Tom Clancy's EndWar Review | 15 december 2008 19:43 | Auteur: Marcel

EndWar is een nieuw vooruitstrevend project van Ubisoft. De game wordt op de console volledig met je stem bestuurd. De DS heeft een microfoon, maar toch besloot Ubisoft in al haar wijsheid om deze niet te gebruiken en in plaats daarvan de stylus ter hand te nemen. De DS versie van EndWar heeft vrijwel niets te maken met de nieuwe next-gen game.

EndWar speelt zich af in de toekomst. De Russen, Amerikanen en Europeanen zijn de drie grootmachten op de wereld. Op een mooie zondagmiddag vallen de Russen Europa binnen en word je als aspirant operator opgeroepen om de Europese troepen te leiden door middel van het allernieuwste vernuft op het gebied van mobiele oorlogstechnologie: de ‘mobile command interface’. In de tutorial maakt men duidelijk wat de gameplay van EndWar inhoudt en in de diverse andere modes zoals Campaign en Battle kun je zelf aan de slag.

EW_DS3

Mislukt
Het komt eigenlijk neer op een mislukte Advance Wars kloon met honingraatstructuur. Het is misschien een beetje bot om de game direct op een dergelijke manier af te branden. Het is helaas op geen enkele andere manier te formuleren. De game lijkt als twee druppels water op Advance Wars, maar slaat constant de plank mis op het gebied van strategie en snelheid. Het is sneller om een tank in elkaar te schroeven dan je units de juiste orders te geven in EndWar.

Het eerste probleem is de verdeling in fases. Je krijgt een slagveld te zien dat opgedeeld is in tientallen zeshoeken. Met de A-knop of met je stylus verplaats je een unit naar de gewenste plek. Hierna sluit je de Action Phase en mag de vijand orders geven om eenheden te verplaatsen. In de Attack Phase mag je vervolgens met de verplaatste units het vijandelijk leger aan puin schieten. Het opmerkelijke is dat aanvallen altijd voorrang krijgen op bewegingen. Dus wanneer je een infanterie eenheid wil verplaatsen om de vijand te ontwijken moet je eerst wachten totdat de vijand je unit aangevallen heeft. De game probeert hierbij een soort van ‘strategisch inzicht’ te kweken waarbij men er vanuit gaat dat je constant de verplaatsingen van je tegenstander op het bovenste scherm volgt. Het is echter onmogelijk om een aanval van een artillerie unit of vliegtuig te anticiperen. Daarnaast kunnen units geblokkeerd worden door vijandelijke legers.

EW_DS5

Gefaald
Het tweede punt waar End War tekort schiet is de uitvoering van de aanvallen zelf. De korte animaties die boven in beeld worden afgespeeld haperen constant en ondanks dat je deze kunt doorspoelen, is er in het optiemenu geen mogelijkheid om ze uit te schakelen. De animaties zijn niet het enige probleem. De aanval zelf is gebaseerd op de HP van een unit. De HP blokken worden uitgebeeld als eenheden. Wanneer je Tank bijvoorbeeld een HP heeft van twee dan krijg je twee tanks te zien. De aanvalskracht of verdediging heeft nauwelijks verband met het terrein waar je op vecht. Daarnaast is er geen voordeel voor de aanvallende partij. Een gevecht tussen twee dezelfde eenheden eindigt dus altijd in gelijkspel. Je kunt dus niet winnen met slim spelen of tactisch inzicht, maar met het produceren of benutten van de meeste units. Daarnaast kan de verdedigende partij de aanvallende partij raken wanneer deze vanaf een afstand schiet. Hierdoor heeft het dus totaal geen zin om een artilleriekanon of raketwerper in te zetten aangezien het grootste deel van de eenheden een bereik heeft van meer dan twee vakjes.

De allergrootste ergernis schuilt hem in het innemen van gebouwen. Net zoals in Advance Wars zijn ook hier fabrieken, vliegvelden, havens en hoofdkwartieren te vinden. In End War hoef je slechts een enkele infanterie unit op een vijandelijk gebouw te plaatsen om het in te nemen. Een oorlog kan op deze manier met een transportvoertuig en een enkel soldaatje in vijf minuten eindigen. Het is ook nog eens negen van de tien keer het doel van de missie. Hierdoor verlies je direct een veldslag wanneer al je infanterie is afgeslacht door vliegtuigen of tanks. De game geeft namelijk ook geen opstap naar nieuwe eenheden. Het is waarschijnlijk weggelaten, omdat alle units dezelfde eigenschappen hebben. Het nadeel is echter dat je soms een oorlog krijgt tussen helikopters en infanterie. Men heeft enigszins diepgang verwerkt in het spel door ervaringspunten toe te kennen aan eenheden. Een slagschip dat veel tanks sloopt wordt beloond met sterren. Hierdoor krijgt de unit een kleine bonus in aanvalskracht. De balans in EndWar is constant zoek en wordt ook later in de game als je alle boten, vliegtuigen, tanks en infanterie eenheden hebt vrijgespeeld niet terug gevonden.

EW_DS1

Rommelig
Met het falen van de fundamentele punten is EndWar eigenlijk verloren als strategie spel. De graphics zijn best te pruimen, met mooie isometrische kaarten die doen denken aan games als SimCity. Daarnaast is er veel aandacht besteed aan het sounddesign, zo hoor je kogels in het water spetteren en raketten door de lucht zoeven. De muziek daarentegen komt niet verder dan wat militaristisch getrommel. De animaties van de aanvallen zijn aan de ene kant best imposant met ontploffende tanks, bewegende kanonnen en andere effecten. Aan de andere kant oogt het allemaal erg wazig en korrelig en draait het voor geen meter. Het spel is eveneens vrij eentonig aangezien de units van de Amerikanen, Europeanen en Russen allemaal hetzelfde ogen. Een M1 Abrams tank past totaal niet bij het Russische leger.

Het is jammer dat de ontwikkelaar niet eerst de game uitvoerig getest en uitgebalanceerd heeft alvorens men met de extra’s begon. De game bevat namelijk een uitgebreide editor om je eigen multi – en - singleplayer maps te ontwerpen en een wireless multiplayer mode. Je kunt het opnemen tegen een andere strateeg of levels delen met je vrienden. Het is jammer dat het spel geen online opties heeft. Met maar liefst drie campaigns geeft End War je een groot aantal conflicten om op te lossen. De missies worden gepresenteerd met kleine verhaaltjes. Je eigen personage heeft soms ‘sterke’ uitspraken als: “this ‘bleeping’ enemy fleet” en “I’m not feeling too confident”. Al met al krijg je niet het idee dat je een supreme commander in-chief bent, maar eerder een idioot die met plastic soldaatjes speelt.

EW_DS4

Conclusie
EndWar faalt op alle fronten. De technische kant is rommelig, de muziek is verwaarloosbaar en de strategie is ver te zoeken. Het enige dat de game enigszins waarde geeft zijn de vele modes, maps en level editor.
5,7
N1-score
Next articleCastlevania: Order of Ecclesia Previous articleGerucht: No More Need for Speed

Reacties van gebruikers

Avatar
Gebruiker 17193 | 15 december 2008 20:23 | #169475
Deze ga ik niet kopen maar dat was ik toch niet van plan.
Avatar
Nthn | 15 december 2008 20:31 | #169478
fail *dit spel dan*
Avatar
Hyrule_Hero | 15 december 2008 20:34 | #169479
fail *dit spel dan*
Avatar
Tommer | 15 december 2008 21:21 | #169480
Graphics 5,5? Ziet er toch niet zo verkeert uit op de screenshots dacht ik.
Avatar
Jerone | 15 december 2008 22:41 | #169485
fail *dit spel dan*
Avatar
Gebruiker 16967 | 16 december 2008 19:28 | #169506
fail *dit spel dan*

Fire Emblem rulezzz

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Tom Clancy's EndWar

Platform: Nintendo DS
Genre: Strategy
Ontwikkelaar: Ubisoft
Uitgever: Ubisoft
Aantal spelers lokaal: 2
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 03 oktober 2008

Screenshots