Fire Emblem: Shadow Dragon Review | 30 december 2008 01:00 | Auteur: Quint

Achttien jaar geleden, de tijdsperiode waarin ik het daglicht zag, kwam Nintendo in Japan met de allereerste Fire Emblem op de proppen voor de NES. Het was het begin van een ijzersterke franchise die langzaamaan aan het rijtje ‘Nintendo’s troeven’ kon worden toegevoegd. Noord-Amerika en Europa konden in deze periode niets anders doen dan toekijken, want pas in respectievelijk 2003 en 2004 konden deze continenten genieten van deze serie en wel op de GBA. Inmiddels kennen we beide vijf Fire Emblem-releases, waarvan de laatste exclusief voor de Nintendo DS is verschenen. Fire Emblem: Shadow Dragon neemt ons achttien jaar terug in de tijd in de vorm van een remake van het origineel.

/files/artfeshadow.jpg width=500 border=0


Dat Shadow Dragon officieel een remake is van het originele NES-deel zul je vrijwel nergens aan kunnen aflezen. Het enige dat stand heeft kunnen houden is het verhaal. Jij bent prins Marth en je koninkrijk wordt aangevallen door een ander rijk. Je vader, de almachtige koning, vertrekt om in de oorlog te vechten en sneuvelt op het slagveld. Als prins Marth zijnde ben je nu de aangewezen persoon om voor de mensen van je rijk te zorgen en dus zul je de oorlog moeten winnen. Met een handjevol troepen vlucht je en zoek je hulp bij andere continenten. Naargelang je tocht zul je sterker worden om zo uiteindelijk de allesbeslissende oorlog te overmeesteren.

Ramen zemen
Vanaf het moment dat Fire Emblem: Shadow Dragon werd aangekondigd voor de Nintendo DS was ik in mijn nopjes. Hoe geweldig is het wel niet om alles te besturen met je stylus? Welnu dames en heren, dat is simpelweg fantastisch. Het touchscreen en de twee schermen lijken gemaakt te zijn voor Shadow Dragon. Op het onderste scherm manoeuvreer je moeiteloos je legerpoppetjes van her naar der door je eenheid te selecteren met de stylus waarna je hem op een ander vakje plaats laat nemen door er op te drukken. Bevindt het gewenste vakje zich buiten je gezichtsveld? Geen probleem: laat de stylus niet los op het gewenste vakje, maar sleep hem buiten beeld. Je zult zien dat je gezichtsveld verplaatst wordt en je zo alsnog je eenheid naar dat ene huisje kunt sturen. Ideaal. Dan heb je nog de keuze, afhankelijk van de context, om aan te vallen, items te ruilen, een huisje te bezoeken of om wat dan ook te doen zoals we dat kennen uit vorige Fire Emblem-delen. De essentie is immers hetzelfde gebleven.


/files/fire-emblem-new-dark-dragon-and-the-sword-of-light-20080818024516872_640w.jpg width=250 border=0 /files/feds6_2.jpg width=250 border=0


Het bovenste scherm fungeert als kaart of als overzicht van alle benodigde informatie per geselecteerde eenheid. Hoe sterk hij of zij is qua attack, defence, hitrate of critical hit-rate, wat voor type soldaat het is, welke wapens het personage bij zich heeft en hoeveel rondes deze nog meegaan: alles kun je hier vinden.

Het gevoel dat je alles aanstuurt en raadpleegt met je stylus doet wonderen. Als je je DS neerlegt, heb je zelfs nog een hand vrij! Zo kun je tijdens het spelen gewoon de ramen zemen, koken, of je dementerende oma eten geven. Uiteraard is de bezigheid die menige puber in zijn hoofd haalde bij het lezen van ‘een hand vrij hebben’, ook mogelijk. De multifunctionaliteit vliegt je dus om de oren, maar doet je gelijk afvragen hoe je ooit de vorige Fire Emblem-delen tof hebt kunnen vinden. Nu wil je namelijk niets anders meer.

Superieur
Ik kan hier nu lang en breed gaan vertellen hoe superieur de Fire Emblem-serie wel niet is als het aankomt op strategie, maar ik heb zo’n gevoel dat we dat inmiddels allemaal wel weten. Zo niet, dan verwijs ik je graag naar deze pagina, waar alles haarfijn wordt uitgelegd. De sfeer moet je natuurlijk wel aanspreken, maar de magie die er achter ligt is ongekend sterk.

/files/fire-emblem-new-dark-dragon-and-the-sword-of-light-20080818024524247_640w.jpg width=250 border=0 /files/fire-emblem-new-dark-dragon-and-the-sword-of-light-20080818024519450_640w.jpg width=250 border=0


Komt dat zien!
Nieuw in dit deel zijn de battle saves, die zich in de vorm van blauwe cirkels op bepaalde plekken van het speelveld bevinden. Tijdens je missie kun je slechts één keer gebruik maken van zo’n savepoint, waarna je bij een volgende speelsessie terug zult keren naar dat opgeslagen punt. Deze battle saves nemen een aparte categorie in beslag: je hebt namelijk ook nog steeds de chapter saves, die na het afsluiten van iedere missie het spel opslaan. Deze battle saves verminderen de frustratie van het doodgaan van een personage en zijn dan ook negen van de tien keer tactvol geplaatst. Een erg handige toevoeging die het tempo er lekker inhoudt. Over tempo gesproken: voor de snelle hazen onder ons is er de zeer welkome mogelijkheid om vrijwel alles van de computer gestuurde tegenstander te versnellen of uit te zetten.

Opmerkelijk is verder dat de nadruk op de band met je personages vrijwel niet aanwezig is in dit deel. Waar je in de vorige titels nog kon streven naar de perfectie om al je eenheden te houden, daar zul je in Shadow Dragon soms zelfs verplicht iemand moeten laten sterven. Voor de fans wellicht een minpunt, al kun je het beter zien als de toevoeging van een extra strategie-concept.

Multiplayer
Uniek aan deze Fire Emblem is de volwaardige multiplayer! Voor het eerst in de geschiedenis kun je eindelijk direct tegen een vriend of vriendin spelen. Met maximaal vijf soldaten per speler probeer je de vijf van je tegenstander uit te roeien, of je gaat voor het veroveren van de vlag. Helaas is deze draadloze multiplayer alleen mogelijk bij het aanwezig zijn van meerdere gamecards, maar dat mag de uiteindelijke pret niet drukken. Alsof dat niet genoeg is, hebben Nintendo en Intelligent Systems er ook nog een WiFi-functie ingestopt! Online je gevechten uitvoeren in zes online-exclusive maps is fenomenaal en maakt van Fire Emblem: Shadow Dragon een prachtig geheel. Naast het afmaken van mensen over de gehele wereld, kun je online ook in een speciaal winkeltje allerlei zeldzame items kopen met behulp van het geld dat je hebt verzameld in de singleplayer. Hetgeen wat ik een beetje miste in Shadow Dragon is de toevoeging van een level editor, die we bijvoorbeeld wel zagen in Advance Wars: Dark Conflict. Maps uitwisselen via het wereldwijde web zou de slagroom op de spreekwoordelijke taart zijn, maar helaas moeten we het zonder doen.

/files/fire-emblem-shadow-dragon-20081002003120488_640w.jpg width=250 border=0 /files/fire-emblem-shadow-dragon-20081002003132019_640w.jpg width=250 border=0


Graphics en geluid
Een ander punt waar Fire Emblem: Shadow Dragon een beetje te wensen overlaat, is op het gebied van graphics. Uiteraard zijn deze wel een flink stuk verbeterd ten opzichte van de NES-versie, maar het is nog steeds niet je van het. De textures zijn helder en duidelijk, maar kennen erg weinig detail en het kleurenpatroom is vrij grauwig. Wat betreft het geluid zit het allemaal wel snor: de muziek die een Middeleeuws oorlogssfeertje neerzet werd op geen enkel moment vervelend en zorgde voor de juiste sfeer. De geluidseffecten zoals het neerhalen van een tegenstander zijn zoals we gewend zijn niet al te serieus, maar doen wat ze moeten doen en brengen meteen een gevoel van nostalgie met zich mee.

Conclusie
Fire Emblem: Shadow Dragon is de onbetwiste nummer één in de gehele Fire Emblem-reeks. Door het gebruik van het dual screen en het touchscreen vraag je je af waarom deze titel nu pas verschijnt en niet pronkte met deze toepassingen bij de release van de handheld. Het werkt fantastisch. Dan is daar nog de (online)-multiplayer die we na achttien jaar voor het eerst mogen verwelkomen in de serie en die feilloos werkt. De graphics kennen echter nog wat ruimte voor verbetering en het missen van een level-editor is voor de knutselaars onder ons vast en zeker een domper. Ook de verminderde emotionele band tussen jou, het verhaal en de personages kan als teleurstelling gezien worden. Echter, gelukkig staat de essentie van Fire Emblem, de kracht achter alle delen, nog steeds als een huis en dat is uiteindelijk wat het allemaal zo grandioos maakt. Fire Emblem: Shadow Dragon is een verplichte aankoop voor iedere Nintendo DS-bezitter.
9,5
N1-score
Next articleGerucht: PAL-datum TOS:DOTNW Previous articleSam & Max: Season One

Reacties van gebruikers

Avatar
dw4 | 30 december 2008 10:06 | #169883
ik heb de game gekregen vorige week woensdag.
echt topgame
Avatar
Nthn | 30 december 2008 13:11 | #169885
Ik heb hem ook, en er is maar 1 minpunt:
de 3D animaties.
Avatar
Glenn21 | 30 december 2008 15:01 | #169887
Mee eens
Avatar
Kyle Hyde | 30 december 2008 15:30 | #169888
Worship geweldig spel, heb m nu al 2x uitgespeeld Very Happy ,

Helaas zit er toch een groot minpunt in de game;
Om bij sommige chapters te komen waar je andere (sterkere) units bij kunt halen moet je 15 of minder characters in je leger hebben (en je krijgt er dus heel wat meer). Het spel moedigt je dus aan om zwakkeren te laten afslachten (een een van de prologen wordt zelfs uitgelegd dat het beter is om de zwakkeren te laten sterven, zodat de sterkeren kunnen overleven Weird ). Dit vernaait dus het gevoel van perfectie dat ik had als ik aan het einde alle characters erbij had bij de andere Fire Emblem spellen Very Happy . Dat kan nu dus gewoon niet.
Avatar
Gebruiker 16967 | 30 december 2008 19:15 | #169896
Worship geweldig spel, heb m nu al 2x uitgespeeld Very Happy ,

wow, da´s gauw. Ik ben nog maar ongeveer halverwege
Avatar
erwan666 | 30 december 2008 21:16 | #169901
wow ik vind het een 8,5 of 9 waard maar dit is (denk ik) wel goed Razz
Avatar
PaRoDiUzZ | 31 december 2008 00:14 | #169905
Dit is dus echt niet de nummer #1 in de fire emblem reeks, daar is zowel het verhaal als de relaties tussen de characters te zwak voor itt tot een fire emblem 7 of 8 op de GBA en is er op grafisch nou niet echt dramatisch veel veranderd tov de gba versies(niet dat ik dat erg vind, maar er valt meer uit een DS te halen). Ik vind het zeker geen slechte game, maar ook zeker niet de beste uit de serie.
Avatar
Princess Piranha | 31 december 2008 13:45 | #169906
Ik vind de 3D animaties er eigenlijk juist leuk uizien. Ik was bang dat het niet mooi zou worden, maar als je ze in beweging ziet, ziet het er gewoon goed uit allemaal. Precies hetzelfde als die sprite animaties, maar dan opgepoetst.
Avatar
Kyle Hyde | 31 december 2008 19:18 | #169908
Idd, ik vind de animaties ook wel leuk. Vind t wel jammer dat al je characters van de zelfde class er precies hetzelfde uit ziet, dus als je twee knights hebt, zie je geen verschil. Dat vond ik juist wel leuk bij Fire Emblem op de gba, dat al je characters er anders uit zagen.
Het verhaal vind ik ook veel magerder dan bij de andere delen uit de reeks ( Worship Path of Radiance + Radiant Dawn :worship Smile .
Avatar
ardal | 22 januari 2009 18:15 | #170827
Fire emblem heeft altijd toffe graphics,gameplay enz..

xx www.CherryBubble.6x.to

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Fire Emblem: Shadow Dragon

Platform: Nintendo DS
Genre: Strategy
Ontwikkelaar: Intelligent Systems
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 4
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 05 december 2008

Screenshots