Castlevania: Order of Ecclesia Review | 17 december 2008 00:09 | Auteur: Marcel

De Castlevania serie is de rots in de branding voor 2D gaming. Twee maal eerder verscheen er een Castlevania titel van topkwaliteit op de DS. Order of Ecclesia treedt zonder moeite in de voetsporen van voorgaande delen.

In de meeste Konami games zie je het vakmanschap en proef je de kwaliteit. De Castlevania spellen zijn van een dergelijk hoog niveau dat je vol ongeloof naar je DS staart. De game begint met een mooi geanimeerd introductiefilmpje waarin we kennis maken met de nieuwe heldin. Het themalied van het spel is ijzersterk en wanneer het menu in beeld verschijnt is het tijd om op avontuur te gaan!



Eens in de honderd jaar…
Eén van de beste aspecten van de game is het meeslepende verhaal dat niet in de weg zit van de gameplay. Je bent Shanoa, een lid van de Order of Ecclesia. Het is de wens van Barlowe om Shanoa de kracht te geven om Dracula te verslaan. Het verhaal dat Count Dracula eens in de honderd jaar opstaat doet nog steeds de ronde en eveneens wordt Europa nog steeds geteisterd door demonen, skeletten en zombies. Barlowe heeft echter eerder Albus beloofd dat hij de kracht van Ecclesia zou krijgen. Wanneer hij het ritueel voltrekt om Shanoa haar kracht te geven, verstoort Albus de ceremonie. Hierdoor kan Shanoa wel de zogeheten magische Glyph’s absorberen, maar niet het ultieme wapen gebruiken. Met zijn nieuwe krachten zaait Albus dood en verderf en neemt hij onschuldige dorpsbewoners gevangen. Barlowe stuurt Shanoa op avontuur om het ultieme wapen dat Dracula kan vernietigen terug te vinden en Albus te stoppen.

In tegenstelling tot de animé stijl van Dawn of Sorrow heeft Order of Ecclesia een duisterder gotisch stijltje zoals de klassieke Castlevania games. De spelwereld is opgedeeld in verschillende gebieden. De kerkers, kastelen, grotten en bossen zijn ieder prachtig vormgegeven. De grafische kant van de game is opgedeeld in drie lagen. Ten eerste heb je de achtergronden die ieder opgevuld zijn met allerlei subtiele details. In een donkere grot vind je bijvoorbeeld een sfeervolle lichtinval of een muurtekening. De tweede laag bevat alle objecten van het spel. Shanoa is hier het middelpunt met haar sierlijke animaties. Wanneer je springt of rent zie je haar cape en haar wapperen in de wind. De vijanden zijn evenzo imposant ontworpen. De skeletten vallen in stukken uit elkaar wanneer je ze verslaat en aan de speciale effecten als vuur, ijs en water is veel aandacht besteed met vonken en spetters. De derde laag is de voorgrond die niet altijd aanwezig is. Meestal wordt deze laag gebruikt om bijvoorbeeld de illusie te wekken dat je omringt wordt door bomen. De voorgrond zit nooit in de weg, want wanneer Shanoa een object op de voorgrond nadert, dan wordt deze doorzichtig.

CastlevaniaOOE_12 CastlevaniaOOE_13

Klassiek en modern
De interface van de game is bijzonder goed ontworpen. Het eerste pluspunt is dat het touch-screen totaal niet gebruikt wordt in dit spel. Het tweede scherm dient ten alle tijden als overzichtelijke kaart, maar kan ook gebruikt worden om de status van de vijanden en Shanoa te bestuderen. De levenskracht en magie van Shanoa zijn ieder met een klein balkje en getal aangegeven in de bovenhoek van het onderste scherm. In het startmenu van het spel vinden we het klassieke item-menu van Castlevania, maar ook een aantal toevoegingen. De voornaamste is natuurlijk het Glyph menu waarin je wapens selecteert. Bijna iedere vijand in het spel draagt een Glyph bij zich. Wanneer je een vijandje verslaat, verschijnt er een blauw icoon op het scherm. Je absorbeert op deze manier de aanval van de vijand waarna Shanoa deze zelf kan benutten. In het Glyph menu mag je twee wapens en een ondersteunende eigenschap selecteren. De wapens zijn er in alle soorten en maten: van pijl en bogen tot zwaarden, hakbijlen en magische spreuken. De ondersteunende Glyph’s geven Shanoa tijdelijk een aanvalsbonus of een nieuwe manier om haar omgeving te benutten. De ondersteunende Glyph activeer je met de R knop en met de X en Y toetsen kun je je wapens gebruiken en een combo uitvoeren. Daarnaast heeft Shanoa voor ieder wapen een superaanval. Een grotere hamer is een simpel voorbeeld, maar wanneer je bijvoorbeeld een lans en elektriciteit combineert dan krijg je een elektrisch geladen wapen!

Het feit dat je de vijanden bestookt met hun eigen wapens, maakt de game niet gemakkelijk. De taaie monsters waar je tegen vecht kennen diverse aanvalspatronen en schromen niet om met zijn tweeën of zelfs dertigen tegelijk aan te vallen. De aanvalskracht van Shanoa is eveneens beperkt. Een klein groen balkje geeft aan hoeveel aanvallen je achter elkaar kunt uitvoeren. De superaanvallen maken gebruik van de welbekende hartjes, die je overal in het spel vindt in kandelaars. Daarnaast zul je regelmatig schatkisten vinden met nieuwe kledingstukken voor extra bescherming of eten om je kracht bij te vullen. Als je de game te moeilijk vindt, dan is de kans groot dat je level niet hoog genoeg is. Met het verslaan van vijanden, worden de ervaringspunten van Shanoa hoger en stijgt haar aanvalskracht. Ieder gebied is opgedeeld in meerdere kamers en het spel is zo ontworpen dat je op een later tijdstip terug moet keren naar een eerder verkend gebied om verder te spelen. Het backtracken doet echter geen schade aan het levelontwerp dat geweldig in elkaar steekt. Met platforms, gangen, liften en obstakels dien je soms heel creatief te zijn. Aangezien in ieder gebied een aantal goedgeplaatste savepoints te vinden zijn, hoef je niet van voor af aan te beginnen als je voor de twintigste keer het game over scherm te zien krijgt.

CastlevaniaOOE_11 CastlevaniaOOE_4

Gevarieerde eindbazen
De creativiteit komt echter nog meer van pas bij de eindbazen. De grote kolossale of soms kleine venijnige wezens vormen de moeilijkste uitdaging in de game. Je vecht onder andere tegen een levensgevaarlijke krab, een gigantisch skelet en een meedogenloze watergodin. Hierbij maak je gebruik van zowel je wapens als je omgeving. Een eindbaas op een speciale manier verpletteren levert een prachtig schouwspel van bloed en animaties op. Je moet echter wel opletten dat je zelf niet in bloed uiteenspat wanneer je het opneemt tegen deze monsters. Met name de aanvalspatronen zijn erg venijnig: soms dien je jezelf open te stellen voor een aanval zodat een daar op volgende sterkere aanval je niet kan raken. Een aantal eindbazen heeft aanvallen waarbij ze in één klap de helft van je levensbalk afhakken. Als je een eindbaas succesvol verslagen hebt, wacht er meestal een confrontatie met Albus of een gevangen dorpsbewoner.

De dorpsbewoners keren terug naar Wygoll Village waar ze je om een gunst vragen. Wanneer je een wapenmaker ijzererts levert zal hij een beter harnas maken dat je vervolgens kunt kopen in de General Store. De game heeft hierdoor kleine quests die echt de moeite waard zijn. Een speler die de game doorrent en niet op zoek gaat naar iedere gevangen dorpeling zal veel minder van de game zien dan iemand die ieder hoekje en gaatje uitkamt. Net zoals eerdere delen in de serie zet Castlevania: Order of Ecclesia de traditie van ‘good’ en ‘bad endings’ voort. Aangezien de game binnen zes tot acht uur doorlopen kan worden is het de moeite waard om beide eindes te aanschouwen.

CastlevaniaOOE_6 CastlevaniaOOE_9

Hoogstaande composities
De muziek van de game is pakkend, meeslepend en klinkt ontzettend goed. Je zult al snel mee neuriën met de herhalende tunes en blij verrast worden met sommige composities. In de hele game is een vaste muziekstijl doorgevoerd dat vooral terug doet denken aan het 16-bit en 32-bit tijdperk. Als bonus kun je CD’s vinden met daarop klassieke 8-bit Castlevania muziek. De geluidseffecten zijn beter dan je zult verwachten van een DS titel. De zwaarden en andere wapens hebben ieder unieke bijbehorende geluidseffecten. De game bevat tot ieders verbazing ook voice-acting. Alhoewel voice-acting een groot woord is, krijg je een beter idee van het karakter van een personage wanneer deze een korte zin ten gehore brengt.

Castlevania games zijn vooral heerlijk om zelf te doorploegen. Konami heeft voor de meer competitieve spelers een online race-mode toegevoegd waarbij je probeert om sneller dan een andere speler een level uit te spelen. Aangezien de Glyph’s vrij zeldzaam zijn is ook de mogelijkheid om online en via lokale wireless play Glyph’s te ruilen met andere spelers. De laatste optie is een connectie tussen de Wii en de DS, waarbij je in Castlevania Judgment een aantal unieke accessoires krijgt en direct met Shanoa mag vechten zonder dat je haar hoeft te unlocken.

CastlevaniaOOE_10 CastlevaniaOOE_7

Conclusie
Castlevania: Order of Ecclesia is zonder twijfel één van de beste Castlevania spellen tot nu toe. Met een ruime selectie aan wapens, gebieden en vijanden heeft de game genoeg inhoud om je weken zo niet maanden bezig te houden. Daarnaast is de technische en muzikale kant net zoals de moeilijkheidsgraad van een torenhoog niveau.
9,4
N1-score
Next articleUitslag Sonic Unleashed prijsvraag! Previous articleTom Clancy's EndWar

Reacties van gebruikers

Avatar
Dinalfos | 17 december 2008 13:22 | #169526
3 leden geven gemiddeld een 25 aan dit spel


Stelletje idioten, snappen jullie nou echt niet wat de bedoeling is van dit beoordelingssysteem? :')
Avatar
Link999 | 17 december 2008 13:25 | #169527
Die beoordeling klopt niet lol Razz

Toen ik het spel een 10 gaf ging de score naar 21,2
Avatar
Dinalfos | 17 december 2008 14:10 | #169529
Nogal wiedes, het betreft hier geen rapportcijfer. Het rapportcijfer 10 moet dus een 100 zijn.
Avatar
Princess Piranha | 17 december 2008 15:55 | #169536
94, hoge score! ^^
Avatar
Dinalfos | 17 december 2008 16:21 | #169537
Lijkt me trouwens een vette game, ga hem zeker halen.
Avatar
Kyle Hyde | 17 december 2008 20:51 | #169552
dit is echt een vet spel, maar de eindbazen zijn naar mijn mening soms veel te sterk, en dan moet je eerst nog levelen voordat je verder kan...
Avatar
Coldman | 18 december 2008 01:47 | #169557
geweldig spel, ik zit alleen al een paar maanden vast bij een baas, dus ik heb al een tijdje niet meer gespeeld, ik zal binnekort wel ff die baas slopen, kan ik weer verder gaan Razz
Avatar
Gebruiker 16967 | 18 december 2008 11:23 | #169559
ik heb hm ook! hij is echt te gek. Wel moeilijk soms, maar een topspel
Avatar
chrisss | 18 december 2008 21:17 | #169568
heb nog nooit castlevania gespeelt, wellicht is dit een goed moment om er aan te beginnen Very Happy
Avatar
dw4 | 19 december 2008 12:13 | #169580
dit is de perfecte game voor mij. had de vorige delen ook al en nu dees ook Smile
Avatar
Nozzy | 24 december 2008 11:45 | #169727
Heb tot nu toe alle Castlevania's voor GBA en DS, en MOET deze ook hebben, heb alleen nog geen winkel gevonden die 'm verkoopt. Iemand een idee??

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Castlevania: Order of Ecclesia

Platform: Nintendo DS
Genre: Action
Ontwikkelaar: Konami
Uitgever: Konami
Aantal spelers lokaal: 2
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: Onbekend

Screenshots