere malen bewezen. Toch lijkt ook deze held het Japanse bedrijf niet meer te kunnen redden. De laatste jaren moeten Nintendo gamers het met ontzettend weinig hardcore titels doen, waar fans van Microsoft’s machine de ene na de andere topper voor de kiezen krijgen. Dit zijn dan toch de momenten waarop de held moet opstaan. De wereld van Nintendo fans is nu vrijwel vergelijkbaar met de wereld van Hyrule uit de Zelda-series. Min of meer de intro van The Wind Waker, maar dan nadat de Hero of Time al is vertrokken. Voorlopig is er namelijk niets waar de fans op kunnen en hoeven wachten. Nintendo EAD, de ontwikkelstudio waar de meeste toppers vandaan komen, is namelijk bezig met drie games: Wii Sports Resort, Animal Crossing en een nieuwe Zelda. De eerste twee zullen hoogstwaarschijnlijk niet goed genoeg zijn voor echte Nintendo fans, maar Zelda zou de boel nog kunnen redden. Als deze Zelda de nieuwe Ocarina of Time gaat worden, dan wordt Nintendo alles vergeven. Zonder meer. Echter luidt dan nog de vraag: hoe lang moeten wij nog wachten op deze Zelda? Hoe lang moeten de fans het nog doen met party games en het herspelen van oude titels? Iedereen hoopt natuurlijk dat The Legend of Zelda zo snel mogelijk in de winkels ligt, maar kijkende naar het verleden kan dat nog wel even gaan duren. De eerste beelden van Twilight Princess kwamen in de zomer van 2004, maar de game zelf bereikte de winkels pas eind 2006. Ook Ocarina of Time had een flink aantal jaren nodig om het daglicht voor het eerst te mogen aanschouwen en de enige Zelda games die binnen een korte periode na de aankondiging zijn uitgekomen, waren Majora’s Mask en The Wind Waker. Waarvan de eerst genoemde geen losstaand avontuur was en de tweede nog niet helemaal af was toen het spel uitgebracht moest worden. Oftewel, mochten wij deze Zelda vanaf nu snel krijgen, dan krijgen we óf een kort maar krachtige game óf een Zelda die op het laatste moment snel even afgeranseld is. Nintendo fanaten willen natuurlijk liever een krachtiger en langer avontuur zoals Ocarina of Time en Twilight Princess.

Reality
Op het moment lijken de goede games dus nog ver weg. Al helemaal, omdat er slechts één in de maak is. Eén game, waar men er minstens vijf wil hebben. Waarom is er geen F-Zero in opkomst? Waar blijft het langverwachte vervolg op Star Fox 64? Zullen we ooit nog een echte Donkey Kong platformer krijgen? Of heb ik het nu fout? Zijn ze allemaal wel in de maak, maar wil Nintendo geen informatie erover vrijgeven? Verwarring of het in de steek laten van de fans? Wat is het nou? Hoe het ook mogen zijn, de fans zijn in alle gevallen de dupe. Veel te lang wachten op één enkele game die natuurlijk altijd nog kan tegenvallen is wel erg riskant van Nintendo. Oké, de nieuwe Zelda zal waarschijnlijk niet tegenvallen, maar toch is het ontzettend vervelend dat het de enige game is waar men op staat te wachten. De meeste fans zullen wellicht ook de andere twee games van Nintendo EAD gaan kopen, maar enkel bij gebrek aan beter. Het is simpelweg hopen dat een third party ontwikkelaar eens met een flinke verrassing aankomt zetten, want op deze manier zullen er vast genoeg hardcore fanaten van Nintendo de overstap gaan maken naar Microsoft of Sony. Het zou me niet eens verbazen als de meeste dit al hebben gedaan. De laatste jaren hoor je steeds meer hardcore Wii-bezitters zeggen dat ze een PlayStation of Xbox hebben gekocht voor ‘erbij’, maar dat uiteindelijk die console de macht in huis heeft overgenomen waardoor de Wii tegenwoordig stof loopt te happen.

/files/Zelda_Miyamoto.bmp

Kleur
Het zal me niet verbazen als een hoop mensen zich herkennen in deze column. Het zal me niet verbazen als ze hier al veel vaker over gehoord hebben. Wat wel verbazingwekkend is, is dat deze column ook al zo’n anderhalf jaar geleden toepasselijk was geweest. Dat maakt het bijna angstaanjagend. Dat Nintendo al zo’n lange tijd veel te weinig te bieden heeft. Zo nu en dan een keer een leuke game uitbrengen, maar vaak tegenvallend. Op de Wii heeft bij het publiek alleen Mario nog aan de verwachtingen voldaan. Super Smash Bros. Brawl was volgens fanaten te langzaam en The Legend of Zelda niet episch genoeg. Zoals eerder gezegd kunnen de echte fans nu ook nergens op wachten. Het enige wat ze kunnen doen, is hopen dat de held Miyamoto zijn beloftes waarmaakt met de nieuwe The Legend of Zelda. Hopen dat de held wederom op zal staan. Hopen dat fans, niet als in de intro van The Wind Waker, nog honderd jaar verdoemenis zullen krijgen en onder geregend gaan worden. Miyamoto heeft namelijk niet altijd gelijk. Zie bijvoorbeeld Wii Music, waar de beste man zo trots op was. Toch zal iedereen vertrouwen blijven hebben in Shigeru, dankzij zijn verleden. Hij is de enige man die Nintendo nog kleur kan geven. Al helemaal nadat zelfs het logo van Nintendo haar kleuren heeft verloren. Pikmin 3 zal de stap in de goede richting moeten worden en The Legend of Zelda moet het bedrijf weer op het juiste spoor brengen. Of dit gaat lukken? Fans zullen altijd vertrouwen hebben in de held, met de bijna goddelijke status.
Next articleFatal Frame 4 naar Europa! Previous articleGuitar Hero: World Tour

Reacties van gebruikers

Avatar
peyj | 01 december 2008 15:50 | #169115
Het is dat ik mijn Wii nog reanimeer, maar de Wii is voor mij bijna dood. Alleen AC kan ik nog naar uit kijken. Voor de rest heb ik niks om naar uit te kijken Crying
Avatar
Gebruiker 16826 | 01 december 2008 15:51 | #169116
Mja, ik ben ook benieuwd of Miyamoto nog steeds zijn "groove" heeft als het aankomt op het maken van top-games uit zijn fantasie. Pikmin 3 wordt dus inderdaad DE game van Miyamoto voor ons om te kijken of hij het nog kan.
Helaas herinner ik me nog dat Miyamoto op de E3 zei dat ze 4 gameprojecten rondom de wii hadden bedacht die universeel waren. Wii Sports (als eerst op een Wii-e3 getoond), Wii fit(op de 2de E3 vanaf de Wii-geboorte, ook deze game werd door Miyamoto getoond en voorgedaan), en nu dus Wii Music(OOK DEZE deed miyamoto voor).

Nu denk ik dus dat ze waarschijnlijk nog met iets zoals Wii-art komen ofzo, maar als dat eenmaal klaar is, is hun kruit geschoten!!!!

IK HOOP NIET DAT HIJ WII-ART TOONT OP DE VOLGENDE E3!

IK HOOP OP ZIJN WEL GEVORDERDE KINDERFANTASIE:
THE LEGEND OF ZELDA!!!
Avatar
Timo | 01 december 2008 15:53 | #169117
Iedere grootmeester heeft een mindere periode, ik ben er vrijwel zeker van dat Miyamoto nog z'n comeback gaat maken. De vraag is alleen... Wanneer?
Avatar
Phantasy Star Online | 01 december 2008 16:40 | #169118
Jullie zijn allemaal een stel zeikerds. Wii heeft zat leuke spellen (nee, niet alleen maar Brain en Wii zoveel) en als je dat niet bevalt, koop dan gewoon een Xbox of Playsation.

Nintendo maakt het echt geen reet uit wat jullie allemaal zitten te zeiken, ze maken meer winst dan ooit. Ik neem het ze niet kwalijk.

Nintendo is een bedrijf, geen liefdadigheid.

@ Theun,

Die lessen BC op 't NHTV komen nu wel van te pas he Wink
Avatar
!!Luigi!! | 01 december 2008 16:33 | #169119
Mwhoa, beetje emo verhaal hoor. Ik kan me tot nu toe toch erg goed vermaken op de Wii. Tijdens de N64 en NGC age hadden we wel topgames van Nintendo, maar was het wachten veel erger dan nu. Toen had je niet of nauwelijks third party games (op Rareware na). En vond je één van die games niet zo leuk, dan kon je weer een half jaar wachten.

Toegegeven, Nintendo brengt nu minder echte toppers uit, maar daarbij ook een hoop casual en non-games. Die óók heel leuk kunnen zijn als je ze 'durft' te spelen. De third party support is nu ook veel meer aanwezig, en zo nu en dan zitten daar ook leuke dingen bij. (Het zijn niet alleen goedkope ports, minigames of andere bagger) Als ik voor een rek van de Wii in een winkel sta zie ik genoeg leuks dat ik graag zou willen spelen. Het aanbod is groter dan 'toen'.

Tel daarbij alle extra functies van de Wii, Wiiware, de Virtual Console, en alle randapparatuur bij op en ik krijg het gevoel alsof ik in de SNES periode zit. Toen was er ook een sterke concurrent met veel unieke leuke (lokkende) games, maar niet waard de overstap. Nu is dat hetzelfde. (vind ik)
Avatar
Zwennes | 01 december 2008 16:55 | #169120
De spijker op z’n kop slaan heet dit. Ik ga er alleen nog een stukje verder in. Nintendo staat bij mij helemaal in de ijskast. De Wii is verkocht en zoals ik er nu naar kijk zal alleen een nieuwe Zelda mij kunnen overhalen weer een Wii te kopen. Al ben ik er nagenoeg zeker van dat ik hem daarna weer doorverkoop.

Het spelaanbod is dramatisch. Daarnaast hebben de (potentiële) toppers te maken met de onhandige besturing van de Wiimote (shooters en puzzel/party daargelaten). Niet voor niets kun je bij SSB:B kiezen voor meerdere controllers.

Het is wel begrijpelijk. Nintendo haalt het simpelweg niet meer tov Microsoft en Sony, dus gaan ze een andere kant op. Daarnaast heeft de Wii gewoon gigantisch goed uitgepakt. De verkoop loopt als een trein. Er zitten blijkbaar meer mensen te wachten op bijvoorbeeld Wii-fit, Wii-music en Wii-sports dan op echte games. Daarvoor moet je gewoon bij Sony of Microsoft zijn en dat zal voorlopig wel zo blijven.
Avatar
TwilightPrince | 01 december 2008 18:02 | #169122
Het is waar, ik heb net een Xbox 360 besteld. :O

Maar vergeet niet de nieuwe tactiek van Nintendo: pas heel laat games aankondigen, als ze al bijna af zijn. Zo ging het immers ook met Disaster.
Avatar
DikX327 | 01 december 2008 18:15 | #169123
Mensen die klagen verdienen geen goede game, zolang er geklaagd wordt hoeft ie ook niet te komen. Mensen wees is positief: het is een gunst met de Wii te mogen spelen, dus koppe dicht en wees tevreden met wat je reeds hebt; is er geen goede game ga dan een tijdje sporten oid of doe wat extra huiswerk voor je studie, een bepaalde game komt heus wel weer s voorbij en zeker als je altijd het zonnetje ziet schijnen. Wees met 't weinige tevreden, en vanzelf komt je een hoop tegemoet.
Avatar
teunbijbal2 | 01 december 2008 18:18 | #169124
Ik sta 100% achter deze collum zelf heb ik ook de wii de deur uitgehaald voor een xdoos. En ik heb me er geen moment spijt van gehad.
Avatar
shutny | 01 december 2008 19:01 | #169127
Nee, Miyamoto maakt geen topgames meer he.
We hebben net wel door hem een game als Super Mario Galaxy gehad, maar das niet belangrijk genoeg, om even de beste game in jaren te ontvangen. Het draait allemaal om die andere games, die niet voor de 'hardcore' games bestemd zijn.
Avatar
Gebruiker 16041 | 01 december 2008 20:07 | #169129
Wat een negatief en slecht stuk!

Ik moet er gewoon om lachen, als nintendo "fans" zulke zeikerds zijn hoop ik er nooit één tegen te komen.
Avatar
Timo | 01 december 2008 20:12 | #169130
Nee, Miyamoto maakt geen topgames meer he.
We hebben net wel door hem een game als Super Mario Galaxy gehad, maar das niet belangrijk genoeg, om even de beste game in jaren te ontvangen. Het draait allemaal om die andere games, die niet voor de 'hardcore' games bestemd zijn.


Die game is niet van Miyamoto zelf, hij heeft er wel aan meegewerkt, maar Wii Music en dergelijke zijn Miyamoto originals, z'n persoonlijke projecten zoals hij ze noemt. Sinds z'n succes met Nintendogs is dat hele casual/evergreen gedoe hem echt naar het hoofd gestegen.

Ik ben positief ingesteld omtrent de toekomst van de Wii qua games, er komt nog genoeg moois uit om mij tevreden te houden. Het probleem is echter dat ik weinig nieuws onder de zon zie, van Miyamoto, de 'legende'.
Avatar
Michiel | 01 december 2008 20:17 | #169131
De Wii is gewoon prut, en ik hoop dat alle hardcore gamers hier nu eens achter komen. De games die er voor te krijgen zijn zijn een schijntje bij wat de Xbox of PlayStation in het verschiet hebben. Dat zijn ambitieuze projecten die de limiet van de technologie én creativiteit opzoeken. Nintendo maakt het zich er imo veel te makkelijk vanaf, en het grootste probleem is nog wel dat dit enorm lucratief blijkt te zijn. Straks gaan MS en Sony dezelfde rotzooi uitbrengen; zijn we mooi klaar mee.

*Overigens even het reactieblok groter gemaakt. Was belachelijk klein. Weird
Avatar
YoshiNL | 01 december 2008 20:25 | #169132
@Fused King, zijn die 4 games niet :

wii sports
wii play
wii music
wii fit
Avatar
Raoul_Cube | 01 december 2008 20:26 | #169133
Eens met de column. Nintendo is voor mij gewoon dood op dit moment. Vraag me af of nintendo ooit nog een comeback maakt, Maar daar twijfel ik helaas over.
Avatar
Gebruiker 16967 | 01 december 2008 20:30 | #169134
Nintendo is de laatste tijd idd wel erg stil. We hebben nu al wel footage gezien van sin and punishment 2 en een vervolg op another code wat dan weer leuk is. Ik hoop echt dat Nintendo niet meer van die misstappen maakt want ik ben niet zo iemand die voor de televisie gaat fitnessen. Nintendo fans als ik hebben een zware tijd.
Avatar
Niels | 01 december 2008 21:42 | #169138
Zwennes en Michiel geven precies aan waarom echte gamers voor een X360 of PS3 zijn gegaan. Half jaar geleden mijn Wii verkocht en geen moment spijt van gehad.

Wat een gepruts met games op de Wii; iets dat Nintendo onwaardig is. Met de onmogelijkheid om Mario Kart Wii te bezitten als ultieme dieptepunt. Terwijl GTA4 400x meer verkocht en wel gewoon tot in den treure verkrijgbaar was kwamen er per week 3 Mario Kart exemplaren bij de Media Markt te liggen. 'Mario Kart Wii volledig uitverkocht' noemden ze dat. Nintendo is niks meer dan een maatschappij dat zijn kiddo-imago, dat het altijd afgezworen heeft, zelf ten tijde van de Wii heeft verdiend.
Avatar
Dennix | 01 december 2008 21:48 | #169139
^O dus ik ben geen echte gamer meer, heh daar zijn de meningen volgens mij toch echt over verdeelt.

Verder ben ik het een beetje eens met dit artikel, want ik vind het veel gezeik over niets.
Ik kan nog steeds elke dag iets leuks op mijn Wii spelen, maar als ik naar Wii music kijk ben ik het dan weer een beetje eens.
Avatar
shutny | 01 december 2008 22:11 | #169142
Nee, Miyamoto maakt geen topgames meer he.
We hebben net wel door hem een game als Super Mario Galaxy gehad, maar das niet belangrijk genoeg, om even de beste game in jaren te ontvangen. Het draait allemaal om die andere games, die niet voor de 'hardcore' games bestemd zijn.


Die game is niet van Miyamoto zelf, hij heeft er wel aan meegewerkt, maar Wii Music en dergelijke zijn Miyamoto originals, z'n persoonlijke projecten zoals hij ze noemt. Sinds z'n succes met Nintendogs is dat hele casual/evergreen gedoe hem echt naar het hoofd gestegen.

Ik ben positief ingesteld omtrent de toekomst van de Wii qua games, er komt nog genoeg moois uit om mij tevreden te houden. Het probleem is echter dat ik weinig nieuws onder de zon zie, van Miyamoto, de 'legende'.


Miyamoto was wel de lead producer, en het waren zijn ideen en zijn inbreng die de game hebben gemaakt tot wat het is geworden.
Avatar
teunbijbal2 | 01 december 2008 22:54 | #169143
Wat een negatief en slecht stuk!

Ik moet er gewoon om lachen, als nintendo "fans" zulke zeikerds zijn hoop ik er nooit één tegen te komen.

wtf doe je dan als je 29 jaar oud bent op een nintendo-fanpage?
Avatar
Richjuh | 01 december 2008 23:07 | #169144
Ik speel nog regelmatig met mijn Wii omdat ik probeer het meeste uit mijn games probeer te halen, maar sinds het spelen met een xdoos bij wat vrienden kan ik gerust zeggen dat dit de laatste Nintendo-Gen is die ik volg. Afwachten maar op de Xbox720
Avatar
shutny | 01 december 2008 23:13 | #169145
Ik speel ook nog regelmatig op de Wii, en ik kan zeggen dat de volgende generatie voor mij ook een Nintendo console gaat worden.

Avatar
Zmaster2 | 02 december 2008 00:18 | #169146
Slaat echt nergens op, die reacties over dat je geen kritiek mag geven Hahaha Blijf dan maar gewoon blind Nintendo volgen.

Hierdoor heb ik dus ook een 360 gekocht. En ik heb er geen moment spijt van gehad. Wat een prachtig spellen aanbod heeft die.
De Gamecube had imo zelfs een beter aanbod dan die rotzooi van tegenwoordig.
De Wii kan het alleen hebben van zijn first party software, maar daar zie ik voorlopig zelfs ook weinig toekomst meer in.
Avatar
Joost | 02 december 2008 01:29 | #169151
De Wii is, inderdaad, een waardeloos apparaat. Smile De GameCube in de woonkamer hiero staat een stuk vaker aan, niemand die ik warm kan krijgen voor een van die zogenaamd innovatieve zwaaigames voor de Wii. Wii Sports hebben we ongeveer twee keer gespeeld.

Nintendo is eigenlijk verschrikkelijk arrogant. Dat zijn ze altijd al geweest. Was het vroeger arrogantie in de zin van ontwikkelaars het zuur maken, nu is het arrogantie richting het publiek wat Nintendo door de GC-periode heeft heen gesleept: de hardcore fans. Want als je Wii Music al presenteert als een AAA-titel... Kom op nou, niemand laat zich knollen voor citroenen verkopen.

Nintendo is op het gebied van business strategie altijd al een ramp van jewelste geweest. Tuurlijk, momenteel laten ze qua financieel succes de concurrentie ver achter zich, en dat zie ik ook nog wel aanhouden, maar waarom wordt deze financiele meevaller niet gebruikt om de fans tegemoet te komen? Trouwe, gepokt en gemazelde fans zijn zo verschrikkelijk essentieel voor een bedrijf als Nintendo. Want stel dat ik even fanatiek was als in mijn GC periode had ik na bijvoorbeeld al het E3 debacle Nintendo de rug toegekeerd en m'n heil gezocht bij MS danwel Sony. Voor mij natuurlijk 10 casual gamers, maar toch.

Het lijkt dat de balans simpelweg zoek is. Die veel te overdadige shift naar de grote massa, absurd. Daarmee gooi je je hele identiteit en geloofwaardigheid te grabbel. Ook zoiets als het totaal onnodig verkleuren van dat N-logo ja (geen casual gamer die daar naar kraait, maar voor veel fans zal het als een kick in the nuts voelen). Het zijn allemaal van die zaken...

Ik ben de lijn van m'n verhaal alweer enige tijd kwijt, maar dat even terzijde. Weird
Avatar
Masterswordish | 02 december 2008 01:33 | #169152
Ik heb sinds kort een PS3 en moet zeggen dat dat me ook een stuk beter bevalt dan de Wii.
Avatar
Hyrule_Hero | 02 december 2008 11:17 | #169157
Ik kreeg altijd zo'n warm gevoel wanneer er weer eens een nintendo(hardcore) game kwam. ik weet niet meer precies hoe dat voelde, dat is namelijk al bijna 2,5 jaar geleden! sorry hoor. maar er hadden genoeg toppers in die tijd kunnen uitkomen. in plaats daarvan kregen we wig en waggel spellen die bijna allemaal een onvoldoende kregen. zeer kut! en jah. ik heb ook een xbox aangeschaft, weet je waarom?! omdat ik het zat ben om steeds maar te moeten wachten op éindelijk een goed spel! jammer dat ik niet eventjes 2 jaartjes kan slapen totdat nintendo eindelijk het martelen verzacht met een nieuwe console.
Avatar
Gebruiker 16041 | 02 december 2008 11:32 | #169158
Wat een negatief en slecht stuk!

Ik moet er gewoon om lachen, als nintendo "fans" zulke zeikerds zijn hoop ik er nooit één tegen te komen.

wtf doe je dan als je 29 jaar oud bent op een nintendo-fanpage?


Proberen wat objectief nieuws eruit te vissen, maar dat is niet makkelijk tegenwoordig.

Maar ik ben inmiddels stukken vaker op engelstalige sites te vinden. Maar eh, je kunt het ook anders stellen.

Genoeg van de redactie zijn erg negatief. Waarom deze wiids in leven houden als de wii volgens hun dood is? Maak er dan gewoon een ds site van.
Avatar
Theun | 02 december 2008 12:26 | #169159
Wat een goede onderbouwing! Ga lekker naar die Engelse sites ipv hier lopen zeuren en roepen dat je zo oud en wijs bent.
Avatar
Joost | 02 december 2008 12:28 | #169160
Niet zozeer negatief, eerder kritisch.

Er deugd momenteel erg veel niet aan Nintendo. En dat kun je negeren, of je kunt het aan de kaak stellen. Hier wordt voor het laatste gekozen.
Avatar
shutny | 02 december 2008 14:18 | #169162
Of Nintendo wel of niet deugd ligt eraan wat jou verwachtingen van het bedrijf zijn.

En je moet er ook rekening mee houden dat een aantal non-games die Nintendo maakt, een stuk sneller te maken zijn dan een zogenaamde 'hardcore' game. Waar al snel de ontwikkelperiode een keer of 3 tot 10 langer is.

Ik ga er van uit dat Nintendo bezig is om een perfecte balans te zoeken tussen de non-games en de games. Dat deze niet 50/50 ligt is wel duidelijk, maar hoe deze ligt is niet te zeggen. Je blijft altijd een groep hebben die zeurt om te krijgen wat zij willen.

Avatar
Zwennes | 02 december 2008 14:28 | #169164
Blijkbaar brengt deze column redelijk veel teweeg. Gezien de reacties is veruit het grotendeel het hiermee eens. Het geeft ook wel aan dat het voornamelijk voor mij bekendere members zijn die al redelijk lang Nintendo hebben gezien als hun nummer 1. Dat wil dus wel degelijk aangeven dat de voorheen hardcore nintendo gamers het laten afweten sinds de komst van de Wii.

@ Joost: Die balans is al tijden zoek. In het verleden bleven de N64 en de Cube overeind door het inbreng van goede 1st party spellen. Doordat dit sinds de Wii niet meer het geval is zullen 3rd parties ook steeds minder grote spellen naar de Wii brengen. De groep die nog wel trouw wacht op de grote Nintendospellen krimpt met de dag. Nintendo zal hierdoor in de toekomst ook steeds minder grote spellen kunnen verkopen. Simpelweg omdat die gamers over stappen naar de PS 3 en Xbox 360. De weg die Nintendo (noodzakelijk) heeft ingezet zal leiden tot minder grote spellen.
Avatar
Phantasy Star Online | 02 december 2008 14:55 | #169165
En die weg hebben ze in MOETEN slaan, gezien het feit dat het na het SNES tijdperk daalde, met GC als absolute dieptepunt. Je kan het ze niet kwalijk nemen. Het is en blijft een bedrijf.
Avatar
Benjamin | 02 december 2008 15:42 | #169167
@ Tinus
Het is echt niet zo dat de hele redactie het 'negatief ziet'. Zoals Joost al zei, eerder kritisch. Ik zelf ben nog steeds tevreden met m'n Wii.

Ik ben van mening dat veel mensen een beetje teveel gewend zijn. In nog geen twee jaar tijd hebben we alle top franchises van Nintendo al gehad: Legend of Zelda: Twilight Princess, Metroid Prime 3: Corruption, Super Mario Galaxy, Mario Kart Wii, Super Smash Bros. Brawl. Dat is bij de vorige generatie niet voor gekomen. Deze games waren ook (bijna) allemaal beter dan de voorganger. Dus zoveel te klagen hebben we nou ook weer niet, niet als je naar het verleden kijkt. Momenteel is het qua Nintendo-games wat rustiger, maar wat wil je dan als er in nog geen twee jaar zoveel grote games verschenen zijn. Daarentegen wordt de third party support met het jaar beter. Onder andere de Guitar Hero-games zijn uitstekedende spellen voor de Wii, en ook games als Skate It en Shaun White Snowboarding lijken het aardig te doen. Bovendien verschijnen er volgend jaar nog meer veelbelovende third party games als MadWorld en The Conduit. Bovendien heeft Nintendo nog games als Sin & Punishment 2, Punch Out!! Wii en Another Code 2 in het vooruitzicht. En in de verdere toekomst krijgen we ook nog een nieuwe Mario en een nieuwe Zelda. Voor de GameCube hadden we maar 1 echte Mario titel, dus zo slecht is het echt niet. En Nintendo zal ook nog wel een aantal games in ontwikkeling hebben die nog niet aangekondigd zijn, zoals het nieuwe project van Monster Games.
Avatar
steninyar | 02 december 2008 16:54 | #169169
Ik zelf Heb ook een PS3 gekocht Maar speel ook nog veel op de Wii ik vindt dat er ook wel wat meer hardcore games mogen uitkomen. Maar we hebben ook al veel gehad zoals: super mario galaxy, zelda twilight princess, wario land, fire emblem, metriod prime 3, sueper smash bros brawl, mario kart wii, super paper mario Okami en dan komen sin & punishment 2, another code 2 en punch out!!! Wii dus er is al veel uitgekomen zelfs meer als in de periode van de gamecube en n64
Avatar
Zwennes | 02 december 2008 17:16 | #169170
Smash Brothers, Mario Galaxy en Mario Kart vielen mij behoorlijk tegen....
Avatar
Gebruiker 16232 | 02 december 2008 17:48 | #169175
heel de wii ervaring valt tegen. Ik heb ook een 360 voor "erbij" maar hij overheerst idd. Toch geloof ik dat nintendo terugkomt, niet omdat dat logisch is maar puur omdat het voor mij onmoglijk is dat Nintendo slecht is. Hoeveel troep ze ook maken ze blijven helden en op een dag word dat optimisme beloond. Mark my words.
Avatar
Gebruiker 16041 | 02 december 2008 22:48 | #169181
Wat een goede onderbouwing! Ga lekker naar die Engelse sites ipv hier lopen zeuren en roepen dat je zo oud en wijs bent.


Quote me maar waar ik iets over mijn leeftijd zeg want ik kan het niet vinden. En ik heb ook nergens gezegd dat ik het beter weet dan wie dan ook.

En dan heb jij wat te zeggen over mijn onderbouwing? Gelukkig waren er wel andere crewmembers die iets zinnigs te zeggen hadden.

@ Joost en Benjamin
Benjamin geeft het zelf eigenlijk al aan, ik vindt gewoon dat de crewmembers iets te kritisch zijn hier. En dat zie ik dan als negatief.
Avatar
Theun | 03 december 2008 00:06 | #169182
Dus als ik het goed begrijp schreef je dit:
Wat een negatief en slecht stuk!

Ik moet er gewoon om lachen, als nintendo "fans" zulke zeikerds zijn hoop ik er nooit één tegen te komen.


Maar bedoelde je dit:
Ik vindt gewoon dat de crewmembers iets te kritisch zijn hier. En dat zie ik dan als negatief.


Logisch. Stom van mij dat ik dat niet zag! Mijn fout!

Maar nogmaals, als je geen zin hebt om 'te' kritische stukken te gaan lezen, dan ga je toch naar een andere site? Niemand die je verplicht hierheen te komen.
Avatar
Theun | 03 december 2008 00:17 | #169183
Ik zelf Heb ook een PS3 gekocht Maar speel ook nog veel op de Wii ik vindt dat er ook wel wat meer hardcore games mogen uitkomen. Maar we hebben ook al veel gehad zoals: super mario galaxy, zelda twilight princess, wario land, fire emblem, metriod prime 3, sueper smash bros brawl, mario kart wii, super paper mario Okami en dan komen sin & punishment 2, another code 2 en punch out!!! Wii dus er is al veel uitgekomen zelfs meer als in de periode van de gamecube en n64


Wellicht dat je hier inderdaad het meningsverschil krijgt. Maar zoals Zwennes zegt, een hoop van die spellen zijn voor genoeg mensen tegengevallen. Ook hebben we in principe net zoveel 'toppers' als op de 'Cube of N64, dat zijn er echt niet meer. Verschil is dat ze op de N64 bijv. allemaal de hemel in geprezen werden en op de Wii 'gewoon goed' zijn. Als je het mij vraagt legt Galaxy het af tegen Super Mario 64 en OOT was beter dan TP. Daarnaast zijn Wario Land, Fire Emblem en Super Paper Mario geen échte toppers, die in het N64-tijdperk je die wel had in de vorm van F-Zero X, Lylat Wars en Banjo-Kazooie. Aan de andere kant kan ik het me ook voorstellen dat jij wel tevreden bent met de lijst die we hebben, maar ik hoor van steeds meer kanten dat Nintendo de fans in de steek laat. Ik ben het daar ook mee eens, vandaar dit stuk.
Avatar
Gebruiker 16041 | 03 december 2008 00:29 | #169184
Dus als ik het goed begrijp schreef je dit:
Wat een negatief en slecht stuk!

Ik moet er gewoon om lachen, als nintendo "fans" zulke zeikerds zijn hoop ik er nooit één tegen te komen.


Maar bedoelde je dit:
Ik vindt gewoon dat de crewmembers iets te kritisch zijn hier. En dat zie ik dan als negatief.


Logisch. Stom van mij dat ik dat niet zag! Mijn fout!

Maar nogmaals, als je geen zin hebt om 'te' kritische stukken te gaan lezen, dan ga je toch naar een andere site? Niemand die je verplicht hierheen te komen.


Nogmaals, quote ook nog even waar ik zeg dat ik zo oud en wijs ben. Of ben je er achter dat je dat er zelf bij verzonnen hebt.

En oke, iets te kritisch was wat te zacht uitgedrukt van mij. Ik vindt dat jullie te vaak te kritisch zijn, en als ik daar dus commentaar op heb moet ik maar wegblijven?

Maar dat was dus aan anderen gericht. Jij valt mijn onderbouwing aan terwijl je daarna dingen erbij haalt die jezelf verzint. Vindt ik een beetje goedkoop. Maar ik zal het wel verkeerd zien.

Maar goed, ik zal in het vervolg andere sites bezoeken.
Avatar
ShoDan | 03 december 2008 02:38 | #169186
Ik ben een nintendo fan sinds ik voor het eerst super mario world speelde op de snes, en na games als super metroid en zelda had ik mijn reden van bestaan gevonden. Ik was een gamer, een nintendo gamer. Games als gears of war en fallout zijn leuk en goede games, maar in mijn ogen halen die games het niet bij een zelda of een metroid of een mario.

De wii krijgt steeds gezeur over de graphics en dat er weinig games zijn. De gamecube had even goede graphics als de rest maar toch ging het failiet, briljante games als metroid, fzero gx, wind waker, sunshine, pikmin, donka konga, melee en de lijst kan nog zo lang doorgaan. Maar toen kwam de Wii en het was een superzet want het verkoopt als een gek en Nintendo krijgt eindelijk weer de succes die het verdient. Ze hadden betere graphics kunnen doen en het duur verkopen maar dan hadden ze niet zoveel succes, ik ben blij voor Nintendo want niemand verdient het meer dan hun. De Wii heeft nu extreem veel toppers, zoals zelda tp, mp3, galaxy, paper 3, no more heroes, wario ware, brawl, mariokart en nog veel meer en dat na 2 jaar is heel groot voor Nintendo.

Maar toch huilen mensen en waarom is dat zo omdat er weinig games voor uitkomen, is dat de schuld van Nintendo. Nee dat is de schuld van de luie thirdparty devolepers die games kut maken en lelijk, ziet far cry voor de wii er zo goed uit als metroid prime 3. Nee en dat is niet de schuld van de wii maar van de third party developpers. Nu spreek Nintendo ook de casual markt aan dus we moeten iets langer wachten op een nieuwe pikmin en mario. Vind ik dat erg... neee want nu verdienen ze geld en als ik een maandje extra moet wachten zodat nintendo succes heeft en nog games voor ons kan maken.

Ik ga morgen een 360 halen omdat er idd weinig voor uitkomt, dat is niet nintendo ze schuld en ik kijk er naar uit om lekker de thirdparty games te spelen die ik gemist heb. Maar ik ga me wii niet verkopen dat is onzin, want hoe leuk thirdparty games ook zijn die halen het echt niet bij een zelda of pikmin. Ik verwacht niet elke maand een game dat een 10 waard is, ik wacht lekker op me pikmins en starfox en speel ondertussen de thirdparty games die helaas niet uitkomen op de wii.

En ik zal altijd een nintendofanboy blijven want hun maken alleen briljante games. Hun doen niks fout, hun maken lekker winst en het is jammer dat de thirdparty ze in de steek laat en dat daardoor weinig games te vinden zijn. Maar dat je nintendo de schuld gaat geven is onzin.
Avatar
Theun | 03 december 2008 10:24 | #169188

Nogmaals, quote ook nog even waar ik zeg dat ik zo oud en wijs ben. Of ben je er achter dat je dat er zelf bij verzonnen hebt.


Ooit gehoord van uitdrukkingen?

Verder mag je vinden wat je wilt, maar de manier waarop je het uit, daar kan ik me totaal niet vinden. Uit al je commentaar blijkt wel dat jij ons 'te kritisch' vindt, dat snap ik. Maar waarom ik nou te kritisch ben, is verder nergens terug te vinden. Uit jouw reactie kan ik niet eens opmerken of jij het stuk gelezen hebt of niet. Immers zijn we volgens jou altijd te kritisch, dus je kunt het ook schrijven na aanleiding van andere stukken. Dus daar heb ik niks aan, gelieve dan mee te discussiëren met de rest of niets te zeggen. Snap je mijn punt?
Avatar
Gebruiker 16041 | 03 december 2008 11:51 | #169189

Nogmaals, quote ook nog even waar ik zeg dat ik zo oud en wijs ben. Of ben je er achter dat je dat er zelf bij verzonnen hebt.


Ooit gehoord van uitdrukkingen?

De "uitdrukking":

hier lopen zeuren en roepen dat je zo oud en wijs bent.

is bij mij niet bekend nee.
Avatar
Theun | 03 december 2008 12:29 | #169190
Alsteblieft meneer Tinus, als je niet eens snapt wat ik ermee bedoel dan krijg ik spontaan spijt waarom ik met jou in discussie ben gegaan. Ook nog de vraag of je mij snapt negeren. Ik ga verder niet meer op jou in.
Avatar
Quint | 03 december 2008 14:46 | #169191
Vanaf nu wordt er inhoudelijk gereageerd op het artikel en gaan we niet meer op de man af.

Excuses voor sommig woordgebruik van Theun, Tinus. Dat had niet mogen gebeuren.
Avatar
Weebl | 03 december 2008 18:01 | #169194
Ik ben van mening dat dit artikel té negatief is. Er zijn talloze slechte spellen uit op de Wii, maar ook vele goede spellen. Een deel daarvan is al genoemd, dus ik ga het niet nog eens opsommen.
Ik heb al tijden lang mijn Wii niet aangeraakt, omdat ik er simpelweg geen tijd voor heb, maar als ik er wel tijd voor zou hebben zou ik er veel tijd aan spenderen. Het mooie is namelijk dat er erg veel verschillende spellen op zijn, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de gammele Xbox waar je moet kiezen tussen de ene shooter en de andere.
Sinds wanneer zijn games die je als casual gamer kunt spelen trouwens niet meer geschikt voor de hardcore gamers?
WoW kun je bijvoorbeeld casual spelen, maar dat weerhoudt de miljoenen hardcore spelers er niet van om het ook te doen.

Iedereen moet zelf maar kiezen wat hij wil, maar ga alsjeblieft niet klagen dat "Nintendo de hardcore fans in de steek laat", want dat is gewoonweg onzin.

Wii Music is overigens enerzijds briljant, maar anderzijds gewoon slecht uitgewerkt. Helaas; volgende keer beter..
Avatar
zorgus | 03 december 2008 19:23 | #169196
Ik ben het zelf redelijk met het stuk eens, ik heb mijn Wii dan ook laatst verkocht omdat hij toentertijd ergens in een donker hoekje van de kamer lag weg te stofferen. Mijn broertje heeft ook een Wii op zijn kamer dus het is niet dat ik de nieuwe zelda of weet ik veel wat niet meer kan spelen als het uitkomt, dan kijk ik mijn broertje wel lief aan.
Maar het feit dat ik mijn Wii al 3/4 jaar niet heb aangeraakt, terwijl ik de Wii eerst bij iedereen de hemel in preesde alsof het een god-geschapen geschenk is, vind ik toch erg jammer. Ik hoop ook dat Nintendo het nog weet goed te maken door briljante games uit te brengen, of het wel goed weet te doen met de Wii-hd of hoe hij ook gaat heten.
Avatar
shutny | 03 december 2008 19:30 | #169197
bedoel je nu 3 à 4 jaar of driekwart jaar?
Avatar
Niels | 03 december 2008 19:42 | #169198
"at wil dus wel degelijk aangeven dat de voorheen hardcore nintendo gamers het laten afweten sinds de komst van de Wii."

Zo waar. Nintendo heeft altijd bij mij op nummero uno gestaan, maar door een falend beleid in uitgeven en het kiezen voor mainstream pauperzooi is het klaar voor mij.
Avatar
zorgus | 03 december 2008 20:08 | #169199
Ik bedoel driekwart jaar.
Avatar
Princess Piranha | 03 december 2008 20:19 | #169200
Volgens mij hebben sommige mensen de Wii Line-up niet bekeken. Er komen echt nog veel (denk ik) goede games aan. Om er even een paar op te noemen: The Conduit, The House of the Dead: Overkill, Project Zero, Fragile: Farewell Ruins of the Moon, Monster Hunter 3 tri~, Tales of Symphonia: Dawn of the New World, Sadness, Deadly Creatures, Dynamic Zan, Castlevania Judgement, Muramasa: The Demon Blade, Arc Rise Fantasia, Kizuna, Klonoa: Door to Phantomile, Cosmic Walker, Sam & Max Season One, Trace Memory R. Goed... dat zijn er dus een paar uit de waslijst met games die nog komen. Veel staat geplanned voor 2009/2010. Ik heb trouwens niet alles gelezen hier. Maar ik lees veel geklaag over de games die uitkomen... sommige mensen hebben gewoon een bord voor hun kop, want er komt heel veel aan!
Avatar
Niels | 03 december 2008 21:16 | #169204
Volgens mij hebben sommige mensen...


Ja, woopie. Allemaal prachtige franchises met een gimmick-besturing die niet werkt.
Avatar
Marcel | 03 december 2008 21:58 | #169207
Nintendo's probleem is dat de line-up als een kaartenhuis inelkaar stort door het trage optreden van Nintendo of Europe en America en andere uitgevers. Als ik kijk naar Japan met Tales of Symphonia, Fragile, Tatsunoko vs. Capcom en andere titels dan is er genoeg op Wii gebied. Kijk ik naar Amerika/Europe dan halen de Call of Duty's en Need for Speed's het net niet. Voor de rest zie ik het eigenlijk niet zo somber in. Op de GameCube had je geen Guitar Hero en ook tal van andere franchises niet die op de Wii wel verschijnen. En als ik kijk naar SEGA's line-up voor de lente van volgend jaar: The Conduit, Sonic Black Knight, House of the Dead Overkill, Mad World, dan komt het qua third party releases ook wel goed.

Nintendo moet alleen wat meer titels aankondigen en duidelijk zijn over releasedata. We gokken meestal dat een game op die en die dag uitkomt, en dan ineens verschijnt het wel of het wordt uitgesteld tot niemand er meer naar om kijkt. Zie Fatal Frame 4, 6 februari komt die uit, maar we hebben nog haast niets gehoord over de Europese versie. In ieder geval wordt 2009 een prachtig jaar voor Wii bezitters. Daarnaast komt natuurlijk ook de MotionPlus die het motion control gebeuren weer een opkikker geeft.
Avatar
Michiel | 03 december 2008 23:16 | #169214
Maar games zijn groter, mooier, uitgebreider en diepgaander te spelen op de 360 of PS3. Ik snap nog steeds niet dat mensen de Wii verdedigen. Het is best een leuk apparaatje, maar inferieur aan die van MS en Sony. Dat hele wiebelgedoe is gewoon een leuk extraatje, niet iets waar een console op hoort te leunen.
Avatar
JayKwon | 03 december 2008 23:20 | #169216
Dudes man, serieus jullie weten niet waar jullie het over hebben Crying !

Ik dacht toendertijd ook dat ik gewoon briliant was door op het laatste moment toen de wii uitkwam, gewoon me bestelde wii te cancelen en in 1x spontaan een xbox 360 te kopen met topspellen zoals een Gears of War.

Maar echt, mensen, dit is niet uit te houden hoor, serieus give me a break. Er komen gewoon zo ziekelijk veel leuke spellen uit dat ik zelfs niet met mijn tijd en geld uitkom, zelfs indien ik alleen maar de spellen koop die ik echt wil of de echte toppers. Ik heb al zoveel weggestreept! Het wordt zelfs saai naar een tijd man.

Ik verlang naar de wii, naar een tijd waarin ik nog alle tijd van de wereld heb om rustig op me dooie gemakje een spel uit te spelen of zelfs 2x. Een tijd waarin ik zelfs nog subtoppers of redelijk goede games kon waarderen door gebrek aan beter. Een tijd waarin ik nog fijn braaf me hw maakte, het dagelijkse gamenieuws volgde en kon gamen op 1 dag zonder dat iets onaangeraakt bleef! Man die goede oude tijd. Come back to me please.

Btw, ik ben hier en daar sarcastisch voor de mensen die het nog niet doorhadden Wink .

Anyway, ik wou hier eigenlijk ook nog een ijzersterk betoog neerzetten die de gouden middenlijn zou neerzetten tussen alle reacties die hier gaande zijn, en net even een iets frissere wind zou blazen (als non-wii bezitter, ja me broertje heeft er 1, mja fuck dat) met dingen als de verleiding van graphics, nintendo magie en allemaal andere prachtige kanttekeningen, maar heb me bedacht, gezien ik gewoon te weinig tijd heb.

Me gamenieuws-lees en -reactie-plaatsen pauze is voorbij en ik ga weer verder leren, om vervolgens te gaan slapen en heerlijk te dromen over al deze prachtige games die er bestaan Smile .
Avatar
Weebl | 04 december 2008 00:08 | #169218
Oh, juist. Want bloom + bruin = mooie graphics? Tuurlijk, er zijn tig mooie spellen op uit ( Sonic Unleashed bijvoorbeeld ), maar grauwe beelden zijn nou eenmaal niet 'realistisch' of 'mooi'. Als ik echt mooie spellen wil spelen doe ik dat wel op de PC. Of nog leuker, als ik die zogenaamde 'topspellen' zou willen spelen kan ik dat vaak gratis doen op een PC. Zie toch echt geen reden om een Xbox360 te halen.
Die 'toppers' op de Xbox zijn ook erg bijzonder qua gameplay, of niet? Zijn allemaal zeer origineel en geslaagd, nietwaar? Laten we eens kijken naar de top 10 spellen ( Gamerankings ). Zeven ervan zijn shooters ( - goh, een shooter. Wat vernieuwend!! - ) en meer dan de helft is niet exclusief. Prachtige console, die Xbox360!
Droom maar lekker verder, in die fantasiewereld van je.
Avatar
JayKwon | 04 december 2008 08:11 | #169220
Ik wou juist negatief over de graphics van de 360 en PS3 beginnen, mja, gezien ik mijn ijzersterke betoog slechts in beschouwing heb (hoe leuk is die), kan ik die er natuurlijk niet bijpakken.

Ik geloof niet dat jij me helemaal begrijpt. Ik ben positiever over de wii uiteindelijk dan de meeste hier. En dat jij veel topspellen van de 360 zomaar onder het kopje shooter schaart, terwijl je zelf zegt dat ze in de top 10 staan van gamerankings had je zelf toch al kunnen concluderen dat het wellicht originele en vernieuwende shooters zijn, want shooters die 13 in een dozijn zijn krijgen ook terecht vele malen lagere cijfers.

En dan ga jij toch lekker op je pc 'mooie' spellen spelen die je vervolgens veels te vaak moet upgraden om alles te kunnen spelen?!

Ik bedoelde mijn reactie niet geheel sarcastisch, de wii heeft ook zo z'n voordelen bedoelde ik juist. Nja fuck it, ik ga er wel later uitgebreider op in. Vond het ondertussen juist wel een frisse reactie van mezelf, mja Razz .

Oh en ja als ik in 'mijn wereld' blij zou zijn met een console die volgens jou niks bijzonders heeft, dan is dat toch eigenlijk super prachtig? Ik geloof niet dat menig wii-bezitter daar in slaagt, om ondanks de velen kritieken op de wii, het apparaat toch gewoon geweldig te vinden en er blij mee te zijn, plezier uit te halen zonder dat er een gevoel knaagt dat je toch wat anders wil kopen. Dat zou namelijk veel beter zijn. We willen immers in onze 'behoefte' voorzien worden, niet? (Oh god, economie, zodadelijk schoolexamen, blech).
Avatar
shutny | 04 december 2008 09:41 | #169222
Ik ben een beetje moe van al dat gedoe over grafisch mooi.

Als een game tegenwoordig er "realistisch" uitziet, dan wordt die al vaak gelijk bestempeld als mooi, terwijl dit toch puur iets persoonlijk is.

Vergelijk het maar met kunst, de ene schilder maakt schilderijen die er net als de werkelijkheid uit moeten zien, maar een andere maakt weer hele abstracte schilderijen. En ja, of je het mooi vind, dat is puur jou eigen mening door het gevoel dat je er bij krijgt.

In de games wereld geldt het precies hetzelfde. Als een persoon iets mooi vind, hoeft een ander die persoon zijn mening niet in te delen. Als ik kijk naar games op de ps3 en de xbox, dan zou ik vanuit een technisch standpunt zeggen dat ze er mooi uitzien, maar persoonlijk doen realistisch getinte games me niet veel. Ik weet ook dat er andere games op uit komen op de ps3 en xbox, maar op de Wii komen die er meer uit.
Avatar
Weebl | 04 december 2008 10:28 | #169223

Ik geloof niet dat jij me helemaal begrijpt. Ik ben positiever over de wii uiteindelijk dan de meeste hier. En dat jij veel topspellen van de 360 zomaar onder het kopje shooter schaart, terwijl je zelf zegt dat ze in de top 10 staan van gamerankings had je zelf toch al kunnen concluderen dat het wellicht originele en vernieuwende shooters zijn, want shooters die 13 in een dozijn zijn krijgen ook terecht vele malen lagere cijfers.

En dan ga jij toch lekker op je pc 'mooie' spellen spelen die je vervolgens veels te vaak moet upgraden om alles te kunnen spelen?!

Ik bedoelde mijn reactie niet geheel sarcastisch, de wii heeft ook zo z'n voordelen bedoelde ik juist. Nja fuck it, ik ga er wel later uitgebreider op in. Vond het ondertussen juist wel een frisse reactie van mezelf, mja Razz .



Volgens mij begreep ik het inderdaad niet helemaal, maar dat komt wellicht door de vreemde verwoording.
Wat is er trouwens vernieuwend aan Halo? Aan Bioshock? Orange Box bevat prachtige spellen, maar zijn ze wereldschokkend ( op Portal na )?
Om daadwerkelijk iets uit je PS3 of Xbox te halen heb je overigens toch echt een HD scherm nodig en als je de totale kosten van een next-gen console plus HD scherm vergelijkt met een high-performance PC, dan wordt het toch wel aanterekkelijker om een PC te halen, aangezien deze ook nog een andere functie kan vervullen naast game-machine zijn.

( Schoolexamen economie is trouwens vrij gemakkelijk. Ik meen me te herinneren dat het merendeel van de vragen over inflatie ging. )
Avatar
Zmaster2 | 04 december 2008 15:20 | #169226
Is de top 10 van de Wii dan wel o zo vernieuwend? Weird
Avatar
Michiel | 04 december 2008 17:09 | #169227
Ik wil de net zeggen, die wiebelbeweging is juist verre van vernieuwend. Dan vind ik groter, diepgaander en uitgebreider meer vernieuwing bevatten dan het kantelen van een stuk plastic zodat iets net niet goed gebeurd. Want dat ding is zo inaccuraat als maar zijn kan.

Sorry hoor, maar je verwijt de 360 van hetzelfde spul in een nieuw jasje; bij de Wii is hetzelfde het geval maar dan niet eens in het nieuwe jasje. Slechts wiebelen.

Bedenk je als Wii-bezitter eens hoe het had kunnen zijn?
Avatar
Weebl | 04 december 2008 18:51 | #169228
Helaas hebben ze op de Wii inderdaad vrij weinig vernieuwing gebracht. Als er meer spellen zouden zijn die even goed gebruik maken van de WiiMote als WiiSports of Zelda dan zou het vele malen beter zijn. Als er nou eens minder PS2 spellen op de Wii uit kwamen, dan zou het dik in orde zijn.
Hopelijk zal het met WiiMotion Plus beter worden.

Toch heb ik nog altijd veel liever de Wii dan een Xbox 2.0, waarbij alles precies hetzelfde is, behalve de grafische aspecten en het feit dat hij relatief vaak kapot gaat. Misschien vinden jullie het nog niet saai, maar als je keer op keer hetzelfde langs ziet komen dan is het leuke er na een tijdje vanaf. Nu zeg ik niet dat er alleen maar verfrissende titels op de Wii uit zijn gekomen, maar het zijn er nog altijd meer dan de overige consoles.
Avatar
Niels | 04 december 2008 20:30 | #169232
De WiiMote in Zelda is zo goed nog niet hoor. Enige games waar de WiiMote voor toevoeging van iets heeft gezorgd, zijn Super Mario Galaxy en Wii Sports.

Zo'n beetje alle toppers hadden prima voldaan op de GameCube, aangezien het wiebelen met een kont-controller niet nodig was. Zelda: TP, Super Paper Mario, Super Smash Bros. Brawl en Metroid Prime 3 hadden prima op een GameCube uitgegeven kunnen worden.
Avatar
Sjakmachien | 04 december 2008 21:33 | #169234
Die beweging in Zelda is wel makkelijk om te gebruiken, alleen beetje irritant. Galaxy had vond ik nou net niet veel interessants, of valt mee.
Metroid Prime 3 is nou net veel vetter door de remote.
Avatar
Joost | 04 december 2008 21:47 | #169236
RE4 is voor mij een klinkend voorbeeld dat de Wii-mote iets kan toevoegen.

Maar goed, de intense ervaring van echte next-gen HD games > Wii-mote.
Avatar
Zmaster2 | 05 december 2008 01:20 | #169241
De enige 2 spellen waarbij ik vind dat de Wii-mote echt iets toevoegt zijn PES08 (en binnekort 09) en Metroid Prime 3.
Avatar
Timo | 05 december 2008 02:06 | #169242
Boom Blox!
Avatar
!!Luigi!! | 05 december 2008 11:46 | #169243
Super Monkey Ball!
Avatar
Sjakmachien | 05 december 2008 19:54 | #169269
..... Rayman Raving Rabbids! Razz
Avatar
ardal | 22 januari 2009 18:24 | #170839
Boom Blox <333

xx www.CherryBubble.6x.to
Avatar
N.Frufo | 10 december 2009 15:39 | #179149
Ik snap Lid benjamin

Wii ik heb niks met Wii
Xbox ik heb niks met Xbox
Playstation 3 ik heb niks met playstation 3
Ik heb iets met de Videogames niet met de consolestrijd!

Ik heb Gamecube nu weg en heb Wii ik gebruik de oude videogames en het wii kanaal is gewoon leuk

Ik had een playstation 3 maar die is niet aangekomen.

Ik ben geen sport welp en sport niet met de Wii voor een strakker soepel lijf! Ik houd een stijf lijf ik loop als een robot! Een Wii is geen sportapparaat volgend keer moet Nintendo meer laten zien van Videogames, dat ben ik eens!

Ik houd van videogames en geniet van de oude nu.

Stelletje verwenden!

Avatar
muchacho | 07 januari 2010 21:28 | #179601
MadWorld w00t! heen-en-weer zagen met je wii mote om je kettingzaag door de vijand heen te raggen. Wink

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.